Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sequencer med loop-bar programmering och patternbyte live?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad finns det för gamla (midi-) sequencers som går att programmera i loopläge (d.v.s. lägga på en sak i taget medan ett pattern går i loopat läge) men som också klarar av att man byter till ett nytt pattern utan att behöva stanna?

/t

Akai MPCs av alla de slag. Och kanske alesis mmt8? Någon här som har koll på om den fungerar så?

Ursprungligen av Volantiz:

Akai MPCs av alla de slag. Och kanske alesis mmt8? Någon här som har koll på om den fungerar så?

MPC2000 måste man väl stoppa för att gå in/ut ur REC/OVERDUB? Eller hur ligger det till?

Från jämförelse med 2000XL...
"-You can now switch from REC/OVERDUB to PLAY and vice versa without having to stop the sequencer."

Summary

MMT8 är så. Dess styrka är (läs var) att man kunde muta/unmuta 8 kanaler.
Kommer dock inte ihåg hur smidig den är med just att spela in live. Men jäkligt intuitiv och lättjobbad. Pattern går att byta live.

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-06-04 12:35

Finns det ingen mjukvara som funkar så?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-04 12:41

Det går väl att göra med de flesta sequencerprogram. Bara att loopa ett valfritt stycke och sätta midi record mode till overdub.

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-06-04 13:43

Nja, det var inte riktigt så jag menade. jag menar: finns det nån mjukvara där man kan t ex välja patterns med t ex funktionstangenter och välja spår-mute med andra?

Ursprungligen av PBIT:

Nja, det var inte riktigt så jag menade. jag menar: finns det nån mjukvara där man kan t ex välja patterns med t ex funktionstangenter och välja spår-mute med andra?

Seq24!

++ Seq24

Fast det är väl samma meck som med Live, att man måste köra ett keyboard-to-midi program för att översätta div knapptryckningar till CC!?

PBIT: Ableton Live är ett exempel på sådan mjukvara.. men om man inte har något emot en massa meck med konfigurationer och tredjepartsmojänger så bör det gå med nästan vilken sequencer som helst.

Logic har också en del såna funktioner, men det är betydligt meckigare än i Live.

Reasons patternsequencers går också att välja patterns på i farten, men jag tror inte de är överdubbningsbara.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 17:19

acidPro men jag brukar tala för døvaørnar WHATEWWER
- regnare det på er så e inte jah först framme met paraply direkt
- förlåt

\\ a.d.b

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-04 17:21

vill inte tjata om det mer!

• Medlem
  • 2008-06-04 17:26

~~~: Hur fungerar det med "patterns" i acid pro?

Med Live kan du enkelt koppla sådana funktioner direkt till tangentbordet, behövs inga extraprogram.

Ja, hårdvara var jag menade alltså.

Jag vill minnas att man måste stoppa MMT8 för att byta mellan bytta-pattern-läge och lopp-record-läge.

Men MPC2000XL (och uppåt?) kanske då?

Om man tar gamla trummaskiner så gick det att göra detta på t.ex. TR606 men inte TR707 och uppåt.

• Medlem
  • 2008-06-10 01:06

Future Retro mobius klarar väl detta?

x0xb0x med frebriks operativ annars.

• Medlem
  • 2008-06-10 09:17

Mer modernt: Monomachine. Sex interna spår + sex midispår.

Korg EMX-1 är väl annars ett hyffsat prisvärd midimoderskepp!

Kan styra 5 spår + 1 trumspår. Lättarbetad, snabb & intuitiv.

1
Bevaka tråden