Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om din Pentax K10D/K20D och de objektiv du använder?

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 16:15
Ursprungligen av Goflorp:

Nu börjar vi närma oss.............

Som naturknutte är makro en självklarhet, men alla har ju inte de böjelserna förstås

Gillar det objektivet, fast bländare, inre fokusering och ett trevligt prisläge...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 16:24

Nya Pentax SMC-DA 35/2,8 Macro Limited:

Vikt enl TBH.se 215 gram!

Tjusigt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 19:33

Länktips: Här är en hyfsat bra review-hemsida som testar många objektiv utförligt, från olika märken.

http://www.photozone.de/pentax

Jag ser fram emot när tester på Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM kommer ut.

Dock prioriterar jag 70, 50 och 21mm. Sen är ovanstående aktuellt och kan fungera som allround.

Ursprungligen av Reisan:

Länktips: Här är en hyfsat bra review-hemsida som testar många objektiv utförligt, från olika märken.

Pentax Lens Tests

Jag ser fram emot när tester på Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM kommer ut.

Dock prioriterar jag 70, 50 och 21mm. Sen är ovanstående aktuellt och kan fungera som allround.

Du kan läsa testet som photozone gjort på Tokina 16-50, de är mer eller mindre identiska. Ett potentiellt problem med optiken är att det är rätt mycket färgstick ("color aberration"). Jag hade Tokinan till Canon tidigare men lämnade tillbaka det och ersatte det med ett Canon EF-S 17-55 som i allt väsentligt är helt överlägset. Å andra sidan - på Pentax är objektivet vädertätat och färgstick är rätt lätt att ordna till, speciellt i Lightroom.

Jag diggar starkt Pentax pannkaksgluggar på 21, 40 och 70. Nackdelen är att de INTE är vädertätade så då förlorar du eventuella sådana fördelar. Dessutom, på en K20D gör de ju inte så mycket till eller från...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 01:04
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Du kan läsa testet som photozone gjort på Tokina 16-50, de är mer eller mindre identiska. Ett potentiellt problem med optiken är att det är rätt mycket färgstick ("color aberration"). Jag hade Tokinan till Canon tidigare men lämnade tillbaka det och ersatte det med ett Canon EF-S 17-55 som i allt väsentligt är helt överlägset. Å andra sidan - på Pentax är objektivet vädertätat och färgstick är rätt lätt att ordna till, speciellt i Lightroom.

Jag diggar starkt Pentax pannkaksgluggar på 21, 40 och 70. Nackdelen är att de INTE är vädertätade så då förlorar du eventuella sådana fördelar. Dessutom, på en K20D gör de ju inte så mycket till eller från...

Tack Thomas för tipsen. Vädertätning är värdefullt och det värdesätter jag högt. Speciellt på objektiv som är dyra. Jo, jag är rädd om billiga också, men du förstår pointen. Jag har ingen praktiskt erfarenhet av Pentax.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 20:53

Angående de Pentax-objektiv som är silverfärgade, undrar jag vad Pentax tänkte på? Är det för att de ska sticka ut? Är det för att utmärka sig som lite bättre optik bland de andra objektiven?

Ursprungligen av Reisan:

Angående de Pentax-objektiv som är silverfärgade, undrar jag vad Pentax tänkte på? Är det för att de ska sticka ut? Är det för att utmärka sig som lite bättre optik bland de andra objektiven?

Varför är Canon L-serien vit när kamerorna är svarta?

Pentax silverobjektiv är en kvarleva från den analoga tiden då Pentax gjorde flera kameror i silver/svart "retrolook". För vissa objektiv kunde man t o m välja om man ville ha svart eller silver. När Pentax lanserade sin första serie av digitala systemkameror, så fanns de billigare modellerna (*ist DS och DL) i svart eller silver. Jag har själv en silver *ist DS och det passar så snyggt ihop med silver FA 28-105 f/3.2-4.5.

Givetvis vill jag gärna tro att de silverfärgade versionerna tar bättre bilder än varianterna i svart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 18:29

Kanske en löjlig fråga, men ingår batteri och laddare när man enbart köper ett kamerahus, t ex från Pentax? Eller dessa saker är då tillval?

Det ingår både batteri och laddare vid husköp (åtminstone i K10D).

