Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

450d vs a300 vs e520 ?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska åka till usa i början på juli och behöver en kamera.

Jag har blivit intresserad av systemkameror och det blir såfall min första. En funktion som jag känner ett behov av är live-view.

Jag har kommit ner till välja mellan Canons 450d, Sonys a300 eller Olympus e520.

Är det ngn som kan hjälpa mig att välja och komma med lite kommentarer ?

Vill du ha alternativet att använda begagnade (manuella) objektiv med adapters är Canon ett bra val. Men det kanske inte är det första man gör - att experimentera med objektiv.

Ska du satsa på ny (modern) optik så vet jag däremot inte eftersom jag inte testat Sonys eller Olympus varianter. Canons nya objektiv är ganska dyra i jämförelse tror jag, men ofta lättare att få tag på än vissa andra märken.

Vanlig kritik mot Canons är att den är för liten för att ligga bra i handen, men jag tycker det inte gör något eftersom jag nästan alltid har den stora, tunga plattan till min stativ kulled på kameran. Plus att det beror på hur stora händer man har

Tja, det var några tankar från mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 10:55

Jag är själv nybörjare på system-kameror och har en Nikon 40D som jag gillar.

Om du känner att live-view är viktigt ska du nog definitivt välja Sony Alpha 300 (eller 350). Dess autofokus fungerar precis lika bra i både live-view och i sökaren. Konkurrenternas autofokus är helt annorlunda och mycket slöare i live view. Sony ligger här i en annan klass.

Det ska bli intressant att se om de andra inför Sonys tekniska lösning i sina kameror.

Du skall dock veta att "riktiga fotografer" ofta verkar fnysa åt live view och vilja använda sökaren i alla situationer

Visa bild - Fotosidan

tack för svaren!

Haha, jag har märkt det när jag nämnt live-view. Men varför är dom så negativa till det ?

Det var den tanken jag också hade angående sonys AF. Den är alltså överlägsen på den fronten ?
Men hur ofta används AF egentligen? när man ska ta sig tid och ta ett bra foto dvs?

Är det ingen som som har någon kritik om a300 då ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 11:47

AF vill du använda (i princip) hela tiden. (Men en del "riktiga fotografer" kanske inte håller med. Det finns specialsituationer (extrem macro?) där MF är bättre.)

Du fokuserar (oftast) mycket snabbare med AF och det är en teknisk grej mindre att tänka på. Du får mer tid till att komponera bilden. Just AF är ju en sak som är väldigt mycket bättre på systemkameror jämfört med kompaktkameror (så länge du inte kör live view på Sonys konkurrenter).

En kritik på A300 jag hört är att den har lite sämre viewfinder än de andra

Live view kan nog vara jobbigt att använda i starkt solsken. Där är viewfindern bättre.

Om du ska åka till USA så köper du väl kameran där? Det är mycket billigare än i Sverige.

P.S. Jag är komplett amatör. Om någon erfaren har vettiga argument lyssnar jag som en svamp.

Aha, okej!
Jag hade fått den uppfattningen att man använde mycket manuell fokus.
Man vill ju gärna ha en lika kompetent AF i live-view som OVF. Är det bara sony som erbjuder det ?

Självfallet så köper jag den där. Formuleringsfel i första inlägget.

Det finns en tråd brevid här med förslag på affärer over there.

Jag handlar antagligen på B&H eller JR i new york. Så det är inget problem. Bara vilken som är bästa valet av kamerorna.

Ursprungligen av callemed:

Jag handlar antagligen på B&H eller JR i new york. Så det är inget problem. Bara vilken som är bästa valet av kamerorna.

Det är lite individuellt också (jag föredrar t.ex. manuell fokus... men kanske inte skulle göra det om jag fotade sport), gå och kläm lite på dem om du kan och se vilken som känns bäst. Kolla vad det finns för optik till dem.

  • Medlem
  • 2008-06-02 13:46

Jag har en EOS 450 med ett Tamron 28-75 2,8 och är fett nöjd.

Ursprungligen av TU:

Jag har en EOS 450 med ett Tamron 28-75 2,8 och är fett nöjd.

Köpte du med kit objektivet ? Hur är det såfall ?

Glömde nämna detta. Jag köper troligtvis kit med objektiv. Har inte råd med ett annat objektiv på en gång.
Vad har ni för åsikter angående dom ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-02 14:24

Förlåt mig ty jag har burit falsk vittnesbörd!

Det verkar som om Olympus har samma typ av lösning som Sony vad gäller live view.

Olympus - Live View

Ursprungligen av pesc:

Förlåt mig ty jag har burit falsk vittnesbörd!

Det verkar som om Olympus har samma typ av lösning som Sony vad gäller live view.

