Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lag om publicerade bilder på människor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag och en kompis har precis startat en liten fotobutik på nätet där vi säljer posters av material från hobbyfotografer. Nu har det uppkommit en frågeställning hos oss om vad som är lagligt eller ej gällande publicering och försäljning av bilder på människor. Måste man ha tillstånd från människorna på bilden för att få publicera och sälja dessa bilder? Beror det på vad det är för bilder? Är det någon som kan hur lagen ser ut kring detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 09:43

Lage om namn och bil i reklam heter den:

Marknadsrätt - Lag om namn och bild i reklam

Tack Tangen för matnyttig läsning!

Dock är den lagen mer inriktad på marknadsföring coh inte publicering på nätet i sig. Frågeställningen som vi har på företaget är att en av våra fotografer vill lägga upp bilder på liveframträdanden som han visserligen fotograferat själv men personerna på bilderna har inte i alla fall gett samtycke för publicering och vidareförsäljning. Livframträdanden kan ju jag tycka, i och med att de är offentliga, vara likställt med redaktionella bilder som dagligen fyller våra tidningar.

I vårt avtal med våra fotografer så avsäger vi oss allt ansvar ifall det skulle visa sig att våra fotografer inte har rättigheter att publicera och sälja sina bilder. Är detta skydd nog för oss att vi inte ska drabbas ifall en rättighetskonflikt skulle dyka upp?

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-28 23:09
Ursprungligen av mullenuh:

Dock är den lagen mer inriktad på marknadsföring coh inte publicering på nätet i sig. Frågeställningen som vi har på företaget är att en av våra fotografer vill lägga upp bilder på liveframträdanden som han visserligen fotograferat själv men personerna på bilderna har inte i alla fall gett samtycke för publicering och vidareförsäljning. Livframträdanden kan ju jag tycka, i och med att de är offentliga, vara likställt med redaktionella bilder som dagligen fyller våra tidningar.

I vårt avtal med våra fotografer så avsäger vi oss allt ansvar ifall det skulle visa sig att våra fotografer inte har rättigheter att publicera och sälja sina bilder. Är detta skydd nog för oss att vi inte ska drabbas ifall en rättighetskonflikt skulle dyka upp?

liveframträdanden ?
är det en Konsert arrangerad av en promoter? eller på en typ klubb spelning?
I fall plåtandet sker på klubb eller ett slutet arrangemang som biljett försälj osv
måsta tillstånd havas.. offtast när det gäller större konserter är det typ 3 första låtarna .. som man får plåta ..sen vill arrangören ha en typ av accreditering för att veta vem du är och var det skall publiceras..!! kan vara rätt strikta regler och löjliga..

Det är skivbolagen som krånglar och har ensamrätt på artister via kontrackt.
rätt djup djungel .. men försiktighet är nog inte fel..!!

Men om det nu är nån offentlig park tillstälning (typ öppet hus ) och möjligen artisterna gör välgörenhets spelningar etc .. skall det inte vara några problem..

och rättstvister är rätt ovanliga O:-) Även fast ni avtar ert ansvar att fotografen inte haft tillstånd och ni ändå publ .. blir ni med skyldiga om upphovsrätter för artister gäller.. lite svårt att avskriva sig ansvar men samtidigt publicera...

ni kan ta kontackt med PFK Press fotografernas Klubb PFK.se - Pressfotografernas Klubb - Sverige - Startsida

Jag skulle nog se till att ha ett rejäl lagstadgat kontrakt om ni vill avsäga er allt ansvar då det faktiskt är ni som i slutändan är den som säljer bilderna. Jag jobbar som fotograf och jag har sett ett antal tveksamma kontrakt som inte har något att luta sig mot när det väl gäller. Om du kollar på exempelvis bildbyråer så kräver de att alla modeller på bilderna de säljer ska ha en modellrelease där modellen/avbildade personen i fråga har gett sitt samtycke att bilden säljs vidare.

Alltså, se till att någon juridiskt insatt person (helst med spec. kunskap inom publicistiska frågor) kollar igenom kontraktet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:25

Någon upphovsrättsadvokat kan vara bra, givet kan ni avtala bort frågan om fotografen har tillstånd. Men det kan inte den som ska använda bilden, mao er kund - och det är bra att kunna svara kunden (er kund) på ett korrekt sätt.

/Tangen

• Medlem
  • 2008-05-28 13:29

Den här sidan kan också vara bra att kolla på.
|| | | Svenska Fotografers Förbund || | |
// Poul

• Avstängd
  • International user
  • 2008-05-28 13:35

Så länge inte bilden används i ett sammanhang som är kommersiellt, där personen på bilden kopplas ihop med ett företag eller en produkt, eller så länge bilden inte är kränkande så ser jag inget problem. Men jag är å andra sidan inte någon expert

1
Bevaka tråden