Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurzweil PC2x/PC3x

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste i en tråd angående stagepianon att någon rekomenderade pc2x så jag kollade på deras hemsida och såg att dom kommit med en pc3x. Är det någon som provspelat den och kan säga vad dom största skillnaden är. Grejjen är den att jag har spelat på ett Nord Stage 88 som jag lånat av en kompis förut och det är ett helt underbart instrument så jag skulle gärna köpa en själv ifall inte prislappen va så hög, jag såg att pc3x gick på ca 18000kr (billigt jämfört med nords 28000kr) det va i och för sig i tyskland. Men skulle någon kunna förklara dom största skillnaderna och vad man får för pengarna så vore jag mycket tacksam.
Det jag är ute efter mest är schyssta orgelljud och bra pianodel samt gärna en syntdel så man kan ha lite coola efekter när det passar. Norden stämmer ju in på alla punkter men om jag ska klaga på något så är deras vanliga flygelljud lite nasalt och inte lika fylligt som på andra elpianon som är inriktade på endast pianoljud.

edit. Jag har läst lite mer om den på deras hemsida nu det låter verkligen lovande. Den har precis som Nord drawbars till sin orgeldel så att man kan få ljudet precis som man vill ha den. Och deras pianoljud ska tydligen vara toppklass. Fick också reda på att den inte kommer ut förän efter jul.

Senast redigerat 2007-11-12 21:04

Utvecklingen bevakas i den här diskussionstråden:

http://community.sonikmatter.com/forums/index.php?showtopic=37208

Några tidiga demos här:

http://youtube.com/Kurzweilmusicsystems

Gearwire publicerade precis en videointervju med Dave Weiser, ljuddesigner för Kurzweil PC3X. Innehåller kort demo av något elpiano + några olika pianoljud. Ett av pianoljuden lät som det hade justerbar simulering av sympatisk resonans.

http://www.gearwire.com/kurzweil-pc3-001.html

Senast redigerat 2008-01-23 00:16

Ytterligare video med PC3X:
http://youtube.com/watch?v=r1MjCprYdyQ

Det finns ju X antal pianljud till Norden på clavia.se så nog ska du kunna bli nöjd med den nog Har själv haft en PC2X som hade redigt bra orgelljud, och kurzweils sedvanligt superba pianon. KB3 heter orgelsimulatorn och den är riktigt bra! Syntljuden är ju också vad man kan förvänta sig av kurzweil. Gillar man dom så älskar man dom. Fördel Nord är väl att den väger väldigt lite, är väldigt basic i sitt interface och lättjobbad vad man än vill göra.

Fördel Kurzweil är väl att man får en klockren mastercontroller, som kan hantera alla dina setups och lite till. Ska du bara använda interna ljud så skulle jag nog välja Nordstage.
Vill du styra en hel live-setup, och dylikt så är Kurzweilen bättre. Fast den är rätt lurig att komma igång med, för att vara en "presetmaskin".

OBS! Jag talar om PC2X, 3:an har jag alltså inte testat. Den har väl inte kommit heller?

// Peppe

jag har bevakat tråden på sonikmatter i stort sett varje dag sedan november så jag har inte tittat in hit så ofta. Jag har kollat på diverse videor också och jag är mer än övertygad över att det är en PC3x jag ska ha. Man får SÅ mycket mer för pengarna. Nu fick jag bekräftat av Dave Weiser som arbetar på Kurzweil att den släpps i slutet på Februari (får man hoppas i alla fall, dom har ju försenat releasen förut).

Ursprungligen av Serpentsoul:

jag är mer än övertygad över att det är en PC3x jag ska ha.

+1

Fast på något sätt misstänker jag att Stevie Wonders beställning precis trängde sig före kön

Kurzweil PC3X demades på Frankfurt-mässan. Ljudspåret från demon ligger som mp3 på den här sidan med direktlänk till mp3 här (9 min, 256 kbpx).

och videodemo här från mässgolvet:

http://www.hispasonic.com/videos/sonidos-kurzweil-pc3x

Tre nya demos här från en kund som fått en early-access unit:

http://www.garageband.com/artist/pc3demos/songs

det verkar inte som om det finns något intresse här på 99 för den här keyboarden, bara 3 personer som har sagt något. vad kan det bero på? Jag är inte sådär jätteinsatt på ämnet men efter allt jag läst och hört hittils så verkar det som om den här maskinen kommer utklassa alla konkurrenter med hästlängder ljudkvalitétsmässigt (läs motif, M3 och fantom) för att inte tala om att priset 23000:- (på musikbörsen) är betydligt mer överkommligt än 34000:- för motifen t.ex.
tro inte att jag är någon sorts marketing snubbe från Kurz, jag är bara fullständigt förbluffad över min nya leksak (arbetsredskap) som förmodligen kommer i nästa vecka.