Ang Silveroptiken; det är väl samma mode som stereo/TV etc, vissa år skal det vara silver, andra svart osv...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 18:51
Ursprungligen av Goflorp:

Det ingår både batteri och laddare vid husköp (åtminstone i K10D).

Ang Silveroptiken; det är väl samma mode som stereo/TV etc, vissa år skal det vara silver, andra svart osv...

Ok, misstänkte att det skulle ingå. Vore konstigt annars. Men man vet aldrig. Vissa har inte det utskrivet i samband med deras produkter.

Mm, lite udda mode det där med silverfärgade objektiv. Men dessa finns ju i svart också, men har inte sett sådana i Sverige. Pentax hade ju kunnat utmärka sina kvalitetsobjektiv på ungefär samma sätt som t ex Nikon. Med en beteckning eller färgad linje. Typ...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-22 22:06
Ursprungligen av Reisan:

Ok, misstänkte att det skulle ingå. Vore konstigt annars. Men man vet aldrig. Vissa har inte det utskrivet i samband med deras produkter.

Mm, lite udda mode det där med silverfärgade objektiv. Men dessa finns ju i svart också, men har inte sett sådana i Sverige. Pentax hade ju kunnat utmärka sina kvalitetsobjektiv på ungefär samma sätt som t ex Nikon. Med en beteckning eller färgad linje. Typ...

Hmm nåt jag reagerade på vid gårdagens ChampionsLeague Final !
dom vita stor gluggarna med liten röd rand.. hadde utbyts mot Svarta med guld rand..

Lite udda ?! canon brukar vara välorgenterade vid större sport evenemang..
back too 80th ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 22:18
Ursprungligen av Trisen:

Hmm nåt jag reagerade på vid gårdagens ChampionsLeague Final !
dom vita stor gluggarna med liten röd rand.. hadde utbyts mot Svarta med guld rand..

Lite udda ?! canon brukar vara välorgenterade vid större sport evenemang..
back too 80th ?

Tydligen var där fler sportfotografer med Nikon-utrustning helt enkelt. Antagligen bara en slump...?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-22 22:35
Ursprungligen av Reisan:

Tydligen var där fler sportfotografer med Nikon-utrustning helt enkelt. Antagligen bara en slump...?

Haha/ Joooo vist

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 21:49

Hm, kan man skruva på ett polarisationsfilter utanpå ett UV-filter på t ex ett fast objektiv? Om man kan det, kommer UV-filtret att påverka kvaliten/effekten som polarisationsfiltret ger? Givetvis är båda filterna rena och repfria.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-23 17:41
Ursprungligen av Reisan:

Hm, kan man skruva på ett polarisationsfilter utanpå ett UV-filter på t ex ett fast objektiv? Om man kan det, kommer UV-filtret att påverka kvaliten/effekten som polarisationsfiltret ger? Givetvis är båda filterna rena och repfria.

Någon med pol/UV-kombo-erfarenhet med fast optik? Som kan sprida lite klarhet i min undran ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 20:35
Ursprungligen av Reisan:

Någon med pol/UV-kombo-erfarenhet med fast optik? Som kan sprida lite klarhet i min undran ovan.

Jag har UV/Pol-kombo fast på ett normalzoom. Fick ett extra tunnt pol-filter så det inte ska störa i kanterna på Ritz Camera i USA. Det funkar, men om det ger störningar i bilden vet jag inte. Jag är inte så petig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 00:58
Ursprungligen av magnur:

Jag har UV/Pol-kombo fast på ett normalzoom. Fick ett extra tunnt pol-filter så det inte ska störa i kanterna på Ritz Camera i USA. Det funkar, men om det ger störningar i bilden vet jag inte. Jag är inte så petig!

Ok, så det är fullt möjligt. Tänkte mest på om det gick för att slippa skruva på/av UV-filtret för användning av Pol-filtret. Får testa detta när jag skaffat ett pol-filter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 01:50
Ursprungligen av Reisan:

Ok, så det är fullt möjligt. Tänkte mest på om det gick för att slippa skruva på/av UV-filtret för användning av Pol-filtret. Får testa detta när jag skaffat ett pol-filter.

Jo det funkar. Mitt UV-filter sitter så fast så jag får inte loss det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 01:58
Ursprungligen av magnur:

Jo det funkar. Mitt UV-filter sitter så fast så jag får inte loss det!

