Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikmakt!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka har den största "makten" vad det gäller att en CD-låt ska bli en hit eller inte?

De reklamfinansierade kanalerna?

OCH hur påverkar det den stora majoritetens musiksmak? Får vi en utarmning?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-01 18:07

Jag skulle nog säga att vi redan ÄR utarmade.

Större delen av befolkningen, som inte aktivt i någon högre grad letar efter ny musik, utan istället sväljer vad som serveras har ju skivbolagen fått precis dit där de vill ha dem.

Exempel:

När man ser hur det pushas i t.ex. TV4 för "den senaste Tomas Ledin-samlingen", kan man nästan se framför sig den onda Tomas Ledin-planen som ligger på Sony Musics skrivbord.

Typ vecka 23 är det exklusiv Tomas Ledin-konsert på TV4 i kombination med att 10 och 30-sekunders-reklam-spotar för "den senaste Tomas Ledin-samlingen" börjar rulla i TV4:s reklamblock. Samtidigt börjar de stora kommersiella skivaffärerna bygga ihop sina Tomas Ledin-papp-ställ med glättigt tryck där nypressade Tomas Ledin skivor strax ställs upp.

Plus att man genomför tusen andra marknadsföringsaktiviteter relaterade till "den senaste Tomas Ledin-samlingen". Tomas Ledin intervjuas i nyhetsmorgon i TV4, Tomas Ledin får en spalt i ICA-kuriren, Tomas Ledin säljer ärtsoppa åt Frionor...etc.

Och just den veckan är priset på "den senaste Tomas Ledin-samlingen" subventionerat av Sony Music och ligger på konsumentvänliga 149:-

Den säljs på alla landets Statoil-mackar, större ICA-butiker samt Jysk Bäddlager.

För säkerhets skull är skivan numera med all säkerhet också "Not playable on PC/Mac".

Allt för konsumentens bästa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 03:14
Citat:

quote:
För säkerhets skull är skivan numera med all säkerhet också "Not playable on PC/Mac".

Allt för konsumentens bästa!

Mm, fan va sne jag blir på de där not playable on mac/pc.

Råkade slänga in en sådan i min iMac G4 vilket resulterade i något dygns krångel för att få ut skivan.

Förstör hela (åtminstonde halva) den fina digital-hub utopin.

  • Medlem
  • 2002-08-03 04:37

Ja attans vad enkelt det vore om man var en mainstreamsnubbe och bara köpte senaste ledin och absolutsamlingen..

Nä själv får man beställa skivorna, om dom överhuvudtaget går att få tag i.. då får man söka på limewire,

Skall nog köpa Marymarys senaste album, den finns nog på hyllan....

Om man tar tex power o energy så kör dom ju med maffia metoder även om dom själva inte tycker det.Dom är inte glada att få musiken skickade till sig längre utan nu måste man även redogöra för hur man tänkt marknadsföra skivan etc.Sen tycker dom att man bör köpa reklam spottar hos dom om dom ska spela låten så dom inte gör reklam för låten GRATIS ?..patetiskt.Om dom spelar en låt som säljer guld vill dom även ha en guldskiva för att dom tycker det är deras förtjänst att den blev något och får dom inte det så kanske inte nästa singel kommer att spelas (gäller mest svenska akter).Men dom vill inte vara först med att spela en ny låt om det inte redan är en hit för då kan dom tappa lyssnare säger dom och det medför lägre reklam intäkter.Allt detta innebär att ett litet skivbolag utan större akter iprincip inte har någon chans att få något spelat eftersom dom inte har något att hota med(tyngre akter från unlandet).Ett större bolag säger ju bara "spela denna (någon ny låt) annars får ni inte vara med på nästa stora release av tex Madonna utan då får ni den singeln senare än dom andra Tycker det luktar maffia metoder lång väg.Undrar om dom tänkt igenom en förlängning av det hela.

fortsättning följer

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Blok:
den stora majoriteten inte har någon musiksmak utan lyssnar på det som spelas mest.

Det där var en skön generalisering

Vem har i så fall musiksmak? Du? Jag?

Jag tror att det handlar om lättja istället för musiksmak! Alla är inte "hungriga" på att lyfta på varje sten för att hitta något spännande. Man tar den enkla vägen.

