Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om din Pentax K10D/K20D och de objektiv du använder?

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Funderar på att GE henne K10:an när jag byter....

Hade du tänkt SÄLJA den till henne annars?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 22:16

Kanske knäpp fråga eller självklar, men jag undrar om man behöver skruva av batterigreppet för att komma åt det primära batteriet?

nä. Sälja den till ngn utomstående och låta pengarna fortsätta I nästa kamera.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-27 09:52

Vad menas med att det inte är autofokus via live view?
Om man har på live view blir det inte autofokus då när man har tryckt ner avtryckarknappen halvvägs? Nikon D300 har jag läst har live view med autofokus, men förstår inte skillnaden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-27 21:48
Ursprungligen av Ticko:

Vad menas med att det inte är autofokus via live view?
Om man har på live view blir det inte autofokus då när man har tryckt ner avtryckarknappen halvvägs? Nikon D300 har jag läst har live view med autofokus, men förstår inte skillnaden.

Jag har läst lite om det och vad jag förstår så ser man i displayn hur motivet bli i fokus, precis som i sökaren när man autofokuserar. Medan i vissa modeller med live view, så ser man inte hur kameran fokuserar i displayn.

Någon mer kunnig får bekräfta...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 13:31

Okej, tror jag förstår. Blir alltså svart i skärmen när man fokuserar. Inte hela världen ändå.
Märkte för första gången med min kamera att jag saknade live view i helgen (samsung GX10) när jag hade stativ och ville ta bilder från låga positioner :-).

Nån som testat HDR funktionen i i de nya pentax/samsung kamerorna?
Kan man ställa om vilket antal bilder kameran ska ta då?
Blir bildresultatet bra när kameran gör hdr bilden motför tex Photomatrix?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-28 18:13
Ursprungligen av Ticko:

Okej, tror jag förstår. Blir alltså svart i skärmen när man fokuserar. Inte hela världen ändå.
Märkte för första gången med min kamera att jag saknade live view i helgen (samsung GX10) när jag hade stativ och ville ta bilder från låga positioner :-).

Nån som testat HDR funktionen i i de nya pentax/samsung kamerorna?
Kan man ställa om vilket antal bilder kameran ska ta då?
Blir bildresultatet bra när kameran gör hdr bilden motför tex Photomatrix?

Mm, är inte säker hur det ser ut i live view-displayn när man fokuserar och det ej syns i displayn. Ja, det är just i de lägen då man har kameran nära marken som man önskar att man kunde se på displayn. HDR har jag inte testat, varken via bildprogram eller i kamera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-30 17:53

Packa upp mitt nya SMC-DA* 200/f2.8 för att känna på det lite medan jag väntar på mitt kamerahus. Ojoj, vilken skillnad i känsla och tyngd, jämfört med min Nikkor 55-200/f4-5.6. Med förstnämnda, kamerahus och batterigrepp, blir det rätt tungt men stadigt.

Styrketräning på köpet är ju inte illa.

Ursprungligen av Reisan:

Packa upp mitt nya SMC-DA* 200/f2.8 för att känna på det lite medan jag väntar på mitt kamerahus. Ojoj, vilken skillnad i känsla och tyngd, jämfört med min Nikkor 55-200/f4-5.6. Med förstnämnda, kamerahus och batterigrepp, blir det rätt tungt men stadigt.

Styrketräning på köpet är ju inte illa.

Mmm, nu börjar det likna något! Sedan blir det första objektivet över ett kilo, första över 1,5 kg och snart ska du se att du sitter där med en trekiloskoloss...

Jag har ju redan spräckt kilogränsen och funderar nu på lite tyngre grejor... För min kamera finns ju alltid denna pjäs även om jag kanske skulle nöja mig med denna till att börja med... Har också kollat lite på Nikons varianter. Kände idag på denna lilla leksak och på den här kompakta saken...

edit: Olympus-gluggarna motsvarar alltså 180-500/2.8 samt 300/2.0 för den som inte känner till det, därav vikten... Och när jag handhöll Nikkor 200-400 kunde jag inte låta bli att undra vilka dårarna som skriver på nätet att de fotar handhållet med den är...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-30 23:19
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Mmm, nu börjar det likna något! Sedan blir det första objektivet över ett kilo, första över 1,5 kg och snart ska du se att du sitter där med en trekiloskoloss...

