- Ford Prefect
- Medlem ●
- Göteborg
Fotade inne på en spårvagn för två veckor sen, när en dam bakom mig påpekade
- "Du vet att det är olagligt det du gör va?"
- "Nej, det är fullt lagligt."
- "Men jag vet vad du kommer göra med bilderna sen efteråt!"
Jag fotade en halvt berusad man som hade somnat medan han pratade i sin mobiltelefon, tyckte det var en kul bild. Det gäller att ha koll på reglerna och veta att det mesta är okej, för annars kan det dyka upp folk som inte har en aning om vad de pratar om men fullt med fördomar om vad man kommer ha bilderna till som försöker rätta en.
Igår fotade jag en kille som åkte omkring på sin Segway i Haga, det är inte ofta man ser Segways här i Göteborg, flickvännen tyckte nästan det blev pinsamt så mycket och så odiskret som jag fotade, men nu har jag ju bilderna, de hade jag inte haft om jag inte hade fotat!
Fotade inne på en spårvagn för två veckor sen, när en dam bakom mig påpekade
- "Du vet att det är olagligt det du gör va?"
- "Nej, det är fullt lagligt."
Jag fotade en halvt berusad man som hade somnat medan han pratade i sin mobiltelefon, tyckte det var en kul bild. Det gäller att ha koll på reglerna och veta att det mesta är okej, för annars kan det dyka upp folk som inte har en aning om vad de pratar om men fullt med fördomar om vad man kommer ha bilderna till som försöker rätta en.
Igår fotade jag en kille som åkte omkring på sin Segway i Haga, det är inte ofta man ser Segways här i Göteborg, flickvännen tyckte nästan det blev pinsamt så mycket och så odiskret som jag fotade, men nu har jag ju bilderna, de hade jag inte haft om jag inte hade fotat!
Ja, det är bra att ha hum om regler. Man kommer även långt med sunt förnuft och vänlighet. Ja, ibland får man vara kall och ta foton i lägen där man ser ett bra motiv. Ja, jag kan tänka mig att din flickvän tyckte det var lite pinsamt. Men sätt en kamera i handen på henne nästa gång.
"Det är väl skönt att du är i kontakt med dina egna fördomar lilla tanten"
eller
"jasså, det vet du. Kan du tala om det för mig, för jag hade ju bara tänkt ha dem hemma. Men nya idéer från allmänheten är alltid lika roligt"
eller
"Dö, ja jobbar för SÄPO. Passa dig."
Jag inser min egen sociala begränsning. Folk som "Minsann vet huru det skola göras" får jag bara lust att på ren pi tji säga att "Hoppa och skit kärringjävel, så får du randiga ben...". Fan, jag kämpar med mig själv i sådana situationer.
Idag när jag var på stranden och fotograferade, så upptäckte jag en grupp människor som var rätt högljudda och såg ut att ha riktigt trevligt. Plötsligt rusade en kvinna i badkläder mot havet och skulle antagligen ta årets första dopp. Några i sällskapet rusa med och tog en massa bilder. Instiktivt rikta jag min kamera och snabbt ställde in och skulle precis fokusera och trycka av någa bildsekvenser. Men då rusa andra i sällskapet fram och börja ropa till mig att jag fick inte ta några foton. Lite förvånad men förstående sänkte jag kameran och vandrade vidare. Det var första riktiga avhysningen jag fått när jag ska fotografera. Kändes lite surt att man inte fick ta några bilder på galna kvinnan som skulle bada. Haha. Men givetvis respektera jag detta.
Kändes lite surt att man inte fick ta några bilder på galna kvinnan som skulle bada. Haha. Men givetvis respektera jag detta.
Jag skulle säkert också respekterat det, men, de har fel i att du inte får ta några bilder, du hade fått fotografera om du ville göra det.
Jag skulle säkert också respekterat det, men, de har fel i att du inte får ta några bilder, du hade fått fotografera om du ville göra det.
Ja, juridiskt så är det fritt fram så länge man inte har onda uppsåt. Jag kommer oftast att respektera detta. Speciellt när de kommer springandes och fäktar i luften.
Jag tror att det absolut bästa är att samtala med personen/personerna som man har tänkt fota och höra att det är ok, om det nu är möjligt vill säga. Och genom att upprätta någon form av relation få personen att släppa på "stelheten"... Exempelvis genom att berätta vad det är man vill fota hos den här personen och varför, ja genom att föra ett normalt samtal. Det kan också ge bilden ett extra värde efteråt.
