Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 har börjat testas

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men tänk så mycket vi har att se fram emot den närmsta tiden, med iPhone å allt! Kan knappt bärga mig.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Men tänk så mycket vi har att se fram emot den närmsta tiden, med iPhone å allt! Kan knappt bärga mig.

Den där "vi säger ingenting"-stilen Apple kör med funkar jättebra mot konsumenter och Apple får massa gratisreklam när alla forum sitter och siar i vad som ska komma från Apple. Och sen när dagen med stort D är där och alla sitter klistrade så kliver Messias själv fram och presenterar en ny Mac eller iPhone är jättebra.
Men locket på är mindre bra för produkter som riktar sig mot företag.
Då företaget ibland behöver ta stora investeringar för att köpa in servrar och datorer som ska hålla i låt säga 3-4 år, då vill man veta lite vad som är på gång.

Så om Steve jobs skulle kliva fram nu under WWDC och säga, nu har vi lagt till bla bla bla i OSX server(Som massa "vanliga användare" kommer säga åååh vad häftigt.....), Så skiter jag i det.

Jag efterlyser mer öppenhet i företagsprodukterna, här är MS ett föredömme där de har roadmaps, diskusioner och betor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 18:19
Ursprungligen av mendezzz:

Den där "vi säger ingenting"-stilen Apple kör med funkar jättebra mot konsumenter och Apple får massa gratisreklam när alla forum sitter och siar i vad som ska komma från Apple. Och sen när dagen med stort D är där och alla sitter klistrade så kliver Messias själv fram och presenterar en ny Mac eller iPhone är jättebra.
Men locket på är mindre bra för produkter som riktar sig mot företag.
Då företaget ibland behöver ta stora investeringar för att köpa in servrar och datorer som ska hålla i låt säga 3-4 år, då vill man veta lite vad som är på gång.

Så om Steve jobs skulle kliva fram nu under WWDC och säga, nu har vi lagt till bla bla bla i OSX server(Som massa "vanliga användare" kommer säga åååh vad häftigt.....), Så skiter jag i det.

Jag efterlyser mer öppenhet i företagsprodukterna, här är MS ett föredömme där de har roadmaps, diskusioner och betor.

Ja verkligen. Som sagt, Apple har en del att ta efter Microsoft på här. Håll hemlighetsmakeriet till Mac OS X client, iphone och allt annat som är konsument. Bara för att de visar en roadmap på Mac OS X server så behöver de inte avslöja hemligheter för det.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-22 18:04

Word!

Håller helt och hållet med, men de lär ju aldrig hända. SmygApple är alldelens för hemliga för det. Dom är hemliga på bekostnad av kunderna men det skiter dom fullständigt i.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 21:04
Ursprungligen av Johan S:

Håller helt och hållet med, men de lär ju aldrig hända. SmygApple är alldelens för hemliga för det. Dom är hemliga på bekostnad av kunderna men det skiter dom fullständigt i.

Tänk om man skulle få 30 min med Steve Jobs och kunna ta upp sådana här saker. Att han skulle nog läxa upp mig och att han skulle få mig att gå därifrån och tycka att deras strategi var flawless och att den här tråden var för idioter är en annan sak...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-22 23:40

Tyvärr känns ju, som jag sagt tidigare, hela OSXS lite som något man gör med vänsterhanden.
Att inte visa roadmap och snabba på buggfixandet och framförallt inte göra buggrapporter tillgängliga så man slipper felsöka sig blå är uselt. Jag minns hur det var med utskriftsquota i 10.4, det funkade inte. Till slut fick jag Apple att erkänna, men inte officiellt.
Rent generellt så tycker jag nog att Apple verkar ha glömt hur man gör för att attrahera "proffs".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-23 08:13

Vilka förväntningar som ligger på 10.5.3 Får bara hoppas att Apple levererar ordentligt och SNART! Kan de få ordning på 10.5 med nya uppdateringen hoppas jag att de stannar länge på 10.5 och skippar allt för mycket lull-lull till 10.6. Vill man ha en wiki är det enkelt att installera själv, vill man ha en blog, enkelt. Varför måste server-sidan också vara så typiskt Apple användarvänligt och på ett poppigt slänga in nya häftiga web-funktioner? Bättre i såfall att ge bra stöd åt opensourcelösningar än att försöka bygga in dem själva på ett taffligt sätt.

