Jag bumpar denna tråd för att jag om några dagar ska dra om och laga lite nätverk hos min scoutkår.
Dom har sedan tidigare T-kopplat TP-sladd. Lite som drop-kablar i gamla koax-nätverk. Jag kan för mitt liv inte få det att gå ihop impadansmässigt hur switchar och nätverkskort ska gilla sådana kopplingar. Men enligt Ntity ska det inte vara några problem - annat än att det blir lite mer errors än vanligt. Men jag skulle gärna se någon referens till någon bok, web etc som bekräftar detta påstående. Jag har själv googlat lite men inte kommit sanningen riktigt på spåret.
De har egentligen skapat en väldigt billig (och racklig) hub, då en hub endast är en t-koppling som tar inkommande signal på en port och speglar denna utgående på alla andra portar.
Ethernet är designat för att hantera detta scenario, då det från början är ett protokoll för delat media, nackdelen är ju alla alla maskiner hamnar under samma kollisions domän.
För att bygga det korrekt i dagsläget så ansluts alla klienter till switchar, och sedan dras kablar mellan switcharna för "backbone" transport, då får du en kollisions domän per klient vilket möjliggör full-duplex i ethernet som egentligen inte är mer än att man sätter preamble vakten ur spel och sänder på en ledare för att sedan ta emot på en annan..
Om du vill ha referenser, googla "CSMA/CD" som sändningsalgoritmen som ethernet använder heter.