Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macanvändare smartast på nätet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kolla på: Smartest Browser and OS - IQ Score

Macanvändare anklagas ibland för att vara självgoda och dryga. En orsak till att de kan verka tro sig vara smartare och veta bättre än alla andra är nu bevisad: De har högre IQ än alla andra datoranvändare. Speciellt smarta är de användare som kör Safari på Intelmacar.

Det visar i alla fall statistik från IQLeagues IQ-test. Den senare gruppen har fått 104,85 i genomsnitt. Safarianvändare med Windows XP ligger också bra till, just nu på andra plats med 103,07.

Firefox, Mozilla, Opera och Netscape är andra webbläsare på sajtens topp 20-lista. Internet Explorer hamnar först på 27:e plats, och då ligger de IE-användare som kör Windows NT och Windows 2000 före de med XP. Windows Vista verkar inte finnas med alls i statistiken.

Citat från: Macanvändare smartast på nätet - MacWorld

Aha, där ser man

Hm, jag fick IQ 95 bara genom att ta de 10 svar som jag tyckte verkade bra, dvs jag tänkte inte efter. Blandning av rätt svåra och lite enkla. Man ska nog inte ta det för allvarligt.
Fler som vill pröva att bara gissa snabbt ?

IQ-testet är inte särskilt bra. För kort, inte brett nog, och testar dessutom på kunskap. Är man intelligentare för att man har läst bibeln?

Fast givetvis kul med alla PC-nötter som blir upprörda av kommentarerna att döma.

• Medlem
  • 2008-05-30 18:33
Ursprungligen av marcushedenstrom:

IQ-testet är inte särskilt bra. För kort, inte brett nog, och testar dessutom på kunskap. Är man intelligentare för att man har läst bibeln?

Fast givetvis kul med alla PC-nötter som blir upprörda av kommentarerna att döma.

Jag fick inga bibliska frågor. Jag fick också bara drygt hälften av vad jag fick på ett mer omfattande "IQ-test" på nätet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 17:22

Kul att Googlebot slår IE på XP

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-30 07:23
Ursprungligen av KaRo:

En orsak till att de kan verka tro sig vara smartare och veta bättre än alla andra är nu bevisad: De har högre IQ än alla andra datoranvändare.

Men det här är ju inget nytt för oss - eller hur?
Vi har ju vetat länge att vi är smartare än PC-folket!

Dessutom luktar vi godare, är vackrare, trevligare, snällare . . . . .

Eva Kan inte annat hålla med dig!

Oki, jag fick frågor på uppenbarelseboken = genesis.

Och detta lär inte alls öka Mac-fundamentalismen.

"Och detta lär inte alls öka Mac-fundamentalismen."

Jo säkert, för de 2 % supernördar här på 99.se som tror att man automatiskt blir smartare bara av att äga/använda en Mac-dator. De andra 98 % vet att det inte är så och skaffar sig kunskap på det vanliga sättet; läsa böcker, vara nyfiken, lyssna på andras erfarenheter osv.

En intressantare fråga är om man blir smartare av att överhuvudtaget använda en dator ? Har dator någon fördel framför böcker när det gäller att vara en kunskapskälla ? Om nackdelen är en enorm mängd information att välja mellan, blir det inte för många sanningar att välja mellan då ? Och en större osäkerhet eller ?

Ursprungligen av KaRo:

Windows Vista verkar inte finnas med alls i statistiken.

Vore kul att se Leopard vs. äldre OS...

1
Bevaka tråden