Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenskt TB/Kia/iP-Dict/SwePhone/MMS (?)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-11 22:43

Hej allesammans!

Om ett par dagar hoppas jag att min nybeställda iPhone ramlar in i brevlådan från USA, 1.1.4 är beställd och jag sitter här i forumet och suktar och försöker lära mig hur alla "powerusers" maximerar sin upplevelse via massor av applikationer och add-ons.

Jag har försökt söka i forumet och letat i allmänhet (och hittat!) mängder med inlägg om att få in Svenskt Tangentbord/Svensk ordlista samt funktioner för att eventuellt skicka och ta emot MMS - tyvärr existerar allt i total överflöd om man är helt grön på iPhonen!

Jag hittade följande post angående att få in svenskt tangentbord, är detta den bästa lösningen?
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/238034-guide-svenskt-tangentbord-till-1-1-3-1-1-4-a.html

Gällande ordlistan så verkar det vara så att Kia är att föredra (http://www.iphonedict.com/svensk-ordlista.html?) - hur fungerar det att köra utan ordlista? Måste jag lägga in ordlistan för att överhuvudtaget få tillgång till 'åäö'?

Med MMS:en så verkar det som om Swirly (forum : swirly) är den som är mest populär, tillsammans med två andra 'applikationer'. Denna lösning verkar dock lite bökig och ostabil - är det ändå den bästa (i nuläget) lösningen för att få tillgång till och kunna skicka MMS?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-05-12 00:06

SwePhone har 3 paket som är enkla att installera.
1. Svenska ordlistor ( KIA )
2. Svenskt språkiga menyer ( och tangentbord)
3. Svenska nummer-formatering

Du frågade om ÅÄÖ.. genom att hålla inne fingret på tex A så kommer ÅÄ osv upp som valmöjlighet. Det är sättet man gör åäö på och du behöver inte installera Dictionary pga det.

SwirlyMMS är det enda MMS-programmet som fungerar.
Att skicka MMS är smidigt.. öppna progget.. välja bild, nummer och skicka.

Ta emot är tråkigare.. SwirlyMMS sparar bara bilden på minnet.
Så du öppnar MobileFinder där du ser bilderna och kan trycka på att öppna... ( MobilePreview krävs också ).... så i slutändan är det inte så bökigt. Problemet är mer att programmet laggar/buggar endel men det fungerar.

På fin första fråga. Ja, det är inte bara den bästa, utan också ENDA lösningen att få ett KOMPLETT tangentborg, dvs å,ä och ö på egna knappar... Vill du däremot ha ett något stabilare tgt-bord så kan du installera Swephone. Då ligger å och ä under "a"-knappen, fast du får hålla nere den någon sekund och välja bland ett gäng olika... och ö ligger på o såklart.

På andra frågan låter jag någon annan svara. Vem behöver ordlistor när det går så snabbt att skriva med det underbar tangentbordet?

På fråga 3, så är Swirly just nu enda sättet (mig veterligen) att ta emot MMS. Som du säger så är lösningen bökig, men ostabil vet jag inte om jag vill hålla med om att den är... Det finns flera sätt att komma åt sina MMS när swirly sparat de, men det man ska komma ihåg är att man (rätta mig om jag har fel nu någon) bara får bilder i MMSet så att säga....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 00:37

Tack för svaren!

Om jag installerar SwePhone via Installern, installerar den samtliga tre då? Dvs. TB, ordlista och formattering? Eller måste jag på något sätt installera de tre separat?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 02:57
Ursprungligen av spinsis:

Tack för svaren!

Om jag installerar SwePhone via Installern, installerar den samtliga tre då? Dvs. TB, ordlista och formattering? Eller måste jag på något sätt installera de tre separat?

När du lägger till swephone (ifun.se/swe) sourcen till installern kan du välja mellan 3 olika paket.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 08:59

Vill du ha så bra ordlista som möjligt, installera då min ordlista från repositoryt iphonedict.com/rep

swephone använder iofs samma ordlista, men resultatet blir bättre med iphonedict.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-12 09:27
Ursprungligen av kia2:

Vill du ha så bra ordlista som möjligt, installera då min ordlista från repositoryt iphonedict.com/rep

swephone använder iofs samma ordlista, men resultatet blir bättre med iphonedict.

Om det är samma ordlista hur kan resultatet bli bättre? Inget ont menat bara nyfiken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 09:38

De installeras på olika sätt.

swephone - installeras som svenskt tangentbord
iphonedict - installeras som engelskt tangentbord

Mer info om vad du kan förvänta dig av tangentbordet från iphonedict hittar du på iPhone Keyboard Dictionaries Svensk ordlista

Edit: det finns även en annan skillnad. på iphonedict.com får du alltid den senaste versionen först. Swephone har inte uppdaterat till den senaste ordlistan än. Men i vanliga fall brukar swephone iofs uppdatera snabbt.

Edit 2: Sättet att installera ordlistan har betydelse för hur bra den fungerar. Exempelvis ger ordlistan från iphonedict förslaget "ikväll" när du skriver "ikvall". det förslaget får du inte från swephone.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 11:31

Men vad händer om du behöver skriva på engelska?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 11:43

iphonedict ersätter "english (UK)". Om du vill skriva på engelska aktiverera du tangentbordet "english". Dvs så att du har både "english" och "english (UK)" valt samtidigt.

Precis som vanligt alternererar du mellan flera tangentbord med jordglobsknappen som finns brevid mellanslagstangenten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 17:48

Ja det är klart men om du skriver över engelska ordlistan så kan du inte den använda den mer. Eller är det US engelska ordlistan som försvinner?

