Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimax - hur nära?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För några nätter sedan drömde jag att jag satt och spelade på en gammal Minimoog och när jag vaknade hade jag insett att jag måste ha en sådan. Någon gång i livet i alla fall. I min barndom hade jag en bok om fantastiska maskiner och där fanns det en bild på just en Minimoog och tankarna och mystiken som omger detta instrument har alltid funnits i bakhuvudet på mig. Men för närvarande har jag slite svårt att få fram alla de tusenlappar en äkta Minimoog betingar.

Hur nära ljudet från en äkta Minimoog kommer en Minimax ASB?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 13:29

Glen Stegner - Free VSTi Software Synthesizers kanske?
jag vet å andra sidan inte hur lika de låter.

NEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!! Jag är allergisk mot musduttande, jag vill ha hårdvara. Att det sedan är mjukvara i hårdvaran skiter jag i. Men mjukvarusyntar vill jag slippa

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 13:38

join us...... joooooin ussss......

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-05-31 19:38

Ganska nära ibland, mil ifrån ibland. Overall: en mycket trevlig synt! Fast köper du en Prodyssey får du minifiltret med (som bonus till ARP-filtret).

Nu ska inte jag förstöra.. MEN är det inte just känslan och magin i en riktig Mini du är ute efter?

Jag hade nog provspelat en Leipzig eller dyl. Både utseende och ljud är klart Moog-inspirerat, för en peng mindre. Och vill man ha det ljudet så känns det som det ska vara analogt...

Är själv väldigt sugen på något Moogigt, men jag har spräckt budgeten fullständigt ett bra tag framöver...

Ah, en till som blivit präglad av "Fantastiska Maskiner"!

Mystik är ordet! Som liten pilt fascinerades jag av de märkliga benämningarna på kontrollpanelen: "Oscillator Bank", "Modifiers" osv. Vad en oscillator var visste jag redan, för vardagsrummet därhemma var belamrat med labbutrustning. Tongenerator, Oscilloskop, en slaktad relädator osv...

Observera det inte helt korrekta årtalet:

Jag har blivit av med min bok. Bara ovanstående sida finns kvar (mer elektronmikroskopet på baksidan). Har någon ett ex av "Fanstastiska maskiner" att sälja så betalar jag bra!

För övrigt är Minimax ASB helt klart en ball liten mojäng, men någon Minimoog är den inte i närheten av!
Det närmaste jag prövat som kommer i närheten är en Moog Voyager Old School!

/RtMI

Ursprungligen av Rotwang:

För övrigt är Minimax ASB helt klart en ball liten mojäng, men någon Minimoog är den inte i närheten av!
Det närmaste jag prövat som kommer i närheten är en Moog Voyager Old School!
/RtMI

Var har du testat en Voyager OS? På Frankfurt?

Hepp!

Ursprungligen av j antoni:

Var har du testat en Voyager OS? På Frankfurt?

Jajamen. En prototyp med bubblor i paneltrycket.

Det är svårt att säga exakt hur den ljudmässigt diffar från den vanliga Voyager (om den egentligen ens gör det) men den kändes mycket mer lik min Mini.
Det är ju det som ett instrument handlar om - hur det känns, och hur jag som musikant kommunicerar och trivs ihop med mitt instrument.

/RtMI (läser ikapp efter en låååång tjänsteresa...)

Jag har boken någonstans. Om jag får din minimoog så får du boken

Grejen är den att en Minimax är ett billigt och snabbt sätt att få lite moogkänsla. Eller så skiter jag idet och sparar ihop till en liten feting.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-01 12:51

En Moog Prodigy ger också lagom skön retromoog-känsla med trägavlar och allt.
Ungegär samma pengar som en ASB också...

Minimax ASB låter för de flesta tonala ändamål tillräckligt nära en Minimoog. Däremot har den, trots många rattar, några problem med användargränssnittet.

• Enveloperattarna (Attack, Decay och Sustain) är inte realtidsaktiva. Vrider man på någon av dessa inverkar det inte på den ton som ljuder just nu utan först på nästa ton.

• Frekvensinställningen för oscillator 2 och 3 är för lågupplöst, endast 7 bitar (128 steg). Det gör att frekvensen i närheten av rena intervall endast kan ställas i några få lägen utan att det låter allför ostämt. 14 bitar eller två separata rattar (7-bits grov och fin) hade varit mer ändamålsenligt.