Jag har ju redan spräckt kilogränsen och funderar nu på lite tyngre grejor... För min kamera finns ju alltid denna pjäs även om jag kanske skulle nöja mig med denna till att börja med... Har också kollat lite på Nikons varianter. Kände idag på denna lilla leksak och på den här kompakta saken...

Ojojoj, vilka rejäla pjäser! Kan förstå att de levereras med stativfäste. Att Pentax inte har det till sina tyngre objektiv, är märkligt. Men de kanske är så självsäkra på sina bajonett-fattningar. Dock blir det ju lite obalans om man har lättare kamerahus.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

edit: Olympus-gluggarna motsvarar alltså 180-500/2.8 samt 300/2.0 för den som inte känner till det, därav vikten...

Slutklämmen på den här meningen får mig att undra om du har smuttat på starkdryck innan du avsluta den meningen...?

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Och när jag handhöll Nikkor 200-400 kunde jag inte låta bli att undra vilka dårarna som skriver på nätet att de fotar handhållet med den är...

Hehe, de som kör med handhållet, kunde i alla fall kört med enbensstativ. Med snabbgrepp. Jag kommer att köra stativ de tillfällen det går.

Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj, vilka rejäla pjäser! Kan förstå att de levereras med stativfäste. Att Pentax inte har det till sina tyngre objektiv, är märkligt. Men de kanske är så självsäkra på sina bajonett-fattningar. Dock blir det ju lite obalans om man har lättare kamerahus.

Det handlar inte så mycket om kvaliteten på bajonettfästet som att kameran blir framtung med så stora och framför allt långa objektiv, oavsett hur tungt kamerahus du har. Det är också därför de sitter olika placerade på olika gluggar - de är helt enkelt placerade där kamera och objektiv är som mest balanserade.

Ursprungligen av Reisan:

Slutklämmen på den här meningen får mig att undra om du har smuttat på starkdryck innan du avsluta den meningen...?

Öh, det förstår jag faktiskt inte... Jag hade inte druckit något innan jag skrev det, nej. För att förklara mig, Canon och Nikon har båda 135 mm gluggar som väger under kilot, så varför skulle en Olympus 150 mm behöva väga 1,6 kg? Jo, för att den i själva verket inte är en 150 mm utan en 300 mm...

Ursprungligen av Reisan:

Hehe, de som kör med handhållet, kunde i alla fall kört med enbensstativ. Med snabbgrepp. Jag kommer att köra stativ de tillfällen det går.

Nja, det kommer du nog inte... I alla fall inte om du har tänkt dig att röra dig lite mellan platser eller tänker fota t.ex. djur och natur. Då är enbensstativet som man har med sig bättre än stativet man inte har med sig... Det är meckigt, även med snabbfäste, att sätta upp och fälla ihop stativet varje gång man vill fortsätta vidare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-31 15:43
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Det handlar inte så mycket om kvaliteten på bajonettfästet som att kameran blir framtung med så stora och framför allt långa objektiv, oavsett hur tungt kamerahus du har. Det är också därför de sitter olika placerade på olika gluggar - de är helt enkelt placerade där kamera och objektiv är som mest balanserade.

Jo det förstår jag det där med olika placeringar beroende på tyngd och längd. Men tyngden av kamerahus och eventuellt tyngden av ett batterigrepp gör ju viss skillnad. Sen har ju inte Pentax något stativfäste till i alla fall min 200/2.8 och om man då har kameran på stativet så kanske framtyngden påverkar bajonettfästet eller sliter på det. Men jag antar att man kan köpa eller att det ingår till de objektiv som är tyngre än det jag har.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Öh, det förstår jag faktiskt inte... Jag hade inte druckit något innan jag skrev det, nej. För att förklara mig, Canon och Nikon har båda 135 mm gluggar som väger under kilot, så varför skulle en Olympus 150 mm behöva väga 1,6 kg? Jo, för att den i själva verket inte är en 150 mm utan en 300 mm...

Ok, så du syfta på att där är mer glasskivor/optik i dem, därav blir de tyngre, som motsvarar en längre bränvid. Det var lite luddigt formulerat, tyckte jag.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Nja, det kommer du nog inte... I alla fall inte om du har tänkt dig att röra dig lite mellan platser eller tänker fota t.ex. djur och natur. Då är enbensstativet som man har med sig bättre än stativet man inte har med sig... Det är meckigt, även med snabbfäste, att sätta upp och fälla ihop stativet varje gång man vill fortsätta vidare.

