Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avstavning i Quark

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När Qurak avstavar t.ex "installera" mellan l och e, så blir det helt plötsligt tre l. Hur kommer jag runt detta?

Plocka ut "Utökad svensk avstavning" ur mappen "XTension" och starta om QX.

Avsluta Quarken.
Ta bort "Utökad svensk avstavning" från Xtension-mappen i Quark-mappen.
Är inte säker på att den heter just så, i annat fall något liknande, låt "Svensk avstavning" ligga kvar.
Starta Quarken på nytt, nu ska det förhoppningsvis funka.

Tusen tack!

Hur gör man för att få bort Förbättrad avstavning i QXP 5? Den har ju samma problem som Utökad avstavning i QXP 4.

  • Medlem
  • 2004-02-12 14:23

Du går in under "inställningar/stycke", så kan du välja vilken modell man ska använda.

Det vet jag men hur får man bort den helt? Finsn ju ingen Xtension man kan slänga liksom.

Jag slängde ut "Hyph_CNS_2" ut Xtension-mappen och "Förbättrad avstavning" försvann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-12 17:13

En liten hake bara: Om du flyttar ditt dokument till en annan dator där Utökad... finns kvara så har du vips tillbaka de onda avstavningarna. Det hände mig en gång i alla fall. Se därför till att alltid ställa in dokumentet på rätt avstavning för säkerhets skull. Själv har jag lagt tillbaka Utökad-avstavningen för att jag ska upptäcka om ett dokument är fel inställt.

  • Medlem
  • 2004-02-15 23:25

eller behåll dokumentinställningarna när man öppnar dokumentet på den nya datorn. Väl?

1
Bevaka tråden