Jag tror att det absolut bästa är att samtala med personen/personerna som man har tänkt fota och höra att det är ok, om det nu är möjligt vill säga. Och genom att upprätta någon form av relation få personen att släppa på "stelheten"... Exempelvis genom att berätta vad det är man vill fota hos den här personen och varför, ja genom att föra ett normalt samtal. Det kan också ge bilden ett extra värde efteråt.
Detta är ju absolut det bästa tillvägasättet rent moraliskt. Men det är svårt att fånga icke tillgjorda människor om de är medvetna om att de fotograferas. Undantag modeller. Håller även med om att det kan ge mervärde åt ett lyckat foto om man även pratat med personen/erna.
Att fråga först o skjuta sen?? kan bli rätt dött å stympat eller arrangerat..
Man har all rätt att plåta på ofentlig plats .. men visa givetvis hänsyn o recpekt..
och man bör välll inter vara dumdristig?!
offtast kommer ögonblicket som en snigel men försvinner som en raket
Att fråga först o skjuta sen?? kan bli rätt dött å stympat eller arrangerat..
Man har all rätt att plåta på ofentlig plats .. men visa givetvis hänsyn o recpekt..
och man bör välll inter vara dumdristig?!
offtast kommer ögonblicket som en snigel men försvinner som en raket
Nä, dumdristighet är dumt.
Min hittills favoritbeteende är när man tänker fotograferar folk som går emot en och de upptäcker mig. Och man ser hur de sakta men säkert avviker åt sidan. Detta är fotografens "chickenrace".
Jag har märkt att det är bra mycket enklare att fotografera folk på stan med tele, har lånat ett Canon EF 75-300 IS, och man kan zooma så man bara ser ansiktet på personerna utan att de märker något alls, det är riktigt tufft!
Jag har märkt att det är bra mycket enklare att fotografera folk på stan med tele, har lånat ett Canon EF 75-300 IS, och man kan zooma så man bara ser ansiktet på personerna utan att de märker något alls, det är riktigt tufft!
Paparazzi-stilen. Ja, det är ett bra sätt att fånga den naturliga människan.
Haha ja man känner sig nästan som man tränger sig på deras personliga liv, men det är den naturliga människan jag är ute efter, för det mesta, och då är det ju perfekt
Haha ja man känner sig nästan som man tränger sig på deras personliga liv, men det är den naturliga människan jag är ute efter, för det mesta, och då är det ju perfekt
Då tycker jag ni ska träna på täta Fotbollsbilder tex ..
En bra träning som ger både snabbhet o flexibilitet.. samt det kan bli roligt o bra..
finns givetvis massa sportgrenar där man kan få ut explosivitet med längre gluggar;)
En bra träning som ger både snabbhet o flexibilitet.. samt det kan bli roligt o bra..
finns givetvis massa sportgrenar där man kan få ut explosivitet med längre gluggar;)
Ja, sportfotografering är spännande och mycket bra övning. Där kan man snacka om att ögonblicket är kort.
Jag tog det bokstavligt och gick ut och fotade en match, här märkte jag en brist med min 400 vs. polarens 40, när du ska fånga ögonblick hjälper det verkligen att skjuta 6 bilder/s istället för 3 bilder som 400:an pallar med, och vad trevligt det är med den större sökaren som 40:an har!
men jag fick iaf två bilder jag blev nöjd med:
Jag tog det bokstavligt och gick ut och fotade en match, här märkte jag en brist med min 400 vs. polarens 40, när du ska fånga ögonblick hjälper det verkligen att skjuta 6 bilder/s istället för 3 bilder som 400:an pallar med, och vad trevligt det är med den större sökaren som 40:an har!
Ett bra ögonblicksfoto kan tas med endast en bild. Nej men skämt å sido, visst har du rätt i att det är bättre/enklare om man kan ta fler/snabbare sekvensbilder. Jag är van vid 2,5 b/sek, så jag känner inte till bättre.
Ja, jag kan föreställa mig att det är mycket trevligt med ljusare och större sökare. Nu när jag haft min D40 ett tag så är det pest och pina att titta i min kompaktkameras sökare. Fast detta är ju ett extremt exempel. Så stor skillnad lär det ju inte vara mellan t ex min D40 och t ex en D200.
Reisan: Intressant läsning såvida du inte redan läst denna artikel:
Vad fr man fotografera? - Fotosidan
Ah, detta har jag inte läst/sett på fotosidan där jag är medlem. Mycket matnyttig info som bekräftar och ger många svar. Tack för ett bra tips!