Ursprungligen av Serpentsoul:

det verkar inte som om det finns något intresse här på 99 för den här keyboarden, bara 3 personer som har sagt något. vad kan det bero på?

Kan det vara så att de flesta 99:or är mer inriktade på mer elektronisk musik och attraheras mer av mjukvarusyntar eller "rena" VA-syntar av typ Virus? Men nog borde det finnas en del som behöver icke-elektroniska ljud också?

Sedan har ju inte Kurzweil direkt en stark marknadsföring i Sverige (eller någon annanstans heller för den delen). De kanske ligger lågt tills OS:et är helt klart, även om den verkar vara fullt spelbar redan i version 0.9.

Citat:

Jag är inte sådär jätteinsatt på ämnet men efter allt jag läst och hört hittils så verkar det som om den här maskinen kommer utklassa alla konkurrenter med hästlängder ljudkvalitétsmässigt (läs motif, M3 och fantom)

Precis! Det kom precis nya stråkdemos på samma ställe som förra. En och samma strof spelad med en mängd olika presets från de 128 (!) stråkljuden från fabrik. Fabriksljuden verkar överlag väldigt välprogrammerade. Lyssna vid 4:37. Lägg en harpa eller pizzicato-stråkar plockande ovanpå. Färdigt!

Citat:

för att inte tala om att priset 23000:- (på musikbörsen) är betydligt mer överkommligt än 34000:- för motifen t.ex.

...vilket är en mycket välkommen överraskning eftersom Kurzweil tidigare legat i onåbara premium-segmentet över "big 3" (Y/K/R). Musikbörsens 39.900 för en Motif XS8 (utan VA, utan B3-simulator) känns i jämförelse väl saftigt även för ett 47 cm djupt hangarfartyg.

Citat:

tro inte att jag är någon sorts marketing snubbe från Kurz, jag är bara fullständigt förbluffad över min nya leksak (arbetsredskap) som förmodligen kommer i nästa vecka.

Samma här. Förbluffande är också hur den svenska distributören helt verkar missat att få ut produkten i de svenska musikaffärernas presentationer av sitt sortiment.

Senast redigerat 2008-03-30 00:25

Idag dök det upp demos för orchestral och voices också:

http://www.garageband.com/artist/pc3demos

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-31 12:07

Är det samma keyboard som på gamla PC88 tro? Måste säga att det här är första gången på länge jag känntnågon sorts GAS för en workstation. Kurzweil är grymma. Skulle gärna byta ut min S80 mot en såndär å ha som masterkeyboard.

Ursprungligen av rydan:

Är det samma keyboard som på gamla PC88 tro?

Jag har för mig att jag läste att dom har en nyutvecklad klaviatur som ska vara bättre

Ursprungligen av rydan:

Är det samma keyboard som på gamla PC88 tro?

Klaviaturen ska vara en Fatar TP/40-L.

http://www.fatar.com/Pages/TP_40H_M_L.htm#

Förresten kommit några till demos nu på samma ställe som tidigare.

Trummor
Percussion
VA
Elpianon

De här fabriksljuden finns nu på demo där:

Electric pianos

17 Beaten-in Rhds
18 Stevie’s Rhds
19 Clunky Suitcase
20 Duke’s Dyno Rhds
21 MotorBootyMutron
24 Hotrod Dyno Rhds
25 WoodstockClunker
30 DeepFuzz Wurly
146 Extreme Hardstrk
147 Fagan Phaser
148 RoyalScam Rhds
152 3 Dog Pianet
153 Classic DX Rhds
154 Rich EP+Pad
155 90s FM Shimmer
156 Bright HardstrEP
157 Crisp and Soft
158 Soft Warm Ballad
160 Tight Bright FM

Assorted programs

27 Supertramp Wurl
32 MistyMountain EP
47 Harpsichord
65 Big LA Strings
67 NYC Studio Str
74 Haah Singers
83 Big Old Jupiter
84 BowhSaw Bass
88 Harpolicious
89 Slo QuadraPad
100 Voxxed Elec 12
101 Real Classical
104 Heavy Buckers
108 Flea/Bootsy
110 Jaco Fretless
113 NYC Kits 1+2
127 Drum/Perc Combo

