Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om din Pentax K10D/K20D och de objektiv du använder?

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-23 08:29
Ursprungligen av Reisan:

Oj, kom på en fråga till... Kan man montera t ex en Pentax K20D med batterigrepp på ett stativ? Eller måste man skruva av batterigreppet?

Du har en stativgänga i batterigreppet med.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-23 13:57

Med en nyinköpt K20D, kit tillsammans med DA 16-45 F4 ED AL, kan jag ännu inte bidra med så mycket.
Som makro är det nya DA 35/2,8 Macro Limited på ingång. Det ska bli spännande att testa dess prestanda i fält.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-23 17:51
Ursprungligen av Le:

Med en nyinköpt K20D, kit tillsammans med DA 16-45 F4 ED AL, kan jag ännu inte bidra med så mycket.
Som makro är det nya DA 35/2,8 Macro Limited på ingång. Det ska bli spännande att testa dess prestanda i fält.

Aha, vad skoj! Ser fram emot lite testbilder tagna med makron sedan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-23 17:39
Ursprungligen av Bjarte:

Du har en stativgänga i batterigreppet med.

Ah, vad bra! Vore lite opraktiskt att hålla på att skruva på/av batterigreppet varje gång. Super!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 10:17

Nu har jag bestämt mig och beställningen är gjord.

Efter en viss ekonomisk återhämtning blir det att komplettera med en extern blixt och en fast vidvinkelobjektiv.

Blir att jobba ännu mer i djupled framöver!

Senast redigerat 2008-06-01 22:54

Kul Reisan... Jag har lite ekonomi att lösa först, sedan blir det samma för mig - med lite modifikation.

K20D + 18-250 + BG-2 + 2Batt + 2x4GB Kort.
Till detta blir det en Metz-blixt (troligen beg).
Släng på lite filter etc här med.

Skall bli mkt roligt att ha ngn att kunna utbyta exakta idéer/åsikter med.
Vi får la skapa "Pentaxklubben" i en tråd här sen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 10:42
Ursprungligen av Goflorp:

Kul Reisan... Jag har lite ekonomi att lösa först, sedan blir det samma för mig - med lite modifikation.

K20D + 18-250 + BG-2 + 2Batt + 2x4GB Kort.
Till detta blir det en Metz-blixt (troligen beg).
Släng på lite filter etc här med.

Skall bli mkt roligt att ha ngn att kunna utbyta exakta idéer/åsikter med.
Vi får la skapa "Pentaxklubben" i en tråd här sen

Ja, det roliga kommer bara att bli roligare. Medlemmen Le har nyligen införskaffat sin K20D. Japp, det lär skapas någon tråd som motsvarar min tidigare D40/D40x-tråd.

Visst är den snygg?

Du kommer gilla känslan av den, den ligger liksom perfekt i näven på en, lagom solid tyngd sådär. Nikon lyckas också förmedla den känslan på sina större saker.

Fast optik är grymt. Men både kostsamt och tetigt behöva byta.
Jag kommer köra "semesterzoomen" fastän den buktar rejält vid 18mm...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 10:50
Ursprungligen av Goflorp:

Visst är den snygg?

Du kommer gilla känslan av den, den ligger liksom perfekt i näven på en, lagom solid tyngd sådär. Nikon lyckas också förmedla den känslan på sina större saker.

Fast optik är grymt. Men både kostsamt och tetigt behöva byta.
Jag kommer köra "semesterzoomen" fastän den buktar rejält vid 18mm...

Hehe, ja, den är snygg ihop med batterigreppet. Har kollat in liknande bild tidigare. Dock hade jag gärna sett att Pentax kom ut med en modell där batterigreppet ingår i själva chassit för kamerahuset, typ som D3:an från Nikon. Där kan man snacka design.

Ser fram emot att få använda grejorna. Jag tror inte att jag behöver byta optiken så ofta när jag är ute på fältet. Med ryggsäcken LowePro Flipside 200 kan jag ha med mig kamerahuset med t ex monterad 200mm och mina två andra fasta objektiv och även framtida stativet utan besvär.