Mm, kanske det. Men ett enbensstativ, där man bara trycker in en låsknapp för att justera höjden på stativet är ju smidigt. T ex ett sånt här. Sen kan man ju låta kameran vara monterad på enbensstativet. Eller möjligtvis ha en snabbplatta på fästet.

Ursprungligen av Reisan:

Mm, kanske det. Men ett enbensstativ, där man bara trycker in en låsknapp för att justera höjden på stativet är ju smidigt. T ex ett sånt här. Sen kan man ju låta kameran vara monterad på enbensstativet. Eller möjligtvis ha en snabbplatta på fästet.

Men, kommer ni inte ihåg killen med snöret. Skruv i ena änden, stor bricka i andra änden...

Skruva i Skruven i Stativgängan i botten av kameran. Trampa på Brickan. Spänn Snöret, Stabilt? Tryck av.....

Bättre än inget.... kostar dessutom 5:-

Du har väl inga pengar kvar nu Reisan när du köpt ett kamerahus också....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-31 17:11
Ursprungligen av Goflorp:

Men, kommer ni inte ihåg killen med snöret. Skruv i ena änden, stor bricka i andra änden...

Skruva i Skruven i Stativgängan i botten av kameran. Trampa på Brickan. Spänn Snöret, Stabilt? Tryck av.....

Bättre än inget.... kostar dessutom 5:-

Du har väl inga pengar kvar nu Reisan när du köpt ett kamerahus också....

Jovisst minns jag killen med snöret, skruven och brickan. Smidig och enkel lösning, men då jag syfta på hur det kan underlätta när det gäller tung utrustning, så är enbensstativet bättre än inget alls. Men det hela handlar väl om hur pass rörlig man behöver vara och då kan stativ/enbensstativ vara mer till besvär. Sen att det kan vara lite kånkande mellan platser, det är ju individuellt.

Ja, nu är där inte mycket kvar av min budget. Returnerade ju 14/2.8, blixten och småprylar som jag kan skaffa längre fram. Och beställde kamerahus, ryggsäck och ett stativ-kit.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Öh, det förstår jag faktiskt inte... Jag hade inte druckit något innan jag skrev det, nej. För att förklara mig, Canon och Nikon har båda 135 mm gluggar som väger under kilot, så varför skulle en Olympus 150 mm behöva väga 1,6 kg? Jo, för att den i själva verket inte är en 150 mm utan en 300 mm...

Så omräkningsfaktorn är annorlunda på Olympos, det borde den ju vara så här när jag tänker efter...

Pentax / canon / Nikon (utom D3 då) = 1.5x
Olympos = 2x, eller blir det åt andra hållet 0.5X ????

Eller?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-31 18:22
Ursprungligen av Goflorp:

Så omräkningsfaktorn är annorlunda på Olympos, det borde den ju vara så här när jag tänker efter...

Pentax / canon / Nikon (utom D3 då) = 1.5x
Olympos = 2x, eller blir det åt andra hållet 0.5X ????

Eller?

Njaa når det gäller D300 så är det 1,2 ca ,, Så en 14-24/2,8 (N)ED
Blir som den klasiska och fd ->17-35/ 2,8 ED på F5 an (analoga)

sen har jag kört lite med D3 som är ff .. egentligen är den stora skilnaden mot D300
är puchandet av ISOn vilket är grymt om man nu kör i tuffa ljusförhållanden
(med andra ord BRUSET) givetvis har oxå D3 massa fina tilläg för Proffsbruk..

Men prisgapet mellan D300 vs D3 tycker jag är löjligt.. om det nu kommer en D3X
på 24Mpix kan det vara Motiverat.. D300 är en Kanon kamera

Ursprungligen av Trisen:

Njaa når det gäller D300 så är det 1,2 ca ,, Så en 14-24/2,8 (N)ED
Blir som den klasiska och fd ->17-35/ 2,8 ED på F5 an (analoga)

Trisen, det är inte ofta du har fel men just här har du det.

D300 har exakt lika stor sensor som alla andra Nikon-kameror förutom D3: 23.6 x 15.8 mm, dvs APS-C och 1,5 ggr brännvidd jämfört med 35 mm.