VA1 vintage synths

82 Fitty/Fitty Lead
86 ARPesque Bass
165 ’70s ArenaSynth
166 ’80s ArenaSynth
211 ARP2500 Brass
214 EvilOctaveWheel
218 VA1Saw/Sqr/Pulse
221 ARP Big Synth
234 KneeDeepMinimoog

Organs

50 Sly’s Revenge
51 Aregent B3
53 Testify
54 Zepelin Solo
56 Boston Screamer
177 ParisCmboAccordn
180 Indagardenofeden
182 Lord’sFaling B3
184 Lee Michaels B3

String sections Sorry, I didn't feel like typing all the names.

513
514
515
516
521
528
531
533
535
537
538
541
543
544
545
549
550
567
576
199

Orchestral

389 Gothic Climax
392 Many Characters
393 Pizz w/PercUpTop
398 Final Victory
399 SloLineInterlude
410 Perk Atk Strings
411 William Tell A
412 William Tell B
421 Trumpet Voluntar
422 Fifes and Drums
423 Solo Flute
424 Tremolo Flute
430 Lead Oboe
434 Lead English Horn
438 Lead Clarinet
439 Solo Bassoon
447 Lead French Horn
452 Lead Trumpet
456 Lead MuteTrumpet
457 Solo Tenor Sax
476 Solo Cello Fast
481 Solo Harp
484 HarpArps & Gliss

Voices

73 Choir Complete
74 Haah Singers
75 Manhattan Voices
76 Aaahlicious
77 NYC in LA
78 Crystal Voices
79 Air Pad
80 Cathedtral Vox
201 Mixed Choir
202 Concert Choir
205 AntiqueAhhChorus
206 Bright Syn Vox
329 Silent Sorrow

Drum kits

113 NYC Kits 1+2
114 LA Kits 1+2
115 Rock Kits 1+2
117 Roots Kit
119 Analog Machine
120 Produced Kit 08
241 Maroon Drums
242 BourneRemixDrum
243 BeastieRetroDrum
244 DryPumpin’Drums
245 60s Rock&Soul
246 70sRecording Kit
247 FranticHouseDrms
373 EpicRemixDrums
374 ZooYorkRemixDrms
375 Rock-A-Fella Kit
376 Breakestra Kit

Percussion

121 Virtuoso Perc
122 Rhythm 4 Reel
123 New Marimba
125 Real Vibes
126 SteamPunkMallets
128 Drums ‘n’ Bells
249 Mellow Marimba
250 Skullophones
251 Percussionist
253 HybridTuned Perc
254 Dynamic Perc
255 Cage’s Ensemble
256 Esoteric Perc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 00:56

Priset

Ursprungligen av Serpentsoul:

Jag läste i en tråd angående stagepianon att någon rekomenderade pc2x så jag kollade på deras hemsida och såg att dom kommit med en pc3x. Är det någon som provspelat den och kan säga vad dom största skillnaden är. Grejjen är den att jag har spelat på ett Nord Stage 88 som jag lånat av en kompis förut och det är ett helt underbart instrument så jag skulle gärna köpa en själv ifall inte prislappen va så hög, jag såg att pc3x gick på ca 18000kr (billigt jämfört med nords 28000kr) det va i och för sig i tyskland. Men skulle någon kunna förklara dom största skillnaderna och vad man får för pengarna så vore jag mycket tacksam.
Det jag är ute efter mest är schyssta orgelljud och bra pianodel samt gärna en syntdel så man kan ha lite coola efekter när det passar. Norden stämmer ju in på alla punkter men om jag ska klaga på något så är deras vanliga flygelljud lite nasalt och inte lika fylligt som på andra elpianon som är inriktade på endast pianoljud.

edit. Jag har läst lite mer om den på deras hemsida nu det låter verkligen lovande. Den har precis som Nord drawbars till sin orgeldel så att man kan få ljudet precis som man vill ha den. Och deras pianoljud ska tydligen vara toppklass. Fick också reda på att den inte kommer ut förän efter jul.

Hej, i vilken butik i tyskland kostade den 18000:-? Thomann tar ungefär samma pris som Musikbörsen, dvs ca 23000 :-

Ursprungligen av Volt:

Hej, i vilken butik i tyskland kostade den 18000:-? Thomann tar ungefär samma pris som Musikbörsen, dvs ca 23000 :-

Innan leveranserna kom igång fanns ett par webbutiker med attraktiva priser klart under alla andra. Ingen av dem såg varken särskilt trovärdig eller pålitlig ut.

