Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.4. Dessa förbättringar vill vi ha!

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-30 06:23
Ursprungligen av henkebarn:

Jag kan heller inte öppna mappen filen ligger i genom spotlight.

Tryck command och klicka så hamnar man i mappen.

Ursprungligen av Eloge38:

Tryck command och klicka så hamnar man i mappen.

Där sa du något. Tack för det.
Men jag önskar ändå att den funktionen fanns tillgänglig i Spotlight En liten, diskret pil (precis som i Mail och andra program där man döljer och visar listor eller information) skulle kunna vara en jätteenkel lösning för att få se var filen befinner sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-30 18:30
Ursprungligen av henkebarn:

* När man söker efter en sak i Spotlight ser man inte var resultatet befinner sig. Söker jag på "websida företag 2008 05 20" så kan jag inte se någonstans att det ligger i mappen "Dokument/Projekt/Företagsprojekt/Webbsidor/". Jag kan heller inte öppna mappen filen ligger i genom spotlight. Visst, gör jag sökningen genom Finder så är det ok, men det borde vara enkelt att lägga till en liten pil eller liknande till höger efter sökresultatet där man kan se containing folder och dess adress eller gå direkt till den mappen.

Jo, det går att öppna mappen som filen ligger i genom Spotlight. Tryck bara äpple + enter, så öppnas mappen som innehåller det objekt som du var på i spotlights resultatlista.

Ursprungligen av query:

Jo, det går att öppna mappen som filen ligger i genom Spotlight. Tryck bara äpple + enter, så öppnas mappen som innehåller det objekt som du var på i spotlights resultatlista.

Ursprungligen av Eloge38:

Tryck command och klicka så hamnar man i mappen.

Ursprungligen av henkebarn:

Där sa du något. Tack för det.
Men jag önskar ändå att den funktionen fanns tillgänglig i Spotlight En liten, diskret pil (precis som i Mail och andra program där man döljer och visar listor eller information) skulle kunna vara en jätteenkel lösning för att få se var filen befinner sig.

Tack, men det är i mina ögon inte särskilt pedagogiskt för en som är ny på Mac och inget man gissar sig till heller.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-05-30 08:45

Bättre grafikdrivrutiner.

Front Row
Tidigare kom Front Row ihåg vart man senast avslutade att se på en film. Nu börjar alltid filmen om från start. Varför ta bort en jättebra grej?

Fortfarande är Mail.app inte så klockren som Apples applikationer brukar vara, där finns mycket att göra.
Det är trist att behöva bli rekommenderad att köra Entourage bara för att Mail inte funkar som den borde.

Vill ha ännu snabbare OS X
Möjlighet till FrontRow på TV skärmen istället
Slippa brandväggs -förfrågningar

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Vill ha ännu snabbare OS X
Möjlighet till FrontRow på TV skärmen istället
Slippa brandväggs -förfrågningar

Du kan slippa branväggsförfrågningar genom att klicka i "Tillåt alla inkommande anslutningar" under Säkerhet-Brandvägg i Systeminställningar.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Du kan slippa branväggsförfrågningar genom att klicka i "Tillåt alla inkommande anslutningar" under Säkerhet-Brandvägg i Systeminställningar.

Vilket väl i princip borde vara samma sak som att inte ha ngn brandvägg alls för inkommande trafik.

Himla käckt!

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fortfarande är Mail.app inte så klockren som Apples applikationer brukar vara, där finns mycket att göra.
Det är trist att behöva bli rekommenderad att köra Entourage bara för att Mail inte funkar som den borde.

Kan du förklara för oss vad du saknar i Mail som Entourage har?

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan du förklara för oss vad du saknar i Mail som Entourage har?

Det undrar jag också. Jag är själv nöjd med Mail, tror jag. Men allas prat om Entourage får min att undra om jag kanske missar/saknar något som jag skulle uppskatta!

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan du förklara för oss vad du saknar i Mail som Entourage har?

