Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-25 21:53

Nikkor 70-200 VR med Tc-17 conv bra ljus så det var bara o panga på under träning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 21:58
Ursprungligen av Trisen:

Nikkor 70-200 VR med Tc-17 conv bra ljus så det var bara o panga på under träning

Aha så du körde med en sådan. Stack du bara dit till träningen och ställde dig och plåta eller fråga du t ex tränaren om du kunde få stå vid linjen och plåta?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-25 22:15
Ursprungligen av Reisan:

Aha så du körde med en sådan. Stack du bara dit till träningen och ställde dig och plåta eller fråga du t ex tränaren om du kunde få stå vid linjen och plåta?

Dom tränar på planen bakom nya Swebank arenan ,, typ varanan dag 10-12
och yes där kan du plåta!! .. Om du står snällt utanför räcket.
men inne på stadion måste du ha ett pressleg och han diggar inte att man plåtar
fasta tränings situationer... men Roland trivs med att leka med grabbarna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 22:20
Ursprungligen av Trisen:

Dom tränar på planen bakom nya Swebank arenan ,, typ varanan dag 10-12
och yes där kan du plåta!! .. Om du står snällt utanför räcket.
men inne på stadion måste du ha ett pressleg och han diggar inte att man plåtar
fasta tränings situationer... men Roland trivs med att leka med grabbarna

Ok, misstänkte något liknande angående förutsättningarna. Mm, kanske får hänga med vänner när de ska kolla på deras söners fotbollsmatch. Där är det inte lika hårda restriktioner.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-25 22:28

tror du misförstår mig du Kan plåta på dessa planer ligger lägs stadiongatan i höjd med nya arenan .. Fredagar/Mån brukar vara ett säkert kort ..
men nu är det ju uppehäll inför EM etc så träningarna är lite olika..

men gå ner där o tplåta om du har nån längre glugg..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 22:36
Ursprungligen av Trisen:

tror du misförstår mig du Kan plåta på dessa planer ligger lägs stadiongatan i höjd med nya arenan .. Fredagar/Mån brukar vara ett säkert kort ..
men nu är det ju uppehäll inför EM etc så träningarna är lite olika..

men gå ner där o tplåta om du har nån längre glugg..

Nejdå, jag förstod att det var vid arenan. Men däremot kändes det lite motsträvigt att de kanske hade något emot att man fotograferade. Men där finns ju många träningsplatser i Malmö så snart nog kan jag öva denna typ av fotografering.

Kommer inom kort få hem en fast 200mm. Den bör ju räcka. I alla fall när man vid rätt planhalva.

Tack Trisen för tipsen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-25 22:42

Ja för skojs skull finns det ett gäng som tränar Amerikanskfotboll längst nere vid
ribban (limmhamnsfältet) ,, kanske nåt som vore kul för dig ? innan golf rangen..
du ser planerna från vägen !! totalt fritt att plåta som du vill

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 22:45
Ursprungligen av Trisen:

Ja för skojs skull finns det ett gäng som tränar Amerikanskfotboll längst nere vid
ribban (limmhamnsfältet) ,, kanske nåt som vore kul för dig ? innan golf rangen..
du ser planerna från vägen !! totalt fritt att plåta som du vill

Ja, jag såg dem förra sommaren. Körde faktiskt förbi där idag när jag skulle till ribban och plåta lite. Där var en lite ovanlig fotosession på stranden. Du ser fotot längre upp här i denna tråd. Var visst någon Horse Show 2008 där också idag.

Händer mycket i Malmö under sommarperioden. Konserter, sport och andra utomhusaktiviteter. Ska bli kul att vara här och där med kameran. Det ser jag fram emot!

Har inte hunnit plåta så mycket på sistone men tog med kameran när vi promenerade över till en kompis i Sjöstaden igår. Blev några hyfsade bilder.

Zenfolio | Thomas Weigle

Gillar verkligen min 50-200 (motsvarar 100-400), men ibland saknar jag den avancerade AF:n på D300... Dock svårt att motivera ytterligare en kamera bara för att plåta fåglar...

Nästa gång jag går ut och plåtar blir det med nya minneskort: Lexar Pro 300x UDMA 4 Gb. Köpte två från Inwarehouse för smått otroliga 479 kr. Kan varmt rekommendera dem! Har testat lite ikväll. E-3 ska klara 17 RAW i följd med 5 bilder per sekund. Med detta kort fixar den 23 bilder! Med JPG i högsta kvalitet (endast 2,8 ggr kompression) kunde jag fota slut på kortet (607 bilder...) på under 4 minuter. Bara första minuten knäppte den 200 bilder... Snacka om snabbt kort!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 05:56
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Har inte hunnit plåta så mycket på sistone men tog med kameran när vi promenerade över till en kompis i Sjöstaden igår. Blev några hyfsade bilder.