• Triggerinställningarna är inte åtkomliga via ASB:s gränssnitt utan kräver att man använder mjukvarueditorn eller en separat MIDI-kontroller. Detta är knöligt eftersom dessa inställningar har defaultvärden som åtminstone inte jag gillar.

• Jag tycker också att Glideinställningen har för låg upplösning. Minimoogen har en "sweet spot" för glide inom ett rätt begränsat område där det låter lagom och inom det området har Minimax för få tillgängliga värden.

I min julsång från i vintras hörs Minimax ASB spela melodin på vers 1 och diverse ornament på vers 2.

Moog LP fixar många typiska Minimoog-ljud och så länge du inte känner behov av en tredje VCO så duger den fint. sen kostar den en slant förvisso.
Jag vägde mellan den och en Mini när jag skulle köpa Moog och efter att ha testat båda grundligt valde jag en LP utan att tveka.

Parakiten ska sälja av sin jp8k och annat VA-skrot, det skulle nog ge halva köpepenningen för en fin Mini. Vi har en Voyager som är brutalbra, men det är inte samma sak. En redig Mini går inte att replikera. Trist men sant. Men de är inte så vansinnigt dyra faktiskt. Andrahandsvärdet på 808:or eller MS-20:or är mycket mer uppblåst.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-02 00:27
Ursprungligen av sawtooth:

En redig Mini går inte att replikera. Trist men sant.

På vilket sätt menar du att det inte går?

Empiriskt. Jag har aldrig hört någon emulering som låter lika bra.

Det gäller för övrigt alla kloner av klassiska apparater. Många låter i princip likadant plus en massa extra stuff. På bekostnad av den där oöversättliga magin, kanske?

Ursprungligen av Heualia:

På vilket sätt menar du att det inte går?

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-03 01:11

Empiriskt. Jag har aldrig hört någon emulering som låter lika bra.
Det gäller för övrigt alla kloner av klassiska apparater. Många låter i princip likadant plus en massa extra stuff. På bekostnad av den där oöversättliga magin, kanske?

Jaha!Du menade VST! Jag trodde först du menade en hårdvaru kopia.

För övrigt varför pratar alla här om Minimoog, Voyager etc men dissar SE1 totalt??
Obegripligt!! En Mini under huven men det tycks inte duga eftersom det inte står
Moog på den!:mad:

(Neriks: Du har PM!)

Senast redigerat 2008-06-04 22:08

Jo såklart! SE-1 är jätteschysst. Nu kommer jag inte ihåg vad den kostar, men den är väl billigare än en bra Minimoog?

Jaha,du menade VST! Jag trodde först du menade en hårdvaru kopia.
Säg VST nästa gång när du menar klon/kopia etc..;)

Varför pratar alla här om Minimoog, Voyager men dissar SE1 totalt??
Obegripligt, en Mini under huven men det tycks inte duga eftersom det
inte står moog på den!:mad:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-03 11:18

Jo såklart! SE-1 är jätteschysst. Nu kommer jag inte ihåg vad den kostar, men den är väl billigare än en bra Minimoog?

O ja! De är nere i riktigt fina priser, typ 5-6 laxar på begmarknaden.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-03 23:07
Ursprungligen av PF:

O ja! De är nere i riktigt fina priser, typ 5-6 laxar på begmarknaden.

Aspelut, kring 5-6kkr verkar beggade gå för vilket är lågt med tanke på vad man får
för stålarna. Jag mins när den kom ut , jag var till KBC och lyssnade på den och
nog fanken låter det Moog om den fint och runt. (nostaligi läge av).

Senast redigerat 2008-06-03 23:31
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 09:06

Oj, glömt bort ... :">

Vi har en Voyager som är brutalbra, men det är inte samma sak. En redig Mini går inte att replikera. Trist men sant.

Mina öron måste vara ur funktion för jag hör inte den där unika skillnaden som alla, främst Model-D ägare, snackar om. För mig låter den Moog med stort "M" vilket de flesta syntharna i Moog familj gör.
Visst finns det mindre skillnader syntharna emellan. Men där "unika" hos Minimoogen når inte mina öron. YouTube - Demonstration of the Moog Minimoog ...say no more.

Däremot är det en förbannat skön känsla att lira på en riktig Model-D! Hade gärna haft en här hemma.

• Medlem
  • 2008-06-01 18:05

japp, pippin förtjänar lite "finer konjak"-synthar nu!

