Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är sinnessjukt trött på folk som postar utan att SÖKA!!!

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-05-27 23:05

Hur ställer du dubbelpostande i relation till inbördes beundran?

Det finns mycket tydliga skäl till varför man inte ska dubbelposta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 00:06

Kanske skulle en mer lättillgänglig/utvecklad chattfunktion förbättra kvalitén i trådarna. Ibland svaras vissa frågor bäst utanför trådarna, som när folk kanske är lite osäkra på om frågan redan har besvarats i tråden. Jag tror på att trådar som är uppenbara dubbeltrådar kan helt TAS BORT av moderator om ett "standardmail" skickas ut till trådskaparen om detta och kanske någon tags läggs till motsvarande "vettig" diskussion. Men det kräver väl, som någon redan påpekat, fler moderatörer.

Jag hänger mycket på Iphone-forumet... Gör mig till Moderator så ska jag städa upp i sörjan bland idioter

Nejmen seriöst.. förr att citera henkebarn:
"Om folk har förtroende för mig så ställer jag gärna upp för att främja arbetet för ett mer organiserat forum."

Men bara för Iphone-delen... Är inte inne på de andra forumen i närheten av lika mycket.. Och det är väl i just det forumet problemen ligger?

Ni som vill bli moderatorer - ta ett snack med Baron och Adrian!

Vi planerar årets första styrelsemöte (datum inte satt) och då vore det bra att ta upp moderatoransökningar!

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-28 09:26

Jag är sinnessjukt trött på folk som inte söker innan dom postar
Jag är sinnessjukt astrött på folk som är sinnessjukt trötta på folk som inte söker innan dom postar
Jag är sinnessjukt superastrött på folk som skriver 'dom' istället för 'de'

etc.

Ursprungligen av credo:

Jag är sinnessjukt trött på folk som inte söker innan dom postar
Jag är sinnessjukt astrött på folk som är sinnessjukt trötta på folk som inte söker innan dom postar
Jag är sinnessjukt superastrött på folk som skriver 'dom' istället för 'de'

etc.

Ok, fixa en resa till 1800-talet då...

• Medlem
  • Mjölby
  • 2008-05-28 10:20
Ursprungligen av theplague:

Ok, fixa en resa till 1800-talet då...

Ja, det vore mycket trevligt att få fara dit.
Ps. jag syftade alltså på mig själv där ...ironi kallas det.

Ursprungligen av credo:

Ja, det vore mycket trevligt att få fara dit.
Ps. jag syftade alltså på mig själv där ...ironi kallas det.

Ironi funkar ju verkligen skitbra på intrnetforum om man inte gör det jättetydligt, det vet väl alla?

• Medlem
  • 2008-05-28 09:30

Och som vi alla märker så är det bra att skriva en vettig rubrik på sina inlägg så att man fokuserar på själv grundfrågan och inte rubrikformuleringen.

Ursprungligen av jgb:

Och som vi alla märker så är det bra att skriva en vettig rubrik på sina inlägg så att man fokuserar på själv grundfrågan och inte rubrikformuleringen.

Var rubriken så dålig?

• Medlem
  • 2008-05-28 10:10

theplague: Ja. En bättre rubrik hade varit typ "Hur får man folk att söka ordentligt innan de postar?". Ordet "sinnessjukt" är värdeladdat och gör att fokus hamnar där istället för på frågan.

Att du är trött på det hela är inte svårt att förstå, vissa frågor är väldigt vanliga trots att de har fått många svar tidigare. På musikdelen så är det ofta "vilka hörlurar är bra" eller "vilka monitorer skall jag skaffa".

Att avsluta rubriken med tre utropstecken är ingen bra början.

Det kan ju vara så att det behövs en unik ingång i ett problem för att förståelse och lösning på problemet ska uppstå. Slöhet är nog inte den primära anledningen till postande av frågor (som det redan kan finnas ett gammalt svar på). Då skulle man, som tidigare nämnts kunna söka på Google och länkas till ett svar på 99.se/xx.

Sen kan det faktiskt vara ett elände att harva i långa oändliga trådar sida efter sida och ändå kanske inte få något entydigt svar.

Har inte läst alla inlägg i tråden, men jag kan inte påstå att jag ser ett sånt stort problem med dubba trådar, det är ju därför man kan rapportera tråden, eller hur?

Att skälla och skrika kommer ju inte funka, kolla på Emil..

