Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga ihop flera låtar till en - vilket program ska jag använda?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, som rubriken säger, jag skuille vilja lägga ihop flera låtar till en och redigera dem lite, så som att klippa i låtarna. Vilket program ska jag använda mig av??

Tacksam för hjälp

Edit: snygg svenska i första året, kan inte någon admin fixa?:)

Jag är mest bevandrad i pc världen, so here goes:

Om du bara ska klippa och klistra mellan två låtar som ska bli en ljudfil till sist, behövs en helt vanlig ljudeditor som wavelab eller soundforge.
Om du ska mixa ihop två spår typ som man gör i mashup's behöver du ett dj-program av typen Tractor för att enklare kunna slå ihop två låtar och få takten att fungera.
Detta kan även göras i ett produktionsprogram som Cubase, Protools eller Logic, men det är inget man lär sig på en eftermiddag.

men det måste finnas något enkelt program till mac? jag vill ju bara klicka klister och lägga ihop till mp3.

Jag har windows på min mac, men moviemaker verkar inte så bra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 12:34

Sound Studio eller Peak LE. Det går också med Quicktime eller iMovie

//Rob

Senast redigerat 2008-06-08 12:47
Ursprungligen av wilhelmsson:

men det måste finnas något enkelt program till mac? jag vill ju bara klicka klister och lägga ihop till mp3.

Jag har windows på min mac, men moviemaker verkar inte så bra?

Jodå, moviemaker funkar mycket bra till ett sådant syfte Tom gjort en egen låt i moviemaker i mina unga dar

Du kan väl också använda garageband kanske?

tack för svaret robo-t, sitter här och försöker få mig att förstå imovie. Kan du kanske ge mig något tips på vägen? Än så länge kan jag bara göra ett projekt med ljud då en bild måste vara med för att ljudet ska kunnas spela om du förstår.

tack

kan jag göra flera timmar långa låtar i moviemaker?
Garageband, hur fungerar det? har aldrig använt mig av garageband imovie osv förut..:(

Det bör gå ha flera timmar långa låtar i moviemaker, gör ett försök. Glöm inte spara ifall det hänger sig

I garageband, gör ett nytt projekt och dra in musikfilerna till programmet och lägg låtarna efter varandra eller hur du nu ska ha det.

Edit: Finns även gratisprogrammet Audacity du kan testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 13:57

uhm, Audacity? gratis och enkelt.

Audacity: Free Audio Editor and Recorder

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-06-08 14:43

Till mitt 50-årskalas fixade jag en discomix på 3 timmar och 45 minuter i Audacity. La in hela kakan i iPoden och dansade så svetten lackade.

Jag skulle nog säga att Adobe Audiotion (helst 1.5 men nyare går bra med) till Windows är det ultimata.

1
Bevaka tråden