Hehe, ja drar man åt den lite hårt så är den himla svår att få loss. Men har man satt dit den vid uppackningen så finns det ingen anledning att ta loss den, förutom om den blivit repig och behöver bytas ut.

Ursprungligen av magnur:

Jo det funkar. Mitt UV-filter sitter så fast så jag får inte loss det!

Vridit med en handduk emellan.... och knackat VÄLDIGT försiktigt först på filtrets kant...
Så fick jag göra för ett tag sedan....

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-02 14:19

Håller på att lära mig min K20D. Enda objektivet hittills är det rekommenderade kitobjektivet DA 16-45 men nysläppta makrot DA 35/2,8 kommer endera dagen.
Men redan kan jag konstatera att jag behöver ett tele.
Någon som rekommendera lämpligt objektiv? På 10kkr ligger budgettaket för den investeringen. Exv har Pentax just släppt DA 200mm 2,8 ED för den summan. Det finns också en 300 mm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 06:15
Ursprungligen av Le:

Men redan kan jag konstatera att jag behöver ett tele.
Någon som rekommendera lämpligt objektiv? På 10kkr ligger budgettaket för den investeringen. Exv har Pentax just släppt DA 200mm 2,8 ED för den summan. Det finns också en 300 mm.

Mm, finns inte så mycket att välja på när det gäller 200 och 300mm till Pentax, tyvärr. Jag har det nya 200/2.8, men har inte haft möjlighet att prova det än. Pentax 300mm är inte det ljusstarkaste alternativet, men kostar ca hälften. Pentax 300/4.0 kostar ca 11.000 och Sigma 300/2.8 kostar lite mer än det dubbla. Återkommer när jag testat mitt 200mm från Pentax.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-03 08:48
Ursprungligen av Reisan:

Återkommer när jag testat mitt 200mm från Pentax.

Tack det ser jag fram emot.
200:an borde räcka då den ju motsvarar en längre brännvid för oss gamla 24 x 36:are.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 17:34
Ursprungligen av Le:

Tack det ser jag fram emot.
200:an borde räcka då den ju motsvarar en längre brännvid för oss gamla 24 x 36:are.

Ja, den bör räcka i normala fall. Motsvarar 310mm. Om du inte redan gjort det, så kan du kika på ett test av 200:an från Photozone, där finns även testbilder.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-06-03 18:07
Ursprungligen av Reisan:

Ja, den bör räcka i normala fall. Motsvarar 310mm. Om du inte redan gjort det, så kan du kika på ett test av 200:an från Photozone, där finns även testbilder.

Visst har jag kikat på testet men undrar förstås vad resultaten egentligen betyder för oss vanliga konsumenter.
På testsidan annonserar NetSuperstore.se med objektivpriser på 1000SEK billigare än exv Scandinavian Photo. Är den firman skummare än andra näthandlare månntro?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 18:29
Ursprungligen av Le:

Visst har jag kikat på testet men undrar förstås vad resultaten egentligen betyder för oss vanliga konsumenter.
På testsidan annonserar NetSuperstore.se med objektivpriser på 1000SEK billigare än exv Scandinavian Photo. Är den firman skummare än andra näthandlare månntro?

Ok, så du har redan kikat där. Ja, jag förstår vad du menar. Jag är också nyfiken hur det blir på riktigt, så att säga. Känner ej till den nätbutiken du nämner, så jag kan varken säga bu eller bä.

Ursprungligen av Le:

Visst har jag kikat på testet men undrar förstås vad resultaten egentligen betyder för oss vanliga konsumenter.
På testsidan annonserar NetSuperstore.se med objektivpriser på 1000SEK billigare än exv Scandinavian Photo. Är den firman skummare än andra näthandlare månntro?

Sådna firmor brukar hålla ett år eller så, jag köptue min Pentax från en firma i Halmstad som var ett källarföretag. De var billiga, men finns inte mer.

Det sura är ju om de ramlar omkull medan du har din beställning inne ....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 21:53

Oj, kom på en fråga till... Kan man montera t ex en Pentax K20D med batterigrepp på ett stativ? Eller måste man skruva av batterigreppet?

Bevaka tråden