Zenfolio | Thomas Weigle

Gillar verkligen min 50-200 (motsvarar 100-400), men ibland saknar jag den avancerade AF:n på D300... Dock svårt att motivera ytterligare en kamera bara för att plåta fåglar...

Nästa gång jag går ut och plåtar blir det med nya minneskort: Lexar Pro 300x UDMA 4 Gb. Köpte två från Inwarehouse för smått otroliga 479 kr. Kan varmt rekommendera dem! Har testat lite ikväll. E-3 ska klara 17 RAW i följd med 5 bilder per sekund. Med detta kort fixar den 23 bilder! Med JPG i högsta kvalitet (endast 2,8 ggr kompression) kunde jag fota slut på kortet (607 bilder...) på under 4 minuter. Bara första minuten knäppte den 200 bilder... Snacka om snabbt kort!

Det blev ju bra foton. Snygg bakgrundsfärg för fåglarna och det var coolt med speglingen i både fönster och fasad på huset.

Det var ju ett bra pris för de två 4GB:arna. Själv har jag beställt två Extreme III - 4GB:are från Sandisk. Kör med deras 2GB nu och tycker de fungerar utmärkt, så jag kör på med samma tillverkare och modell. Ska bli skönt att ha rejält med minne. De fylls ju så snabbt när man är ute ett par timmar. Speciellt om man tar mycket sekvenstagningar. Har hänt par gånger nu när jag använder 2GB-kortet att det tar slut alldeles för tidigt. Men jag har ju blivit bättre på att förutse/ha bra tajming och behöver oftast bara ta 2-3 sekvenstagningar per motiv.

Ursprungligen av Reisan:

Det blev ju bra foton. Snygg bakgrundsfärg för fåglarna och det var coolt med speglingen i både fönster och fasad på huset.

Mmm, jag hade nog velat komma upp lite mer i höjd för huset, men temat tyckte jag var bra ja.

Ursprungligen av Reisan:

Det var ju ett bra pris för de två 4GB:arna. Själv har jag beställt två Extreme III - 4GB:are från Sandisk. Kör med deras 2GB nu och tycker de fungerar utmärkt, så jag kör på med samma tillverkare och modell. Ska bli skönt att ha rejält med minne. De fylls ju så snabbt när man är ute ett par timmar. Speciellt om man tar mycket sekvenstagningar. Har hänt par gånger nu när jag använder 2GB-kortet att det tar slut alldeles för tidigt. Men jag har ju blivit bättre på att förutse/ha bra tajming och behöver oftast bara ta 2-3 sekvenstagningar per motiv.

Extreme III räcker bra för Pentaxen. Dels är det SD-kort och mig veterligen finns inga så snabbba SD-kort. Dels är ju seriebildstagningen på Pentaxen ganska låg så du slår nog inte i buffertar lika snabbt.

Plåtar jag fåglar som flyger så skjuter jag så länge jag kan. Jag litar inte på att fokusen låser direkt. Då kan det bli 20 bilder... Men framför allt handlar det om att med dessa kort är kameran redo för nya serietagningar direkt igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 21:44
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Mmm, jag hade nog velat komma upp lite mer i höjd för huset, men temat tyckte jag var bra ja.

Ja, du hade kunnat klättra upp i kranställningen som man ser i speglingen på huset.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Extreme III räcker bra för Pentaxen. Dels är det SD-kort och mig veterligen finns inga så snabbba SD-kort. Dels är ju seriebildstagningen på Pentaxen ganska låg så du slår nog inte i buffertar lika snabbt.

Jo, det är sant. Märker nog ingen skillnad med 3 bilder/sek och som du skriver, lär jag inte överlasta bufferten.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Plåtar jag fåglar som flyger så skjuter jag så länge jag kan. Jag litar inte på att fokusen låser direkt. Då kan det bli 20 bilder... Men framför allt handlar det om att med dessa kort är kameran redo för nya serietagningar direkt igen.

Ja, fåglar är knepiga och svåra att fotografera. Speciellt när de flyger. De flyger så oförutsägbart. Har bara provat någon enstaka gång med mitt 55-200 och om man vill zooma in bra så försvinner de snabbt ur sökarbilden. Men det är en vanesak. Man får i alla fall panorera på frihand för de flyger ju upp, ner, åt sidan osv. Hehe.

Ja, det där testa jag med min D40, att se hur snabbt man kunde påbörja ny sekvenstagning när man hållt in avtryckaren för maximal antal sekvenstagningar. Det var helt ok, behövde bara släppa upp halvvägs, fokuserade på nytt rätt snabbt och helt ner igen. Men där går ju några sekunder som säkert görs bättre på bättre modeller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 06:02

Om ni är i Malmö kommande helg, så är det dragracingfestival i hamnen, mellan den 30 maj - 1 juni. Bränt gummi, muskelmotorer och fart.