Olympus - Live View

Det där är inte samma lösning som Sony har. Olympus live view fungerar som alla andra genom att fälla upp spegeln och köra bilden från huvudsensorn, vilket samtidigt blockerar autofokussensorn. Kameran kör då med kontrastbaserad autofokus från sensorn, vilket är plågsamt slött. Eller så smäller den tillbaka spegeln, fokuserar (i blindo) och fäller sedan tillbaka spegeln så man kan ta bilden. Ingendera metod är särskilt användbar för vanligt bruk men det är ett bra hjälpmedel om man t.ex. kör macro och fokuserar manuellt, eller annat finlir.

Sony, å andra sidan, kör med en separat live-sensor som sitter i sökarhuset. Den tar alltså in själva sökarbilden och visar den på skärmen. Då får man riktig, snabb, faskontrast-AF från en riktig AF-sensor även i live view. Huvudsakliga nackdelen är att den optiska sökaren fick göras lite mindre, så det är ingen perfekt lösning det heller. Dock den enda nu tillgängliga lösningen som faktiskt fungerar tillfredsställande för "vanlig" fotografering. Men idén är faktiskt Olympus från början, de hade en liknande men lite mer invecklad lösning i saligen insomnade E-330

  • Medlem
  • 2008-06-02 16:27

Nix jag struntade i kitobjektivet.
Köp utan kit och skaffa dig ett fast Canon EF 50 II 1,8 för ca 600 kr i Usa.

Ursprungligen av TU:

Nix jag struntade i kitobjektivet.
Köp utan kit och skaffa dig ett fast Canon EF 50 II 1,8 för ca 600 kr i Usa.

Det är ett bra objektiv. Var svårt att få tag på i sverige i början av året (kanske fortfarande) så jag fick köpa mitt begagnat. Eftersom det är bra och så billigt går de åt fort, säkert lättare att köpa i usa.

Hej calle,

E-520 med dubbel kitoptik - 14-42 och 40-150 - går loss på runt 7200 kr i Sverige (mindre i USA) och är ett sjukt bra alternativ. Dels har kameran näst intill lika bra prestanda som den klart dyrare E-3 som jag själv använder, dels har den som sagt en betydligt uppdaterad Liveview om det nu är viktigt (jag tycker inte det).

Och tittar man bara på kitoptik så slår Olympus de övriga med hästlängder. Oerhört bra skärpa till det priset, från kant till kant vilket är ovanligt. Den har också inbyggd bildstabilisering i huset vilket gör att du får det automatiskt med alla objektiv du köper.

Jag överväger faktiskt seriöst att byta min E-3 mot en E-520 senare i sommar då den är nästan lika bra (dock inte vädertätad) och dessutom kommer med ett Olympus original undervattenshus.

En annan fördel med Olympus är att den bästa JPG-nivån har väldigt låg komprimeringsgrad och så länge du bara exponerar rätt så är den automatiska vitbalansen tillräckligt bra och färgerna helt enkelt fantastiska vilket gör att du slipper sitta och efterredigera, om du nu inte tycker att det är skoj. Själv plåtar jag numera nästan uteslutande i JPG, något som var otänkbart när jag använde Canon (pga rutten AWB).

Så olympusen har samma typ av LV ?

Canon EF 50 II 1,8 verkar inte finnas på B&H ?

  • Medlem
  • 2008-06-02 20:52

Jag har förstått det som att den ska vara snabbare i E-420 och E-520 än tidigare, men visst, Sonys lösning är i grunden bättre. Dock ska det väl egentligen till en vinklingsbar skärm för att Liveview ska vara vettigt. Att använda det för vanlig fotografering känns tämligen menlöst...

Så a300 är bäst iaf ?

Har tydligen fått tag i ett a300-kit till 4500 i sverige. Tycker ni man ska slå till ?

Ursprungligen av callemed:

Så a300 är bäst iaf ?

För dina behov så är jag nog böjd att tycka så. Det är den enda av de föreslagna kamerorna där du faktiskt kan använda skärmen som en fullgod sökare, och inte bara i specialfall. I övrigt är den ju en grymt bra kamera också, med riktigt rapp AF, bildstabilisering, vettiga kontroller och allt annat man vill ha i en systemkamera.

Citat:

Har tydligen fått tag i ett a300-kit till 4500 i sverige. Tycker ni man ska slå till ?

Till det priset blir det praktiskt taget en no-brainer. Du kan eventuellt vilja uppgradera från kitgluggen till en Zeiss 16-80 eller något annat trevligt vad det lider, men den duger bra till en början och presterar definitivt bättre än vad byggkvaliteten antyder

Kan ju vara värt att läsa lite om vilken typ av optik du får med i det där paketet för 4500... Att köpa systemkamera handlar minst lika mycket, för att inte säga mer, om optiken än om kamerahuset.

Här är två inte helt positiva tester av Sonys 18-70 (på alla länkar nedan hittar du resultaten i slutet av sidan, om du inte vill läsa all text):

Sony DT 18-70mm 1:3.5-5.6 Lens Review: 4. Conclusion & samples: Digital Photography Review

Sony 18-70mm f/3.5-5.6 DT ( SAL-1870 ) - Review / Lab Test Report

Som jämförelse Canons nya 18-55:

Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 IS Lens Review: 5. Conclusion & samples: Digital Photography Review

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS - Test Report / Review

Olympus 14-42:

Olympus Zuiko Digital 14-42mm 1:3.5-5.6 ED Lens Review: 4. Conclusion & samples: Digital Photography Review

(Ej testad av Photozone än.)