Ursprungligen av Reisan:

Hehe, ja, den är snygg ihop med batterigreppet. Har kollat in liknande bild tidigare. Dock hade jag gärna sett att Pentax kom ut med en modell där batterigreppet ingår i själva chassit för kamerahuset, typ som D3:an från Nikon. Där kan man snacka design.

Det kanske ser coolt ut men för de flesta av oss är det totalt överflödigt... Lättare och smidigare att bära ett extra batteri förutom till de absolut värsta objektiven... På D300 får man lite fler bilder per sekund med batterigreppet så där kan det ju vara mer motiverat.

Grattis förresten! Har du känt på den över huvud taget eller gjorde du samma som jag när jag köpte min Olympus (slog till på Internet och hoppas att den är skön i verkligheten...)?

Är det nya DA* 200?

edit: varför jag kommenterade tidigare att objektiven inte är vädertätade är för att det spelar ju ingen roll om huset är vädertätat om väta ändå kan komma in via objektivfästet pga ett otätat objektiv... Så det handlar inte så mycket om att vara rätt om optiken, snarare om kamerahuset.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-24 21:38
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det kanske ser coolt ut men för de flesta av oss är det totalt överflödigt... Lättare och smidigare att bära ett extra batteri förutom till de absolut värsta objektiven... På D300 får man lite fler bilder per sekund med batterigreppet så där kan det ju vara mer motiverat.

Jag har en sån där Booster MD 10 till D300 .. om man nu vill trycka upp hastigheten
får man köpa ett extra (EN EL4a acc )+ BL-3 lock för bostern. En extra kostnad
1700:- pix exkl laddare (samma acc som sitter i D3 ,D2x) 2500mAh...
man får köra på CL annars sprutar huset nästan 9 B/sek CH vilket blir rätt
avtryckar känsligt .. men bra skysst till sport..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 03:04
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det kanske ser coolt ut men för de flesta av oss är det totalt överflödigt... Lättare och smidigare att bära ett extra batteri förutom till de absolut värsta objektiven... På D300 får man lite fler bilder per sekund med batterigreppet så där kan det ju vara mer motiverat.

Valde batterigreppet främst för ergonomin, att kunna hålla kameran på samma sätt som när man tar liggande foton, för stående foton. Sen att man kan använda ett andra batteri är mindre viktigt. Det är ju som du säger, enkelt att byta.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Grattis förresten! Har du känt på den över huvud taget eller gjorde du samma som jag när jag köpte min Olympus (slog till på Internet och hoppas att den är skön i verkligheten...)?

Nej, jag har inte känt på den tidigare. Kanske dumt, men jag tror inte jag kommer att ha problem att vänja mig vid skillnaderna. Varken hur den känns eller var knappar/reglage sitter.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Är det nya DA* 200?

Japp det är nya DA* 200/f2.8.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

edit: varför jag kommenterade tidigare att objektiven inte är vädertätade är för att det spelar ju ingen roll om huset är vädertätat om väta ändå kan komma in via objektivfästet pga ett otätat objektiv... Så det handlar inte så mycket om att vara rätt om optiken, snarare om kamerahuset.

Jag är väldigt rädd om både kamerahus och optik, men det kan vara värt extra slantar om kamerahuset eller/och objektivet är vädertätat.

Senast redigerat 2008-05-25 03:38
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 10:56

Förresten, vad är det för ratt på framsidan, vid avtryckaren? Den på baksidan är väl i vanlig ordning för t ex nedbländning.

Ursprungligen av Reisan:

Förresten, vad är det för ratt på framsidan, vid avtryckaren? Den på baksidan är väl i vanlig ordning för t ex nedbländning.

Beror på program. Men oftast ; Bakre Bländare, Främre Tid.

Vid visning (Play-läge) Bakre = Zoom i bild , främre Rewind - Forward i "rullen"

Ursprungligen av Reisan:

Förresten, vad är det för ratt på framsidan, vid avtryckaren? Den på baksidan är väl i vanlig ordning för t ex nedbländning.

