Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vänta på iPhone till sverige om man kan importera?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man har möjlighet att åka över till amerikatt och kan köpa sig en iphone, 3G eller inte, varför skulle man inte göra det och vänta på en svensk release?

Med tanke på att dollarn är så låg så är det ju mkt biligare där borta, skulle det finnas några down sides på att köpa en amerikansk version gentemot en svensk?

Det är en 3G phone tänker på

Nåt som direkt får mig att vilja vänta är garantiproblem. Jag vet inte hur det blir om ens importerade iPhone kraschar, men jag antar att det blir en massa strul med att skicka den till USA och så?

Sen är det kanske skönt att slippa hacka och ha sig men det är kanske ingen anledning.. Finns nog fler

Personligen så väntar jag iallafall

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 13:54
Ursprungligen av Andreas Th:

Nåt som direkt får mig att vilja vänta är garantiproblem. Jag vet inte hur det blir om ens importerade iPhone kraschar, men jag antar att det blir en massa strul med att skicka den till USA och så?

Är inte garantin world wide när det gäller Apple?

Ursprungligen av lither:

Är inte garantin world wide när det gäller Apple?

Jo det har de väl, gäller även detta produkter som inte släppts i ett visst land också alltså?

edit:
Eller alltså, man har väl garanti men man kommer få skicka den till USA?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-05-24 15:41
Ursprungligen av Andreas Th:

Eller alltså, man har väl garanti men man kommer få skicka den till USA?

Jo, det stämmer. Ett problem som kan uppstå då är att de kollar om den är aktiverad till AT&T, O2, T-Mobile etc. När de upptäcker att en telefon som ser ut att ha varit använd i minst några månader inte är aktiverad till den tänkta operatören kan det bli jobbigt och de kan neka utbyte/reparation.

Ursprungligen av lither:

Är inte garantin world wide när det gäller Apple?

Den gäller bara på bärbara produkter (Macbooks, iPods, Airport express o ev. Mac mini), i övrigt så fungerar bara garantin i det land man köpt den. IPhones garanti borde ju därmed gälla även i Sverige när den släppts här, oavsett var den köpts. Men i nuläget gäller bara garantin i det land den är köpt.

Om vi bortser ifrån garantiområdet, är det några funktioner som man missar? Visual voice mail? Något annat?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-24 16:37

Varför inte vänta och se vad som kommer att gälla den 9:e 10:e juni OM den nu kommer till Sverige. Det är inget som säger att iPhone 2 initialt kommer att gå att låsa upp lika enkelt som nuvarande iPhone.

Ursprungligen av Jetwash:

Varför inte vänta och se vad som kommer att gälla den 9:e 10:e juni OM den nu kommer till Sverige. Det är inget som säger att iPhone 2 initialt kommer att gå att låsa upp lika enkelt som nuvarande iPhone.

iPhone 2.0 har redan blivit hackad för både upplåsning och jailbreaking så det är nog inget problem. Självklart kommer jag vänta och se vad osm händer den 9e, jag undrade bara om det fanns några uppenbara problem...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-24 18:36
Ursprungligen av frosse:

iPhone 2.0 har redan blivit hackad för både upplåsning och jailbreaking så det är nog inget problem. Självklart kommer jag vänta och se vad osm händer den 9e, jag undrade bara om det fanns några uppenbara problem...

Bara för att de hackat betan betyder inte att den färdiga versionen blir lika lätt att hacka.

Men om de (hackarna) lyckas så ser jag inte heller några problem att importera iPhone precis som nu.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-24 21:18

Det enda som hindrat mig från att importera/hacka - är garantiförlusten. En elektronisk supermanick som man tar med sig överallt utan garanti går bort för mig. Jag har sådan otur - att skulle jag INTE ha garanti så skulle manicken paja inom 14 dagar. Det är jag 100% säker på.

Om jag tänker på garantidelen så är det förlust som oroar mig, att jag förlorar den, men det spelar ingen roll då eftersom min hemförsäkring täcker det. Jag undrar som sagt bara om man förlorar någon funktion elr något om man importerar.

Ursprungligen av frosse:

Om jag tänker på garantidelen så är det förlust som oroar mig, att jag förlorar den, men det spelar ingen roll då eftersom min hemförsäkring täcker det. Jag undrar som sagt bara om man förlorar någon funktion elr något om man importerar.

Visual Voicemail som sagt i sådana fall.