Pentax och Sony har också 1,5. Canon har 1 (FF) i 1Ds och 5D, 1,3 i 1D (utan s) och 1,6 i övriga.

edit: dvs en 14-24 motsvarar 21-36, en 17-55 blir 25,5-82,5 osv.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-01 18:12
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Trisen, det är inte ofta du har fel men just här har du det.

D300 har exakt lika stor sensor som alla andra Nikon-kameror förutom D3: 23.6 x 15.8 mm, dvs APS-C och 1,5 ggr brännvidd jämfört med 35 mm.

Pentax och Sony har också 1,5. Canon har 1 (FF) i 1Ds och 5D, 1,3 i 1D (utan s) och 1,6 i övriga.

edit: dvs en 14-24 motsvarar 21-36, en 17-55 blir 25,5-82,5 osv.

Jepp där missade jag tydligen

Men ska jag vara ärlig brukar jag inte dir Snöa egenom all teknisk info / bara jag har
ett gott resultat från NEF/eller tiff jpg filerna..
Därmot har kört massor Med D2x och inför uppgradering kom det första D300
huset i min hand nov 07.. Och till min förvånjing KROSSADE D300 ->D2x!!
0ch D2x huset låg (då) runda sängar runt 45 pix !! och D300 ca 15!?!

Som du nämt ovan Är optiken A-Ö för att nå det bästa resultatet.. så sattsar man stort
bör man göra det i båda ändar .. tycker 3 bra fasta för Goflorp under 10 är gutet;)

Ps; D-Lightning är en liten kul finnes i nya sensorerna (trycker till Gamma kurvan)
Hög-Låg/dalarna.. +++++ för det!!

Ps 2 Känner 2st väl origenterade (reklamare) Fotografer.. som iof
kör med Canons 21 Mb 14 bit (mark III) men har totalt lämnat Zoomoptik
i tanke på att dom offtast bygger bilden och givetvis har tid för sina projekt.

Senast redigerat 2008-06-01 19:09
Ursprungligen av Trisen:

Jepp där missade jag tydligen

Men ska jag vara ärlig brukar jag inte dir Snöa egenom all teknisk info / bara jag har
ett gott resultat från NEF/eller tiff jpg filerna..
Därmot har kört massor Med D2x och inför uppgradering kom det första D300
huset i min hand nov 07.. Och till min förvånjing KROSSADE D300 ->D2x!!
0ch D2x huset låg (då) runda sängar runt 45 pix !! och D300 ca 15!?!

Som du nämt ovan Är optiken A-Ö för att nå det bästa resultatet.. så sattsar man stort
bör man göra det i båda ändar .. tycker 3 bra fasta för Goflorp under 10 är gutet;)

Ps; D-Lightning är en liten kul finnes i nya sensorerna (trycker till Gamma kurvan)
Hög-Låg/dalarna.. +++++ för det!!

Ps 2 Känner 2st väl origenterade (reklamare) Fotografer.. som iof
kör med Canons 21 Mb 14 bit (mark III) men har totalt lämnat Zoomoptik
i tanke på att dom offtast bygger bilden och givetvis har tid för sina projekt.

Kollade lite på D2Xs, där verkar det bli äckligt proffsigt....
Vore kanske intressant om man kunde hitta en sådan begagnad till överkomligt pris.

Ursprungligen av Goflorp:

Kollade lite på D2Xs, där verkar det bli äckligt proffsigt....
Vore kanske intressant om man kunde hitta en sådan begagnad till överkomligt pris.

D2x är verkligen inget att ha! Ska du ha en beganad ska du ha D200.

Ursprungligen av lostdetective:

D2x är verkligen inget att ha! Ska du ha en beganad ska du ha D200.

kan du motivera det svaret?
jag är nyfiken...

Ursprungligen av Goflorp:

kan du motivera det svaret?
jag är nyfiken...

Jag skulle aldrig betala 30 000 kr (begagnad) för en kamera med D2x funktioner. D300 är mycket bättre och kostar halva priset. D2x är daterad.
Jag har en D80 och har provat fota lite med en D2x och jag tycker att det enda som skiljer de åt är att D2x ser mer flashig och profosionell ut (i min smak). D200 är nästan identisk som D80 förutom att D200 är snabbare (5 fps) till skillnad från D80 (3 fps).

Digital Cameras Side-by-Side, 2 cameras: Digital Photography Review

Men du har väl en Pentax D10? Varför byta till Nikon?
Jag funderar starkt på att köpa en D20, eller en D10

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 06:09
Ursprungligen av lostdetective:

D2x är verkligen inget att ha! Ska du ha en beganad ska du ha D200.