Ratten runt avtryckaren är för av/på/skärpedjupskontroll (alt. elektronisk förtitt).
Ratten på baksidan och ratten i greppet under avtryckaren är s k "e-dials" och deras funktion bestäms av hur du har ställt in kameran. I P-läget så hanterar de bländare och tid (P-läget är alltså P + Av + Tv i samma läge!), men du kan även programmera om ena ratten till vanlig programshifte och den andra knappen kan programmeras till ISO eller Ev-kompensation. Det går även att programmera vilken som ska vara bländare och vilken som ska vara tid.

I Av och Tv lägena så kan "den andra" ratten vara Ev-kompensation eller ISO.
I Sv-läget så kan "den andra" ratten vara programshifte.
Och så vidare och så vidare.
Det finns många möjligheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 11:17

Nä, nu ska jag till stranden och se om jag kan fånga några lekande vovvar på bild. Känner till ett ställe där hundägarna brukar samlas vid vattnet. Lekande hundar är skoj att fotografera.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-24 15:39
Ursprungligen av Reisan:

Nä, nu ska jag till stranden och se om jag kan fånga några lekande vovvar på bild. Känner till ett ställe där hundägarna brukar samlas vid vattnet. Lekande hundar är skoj att fotografera.

Enligt instruktionsboken:
"Vrid för att visa föregående eller nästa bild vid förstorad uppspelning eller ställa in digitalfilter".

Förresten - vad fick dig att relativt snabbt gå från Nikon D40 till Pentaxen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 02:56
Ursprungligen av Le:

Förresten - vad fick dig att relativt snabbt gå från Nikon D40 till Pentaxen?

Främsta anledningen är att den har bildstabilisator i huset. Så har jag funktionen till alla typer av objektiv som funkar ihop med formatet.

Sen är det även tacksamt att där är fokusmotorn i huset och vädertätningen. Kunde ha valt en K10D men där var många förbättringar på insidan, på K20D-modellen.

Edit: Jag läste recensioner/tester samt förhörde mig med andra användare om objektiv och kamerahus. Fick i princip överväga respektive för- och nackdelar. Och se dels vad jag får för pengarna och vad jag själv känner att jag har mest nytta av eller anser vara viktigt för mig.

Senast redigerat 2008-05-25 03:07
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-24 16:43

Bläddrade i dag Expressen/Kvällsposten/GT (Fynda semester kamror... Test)
Pentax K200D testets tuffaste kamera som tåler väder o vind med hög ->bildkvalite
samt passar natur fotografer?!? för 5900 :- PENTAX Europe GmbH (Tyskland), filial Sverige - PENTAX Sverige
testen består av Nikon D60 ,Canon 450 ,Sony alpha 200 samt P K200D

Ursprungligen av Trisen:

Bläddrade i dag Expressen/Kvällsposten/GT (Fynda semester kamror... Test)
Pentax K200D testets tuffaste kamera som tåler väder o vind med hög ->bildkvalite
samt passar natur fotografer?!? för 5900 :- PENTAX Europe GmbH (Tyskland), filial Sverige - PENTAX Sverige
testen består av Nikon D60 ,Canon 450 ,Sony alpha 200 samt P K200D

K200D är lillebrorsan till K20D.
Önskar de valt ett annat namn eftersom jag läser fel väldigt ofta. Speciellt när man är lite stressad...

K200 Är också det en väldigt bra kamera.

Du kommer gilla programlägena - dessutom helt fritt från fula ikoner som inte lär en nåt. Grön-läget är grymt om man vill låna ut den till ngn som inte vill/kan lära sig. Min morsa klarar grymma bilder på detta sätt...