En sak man saknar i Mail.app är möjligheten att begära läskvitto, som man kan göra i Entourage och Outlook. Kör själv Mail.app, har inte provar Entourage, och vill helst slippa. Men funktionen med läskvitto är något jag märker att jag ofta behöver ha i jobbet och tyvärr kommer jag nog bli tvungen att börja använda en annan mailklient =(.

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

En sak man saknar i Mail.app är möjligheten att begära läskvitto, som man kan göra i Entourage och Outlook. Kör själv Mail.app, har inte provar Entourage, och vill helst slippa. Men funktionen med läskvitto är något jag märker att jag ofta behöver ha i jobbet och tyvärr kommer jag nog bli tvungen att börja använda en annan mailklient =(.

Ja, läs och leveranskvitto är några få saker som jag saknar i Mail, men jag klarar mig utan dem och tycker att Mail passar mig riktigt bra.

Mac OS X Server 10.5 verkar ha stöd för leveranskvitto. Fattas bara att Mail klienten kan begära att få leveranskvitto. Har ej kunnat utröna om Mac OS X Server har stöd för läskvitto, men det borde ligga i Mail klienten.

Ursprungligen av sebastiangunnarsson:

En sak man saknar i Mail.app är möjligheten att begära läskvitto

Uh, det hoppas jag de aldrig inför - finns väl inget mer irriterande än folk som ska lägga sig i när jag läser min mail, som något slags tjatande om att man ska premiera att svara på just deras mail snabbt Vore bättre att ta bort funktionen från de andra mailklienterna... fast som tur är kan man blockera kvitton vilket jag alltid gjort när jag använt Thunderbird och andra!

Två saker kan jag komma på:

1. Min dator fullkomligt vägrar gå i sömnläge av sig själv när den är idle om man har en hub med extern strömförsörjning (strömdosa) ansluten. Det måste gå att fixa på något vis

2. Jag vill kunna schemalägga min dators planerade påslagningar och avstängningar över en vecka - inte bara en eller två tider (är tvungen att använda den funktionen då jag har ovanstående hub ansluten. Använder inte huben nu.)

Det borde gå. Kanske måste du använda punkter istället för komma. Eventuellt kan du skriva om formeln till ((34.4*(5.7*4))/2.1). Det ska ju för tusan funka. (Sitter på jobb, har ingen mac tillgänglig, så jag gissar mest)

Det gick bättre. Tack.

Ursprungligen av henkebarn:

Det borde gå. Kanske måste du använda punkter istället för komma. Eventuellt kan du skriva om formeln till ((34.4*(5.7*4))/2.1). Det ska ju för tusan funka. (Sitter på jobb, har ingen mac tillgänglig, så jag gissar mest)

Jasså, kan man använda spootlight som minräknare..

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-01 17:52
Ursprungligen av henkebarn:

Det borde gå. Kanske måste du använda punkter istället för komma. Det ska ju för tusan funka. (Sitter på jobb, har ingen mac tillgänglig, så jag gissar mest)

Där har vi något de borde fixa. Riktigt drygt att inte kunna använda numpaden fullt ut.

Ja. Fullkomligt lysande i mina ögon! Finns även engelskt uppslagsverk i Spotlight.

Det vore trevligt med ett lätt sätt kunna installera tillägg till den medföljande PHP-versionen (utan att kompilera om). Entropy och MAMP säger nån då, men där kan man inte välja tillägg och de ligger efter med versionerna.

I Ubuntu Linux (och Windows XP med Apache också tror jag) är det lätt att fixa de tillägg man vill ha med ett par klick, borde vara det i OS X också.

Det här har för mig varit det största problemet sedan jag började använda macen i mitt arbete.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 08:57

Jag skulle gärna se:
•Ett litet program som använder sig S.M.A.R.T funktionen som direkt varnar när diskarna inte klarar kontrollen. Inget i någon menyraden utan det bara kommer fram en ruta med en förklarning när det behövs.