Jag har beskrivit ett problem jag har med att endast mitt admin-konto får tillgång till nya AFP, SMB, FTP - sharepoints. Hänger detta ihop med buggen i AFP i Server 10.5.3 tror ni?

http://www.99.se/mac-os-x-server/238972-hur-s-tter-fildelning-i-os-x-server-10-5-a.html

Tydligen finns en patch för AFP-problemen som innehavare av support-avtalet redan fått. (Har jag fått veta av Apple) vi andra får snällt vänta på 10.5.3.
Som förhoppningsvis ska komma till wwdc enl samma kontakt.

Nu blir man ju sur. Ska man betala 100 miljoner för en sån patch då eller?! Är ju inte direkt gratis med sånna support-avtal.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-23 14:23

Vad är det i 10.5.3 som är så hemligt att de inte kan släppa det nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-23 17:04
Ursprungligen av waehlby:

Vad är det i 10.5.3 som är så hemligt att de inte kan släppa det nu?

Ingen vet om det är något hemligt i den. Antagligen inte, det skulle folk ha luskat ut i utvecklarversionerna. Kanske är de inte klara eller så är det något de fått för sig bara. Det lär väl visa sig om det kommer fler builds i veckan som kommer.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tydligen finns en patch för AFP-problemen som innehavare av support-avtalet redan fått.

På ett sätt skönt att Apple inte skiter i ansiktet på sina största kunder men ändå väldigt irriterande. Nu, hur får vi tag på patchen?

Vi tar reda på ett företag med support-avtal och bryter oss in?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-24 12:09

Välbetalande ADC-medlemmar kanske?

Ursprungligen av bollman:

Välbetalande ADC-medlemmar kanske?

Exakt vilket supportavtal man skulle ha framgick inte med det för 65k kr per år får du säkerligen den patchen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 12:49

Exakt vilket supportavtal man skulle ha framgick inte med det för 65k kr per år får du säkerligen den patchen.

Så snällt av dem. Ofattbart att de inte släppt den till allmänheten. Skulle fan säga skandal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 17:10

9D34 ute. En ny sak:
• Kernel performance fix

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 10:39

Delicious Library 2.0 som kommit ut tycker man ska uppdatera till Mac OS X 10.5.3 för bättre grafikprestanda. Betyder ingenting i tid egentligen.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-27 12:53

Har Apple börjat ta betalt för buggfixar?! Kan detta verkligen stämma? Isåfall har ett omtumlande paradigmskifte skett inom koncernen. Apple rids av något nytt...något annat än man är van vid. Chockerande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 17:32
Ursprungligen av mjg:

Har Apple börjat ta betalt för buggfixar?! Kan detta verkligen stämma? Isåfall har ett omtumlande paradigmskifte skett inom koncernen. Apple rids av något nytt...något annat än man är van vid. Chockerande.

Ironi? Annars, nja, vi kommer ju få den också. Bara mycket senare.

Visst jag köper att support-avtalskunder får vissa panikpatchar snabbare än vi andra.
MEN!
Denna fildelningsbugg är så pass allvarlig att alla företag i världen som kör OS X/server drabbas av den. Vilket gör att Apple inte kan låta folk vänta så här länge.
För jag har mycket svårt att tro att alla som kör os x server har service-avtal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-27 22:21

Visst jag köper att support-avtalskunder får vissa panikpatchar snabbare än vi andra.
MEN!
Denna fildelningsbugg är så pass allvarlig att alla företag i världen som kör OS X/server drabbas av den. Vilket gör att Apple inte kan låta folk vänta så här länge.
För jag har mycket svårt att tro att alla som kör os x server har service-avtal.

Ja verkligen. I alla fall, ska det väl inte ta 7 månader. Som alla vi enats om detta är så dåligt att man häpnar.

Men som min kontakt säger: Har du bugg-rapporterat?
Han har faktiskt rätt där på ett sätt, men som du säger Acke, 7 månader???

Ja försökte rapportera en annan bug här om dagen men de gick inte att logga in på bug-sidan

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 09:28

Är det inte den här sidan?

//Rob

• Medlem
  • Lund
  • 2008-05-28 09:43

Seriösa buggrapporter lämnas på bugreport.apple.com

Japp, den sidan som hugin länkar till.

Blir såhär när ja försöker logga in:

An error has occurred. Please report the error to Apple Inc. by emailing the error detail to [email protected].

Back

For more details on the error, click this link
Error Detail
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-28 10:18

Jag har inga problem att logga in. Du kanske inte har ADC-konto?

"ADC Membership is required to use this tool."

Ursprungligen av hugin:

Jag har inga problem att logga in. Du kanske inte har ADC-konto?

"ADC Membership is required to use this tool."

Jag kan ju logga in med samma uppgifter på ADC-member sidan...

Bevaka tråden