Sälja min JP-8000!!! Du borde få en iskall och slemmig fisk instoppad innanför tröjan får det! Den säljer jag aldrig. Resten kan jag väl dumpa till förmån för en Minimoog. En Minimax skulle kanske vara kul så länge tills jag får råd att köpa en äkta Minimoog. Ja, ungefr som att äta ett äpple istället får den där chokladkakan man är sugen på. Är det fler än jag som brukar leka med tanken på att belåna sitt hus för att klpa en synt? Att köpa en Minimoog borde vara en minst lika bra investering som ett hus...

hihihi...

Klart du inte ska dumpa din bäste vän. Jag tror det räcker med att bita ihop ett par månader och sälja av något du inte känner dig beroende av. Att köpa en ASB kommer inte att lösa något i det långa loppet. Du kommer alltid att undra hur den låter... egentligen... på riktigt....

Och om du inte gillar vad du hör kan du alltid sälja den till samma pris eller mer.

En Minimoog känns ju som ett ganska säkert köp även ur det perspektivet att när något pajar så köper man reservdelar på Elfa istället för att hoppas att det finns kvar något specialdesignat originalchip på andra sidan jorden. För det är väl diskreta kretsar i en Mini?

Jo, den där mystiken är svår att sätta fingret på. Det är nästan som att vara smygkär i någon - man går omkring och tittar och fantiserar. Jag har bara spelat på en Minimoog en enda gång. Den stod hos Musikbörsen i Jönköping för en herrans massa år sedan. Jag vill minnas att resonansen inte var av denna värld. H-vete vad den skrek. Det skulle vara kul att testa en ordentligt.

...för övrigt tycker jag att Minimoogen ser hemligare ut med panelen nedfälld

Det är en hel del obskyra halvledare i Minimoogen. Bara för att det är transistorer betyder det inte att de finns hos Elfa. Nyare Minimoog har den notoriska uppvärmda dubbeltrissan 726 i VCO:erna - ur produktion, sällsynt och svindyr. Äldre Mini har en mer lättfixad lösning, men likväl lite svårfunna dubbel-FET:ar osv. Trissorna i PSU:n är lögn i fanders att finna.
Börjar pottarna ha gett upp är det enklare att hitta den heliga Graal än ett NOS lager av Allen-Bradley-pottar av rätt sort. Man kan ju ersätta med annat, men A-B type J är fenomenala och är ju originalet... Och jag kunde fortsätta ett bra tag till...
Att ha Minimoog är en hel livsstil - ungefär som att hålla på med veteranbilar, motorcyklar osv.
Vill man inte meka och oroa sig, då är det en ny Moog eller en ASB som gäller! Räds man inte lite detektivarbete och pyssel så är Mini en fin kompis för resten av livet.

/RtMI (har alltid gillat att meka)

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-02 00:33

>Rotwang;1537544]Nyare Minimoog har den notoriska uppvärmda dubbeltrissan
> 726 i VCO:erna - ur produktion, sällsynt och svindyr.

Notoriskt uppvärmda?? Ja tacka fanken för de annars så skulle ju burken vara ur tune
för jämnan!;) Går för övrigt lätt att emulera med en liknande ugn.

>Äldre Mini har en mer lättfixad lösning, men likväl lite svårfunna dubbel-FET:ar osv.
>Trissorna i >PSU:n är lögn i fanders att finna.

Inte då, det bara haglar av usla ekvivalenter.

>Börjar pottarna ha gett upp är det enklare att hitta den heliga Graal än ett NOS lager av >Allen-Bradley-pottar av rätt sort.

Äsch då, det går att fixa liknande nytt så ägaren inte märker nått ändå.

>Man kan ju ersätta med annat, men A-B type J är fenomenala och är ju originalet..
> Och jag kunde fortsätta ett bra tag till...

Gör det.

>Att ha Minimoog är en hel livsstil - ungefär som att hålla på med veteranbilar, motorcyklar osv.
>Vill man inte meka och oroa sig, då är det en ny Moog eller en ASB som gäller! Räds man >inte lite detektivarbete och pyssel så är Mini en fin kompis för resten av livet.

Såå mycket fel är det inte på minis för att de skall klassas som en veteran bil.;)

Pippin:
Köp en SE1 den är ju en råkopia av en Mini under huven, billiga är dom ochså!

Senast redigerat 2008-06-02 00:46
Bevaka tråden