• Låna funktionen som Delicious Library har som frågar om man vill kopiera över programmet från diskimage till programmappen. Genialiskt, skulle lösa hela program-på-disk-image-strulet som även äldre macanvändare sitter med.

• Ett bättre diskreparationsprogram direkt i EFI:n. Ok, det där kanske inte alls fungerar rent tekniskt. Är ingen programmerare, vet inte hur om det finns plats eller hur det skulle fungera rent tekniskt men ett Diskwarrior som man kan få upp när man trycker ned d eller liknande vore smidigt. Allt strul med CD's, sega starter osv är borta. Man har alltid med sig reparationsverktyget.

• Smartare kopiering. Vill ha valmöjligheten att hoppa över trasiga filer. En kopiering på 3 h som avbryts för en trasig fil. Känns värdelöst. Skulle gärna se (om man kan arbeta in det på ett diskret sätt) ett sätt att synka två mappar med varrandra. Dvs bara ersätta nya filer i en mapp med undermappar.

Klart att vissa av dessa funktioner är för stora för en 10.5.x uppdatering men ändå.

Ursprungligen av acke:

• Smartare kopiering. Vill ha valmöjligheten att hoppa över trasiga filer. En kopiering på 3 h som avbryts för en trasig fil. Känns värdelöst. Skulle gärna se (om man kan arbeta in det på ett diskret sätt) ett sätt att synka två mappar med varrandra. Dvs bara ersätta nya filer i en mapp med undermappar.

Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men om du använder Terminalen så finns ju rsync inbyggt i OS X till exempel. Brukar jag använda för att ha en synkad kopia av min data på hårddisken, som jag sedan kan öppna på flera datorer och plattformar. Fast det vore förstås trevligt att göra det grafiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 11:22
Ursprungligen av Prometheus:

Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men om du använder Terminalen så finns ju rsync inbyggt i OS X till exempel. Brukar jag använda för att ha en synkad kopia av min data på hårddisken, som jag sedan kan öppna på flera datorer och plattformar. Fast det vore förstås trevligt att göra det grafiskt.

Jag vet men finns det inte med GUI så räknas det inte.

Ursprungligen av vajone:

Håller med fullständigt. Jag har inte något problem med skivavbilder men detta angreppssätt på det problem som faktiskt finns bland användare verkar jättebra

Japp, detta är det största strulet jag ser hos kollegor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-02 10:12
Ursprungligen av acke:

• Låna funktionen som Delicious Library har som frågar om man vill kopiera över programmet från diskimage till programmappen. Genialiskt, skulle lösa hela program-på-disk-image-strulet som även äldre macanvändare sitter med.

Håller med fullständigt. Jag har inte något problem med skivavbilder men detta angreppssätt på det problem som faktiskt finns bland användare verkar jättebra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 12:38

Jag är ett stort Mail fan. Speciellt som att Entourage inte fungerar med Time Machine. Mail känns mer mac, Entourage ger dig allt i ett på ett plottrigt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-03 12:42

• Skulle gärna gärna se fler ordlistor. Realistiskt en tysk, en fransk och en spansk först men sedan resten av världen.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-06-07 10:52
  • Mappar och filer autosorteras vid storleksändring av fönster

  • Finder är nerscrollad till rätt plats när man trycker på bakåtknappen, jobbigt när man har många filer i en mapp och måste scrolla ner varje gång man varit inne i en mapp och kollat

  • Tillåta att flytta filer direkt utan gnabb

  • Lösenord när den väcks efter vila men ej efter skärmsläckare

Ursprungligen av x-per:
  • Mappar och filer autosorteras vid storleksändring av fönster

  • Finder är nerscrollad till rätt plats när man trycker på bakåtknappen, jobbigt när man har många filer i en mapp och måste scrolla ner varje gång man varit inne i en mapp och kollat

Ja! Det håller jag med om. Och att kunna aktivera möjligheten att filer på skrivbordet (och även i Finder, om man valt att visa objekt som symboler) autojusteras efter rutnätet. Störigt som fan att de ligger huller om buller...

Bevaka tråden