D2Xs må vara uppdaterad och förbättrad från D2X, men jag antar att priset (ny eller begagnad) är ett överpris jämfört med vad man får för prestanda om man köper en ny D300. Här ska man inte utesluta D200, som är aktuell fastän den har fått en grym efterföljare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-02 06:17
Ursprungligen av Goflorp:

Kollade lite på D2Xs, där verkar det bli äckligt proffsigt....
Vore kanske intressant om man kunde hitta en sådan begagnad till överkomligt pris.

Jag har också kikat på denna, men även om den är begagnad så lär priset bli bra mer än en ny D300 och mycket högre än en ny D200. Ska du upp i dom summorna även för en begagnad så är det bättre att satsa på en begagnad D3.

Jag tror att en D200 eller D300 är ett bra val för din del Goflorp.

Fasen, polaren försöker indoktrinera mig till att skaffa en D300 - en sådan som han har... Det värsta är att han snart lyckas....

Nästa helg får jag låna hans utrustning, en D300 och en ryggsäck med objektiv, en SB800-blixt (fast jag gillar MEtz bäst)

Fasen också...

Jag som GILLAR att INTE göra som alla andra... skall jag skaffa den kameran som ALLA hyllar. Ingen dissar och ALLA vill ha?

Håller jag på att bli gammal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-30 23:23
Ursprungligen av Goflorp:

Fasen, polaren försöker indoktrinera mig till att skaffa en D300 - en sådan som han har... Det värsta är att han snart lyckas....

Nästa helg får jag låna hans utrustning, en D300 och en ryggsäck med objektiv, en SB800-blixt (fast jag gillar MEtz bäst)

Fasen också...

Jag som GILLAR att INTE göra som alla andra... skall jag skaffa den kameran som ALLA hyllar. Ingen dissar och ALLA vill ha?

Håller jag på att bli gammal?

Mm, se inte det som att du håller på att bli gammal. Utan se det som personlig utveckling. Man bör inte klänga sig fast vid en principsak när det handlar om kamerautrustning.

Kul att du får prova på D300:an. Det kan ju inte göra så ont.

Ursprungligen av Goflorp:

Fasen, polaren försöker indoktrinera mig till att skaffa en D300 - en sådan som han har... Det värsta är att han snart lyckas....

Nästa helg får jag låna hans utrustning, en D300 och en ryggsäck med objektiv, en SB800-blixt (fast jag gillar MEtz bäst)

Fasen också...

Jag som GILLAR att INTE göra som alla andra... skall jag skaffa den kameran som ALLA hyllar. Ingen dissar och ALLA vill ha?

Varför inte? Det är den bästa kameran i klassen på marknaden just nu. Nackdelen, om du inte redan har investerat i Nikkor-optik, är ju att du får punga ut med en hel del för att skaffa objektiv som verkligen gör den rättvisa.

Men framför allt måste du väl fundera på vad du helst vill använda kameran till. Behöver du den avancerade AF:n, behöver du 6 bps, och behöver du riktigt bra ISO 1600 för ditt fotograferande? Det är väl de områdena där den är förkrossande överlägsen K20D.

Hade jag haft 100k som bara låg och väntade på att spenderas hade jag köpt en D300 och ett gäng högklassiga gluggar... Men jag skulle inte köpa den bara för att smälla på ett 18-200 som verkligen inte bidrar till att lyfta fram kamerans styrkor.

Kameradoktorn har just nu ett paket på D300 + 70-200/2.8 - där kan vi snacka vettig "kit"optik till denna kamera!

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Varför inte? Det är den bästa kameran i klassen på marknaden just nu. Nackdelen, om du inte redan har investerat i Nikkor-optik, är ju att du får punga ut med en hel del för att skaffa objektiv som verkligen gör den rättvisa.

Men framför allt måste du väl fundera på vad du helst vill använda kameran till. Behöver du den avancerade AF:n, behöver du 6 bps, och behöver du riktigt bra ISO 1600 för ditt fotograferande? Det är väl de områdena där den är förkrossande överlägsen K20D.

Hade jag haft 100k som bara låg och väntade på att spenderas hade jag köpt en D300 och ett gäng högklassiga gluggar... Men jag skulle inte köpa den bara för att smälla på ett 18-200 som verkligen inte bidrar till att lyfta fram kamerans styrkor.