"Green": Fully automatic mode, with limited user adjustments

P: The camera sets shutter speed and aperture; the user has the option to set a full range of camera settings, including choice of flash modes, exposure compensation, flash compensation, metering mode, AF mode, shooting mode, ISO sensitivity, white balance, image size and quality (these same camera settings may be accessed in the Tv, Av, M, and B modes as well)

Sv: ISO is set by user, aperture and shutter speed by the camera

Tv: Shutter speed and ISO are set by the user, aperture by the camera

Av: Aperture and ISO are set by the user, shutter speed by the camera

TAv: Shutter speed and aperture are set by the user, ISO by the camera

M: Shutter speed, aperture, and ISO are set by the user

B: Identical to manual except the shutter remains open as long as you press the shutter button

X-Sync: The shutter speed is set to the default flash sync speed (1/180 seconds)
User: The photographer customizes the settings according to preference

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 12:19

Goflorp: Wow, det var verkligen smidiga och smarta programlägen! Förstår nu varför en del testare skriver att den är väldigt anpassningsbar och användarvänlig. Smart av Pentax att ha vanliga inställningskombinationer som programlägen.

Ska bli intressant att se hur de olika programlägen där kameran väljer ISO automatiskt i de olika programlägen.

Ok, det var annorlunda sätt att ställa in med hjälp av två rattar, främre och bakre. Men verkar även detta smidigt och kanske snabbare sätt att ställa in eller ändra saker. Får testa detta utförligt när jag fått grejorna.

Många nya grejor att vänja sig vid (fast optik, nya programlägen och knappar/rattar), men det ser jag fram emot.

Senast redigerat 2008-05-25 12:54
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 21:14

Komplettering till inlägg 56 ovan:

Varför valde jag fast optik och brännvidden 14/f2.8, 50/f1.4 och 200/f2.8?

Främst tänkte jag använda vidvinkeln för flummiga perspektivfoton av miljöer och diverse motiv. Normaloptiken för porträtt och det som sitter på som standard. Och slutligen teleoptiken för rörliga motiv som man kan bemöta i djupled, t ex lekande hundar.

Edit: Givetvis kommer jag att experimentera över motivtyperna med alla tre. T ex ta porträtt med vidvinkeln eller tele.

Anledningen till fast optik är främst för ljusegenskaper i både bra och dåliga förhållanden. Man får också en del motion när man måste jobba mer i djupled.

Där finns givetvis nackdelar med fast optik, men de får jag leva med. Man ska väl bara ta en bild som är tekniskt fulländad och följer alla fotografiska regler...

Senast redigerat 2008-05-25 21:41

Själv ser jag fördelarna rent praktiskt med att köra ETT objektiv mest hela tiden.

No Grus on the Sensor....

Bra pris

Slipper be frun skifta objektiv - vilket hon tycker är onödigt.
Behöver inte heller ha henne släpande på trenne objektiv i en ryggsäck...
(Hon har redan två hundar t ex att dra på...)

Får iofs ngt sämre prestanda (och mycket distorsion vid 18mm, jag vet) men kameran klarar kompensera för det (kan "ta mer" med ISO etc)

Givetvis KOMMER jag att skaffa mera glas framöver. Det är väl som tatueringar - jag började med EN - nu har jag tre.. sugen på nummer FYRA.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 21:39
Ursprungligen av Goflorp:

Själv ser jag fördelarna rent praktiskt med att köra ETT objektiv mest hela tiden.

No Grus on the Sensor....

Bra pris

Slipper be frun skifta objektiv - vilket hon tycker är onödigt.
Behöver inte heller ha henne släpande på trenne objektiv i en ryggsäck...
(Hon har redan två hundar t ex att dra på...)

Får iofs ngt sämre prestanda (och mycket distorsion vid 18mm, jag vet) men kameran klarar kompensera för det (kan "ta mer" med ISO etc)

Givetvis KOMMER jag att skaffa mera glas framöver. Det är väl som tatueringar - jag började med EN - nu har jag tre.. sugen på nummer FYRA.....

Ja, det är ju nackdelen med fast optik, att man kan behöva skifta. Jag tror jag kommer att klara mig utmärkt med dessa tre brännviddarna. Men jag förstår vad du menar med att vilja ha mera. Du gör rätt i att göra det som passar dig bäst. Så får vi alla göra.