Musikbranschen är mer cynisk än man kan ana. De är där för att tjäna pengar och det ska väl ett företag göra.

Det finns ett par rejäla makthavare som kränger musik på skivbolagen. Några av dem var med att ta fram produkten Supernatural. Och de medverkade i TV-serien.

[ 03 Augusti 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-03 23:34

Efter att ha lyssnat på musik i 30 år så börjar jag bli lätt desillusionerad. Det har ju handlat om business när det gäller musik men businessen har blivit alltmer hårdför med åren. Tror det är därför som jag upplever att det inte längre görs någon vidare musik. Allting låter antinges som plagiat eller Back Street Boys. Suck!
I och med det har ju intresset för musiken avtagit succesivt...
NRJ är ett hatobjekt, dom spelar ju mest bara skit som går runt runt runt. Fattar inte att någon lyssnar på dom överhuvudtaget, men det är väl samma flathet som varför man inte väljer bort PC...det låter ju i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
NRJ är ett hatobjekt, dom spelar ju mest bara skit som går runt runt runt. Fattar inte att någon lyssnar på dom överhuvudtaget, men det är väl samma flathet som varför man inte väljer bort PC...det låter ju i alla fall.

Ujujuj. Det _finns_ guldkorn. Stelna inte!
åtminstone i butik finns det fynd!

Musikbranschen av idag... ja va f-n ska man säga...
Nån som minns Milli Vanilli? Stora på 80-talet men blev utskrattade av hela världen när det uppdagades att det bara var två snygga ansikten som mimade. Det som var förnedring då är kutym idag...

Hitta ett snyggt ansikte, sätt ihop ett gäng låtskrivare, visa lite tuttar å häckar, pumpa in Pepsi-pengar och sälj sälj sälj... ju fortare desto bättre. Om 5 år hoppas jag branschen ser annorlunda ut tack vare internet, men förmodligen gör den inte det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Vilka har den största "makten" vad det gäller att en CD-låt ska bli en hit eller inte?

De reklamfinansierade kanalerna?

OCH hur påverkar det den stora majoritetens musiksmak? Får vi en utarmning?

När Patrik Isacsson lanserades så gick det tydligen väldigt trögt i början. Men eftersom han hade jobbat på SRs gramofonarkiv och hade många vänner där, så spelades han lite extra länge (ett halvår) tills han äntligen slog igenom. Jag skulle med andra ord vilja säga att media har en bissart stor roll i lanseringen av en artist. Om man spelas tillräckligt länge i radio kan man slå igenom med vad som helst, kanske mest för att "känna igen"-effekten har ett större inflytande på oss än vad vi kanske är redo att erkänna. Speciellt om låten spelats i ett program som inte bygger på förprogrammerade playlists och som varvar musiken med lite journalistiskt innehåll...

A-ha´s skivbolag i England släppte "Take On Me" 2 - 3 gånger innan radiostationerna "fattade" att det var en hit

  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 10:50

Egentligen har ju "ultrakommersiell musik" funnits ganska länge. Låtsasband och konceptband, enbart skapade för att generara så mycket intäkter som möjligt fanns ju redan på 60-talet.

Men som musikintresserad tycker jag ändå att den tidens ultrakommersiella musik, från t.e.x Motown, är så otroligt mycket bättre än dagens ultrakommersiella musik. Låtsnickeri-hantverket har försvunnit någonstans på vägen, det känns som det gick snett någonstans någongång på åttiotalet. Alla genialiska Holland-Dozier-Holland-typer har gått och gömt sig, kvar sitter Max Martin och onanerar med sin sampler.

Nu är jag egentligen för ung för att minnas hur MTV var på åttiotalet, och hur det egentligen var att lyssna på radio innan reklamradion kom. Men det känns som att MTV har gått ifrån att vara en rebellisk nyskapande uppstickar-kanal till att bli ett strömlinjeformat ungdomsindoktrinerande outsinligt flöde av skräp, hela tiden med vinstmaximering i bakhuvudet. Även MTV 2 håller på att förstöras.

