- micke7
- Medlem ●
Jag gissar (okvalificerat) på Prophet 5. Det är lite stråk också, kanske PE-2000?
Nix, det är ingen Korg Polysix heller. Den kom ut på marknaden under årskiftet 1981/82, nästan ett helt år efter det att låten ifråga spelades in.
På tal om Polysix, det var faktiskt den andra synten jag ägde. Den första var en Yamaha CS-20M och den tredje (efter polysix) var en splitter ny Oberheim OB-Xa som jag köpte i början av '83.
Jag ger dig rätt för Two voice, även om det var en Oberheim Four voice han använde på låten. Mycket bra gissat av dig.
"Greggan" berättade för mig att Flickan och kråkan soundet är präglat av vocodern (en Synton Syntovox 221) men jag är inte säker på vilket specifikt 'sound' han menar. Han använde sig ofta av vocoder på den tiden.
Här är en kommentar från Greg:
"...men den verkliga, genomgående tekniska hemligheten bakom vårt (dvs A&F) sound var en liten burk vid namn Vocoder, byggd av min vän Felix Viser i Holland. Vocodern hade använts av fler musiker tidigare som en effekt för att förvränga sångrösten, men vi använde den som ett instrument, där vi matade in alla tänkbara ljudkällor men sällan den mänskliga rösten. I de flesta låtar jag har varit inblandad i produktionen finns en Vocoder med."
Här är en kommentar från Greg:
"...men den verkliga, genomgående tekniska hemligheten bakom vårt (dvs A&F) sound var en liten burk vid namn Vocoder, byggd av min vän Felix Viser i Holland. Vocodern hade använts av fler musiker tidigare som en effekt för att förvränga sångrösten, men vi använde den som ett instrument, där vi matade in alla tänkbara ljudkällor men sällan den mänskliga rösten. I de flesta låtar jag har varit inblandad i produktionen finns en Vocoder med."
Det där är väl ett citat är konvolutet på Apolphson & Falk-samlingen? Jo, jag vet att Fitzpatrick var inblandad där också... Stämmer det föressten som det står på wikipedia att han spelade moog på Bo Hanssons Lord of the Rings 1969 också? Har alltid trott att det varit Bosse själv som gjorde det, eftersom inte Greg nämns på skivkonvolutet...O:-)
Det där är väl ett citat är konvolutet på Apolphson & Falk-samlingen? Jo, jag vet att Fitzpatrick var inblandad där också... Stämmer det föressten som det står på wikipedia att han spelade moog på Bo Hanssons Lord of the Rings 1969 också? Har alltid trott att det varit Bosse själv som gjorde det, eftersom inte Greg nämns på skivkonvolutet...O:-)
Det har du nog rätt i, fast jag hittade citatet nånstans på nätet.
Jo det stämmer att "Greggan" programmerade Moog modularen på "Lord Of the Rings".
Han spelade också med Hansson o Karlsson under en kort period.
Micke L
Det har du nog rätt i, fast jag hittade citatet nånstans på nätet.
Jo det stämmer att "Greggan" programmerade Moog modularen på "Lord Of the Rings".
Han spelade också med Hansson o Karlsson under en kort period.
Aha...han patchade och Bosse spelade eller...? Tycker att moog-spelandet "Journey in the Dark" och "Fog on the Barrow Downs" låter för mycket Bosse...? Och varför är inte Greg crediterad?!?
Det var sequencern på Two Voice som fick mig att gissa. Kul att man hade rätt (eller nästan). Det där flöjtljudet som ligger och virvlar i bakgrunden är ju så förbannat vackert.
Jag har en version av den Flickan och Kråkan med lite mera synth. Föredrar den faktiskt.
Det var sequencern på Two Voice som fick mig att gissa. Kul att man hade rätt (eller nästan). Det där flöjtljudet som ligger och virvlar i bakgrunden är ju så förbannat vackert.
Jag har en version av den Flickan och Kråkan med lite mera synth. Föredrar den faktiskt.
Ja håller med dig, det virvlande flöjtljudet är vackert. Hela låten är skön tycker jag.