Senast redigerat 2008-05-25 12:13

Jag är lite "old-school" och vill ha tryggheten som man får när man köper lokalt. Helst vill jag köpa min produkt i min fysiska närhet. När det krånglar är det bara att dumpa produkten i butiken och säga "Fixa!"...

Dessutom tycker jag inte om att behöva "knäcka" min iPhone varenda gång det släpps en uppdatering.

Men på senaste tiden har faktiskt mitt "ha-begär" efter iPhonen börjat släppa. Jag har börjat förstå att den är lite för stor för mig. Jag behöver en liten och stryktålig telefon. Jag tror inte att jag vågar ha med mig en iPhone med på mitt jobb. På det så börjar jag bli lite snål... Jag har sett så mycket filmer/klipp på iPhonen att det känns som jag tappat intresset. Varför lägga ner en massa pengar på en "gammal" produkt?

så man måste alltså jailbreaka den innan man kan låsa upp den? Vilket gör att man måste vänta på att nån har hackat den om det kommer en ny uppdatering?

Ursprungligen av iTiger:

Varför lägga ner en massa pengar på en "gammal" produkt?

För att efter att man börjat använda sin iPhone så blir man (jag i alla fall) helt såld på hur bra den är? Skulle aldrig falla mig in att gå tillbaka till en "normal" telefon.

Ursprungligen av bjelkeman:

För att efter att man börjat använda sin iPhone så blir man (jag i alla fall) helt såld på hur bra den är? Skulle aldrig falla mig in att gå tillbaka till en "normal" telefon.

Precis.
Och hur gammal den än är ligger den ändå flera år före de nyaste mobilerna andra märken kommer ut med.

Ursprungligen av theplague:

Precis.
Och hur gammal den än är ligger den ändå flera år före de nyaste mobilerna andra märken kommer ut med.

Asså det är helt sjukt men jag tror i dagsläget inte att det kommer komma en telefon på väääldigt länge som kommer kunna mäta sig med iphone.

Ursprungligen av bjelkeman:

För att efter att man börjat använda sin iPhone så blir man (jag i alla fall) helt såld på hur bra den är? Skulle aldrig falla mig in att gå tillbaka till en "normal" telefon.

Alltså... missförstå mig rätt...
Jag är också helt såld på telefonen (fast jag aldrig sett den "live"). Men jag känner lite att spendera 4000 SEK (plus 400 SEK/mån på abonnemang) för en produkt som känns gammal... Jag är tveksam.

Min förhoppning är att dom släpper en iPhone Nano (typ). Lite billigare, 2G, utan GPS, lite mindre... Fast lik en fullvuxen iPhone i övrigt. Då slår jag till.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-25 15:54

varför inte köpa nu?

*ingen 3g/hdspa/gps
*Jobbigt att hacka
* kommer den att fungera med updates? måste man hacka den om och om igen. Och ta bort hacken vid inläming itill garanti/service?
*tveksamt med garantin- är inte apple garantin 90 dagar i USA ?
*kommer väl en äppen plattform för iphone, varför inte vänta på den?

Skaffa en ipod tpuch så länge
Och mobiltelefoner går ju sönder rätt ofta, sux.

Ursprungligen av spaceas:

varför inte köpa nu?

*ingen 3g/hdspa/gps
*Jobbigt att hacka
* kommer den att fungera med updates? måste man hacka den om och om igen. Och ta bort hacken vid inläming itill garanti/service?
*tveksamt med garantin- är inte apple garantin 90 dagar i USA ?
*kommer väl en äppen plattform för iphone, varför inte vänta på den?

Skaffa en ipod tpuch så länge
Och mobiltelefoner går ju sönder rätt ofta, sux.

Inge 3G - iofs, men dataöverföringen via 3G är inte gratis
Jobbigt att hacka - Tar typ 10 minuter och fem knappklick
Kommer den att fungera vid updates - hittils har den gjort det och ser ut att göra det även med betan som är på gång
Tveksam med garanti - Är man händig kan man laga det mesta själv, men visst. Det är lite pengar vi pratar om
Öppen plattform - För då gäller garantin säkert?

Mobiltelefoner håller rätt ofta om man köper kvalitativa märken: Apple, Sony Ericsson, Samsung..... Och inte leker "handboll" med de och tappar de i marken!

Jag tänker köpa en ny när den kommer hit. Varför?