Kameradoktorn har just nu ett paket på D300 + 70-200/2.8 - där kan vi snacka vettig "kit"optik till denna kamera!

Man kanske skall begränsa sig lite vad gäller området för optiken till ngt mer sansat. Vad har nikon som gör den rättvisa då? 18-135 ? 24-70? 16-45.
Skulle behöva ett bra råd här. Det är ju bland annat därför jag är här!

- och så lite för att jag gillar er också ...

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Varför inte? Det är den bästa kameran i klassen på marknaden just nu. Nackdelen, om du inte redan har investerat i Nikkor-optik, är ju att du får punga ut med en hel del för att skaffa objektiv som verkligen gör den rättvisa.

Men framför allt måste du väl fundera på vad du helst vill använda kameran till. Behöver du den avancerade AF:n, behöver du 6 bps, och behöver du riktigt bra ISO 1600 för ditt fotograferande? Det är väl de områdena där den är förkrossande överlägsen K20D.

Hade jag haft 100k som bara låg och väntade på att spenderas hade jag köpt en D300 och ett gäng högklassiga gluggar... Men jag skulle inte köpa den bara för att smälla på ett 18-200 som verkligen inte bidrar till att lyfta fram kamerans styrkor.

Kameradoktorn har just nu ett paket på D300 + 70-200/2.8 - där kan vi snacka vettig "kit"optik till denna kamera!

Behöver bra bilder utan brus vid lite sämre ljusförhållanden.
Behöver kvalitén, behöver 6 bps ibland och 12 MPixel.
Antiskak, bästa Autofokusen på marknaden och D-lighting är bra bonusar.
Utbudet av "skumma gluggar" är stort.

Sedan är det ju det där vad man "behöver", om man ser till behovet kanske jag inte behöver mer än en D40 eller K10D. Men jag GILLAR verkligen att ta bilder, jag ser det som en ofantligt berikande hobby. Om man slår ut kostaderna över ett par år så blir det inte så farligt.
Jag har polare som äger ett par hästar för att de gillar ridning. De skulle säkert kunna hyra en häst en kväll i veckan och komma undan med tiondelen av vad de betalar.....

Jag tänker skaffa en MC också snart- då åker 125 000 på ett bräde, PLUS kläder för 30 000... Fast vad jag behöver kanske inte är mera än en EU-moppe och en hjälm...

Jag har också en fru som UPPMUNTRAR mig (inom vettiga gränser) till att LEVA. Hon är väldigt vettig men tycker att om man vill ha ut ngt så får man ju SATSA ngt också. Jag behöver inte vara rädd för att åka på "stryk" för att vilja köpa ngn pryl. Det finns inga "det får du inte".

Imorgon har vi vart gifta i ett år.

Ursprungligen av Goflorp:

Behöver bra bilder utan brus vid lite sämre ljusförhållanden.
Behöver kvalitén, behöver 6 bps ibland och 12 MPixel.
Antiskak, bästa Autofokusen på marknaden och D-lighting är bra bonusar.
Utbudet av "skumma gluggar" är stort.

Sedan är det ju det där vad man "behöver", om man ser till behovet kanske jag inte behöver mer än en D40 eller K10D. Men jag GILLAR verkligen att ta bilder, jag ser det som en ofantligt berikande hobby. Om man slår ut kostaderna över ett par år så blir det inte så farligt.

Din fru har helt rätt som uppmuntrar dig. Anledningen till att jag ställer frågan som jag gör är att så många verkar plöja in pengarna i kamerahus eller märke och hanterar optiken sekundärt. D300 är en sjukt bra kamera men den är inte på något sätt överlägsen någon annan kamera om man tar samtliga bilder på lägsta ISO...

Och det är i mitt tycke mycket roligare att lägga pengarna på glas som gör kameran rättvisa. Därför jag kom med min kommentar. Om du jämför en D300 med en taskig optik med en D40 med kanonoptik så kommer D40:an att vinna varje dag i veckan.

Själv överväger jag starkt att byta ned mig av diverse skäl... Just för att en Olympus E-520 nog täcker mina behov lika bra som en E-3. Förutom vädertätningen då, men å andra sidan finns det undervattenshus till den som inte kostar en arm, ett ben och en resa till Taiwan...

Bevaka tråden