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-28 18:19

Alltså jag vill inte tracka ner på sökfunktionen då jag själv inte vet hur man ska kunna göra den bättre.

Men jag tycker den kan också bidra till hur "svårt" det är att söka ibland.

Tjejen har blivit intresserad av Macbook och då tänkte jag att jag skulle kolla här på forumet om just den. Problem o inte problem, kapacitet etc...

Mina restultat i rätt ordning blir såhära när jag söker på ordet "macbook".

1. Tråden för USA-import av iPhones

2. SKRIK!!

3. Datorn hittar inte nätverksporten

4. Senaste syntinköpet, del 12

5. Flimmer på TV:n i Vista

6. Ljudkvalitet... Varför bryr sig ingen?!

7. Netgear N router+ 802.11g

8. Akai S3200xl

9. Dataspel/TV-spel

10. Saknas det en dator mellan mac mini och mac pro?

11. Macbook Air

Inte förrän på 11:e tråden så är det nått som iallafall tycks likna nått om Macbook

Jag förstår att "Macbook" är ett ganska brett sökord på ett mac forum. Men samtidigt så kan jag tycka att den borde iallafall hitta nånting ur "iBook, Macbook & Macbook Air" forumet. Och det gör den inte förrän resultat nr 19.

Söker jag på "macbook värmeproblem"

Och då är första resultatet "Upprop: Är du en switcher?"

3:e resultat så är vi på vad jag söker efter.

Detta är inte första gången jag har tänkt på detta. Och jag vet inte om det går att göra nånting åt. Men det känns som att man måste mer eller mindre veta exakt vad man är letar efter för att komma rätt på trådarna som behandlar det.

• Medlem
  • 2008-05-28 18:25

Kajan: Testa gärna att använda google också, de här sökningarna ger nog bättre resultat i ditt fall.

site:99.se macbook - Google Search
site:99.se macbook värmeproblem - Google Search

Ibland ger den inbyggda sökningen bättre träffar, ibland google. Den inbyggda sökningen prioriterar diskussioner som har uppdaterats nyligen när den listar sökträffarna.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-28 18:46
Ursprungligen av jgb:

Kajan: Testa gärna att använda google också, de här sökningarna ger nog bättre resultat i ditt fall.

site:99.se macbook - Google Search
site:99.se macbook värmeproblem - Google Search

Ibland ger den inbyggda sökningen bättre träffar, ibland google. Den inbyggda sökningen prioriterar diskussioner som har uppdaterats nyligen när den listar sökträffarna.

Aha ja det verkar ju användbart men detta står kanske i reglerna eller nått sånt (vilket då gör att jag känner mig väldigt dum just nu). För gör det inte det så är det ju inte så lätt för "nybörjare" på forumet att veta att en sån sökning är bra.

• Medlem
  • 2008-05-28 18:51

Brukar inte lägga mig i diskussioner så mycket men som medlem i ett mångfald av forum vet jag att det ofta finns skäl att posta i ett ämne som uppenbarligen har diskuterats tidigare.

iPhone har nämnts och visst håller jag med om att många frågor är spontana utan föregående sökning. Samtidigt är det just för ett ämne som iPhone också så att ämnet snabbt blir väldigt spretigt, och det finns väldigt många svar och trådar mm som beror på maskinvaruversioner eller andra preferenser o händelser vilket gör att en sökning ofta blir en mycket omständig och tidsödande procedur - för att överhuvudtaget komma rätt. I dessa fall är det givetvis naturligt att ställa en enkel fråga som någon med lite tur har ett snabbt svar på - eller kan peka en vidare med länk eller dylikt.

Det som i dessa (oftast uppenbara fall) kan verka märkligt i mina ögon är svar som bara består i att påpeka något i stil med "sök i forumet". Visst kan man påpeka detta men om man ändå gör det för att man vet att svaret lätt hittas (för det bör man vara säker på), så varför inte bara lägga till lönken osså??

Annars tycker jag att man mycket väl kan ignorera det mesta som inte faller en i smaken. Det finns tendenser i kommentarer som låter som att vissa är "nya" o mindre värda att vara med i klubben (lite överdrivet kanske)- o skall veta vett o etikett i samma stund som man går med - tycker att man får vara glad med nykomlingar och att dessa mycket snart finner sin "plats"

Med reservation för felstavningar o dom-skrivningar etc

• Medlem
  • 2008-05-28 21:37

Det är faktiskt en forumregel att först göra en sökning.

Bevaka tråden