Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Journalister, cracks me up!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-05-28 18:50

Vad sägs om bildvalet till denna artikel på expressen.se?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-28 18:52

Ja, det var verkligen ett "lustigt" val. Undrar hur dom tänkte.

Haha, jo, nästan rätt fast inte alls.

Ge mig en minut att skratta...

Hahahahaha!

De trodde väl det var ett USB modem

Fascinerande ändå att den gamla musen ändå håller stilmässigt såpass att den fortfarande kan uppfattas som något nytt och fräsch för en som inte känner igen den.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 22:56

Ja. Apple har verkligen stil på sina grejer. Min 7 år gamla PowerBook Titanium får fortfarande 95% av alla sprillenya PC-laptops att se ut som ångmaskiner.

Ursprungligen av Butterfly:

Fascinerande ändå att den gamla musen ändå håller stilmässigt såpass att den fortfarande kan uppfattas som något nytt och fräsch för en som inte känner igen den.

• Medlem
  • 2008-05-29 20:54
Ursprungligen av Butterfly:

Det säger mer om hur fula donglarna är...

Jag visste inte att Apples ADB-mus även fungerar som USB-modem. Tack för info, Expressen. Apples konstruktörer måste haft en spåkula när de tog fram den musen och kunde därmed utrusta den för framtiden direkt, långt före någon ens visste vad 3G var.

Den musen fanns väl mellan 1986 och 1998 då puck-muset kom - så Expressen som syslar med nyheter är *BARA* 10 år för sent ute... ytterligare en anledning att inte lita på journalister

Ursprungligen av Olle@mac:

Den musen fanns väl mellan 1986 och 1998 då puck-muset kom - så Expressen som syslar med nyheter är *BARA* 10 år för sent ute... ytterligare en anledning att inte lita på journalister

Inte för att det är särskillt klokt att lita på varken Expressen eller Aftonbladet, men jag förstår vad du menar.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-05-29 13:59

Nu var det iofs Dagens Industri, men ändå.

Riktigt så gammal är den inte. -93 kom den, Apple Desktop Bus Mouse II. Den som kom -86 var Apple Desktop Bus Mouse. Tvåan var mycket mjukare i formerna. En annan skillnad mellan dem är att kulan sitter längre fram på den nyare, vilket gör att den är något lättare att använda. Den äldre av dem har kulan nästan längst bak.

Ursprungligen av Marcus K:

Riktigt så gammal är den inte. -93 kom den, Apple Desktop Bus Mouse II.

Jag räknade från när den avlöstes av USB-puckmusen och då är det 10 år hur man än räknar..

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-29 21:06

Förstår inte snacket ?
Bilden är ju bara en ilutsration på data användande och oftast har man en mus till detta..
musen är en AVATAR. ( för alla som kanske inte är så insatta i alla nya moderniteter)
sen råkar det oxå vara en rätt snygg mus mot blå platta som ger en klar singnal..
och tydligen har det ju fastnat här oxå.. vilket måste bil en kredit fö Di
hur många har nu klickat på artikeln??!

möjligen lite in snöat .. men vad för typ av enkel (bild) budskap skulle ni föredragit..:tveksam: och Nyfiken....

Senast redigerat 2008-05-29 21:21
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-29 21:31
Ursprungligen av Trisen:

möjligen lite in snöat .. men vad för typ av enkel (bild) budskap skulle ni föredragit..:tveksam: och Nyfiken....

Ett modem för mobilt bredband kanske, eftersom det var det artikeln handlade om.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-29 22:24
Ursprungligen av hugin:

Ett modem för mobilt bredband kanske, eftersom det var det artikeln handlade om.

Visst ! för oss Odödliga..
men musen markerar i det här fallet REAn för handhavandet med dator..
och jag kan lova att många -> ej erfarna skulle lika bra tro att det där är ett usb eller vad är det för nått?!? .. Avataren som jag skulle säga ger en klar singnal om data handhavande ..och nu råkar det vara REA på komunikation med mobilt bredband..

Kanske en strunt sak .. men alla vet vad en mus används till och det har med en dator att göra...

ps; sen kan man ju fråga sig hur mycket mus använder man i farten med en (laptop, MB) springandes på tåg bil buss eller var man nu använder sitt mobilamodem:)

Senast redigerat 2008-05-29 22:35
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-30 01:46

Hade väl läst om nya 3G-dongeln till iPhone - i en artikel som publicerades 1 april...

• Medlem
  • Lund
  • 2008-05-30 10:51
Ursprungligen av Trisen:

ps; sen kan man ju fråga sig hur mycket mus använder man i farten med en (laptop, MB) springandes på tåg bil buss eller var man nu använder sitt mobilamodem:)

Som sagt, musen har inget med saken att göra och det är ett uselt bildval helt enkelt.

Det där filosofiska med "avatarer" och "symbol för datoranvändning" kan du glömma. Det läggs inte många sekunder på eftertanke vid bildval i såna här sammanhang. Det är antingen nån utan koll som gjort en blunder, någon som ville vara rolig, eller ännu troligare någon som bara tog första bästa bild ur arkivet "datorrelaterat" och sket i vilket.

Ursprungligen av Trisen:

möjligen lite in snöat .. men vad för typ av enkel (bild) budskap skulle ni föredragit

Hmm.. en osedvanligt bra fråga, tål att tänka på. Jag hade kunnat koppla ihop det med bilden av det mobila bredbandet och en 3G-masts övre del, då hade det blivit hyffsat begripligt vad artikeln skulle handla om. Hur som så är det svårt att förstå sambandet mellan en mus och mobilt bredband.

