Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya typsnitt...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kanske redan har diskuterats här men jag försöker ändå.

Iom Jaguar har Apple ändrat typsnitt, från det gamla Apple Garamond till ett nytt som jag inte vet vad det heter, kanske är det Apple Lucinda.

Jämför:

med:

Har någon lagt märke till det här och i så fall när kom ändringen och vad heter typsnittet?

Är det bättre än det gamla tycker ni?

Det nya känns fräschare.

Fast Garamond var väl rätt inarbetad, men den kanska förknippades allt för mycket med de gamla gråa trista Macarna.
Apple vill väl ha förnying, nya coola Macar och nytt typsnitt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 10:24

Tycker det fungerade bra det gamla, men har man kört samma snitt sen -84 är det klart dags att byta, oavsett om det fungerar eller ej.

Det nya känns lite, tja, intetsägande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
...till ett nytt som jag inte vet vad det heter ...

En något varierad Myriad ?

//Mikael

Lucida Grande - Bold heter typsnittet.
Det följer med OS X och är det nya systemtypsnittet

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Torbjörn Olsson:
Lucida Grande - Bold heter typsnittet.

Är inte säker på det ...

Jämför Lucida Grandes versala M och G med ovanstående. Skillnaden verkar större än bara en variantskillnad.

//Mikael

Det verkar vara mer mot Myriad Semibold hållet.

Garamond andas väl mer "Macen, datorn för designers" men den nya stilen är nog mer passande för massorna...

• Medlem
  • 2002-09-06 19:44

Ja, jag har läst någonstans att det skall vara Myriad.

Jag noterade ändringen när nya eMac kom ut, då bytte de. Möjligtvis en kort tid innan om jag missat något. Ser klart fräschare ut.

Mycket bättre! Man ser ofta Apples gamla typsnitt i andra annonser dessutom... bra att komma med något nytt.

Jag kan inte hålla med!

Jag tycker att AppleGaramond är ett av dom snyggaste typsnitten som finns, och gillar inte att dom byter ut det.

Dessutom så vet dom som håller på med sånt, att byta ett typsnitt (läs trademark) kan vara förödande om det inte görs på "rätt" sätt.

Jag tycker att det nya typsnittet saknar personlighet. Det ser verkligen ut som ett "vanligt" typsnitt som inte skiljer sig från mängden.
Prova att skriva "Think different" med Apple Lucinda.
Snacka om motsägelsefullt.

Så tycker jag !

- Slice -

PS " I fear change "

Jag har för mig att det är Myriad (Pro) Bold som Apple bytt till.

destroy - erase - improve

1
Bevaka tråden