* Jag vill ha 3G, lär ju ändå ingå i abonnemanget annars är det ju ganska mycket billigare nu.
* Jag vill slippa hacka den och få problem så som jag har fått med min nuvarande.
* Jag vill ha garanti.
* Jag vill kunna uppdatera rakt av utan att oroas.
* Jag vill köra den som det är tänkt. Det är ju därför jag kör med Appleproduktert till att börja med. De är väl integrerade och enkla att använda. De bara "fungerar".

Det som kan avskräcka mig är ett alldeles för ofördelaktigt abonnemang.

Ursprungligen av phindus:

Jag tänker köpa en ny när den kommer hit. Varför?

* Jag vill ha 3G, lär ju ändå ingå i abonnemanget annars är det ju ganska mycket billigare nu.
* Jag vill slippa hacka den och få problem så som jag har fått med min nuvarande.
* Jag vill ha garanti.
* Jag vill kunna uppdatera rakt av utan att oroas.
* Jag vill köra den som det är tänkt. Det är ju därför jag kör med Appleproduktert till att börja med. De är väl integrerade och enkla att använda. De bara "fungerar".

Det som kan avskräcka mig är ett alldeles för ofördelaktigt abonnemang.

Telia lär ju ta ett rätt saftigt pris för den lilla itelefonen, även för abonnemanget...

thats why I'm importing.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-02 19:07
Ursprungligen av frosse:

Telia lär ju ta ett rätt saftigt pris för den lilla itelefonen, även för abonnemanget...

thats why I'm importing.

Ingen vet just nu hur mycket telia kommer att ta för den. Kanske kommer nästa version att kunna köpas direkt hos Apple även i Sverige. Men som sagt ingen som vet just nu. Vi får veta mer om mindre än en vecka.

//Rob

Ursprungligen av frosse:

Telia lär ju ta ett rätt saftigt pris för den lilla itelefonen, även för abonnemanget...

thats why I'm importing.

Kanske, antagligen, men kanske ändå OK. Svårt att veta då vi inte vet någonting.

Jag tänker inte hacka min iPhone igen, på samma grund som att jag inte hackar min AppleTV. Jag vill att det skall funka utan strul och blir det strul vill jag kunna få hjälp.

Men det är ju bra med alternativ så att alla kan bli nöjda :).

Ursprungligen av phindus:

Jag tänker köpa en ny när den kommer hit. Varför?

* Jag vill ha 3G, lär ju ändå ingå i abonnemanget annars är det ju ganska mycket billigare nu.
* Jag vill slippa hacka den och få problem så som jag har fått med min nuvarande.
* Jag vill ha garanti.
* Jag vill kunna uppdatera rakt av utan att oroas.
* Jag vill köra den som det är tänkt. Det är ju därför jag kör med Appleproduktert till att börja med. De är väl integrerade och enkla att använda. De bara "fungerar".

Det som kan avskräcka mig är ett alldeles för ofördelaktigt abonnemang.

Du har nämnt EXAKT de anledningar jag också väljer att vänta på en svensk release.

Ursprungligen av iTiger:

Du har nämnt EXAKT de anledningar jag också väljer att vänta på en svensk release.

Får bara hoppas att Telia inte dummar sig, eller att vi får se fler operatörer.

Jag funderar som så:

Om jag köper en iPhone i Amerikatt för den låga dollarn när den väl finns i Sverige, kan jag inte då köpa svenskt abonnemang m.m. i t.ex. telia och använda den som en svensk telefon. Borde jag inte då få hjälp av Apple Sverige när den slutar fungera, då jag använder den som en vanlig svensk iPhone?

Ursprungligen av Millegarden:

Jag funderar som så:

Om jag köper en iPhone i Amerikatt för den låga dollarn när den väl finns i Sverige, kan jag inte då köpa svenskt abonnemang m.m. i t.ex. telia och använda den som en svensk telefon. Borde jag inte då få hjälp av Apple Sverige när den slutar fungera, då jag använder den som en vanlig svensk iPhone?

Svårt att svara på. Det är möjligt att dom på serienumret ser att du importerat den från USA och därmed nekar dig garanti. Nu vet vi ju inte hur Telias avtal med Apple ser ut och i vilket omfattning dom kommer vara ÅF åt Apple, men man kan ju tänka sig att dom inte godkänner abonnemang i lurar som inte är köpta genom Telia.

Den som lever får se.

1
Bevaka tråden