Du kan ju stå en bit bort och plåta när jag knatar fram och tillbaka för att få bra komponering av motivet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 21:39

Jag är själv mest nöjd med mitt 50 mm 1.4 map bildkvalitet - fantastiska bilder får jag med detta. Som normalobjektiv är det dock för mkt tele med APS-sensor tyvärr dock, min sambo blir galen när jag har detta objektiv på...

För att glädja henne och även mig köpte jag också relativt nyligen ett Sigma 17-70 2.8-4.5 och jag måste tyvärr säga att jag hade nog förväntat mig mer av detta objektiv. Visst, många bilder blir bra, men förvånansvärt många bilder blir faktiskt oskarpa och skillnaden i ljusstyrka mellan detta och kitobjektivet är i praktiken försumbar.

Min uppsättning är som följer:
17-70 2.8-4.5 Sigma
50 1.4 Pentax
80-320 Pentax
(plus kit).

Hade jag med dagens kunskap om Sigman köpt ett nytt objektiv hade jag sneglat på ett 16-45 eller motsv med fast ljusstyrka över hela brännvidden. Med tiden kanske det blir ett sånt, eller kanske ett fast till. Min sambo som sagt är inte överförtjust att byta hela tiden dock...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 21:56
Ursprungligen av hekr:

Jag är själv mest nöjd med mitt 50 mm 1.4 map bildkvalitet - fantastiska bilder får jag med detta. Som normalobjektiv är det dock för mkt tele med APS-sensor tyvärr dock, min sambo blir galen när jag har detta objektiv på...

För att glädja henne och även mig köpte jag också relativt nyligen ett Sigma 17-70 2.8-4.5 och jag måste tyvärr säga att jag hade nog förväntat mig mer av detta objektiv. Visst, många bilder blir bra, men förvånansvärt många bilder blir faktiskt oskarpa och skillnaden i ljusstyrka mellan detta och kitobjektivet är i praktiken försumbar.

Hade jag med dagens kunskap om Sigman köpt ett nytt objektiv hade jag sneglat på ett 16-45 eller motsv med fast ljusstyrka över hela brännvidden. Med tiden kanske det blir ett sånt, eller kanske ett fast till. Min sambo som sagt är inte överförtjust att byta hela tiden dock...

Mm, kanske du kan komplettera med Sigma 30/f1.4 som är populärt och ha det som normaloptik. Om jag själv kommer fram till samma sak, så är nog Sigman det jag siktar in mig på. Jag förstår bekvämlighetsgrejen med zoomoptik och jag personligen får vänja mig vid det.

Ursprungligen av hekr:

JMin sambo som sagt är inte överförtjust att byta hela tiden dock...

"jamen varför i helvete hålla på och släpa på grejerna när det finns Zoomar."

På ett sätt har hon ju rätt...

Funderar på att GE henne K10:an när jag byter....Med 17-70:n på

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 22:02
Ursprungligen av Goflorp:

"jamen varför i helvete hålla på och släpa på grejerna när det finns Zoomar."

På ett sätt har hon ju rätt...

Funderar på att GE henne K10:an när jag byter....Med 17-70:n på

Jo, på sätt och vis är det ju rätt. Men som de flesta vet, får man överväga för- och nackdelar med fast/zoom.

Ja, det är ju en bra idé att låta henne ärva din K10D. Hon har säkert testat den många gånger och är van vid den. Kan även fungera som motiveringshandling inför inköpet av K20D:an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 22:30
Ursprungligen av Goflorp:

"jamen varför i helvete hålla på och släpa på grejerna när det finns Zoomar."

På ett sätt har hon ju rätt...

Funderar på att GE henne K10:an när jag byter....Med 17-70:n på

En idé jag har också. Kanske på sikt ska köpa en K20 till mig själv och behålla K100 för sambo. Vi får se, tar i så fall K20 på firman om jag kan motivera det eller ev köpa en utomlands...

Bevaka tråden