SRIF

Har jag tur så har min nybeställda kamerahus och objektiv kommit till dess. Hade varit kul att få prova grejorna in action.

Senast redigerat 2008-05-27 06:24

Såhär roligt har jag inte haft sedan vi sket i våffeljärnet och la igen....

Skämt åsido.

Pysslade lite med panorama, mest för att lära mig hur.
Hört att det är viktigt få LIKADANA exponeringar... Så manuellt, 1/125 och f8 eller ngt sånt...klick klick klick.

Hem med kameran. Körde in dem i Lightroom. Exporterade dem som fullstora 16 bit TIFF till en egen mapp.
Öppnar Calico panorama. Sedan tog det 5 minuter så hade jag det här goa panoramat.

Skall se om man kan lära sig hur man jämnar bort lite ojämn exponering osv.

Inte så illa pissat för att vara ett första försök iaf va?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 18:25

Med misslyckad kamerainställning, behöver man inte dricka alkohol för att få ett suddigt synfält...

Flickr: Rei_san's Photostream

Riktigt coolt panorama för att vara första gången, Goflorp! Det där måste jag testa vid tillfälle...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-02 19:53

Goflorp:
Jag har också börjat testa panoraman, men låter PS stå för sammanfogningen.
Här är en snabb "snurra på vänster stortå-tagning" och jag är sååå imponerad av hur Photoshop sammanfogar bilderna, ca 5 st, MED människor där vissa är i rörelse.
Fantastiskt.
Tokina 12-24 + Nikon D80, idrottsplatsen i Ängelholm förra torsdagen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 19:57
Ursprungligen av Micke F:

Goflorp:
Jag har också börjat testa panoraman, men låter PS stå för sammanfogningen.
Här är en snabb "snurra på vänster stortå-tagning" och jag är sååå imponerad av hur Photoshop sammanfogar bilderna, ca 5 st, MED människor där vissa är i rörelse.
Fantastiskt.
Tokina 12-24 + Nikon D80, idrottsplatsen i Ängelholm förra torsdagen.

Ser coolt ut!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-02 21:59
Ursprungligen av Reisan:

Ser coolt ut!

Tack. Jo, det är så mycket som händer på bilden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 22:20
Ursprungligen av Micke F:

Tack. Jo, det är så mycket som händer på bilden.

Ja, både perspektivet och händelserna i bilden gör den spännande.

Kanske det coolaste panorama jag någonsin sett...

http://www.donaldingram.com/edingrey_web.html

Totalt 100 bilder fotade med Olympus E-3 och optiken Zuiko Digital 150 f/2, ihopsatt med PT-Gui. Total bildstorlek är 90993x4744 pixlar, eller 430 Mb. Men man kan panorera och zooma in för att se verklig upplösning (sjukt skarpt!) utan att ladda ned allt...

Mer info här: 430 Megapixel image with E3 and 150 f/2 : Olympus SLR Talk Forum: Digital Photography Review

Coolt! Får ju en annans att likna ...pjött! *s*

Näfan, nu är det läggdags boyz

Ahhhhhhh, jag har fullt på mitt Flickr-konto! Får väl punga ut för ett pro-konto...

Coola bilder ni lagt ut förresten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 20:56

Are you talking to me?

Flickr: Rei_san's Photostream

gjort ngt mkt kul....lagt upp en del utvalda Flickr-bilder som en lite cool (jag är 41 - hoppas jag inte tog i nu) Flash-animering.

Det tog en halvtimme med läsning, förståelse och "fixande" .... klart roligt...

Var? Kolla in min hemskesida : Jeremiahs Fotosida

Senast redigerat 2008-06-06 21:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 21:31
Ursprungligen av Goflorp:

gjort ngt mkt kul....lagt upp en del utvalda Flickr-bilder som en lite cool (jag är 41 - hoppas jag inte tog i nu) Flash-animering.

Det tog en halvtimme med läsning, förståelse och "fixande" .... klart roligt...

Var? Kolla in min hemskesida : TiltViewer

Rätt coolt. Påminner om en annan YouTube/Flickr-kompatibel nymodighet: PicLens.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-10 09:43

Fick för några dagar sen en Nikon D40, självklart vill man dela med sig av bilder man tagit så bestämde mig för att skapa ett Flickr konto, kika gärna in. Flickr: jonasradstrom's Photostream

Lite trevliga moln från igår, då jag även blev Flickr pro-konto-användare (måste ju utnyttja det...)
Fotat med gammalt manuellt Pentacon Electric 135mm/2.8 med m42-adapter.

Ursprungligen av Trino:

Fick för några dagar sen en Nikon D40, självklart vill man dela med sig av bilder man tagit så bestämde mig för att skapa ett Flickr konto, kika gärna in. Flickr: jonasradstrom's Photostream

Trevligt att du också köpt dig en D40 Trino

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 18:34

Ja, det råder D40-hysteri just nu... Härligt!

Bevaka tråden