Förresten, vad är det för version som du menar med mera synth?
Ja håller med dig, det virvlande flöjtljudet är vackert. Hela låten är skön tycker jag.
Förresten, vad är det för version som du menar med mera synth?
Det är en version som ligger på ett album som heter Mikael Wiehe - 1977-85.
Där ligger även en version av Lindansaren med synthintro vilket jag vill minnas att den vanliga versionen saknar.
Jag har aldrig sett det albumet i handeln. Men min svärfar är Wiehe-fan så han har det mesta.
Enligt Greg så var ju Flickan och Kråkan soundet präglat av vocodern som jag skrev tidigare. Är det nån som har en aning om vilket "sound" han menar på låten? kan han mena flöjtljudet eller kanske sequencer riffet?
Det måste vara flöjtriffet. Sequencern låter som ett standard-analog-ljud.
Förresten...lite småkul kanske. Vet någon om Greg var inblandad på skivan Klasse Möllberg i Smurfland från 1979 (jo, jag är allvarlig)?
Där är nämligen en hel del synthpålägg på den plattan och förutom Abba-Benny fanns det väl ingen annan direkt synthkunnig i landet mer än Greg vid det årtalet?
Förresten...lite småkul kanske. Vet någon om Greg var inblandad på skivan Klasse Möllberg i Smurfland från 1979 (jo, jag är allvarlig)?
Där är nämligen en hel del synthpålägg på den plattan och förutom Abba-Benny fanns det väl ingen annan direkt synthkunnig i landet mer än Greg vid det årtalet?
...men kom igen, det fanns ju en bunt musiker med diverse synthar vid denna tiden i Sverige, tänk Stååhlfågel, Wasa Express, etc..etc.. finns ju måååånga...finns ju t o m folk på SAS-listan som var aktiva synthrävar redan då...;)
Jag vet faktiskt inte varför Greg inte är crediterad på det albumet.
Han kom ju till Sverige strax före albumet spelades in så kanske dom tyckte det
var onödigt att nämna hans namn eftersom inte många kände till honom, men jag vet inte.
På tal om A&F; är det någon här som har "Stjärnornas Musik: Eldorado", "Över Tid o Rum" och "Samling" på CD och som skulle kunna rippa ett gäng mp3 (320kbps)?
De två sistnämnda plattorna är ju utgångna sen en lång tid och mycket svåra att få tag i.
Jag skulle vara ytterst tacksam om någon kunde göra detta för mig. I så fall, skicka mig ett PM.
Micke L
Nu när denna tråden ändå ramlat ur topic vill jag gärna ha reda på mer om Pete Robinson som spelar "arp-moog" på Janne Shaffers andra skiva (ja, den heter så) från 1974. Nån som vet nåt?
EDIT: en googling gjorde att jag hamnade på detta sköna klipp:
YouTube - Phil Collins - måndagsbörsen 15 March 1982
Nu när denna tråden ändå ramlat ur topic vill jag gärna ha reda på mer om Pete Robinson som spelar "arp-moog" på Janne Shaffers andra skiva (ja, den heter så) från 1974. Nån som vet nåt?
Jag har sett namnet på diverse amerikanska jazz-plattor från den tiden, men då heter han Peter. Han lirar ofta "ARP-synthesizer" eller "Minimoog" kombinerat med piano eller clavinet.
Troligtvis en studiomusiker som Janne lärt känna när han jobbade där.
Schaffers tidiga plattor är riktigt bra. Han blev väldigt glad när jag berömde honom för dem.
EDIT: en googling gjorde att jag hamnade på detta sköna klipp:
YouTube - Phil Collins - måndagsbörsen 15 March 1982
Ännu mer OT: Janne Schaffers andra LP är den enda skivan på min vinylönskelista. Det finns en tråd om syntsolon här som innehöll ett ljudklipp från den som jag fastnade för.
Ännu mer OT: Janne Schaffers andra LP är den enda skivan på min vinylönskelista. Det finns en tråd om syntsolon här som innehöll ett ljudklipp från den som jag fastnade för.
Haha...det var jag som postade det klippet med Pete Robinson...:)