Äsch, en sak som är säker är i alla fall är att 90% av alla dagens hitlåtar har absurt tråkigt konstruerade förutsägbara melodier och ackordföljder. Kan man bara klinka lite piano tar man ut ackorden på nolltid direkt efter att man hört låten... :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 11:26

Det är verkligen nästan omöjligt för mindre band att nå den kommersiella radion, man får vara tacksam att p3 finns.

Jag vet att Moderata samlingspartiet vill privatisera P3, men NEJ säger jag

Även om konkurrensen är hård, finns det fortfarande möjlighet att bli spelat i P3 även för mindre band. Kanske inte mitt på dagen, men i något av specialprogrammen. Inte minst i P3 demo, har jag hört många spännande osläppta akter.

Sedan vad gäller Max Martin, tycker jag att han har skrivit en del vettiga låtar, det som känns B för mig där, är den extremkommersiella lanseringen av artister. Kom ihåg att gammal kommersiell musik har filtrerats av tiden, vi minns endast det som är något att ha.

Vänligen, Ylan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Det är verkligen nästan omöjligt för mindre band att nå den kommersiella radion, man får vara tacksam att p3 finns

Då får vi tacka nätet och alla dess samlingsställen för nya band. Pay-per-ear ,)

Vilka sajter gillar ni mest där?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
...Låtsnickeri-hantverket har försvunnit någonstans på vägen, det känns som det gick snett någonstans någongång på åttiotalet.

och det var då datorer kom... we are doomed!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 18:00

Jag lyssnar på på P3. De kommerisella radiostationer är så extremt tråkiga! Sen deras jinglar är ju värre än djurpplågeri...

Nu börjar det bli lite OT

Grundfrågan var:

Vilka har den största "makten" vad det gäller att en CD-låt ska bli en hit eller inte?

Givetvis är det skivbolagen som i symbios med media skapar en produkt.

Finns det inte ett behov, så SKAPAR de ett dylikt.

  • Medlem
  • 2002-08-04 18:05

För att inte snacka om radioreklam... det fixar jag inte. Också spelar de ungefär 10 olika låtar hela dagen om och om igen. Nä P3 eller P1 (man lär sig en massa skumma saker) skall det vara.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-04 18:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Vilka har den största "makten" vad det gäller att en CD-låt ska bli en hit eller inte?

ZTV / MTV är för många startpunkten. Har en kompis som var veckans hitvarning på ZTV. Efter det så har han haft ganska hög rotation med sin singel...

Radio har sin roll, men de yngre idag kräver en video som säljer in artisten...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-04 20:20

Jag tror ju att låten i sig själv avgör mycket. Om någon började göra riktiga kvalitetslåtar igen tror jag nog dom skulle spelas. Men om allt låter snarlikt då får ju media väldigt stort inflytande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-04 20:27

En reflektion till!

På 60- och 70-talet konkurrerade man med låtarnas kvalitet. Kommer ihåg en intervju med John Fogerty där han beskrev att man ju inte riktigt hade den uppbackningen som Beatles hade med bästa producenter, studio, tekniker m.m. Och eftersom dom inte var bättre musiker så var det alltså tvunget att vara melodins kvalitet som man konkurrerade med.

Så upplever jag inte att det är idag, utan att konkurrensmedlet framför allt är PR, reklam, videos och allehanda jippon. Och kan låtskrivarna klämma ur sig 1000 såna låtar med bibehållen försäljning så finns det ju ingen anledning att ändra på det. Men gud så trist det är.

Vore bra om någon släppte ett album i Machine Head-klass. Det skulle behövas.

Det är mycket kommers...visst, men så har det också varit länge. Som sagt ovan så har man glömt bort mycket som var tidigare, ex 80-talet, Sandra, Sabina, Samantha Fox osv...

Vi SKA verkligen vara tacksamma över att P1-P4 finns, var hittar man exempelvis konstmusik och frijazz annars?

Men, jag tycker nog att även mindre genrer och mer udda musik syns mer idag. Jag tror det är tveksamt om t ex PJ Harvey eller Björk hade kunnat bli så stora för bara tjugo år sedan... Kommersen kommer nog alltid att finnas men idag är det ganska lätt att hitta motsatsen jämfört med hur det var t ex på åttiotalet.

1
Bevaka tråden