Egentligen spelar det ingen roll. Snart kommer 2.0 som jag hoppas kommer med svenska ordlistan.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 18:37
Ursprungligen av Robo-X:

Ja det är klart men om du skriver över engelska ordlistan så kan du inte den använda den mer. Eller är det US engelska ordlistan som försvinner?

Det finns alltså två engelska ordlistor. Det är "english (uk)" som ersätts. Den återställs när/om du avinstallerar den svenska ordlistan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 19:52

Tack för alla svar! Då blir det svenskt tagentbord och formattering från Swephone och sen Kias ordlista, känns vettigt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 21:51

Okay. Nu har jag den! Har installerat svenska menyer (men fick inget svenskt tangentbord oavsett vilket jag aktiverar).

När jag lägger till iphonedict/rep så står den fortfarande some uncategoriezed (untitled), även efter refresh...

vad göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 21:53

ni kan bortse från hela tråden, hittade ett typo klassiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 22:06

Jag får inte in det svenska tangentbordet verkar det som.... ska det ske "automatiskt" med kia eller swephone eller måste jag fulhacka enligt denna: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/238034-guide-svenskt-tangentbord-till-1-1-3-1-1-4-a.html ?

Ursprungligen av spinsis:

Jag får inte in det svenska tangentbordet verkar det som.... ska det ske "automatiskt" med kia eller swephone eller måste jag fulhacka enligt denna: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/238034-guide-svenskt-tangentbord-till-1-1-3-1-1-4-a.html ?

Om du håller in O och A , kommer det då inte upp alternativ för Å, Ä, Ö etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 22:16

Vill du vill ha Å, Ä och Ö knappar på tangentbordet? Varken iPhoneDict eller SwePhone stödjer detta. Så du måste göra "fulhacket". Observera då att du måste välja ryskt tangentbord, vilket i sin tur innebär att ordlistan från iPhoneDict/SwePhone inte kommer att fungera.

Personligen har jag aldrig kännt något behov av Å,Ä och Ö tangenterna eftersom iPhoneDict-ordlistan föreslår ord med å, ä och ö automatiskt när du skriver a och o.

Dessutom har det ryska tangentbordet en popup som dyker upp då och då.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 23:17
Ursprungligen av kia2:

Vill du vill ha Å, Ä och Ö knappar på tangentbordet? Varken iPhoneDict eller SwePhone stödjer detta. Så du måste göra "fulhacket". Observera då att du måste välja ryskt tangentbord, vilket i sin tur innebär att ordlistan från iPhoneDict/SwePhone inte kommer att fungera.

Personligen har jag aldrig kännt något behov av Å,Ä och Ö tangenterna eftersom iPhoneDict-ordlistan föreslår ord med å, ä och ö automatiskt när du skriver a och o.

Dessutom har det ryska tangentbordet en popup som dyker upp då och då.

Tack! Då vet jag, vet inte om jag känner så stort behov av det heller efter att ha testat lite. Dock undrar jag, hur fungerar själva ordlistan? När jag skriver får jag inte upp några alternativ? Ska det se ut ungefär som en T9 eller hur ska det hela fungera?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-15 09:16

Välj engelska tangentbordet och skriv något på engelska. Normalt så är det bara tuta ock skriva. Så länge du träffar bokstäverna eller i närheten av bokstäverna så fyller ordlistan ut orden när du trycker på mellanslag. Fungerar otroligt bra faktiskt. Ibland måsye du korrigera men den lär sig också av orden du skriver.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-15 20:47

Har installerat den svenska och aktiverat den genom att välja English UK som TB men får ändå inga förslag på ord... har även testat att skriva på engelska men den ger inga förslag där heller.

Telefonen är 1.1.4, men det ska väl inte vara några problem? Har även provat att avinstallera och installera igen utan framgång..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 09:04

Det låter konstigt. För enkelhetens skull, se till att du i inställningarna endast valt "English (UK)", och inte något annat tangentbord.

Naturligtvis får du endast förslag på svenska ord. Skriver du på engelska kommer du också att få förslag på svenska ord.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-17 14:26

Nix, får det inte att fungera av någon anledning. Hade bara English UK inställt. Fattar verkligen itne vad felet är, har provat att uninstalla och sen installerat igen, rebootat ... men inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 14:32

Och du har följt instruktionerna på iphonedict.com/install i övrigt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-17 22:31

Yes, har provat allt känns det som, mycket underligt. Tog bort Iphonedict som source, la till den igen, installerade om ordlistan, aktiverade, tog bort alla custom words bara för att prova allt..

Inget resultat, inga förslag ska testa att installera swephone och se om det går bättre.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-17 22:46

Inget av dem verkar fungera, mystiskt! Är det någon som haft liknande problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-18 16:58

Pinsamt. Autocorrection var givetvis off.

Tack för all hjälp åt fotfolket

har exakt samma problem, men hittar inte var man skall slå på autocorrection, finns inte i Inställningar - Allmänt - Tangentbord iaf...

Ursprungligen av eviktore:

har exakt samma problem, men hittar inte var man skall slå på autocorrection, finns inte i Inställningar - Allmänt - Tangentbord iaf...

Installera "KB2" från sektionen "Tweaks" i Installer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 11:04

Autocorrection är alltså en gömd inställning. Man behöver, som theplague säger, ett speciellt program för att kunna se inställningen. Men, om du inte rört dessa inställningar är autocorrection är redan på.

1
Bevaka tråden