…är det inte så att DV har rektangulära pixlar och TV har kvadratiska... därav att en referensmonitor för TV i profssamanhang kan vara nödvändig.
Nja, inte helt korrekt. DV och, tror jag alla, "standard definition format" spelar in med rektangulära pixlar i PAL (c:a 7% bredare än höga) eftersom våra TV-apparater visar digitala bilder på det sättet (vet inte om det har med att göra att man vill spara lite bandbredd).
När det gäller HD har vi liknande fenomen i de komprimerade formaten... HDV spelar i ex. 1440x1080 men bilden dras ut till 1920x1080 vid uppspelning. Detta är en ren information-spar-metod samt att 1440x1080 är en 4x3 upplösning vilket gjorde övergången från SD till HD avsevärt mkt lättare (Sony's HDCAM kör med detta bl.a. - 1440/2 = 720 dvs 2X PAL på bredden). Men i HD-världen används främst LCD, TFT eller Plasma-skärmar. Dessa håller så vitt jag vet alltid kvadratiska pixlar. Detsamma gäller för CRT/TFT "data" monitorer.
Vad tror ni om följande uppsättning :
En TFT skärm till dator ( hur kräsen måste man vara här )
En studio-monitor ( kanske från SVTs begagnad shop, tack för tipset Olle )
En TV
…
Det filmas även med Bluescreen i studio.
…
Låter ganska stabilt. 2x19/1-2x20" TFT är utmärkta för att jobba i Final Cut Pro med! En Studiomontior BÖR du ha för att verkligen se alla detaljer i din bild. Även om ni kör på en äldre JVC-monitor så kommer bilden vara många gånger bättre än TV idag (och mindre "tillfixad"). En TV som referens är också bra idé eftersom de flesta ser materialet där.
Vad gäller filma mot bluescreen och så skulle jag starkt råda er titta på ett bättre format än DV. Sedan tycker jag personlig Sony har den absolut sämsta HD-kameran på marknaden idag. Jag skull e utan tvekan välja en JVC "ProHD" eller Panasonics P2-kamera om jag vill välja. JVC:n kostar ungefär lika mycket, men kör 720P istället för 1080i och har även lite häftiga funktioner i DV-läge (äkta slowmotion bl.a.) Panasonicen kommer gå på 30-35 000 kr mer. Men för era ändamål kan det klart vara värt det (val av inspelningsformat - DV25, DVCPRO25, DV50, DVCPROHD 720P eller DCPROHD 1080i samt val av framerate likt varricam).
DV25 suger verkligen för bluescreen jobb, DV50 är ett KLART mycket bättre val, vilket Panasoincs nya kamera kommer fixa.
JVC och Sony har valt att köra på det relativt hemska HDV-formatet som är många gånger mer komprimerat än DV (som i sig är extremt komprimerat redan). JVC:n kan dock "skona" dig från detta i studiosammanhang där du kan få ut helt okomprimerad HD direkt från kameran för inspelning till disk (kräver att du har en redigering ståendes där).