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Kan ju vara värt att läsa lite om vilken typ av optik du får med i det där paketet för 4500... Att köpa systemkamera handlar minst lika mycket, för att inte säga mer, om optiken än om kamerahuset.

Lita på Thomas, han vet vad han pratar om. Han har bl a lyckats med att övertyga mig som är "Zoom-galning" att SKÄRPA ligger i fasta objektiv.

Det finns inget mer ledsamt än att lägga ut en massa pengar och så när man börjar kolla lite närmare på sina bilder (efter ett par veckor).....så är det aldrig riktigt skarpt, och på håll blir det alltid lite disigt.....kontrast saknas.

Då blir man ledsen.

Jag tror nog mest att jag vet vad jag talar om...

Men jo, optiken är ju så mycket viktigare än kamerahuset, och tyvärr verkar det ibland gå förlorat i digitalkameravärlden, där nya kamerahus med fler MP kommer varje år...

Optik är alltid den bästa investeringen. Håller i många år och det enklaste sättet att förbättra sin kamera!

ps. Jag har dålig koll på Sony eftersom jag redan från början kände mig ganska skeptisk mot deras optik (de före detta Konica Minolta glugarna i den högre prisklassen ska dock vara väldigt bra), men 16-105 verkar faktiskt vara väldigt bra och enligt många är det tveksamt om 16-80 är värd merpriset i förhållande till den...

Ursprungligen av Thomas Weigle:

ps. Jag har dålig koll på Sony eftersom jag redan från början kände mig ganska skeptisk mot deras optik (de före detta Konica Minolta glugarna i den högre prisklassen ska dock vara väldigt bra), men 16-105 verkar faktiskt vara väldigt bra och enligt många är det tveksamt om 16-80 är värd merpriset i förhållande till den...

Båda är egentligen väldigt bra, men det som skiljer dem åt är framför allt att 16-80 har bättre kantskärpa och riktigt hög mikrokontrast, men båda har hög upplösningsförmåga överlag. 16-80 har dessutom väldigt behaglig färgåtergivning, nästan i klass med minoltagluggarna från 70- och 80-tal, så även om de ser likvärdiga ut på papperet finns det en del subjektiva kvaliteter att väga in.

Har annars bara bra saker att säga om Sony som optikkonstruktör, det är ju samma folk som gjorde de gamla Minolta-objektiven, och vars extremt goda (och välförtjänta) rykte tyvärr aldrig nådde utanför Japan. Exempelvis verkar nylanserade 70-300G vara otroligt lyckad, så det verkar som att de tänker fortsätta på den banan. Det enda som egentligen skiljer rent optikmässigt mot för tidigare är att man verkat rätta sig efter mängden vad det gäller ytskikt och färgåtergivning, så att alla gluggar inte längre har identisk färgåtergivning.

Hmm, nu när det dök upp en ny tråd angående detta, och DPReview har släppt sin recension av kameran kan det vara värt att kommentera lite mer... Drog mig till minnes Kamera & Bilds recension av Sony a350. De tycker att både a200 eller a300 är klart bättre köp, med en bättre sensor. Det många tyvärr inte förstår i hetsjakten efter fler megapixel är att kombinationen liten sensor och många megapixel ger brusigare bilder, speciellt på höga ISO.

DPReview fångar också upp detta problem. I deras summering skriver de:

"The biggest reservations we have about this camera, though, relate to its image quality. On paper and when shooting resolution charts, the A350 is an impressive performer but that prowess doesn't always hold up when you step outside the studio. The default JPEG output from the A350 is distinctly soft (and this is exacerbated when coupled with the rather below-par 18-70 kit lens), though detail is being recorded and can be recovered if you're willing to shoot in RAW and post-process. We also see the traditional trade-off between tightly-packed pixels and high-sensitivity performance, with the sensor producing a lot of noise and smearing it away to an extent we're not used to seeing in cameras of this type."

Knappast ett glimrande betyg. Och om jag skulle köpa en DSLR idag skulle jag dra öronen åt mig när recensenten skriver att det största problemet ligger i bildkvaliteten... Jag vet inte, i alla fall för egen del var bildkvaliteten den största anledningen att uppgradera till en DSLR...

Kameran får för övrigt "Recommended" vilket är ett ganska genomsnittligt betyg på DPR och hela recensionen finns att läsa här: Sony Alpha DSLR-A350 Review: 1. Introduction:

Jag skulle därför vilja slå ett slag för a300 om man är ute efter en bra och prisvärd kamera med Liveview, tiltande skärm och smarta funktioner. Efter att ha provat Olympus E-520 i helgen skulle jag dock rekommendera den, fast så är jag såld på Olympus...

1
Bevaka tråden