• Medlem
  • 2008-05-30 10:56

Eller nån som inte hade tid att göra en bättre sökning. Allt handlar inte om lättja eller okunskap, utan många "fel" i medierna beror på resursbrist; man hinner helt enkelt inte gå längre än till första träffen. Det blir en avvägningsfråga: kan detta fungera eller ska jag lägga ett par minuter på att hitta en bättre illustration?

Antagligen ville man ha en bild som hör ihop med datorer. Då kan en mus vara ett bra val som antagligen redan fanns i bilddatabasen. Att den sedan påminner om ett modem är nog snarare en tillfällighet.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-05-30 13:39
Ursprungligen av Marcus K:

Antagligen ville man ha en bild som hör ihop med datorer. Då kan en mus vara ett bra val som antagligen redan fanns i bilddatabasen. Att den sedan påminner om ett modem är nog snarare en tillfällighet.

Men det är lite lustigt att den datorrelaterade bild ur databasen som man nöjer sig med är en 15 år gammal mus. En sån bild borde inte ens vara lättillgänglig.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-30 23:21
Ursprungligen av hugin:

Men det är lite lustigt att den datorrelaterade bild ur databasen som man nöjer sig med är en 15 år gammal mus. En sån bild borde inte ens vara lättillgänglig.

Bara ett tilläg grymt vacker MUS !! still ren och Fin design ....

ps; om den i praktiken är grym/äldre är en annan sak...

• Medlem
  • 2008-05-30 18:16

Det kan ju vara så att taggningen av bildarkivet var trubbigare förr innan man hade så mycket mer olika prylar att söka på. Kombinera det med en journalist, ungefär lika teknikintresserad som gemene man, som söker i bildarkivet på "data" så har du din gamla mus.
Om senare träffar visar bilder som på ett bättre sätt skulle illustrera "data" är de säkert mindre relevanta för artikeln än musbilden.
Det är journalister, inte datanördar, som jobbar på redaktionerna.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-30 22:48
Ursprungligen av Baron:

Det kan ju vara så att taggningen av bildarkivet var trubbigare förr innan man hade så mycket mer olika prylar att söka på. Kombinera det med en journalist, ungefär lika teknikintresserad som gemene man, som söker i bildarkivet på "data" så har du din gamla mus.
Om senare träffar visar bilder som på ett bättre sätt skulle illustrera "data" är de säkert mindre relevanta för artikeln än musbilden.
Det är journalister, inte datanördar, som jobbar på redaktionerna.

Nog må det var så .. men Journalisten/ skribenten har bara lämnat texten !!!!...
Sen är det layout /bildredaktören till webb redaktören som har sögt en ilustration till artikeln....för att just fånga ditt intresse..

Och Baron har nog fattat vinken att fånga en läsare ....... simpel and enkel..

och som jag ser det är det ett rätt bra val i tanke på omfånget av ovetenskap och just fånga en typ av illustration-> AVATAR/ för att få just ditt intresse..
Sen kan det nog vara strunt samma kring oss
som både vet vad ett modem, router, USB ,Iphone what soo ever är

Senast redigerat 2008-05-30 23:14
  • Medlem
  • 2008-05-30 23:57
Ursprungligen av Trisen:

Nog må det var så .. men Journalisten/ skribenten har bara lämnat texten !!!!...
Sen är det layout /bildredaktören till webb redaktören som har sögt en ilustration till artikeln....för att just fånga ditt intresse..

Och Baron har nog fattat vinken att fånga en läsare ....... simpel and enkel..

och som jag ser det är det ett rätt bra val i tanke på omfånget av ovetenskap och just fånga en typ av illustration-> AVATAR/ för att få just ditt intresse..
Sen kan det nog vara strunt samma kring oss
som både vet vad ett modem, router, USB ,Iphone what soo ever är

Nix, det är journalister hela vägen. Det är en vanlig missuppfattning att man ska vara layoutare för att jobba med dagspressredigering, att man ska vara webbtekniker för att jobba med dagensdagblad.se (om du nu inte menar att webbredaktören är journalist, för så är det).

Och det är mitt jobb att veta hur man fångar en läsare...

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-31 00:13
Ursprungligen av Baron:

Nix, det är journalister hela vägen. Det är en vanlig missuppfattning att man ska vara layoutare för att jobba med dagspressredigering, att man ska vara webbtekniker för att jobba med dagensdagblad.se (om du nu inte menar att webbredaktören är journalist, för så är det).

Och det är mitt jobb att veta hur man fångar en läsare...

Precis !! och då tror jag inte att AVATAREN var fel i detta sammanhanget...

För mänga detta forum Långsynt ! ..men dock ett shysst val och desutom blå bakrund..

Klar singnal ; om ett budskap billigare Mobilt Bredband vad fan de är för nått ?

Heehe /;)

• Medlem
  • 2008-05-31 00:25

Å andra sidan tror jag att de som är intreserade av artikeln vet hur ett modem ser ut. Å tredje sidan kanske de aldrig har sett en applemus av den årgången.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-31 00:37
Ursprungligen av Baron:

Å andra sidan tror jag att de som är intreserade av artikeln vet hur ett modem ser ut. Å tredje sidan kanske de aldrig har sett en applemus av den årgången.

Möjligen ?! men tror att budskapet gav en klar singnal ... och en vacker mus är det
sen kan man skipp the rest ... ta det som en credit vem gör vackrast möss,,,,

" och en credit till APPLE " vilket är kul för oss Odödliga... typ Mac användare!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-31 00:57

Huruvida om bildvalet beror på resurs/tidsbrist eller bra/dåligt bildspråk, det förblir ett mysterium. Som fd webbredaktör, webbansvarig, verktygssupport och utvecklare minns jag att bildval för nyheter/artiklar inte var det bästa alltid, just pga tidsbrist.

1
Bevaka tråden