Om en butik inte svarar på emailfrågor är priset helt enkelt för bra för att vara sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 02:18

Engelska MVEducation tar iaf ca 18000 för PC3X. Får ta och slänga iväg ett mail för att se om de verkar seriösa...

Kurzweil PC3X at Music Village Education

Ursprungligen av Volt:

Engelska MVEducation tar iaf ca 18000 för PC3X. Får ta och slänga iväg ett mail för att se om de verkar seriösa...

Kurzweil PC3X at Music Village Education

MVEducation säljer bara till utbildningsinstitutioner och priset de visar är exkl moms. Längst ned på sidan hänvisar de till dv247.com för alla andra. Där tar de 20 942 kr (£1799) inkl moms.

Ursprungligen av MVEducation:

This site is only for use by bona fide educational establishments. For all personal purchases, please click here to be transferred to our retail site Buy Guitars, Musical Instruments, Pro Audio, Studio & Recording Equipment at DV247.COM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-09 13:28
Ursprungligen av stefanlindmark:

MVEducation säljer bara till utbildningsinstitutioner och priset de visar är exkl moms. Längst ned på sidan hänvisar de till dv247.com för alla andra. Där tar de 20 942 kr (£1799) inkl moms.

De tar £0 i moms .

Har man företag kan man nog fixa till det

Jahapp, baserat enbart på frenetiskt manualläsande och rekommendationer gick jag loss och köpte en PC3x. Jag är mest ute efter en bra masterklaviatur (kommer från A-90), och Kurzen är det enda moderna jag testat som uppfyller mina krav. Jag har bara haft den en dag eller så, men är väldigt nöjd. Klaviaturen är lättspelad och väldigt dynamisk, och de inbyggda ljuden är förvånansvärt bra. Jag har inte testat KB-3 än eftersom jag läst att det kommer en stor uppdatering, och då väntar jag hellre. Pianona känns strålande, nästan lika bra som Ivory på min Receptor, och ljuden känns över lag väldigt användbara och musikaliska. Jag ska gräva ner mig ordentligt i veckan (jag har hört att det kommer regn), och återkommer med en utförligare rapport.

Nu har det äntligen kommit mängder av officiella audio-demos på Kurzweils webb:

Kurzweil - Products - PC3X (under Audio)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 22:35

Demoljuden för 2:an är hur bra som helst de också.

Har 3:an en inbyggd V.A.S.T.-synt också??

Ursprungligen av Volt:

Demoljuden för 2:an är hur bra som helst de också.

Har 3:an en inbyggd V.A.S.T.-synt också??

Dynamic V.A.S.T. är namnet på den övergripande ljudarkitekturen i PC3.
Jag tror att du kanske menar VA-1. Det är den inbyggda VA-synten. VA-1 fanns en gång som hårdvaruprototyp men släpptes aldrig som produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 00:28
Ursprungligen av stefanlindmark:

Dynamic V.A.S.T. är namnet på den övergripande ljudarkitekturen i PC3.
Jag tror att du kanske menar VA-1. Det är den inbyggda VA-synten. VA-1 fanns en gång som hårdvaruprototyp men släpptes aldrig som produkt.

Hej,

Nej jag menade PC3X. När man läser om 2:an och 3:an på Kurzweils sida så står det inget om V.A.S.T. vad gäller 2:an. Bara på 3:an. Är det alltså en helt annan teknik/ljudarkitektur i 3:an? förresten trodde jag att det var samplade ljud i dem båda.

PC3/PC3x och bygger mer på arkitekturen i hangarfartyget K2600 än PC2 enligt dem som varit med ett tag.

PC3 har t.ex. 32 layers per ljudprogram. Utsignalen från varje layer kan sedan skickas vidare in i DSP:n för valfritt annat layer och så vidare i kedja. Potential.

Både samples och oscillatorer används och kan blandas i samma ljud. Ska gå att jobba med FM-syntes också, men programmeringsmanualen är inte släppt ännu, så fråga inte hur... KB3 för orgelprogrammen använder f.ö. en blandning av samples och oscillatorer tillsammans med emulering av tonewheel-mekaniken.

Kommer snart en datoreditor för att underlätta att programmera. Lär bli gratis download.

1
Bevaka tråden