Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixar man en url-ikon???

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-16 18:01

Har försökt att fixa det på min hemsida, men det verkar inte fungera.
http://www.bonetweb.com/plysch/

Hur gör man egentligen, jag har sparat ikonen i windowsformat men det vill sig inte.

Hjälp!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Har försökt att fixa det på min hemsida, men det verkar inte fungera.
http://www.bonetweb.com/plysch/]http://www.bonetweb.com/plysch/]http://www.bonetweb.com/plysch/

Hur gör man egentligen, jag har sparat ikonen i windowsformat men det vill sig inte.

Hjälp!

Av ngn anledning tar inte sidan emot HEAD, jag ersätter det med HUVUD här.

Den måste heta favicon.ico, vara 16x16 pixlar stor, ha 16 färger och vara sparad som .ico i exempelvis GraphicConverter.
Den måste ligga i rotkatalogen. (inte i någon undermapp)
I din HTML-sida, mellan <HUVUD> och </HUVUD> ska du skriva [*]
Eller
<HUVUD>
[*]
</HUVUD>

  • Oregistrerad
  • 2002-12-16 18:16

Det heter "favicon" och har man tillgång till en egen domän behövs det ingen kod på varje sida för att fixa det.

Det är lite trixigt att göra bra sådana som fungerar överallt. Jag har upptäckt att Chimera klarar att visa fler färger än t.ex. IE i Windows.

Hoppas ni gillar 99mac-faviconen i alla fall!

Hej!
Jag har tillverkat min egen favicon på en sida. Jag har använt samma kod som beskrivs i tidigare inlägg. Det funkar fin-fint i Netscape men syns inte i Chimera. Ändå kan jag se t.ex 99mac.com faviconen i Chimera. Är det någon som har några ideér om orsaken till detta?
Mvh
Jörgen

  • Medlem
  • 2002-12-17 09:10

Ett enkelt sätt att göra .ico är att använda detta program,
http://www.ittpoi.com/icon2ico100.dmg
Bara att släppa en macosxsymbol på programmet.

Fungerar detta i nån browser på Mac? IE verkar ju inte visa ett jota.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Fungerar detta i nån browser på Mac? IE verkar ju inte visa ett jota.

Ja, i t.ex Chimera om du gör en liten ändring.

1. Högerklicka på Navigator och välj "Show Package Contents",
2. Sök dig fram till /Contents/MacOS/defaults/pref
3. Öppna all.js
4. Ändra pref("browser.chrome.favicons", false);
till
pref("browser.chrome.favicons", true);

Edit: Detta var nog inget svar på frågan egentligen, utan ett svar på hur man får visning i bookmarkslistan med mera ;-).

//Mikael

[ 17 December 2002, 09:48: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jörgen Ivarsson:
Hej!
Jag har tillverkat min egen favicon på en sida. Jag har använt samma kod som beskrivs i tidigare inlägg. Det funkar fin-fint i Netscape men syns inte i Chimera. Ändå kan jag se t.ex 99mac.com faviconen i Chimera. Är det någon som har några ideér om orsaken till detta?
Mvh
Jörgen

Tömma cachen?

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Eriksson:
Fungerar detta i nån browser på Mac? IE verkar ju inte visa ett jota.

Daniel, har du aldrig surfat på 99mac med Chimera?

  • Medlem
  • 2002-12-17 10:21

Lite (all?) nytta med dessa ikoner försvinner tyvärr på Macen, eftersom ikonen inte syns i bokmärkslistan eller när man drar länkar till skrivbordet, som det åtminstone ibland gör i Windows.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Lite (all?) nytta med dessa ikoner försvinner tyvärr på Macen, eftersom ikonen inte syns i bokmärkslistan eller när man drar länkar till skrivbordet, som det åtminstone ibland gör i Windows.

Det är inte sant att nyttan försvinner. Surfar man i Chimera gör det stor skillnad! Då syns det både i url-raden och, ännu viktigare, ikonen syns i tabben. Använder man "tabbed browsing" mycket så står verkligen ikonerna ut tydligt.

  • Medlem
  • 2002-12-17 10:49

Nej, OK, men låt oss enas om att det kunde varit ännu bättre.

Och man kan få ikoner i bokmärkeslistan

Det, och funktionen att slå ihop tabbar till ett bokmärke, tycker jag är schyssta funktioner.

//Mikael

  • Medlem
  • 2002-12-17 11:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Och man kan få ikoner i bokmärkeslistan

Det, och funktionen att slå ihop tabbar till ett bokmärke, tycker jag är schyssta funktioner.

//Mikael

Kul för dig... Så där ser inte mitt Chimera ut. Det fungerar helt enkelt inte på det viset hos mig, eller måste man göra på något speciellt sätt? Hur gör man grupperade bokmärken?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Kul för dig... Så där ser inte mitt Chimera ut. Det fungerar helt enkelt inte på det viset hos mig, eller måste man göra på något speciellt sätt? Hur gör man grupperade bokmärken?

När du har ett fönster med flera tabbar och väljer Bookmarks : Add Page to Bookmarks ... (eller kommando-D), så kryssar du bara i rutan Bookmark all tabs (och skriver en lämplig förklarande text).

Ikoner i Bookmarks (lista och list) får du enligt meddelandet lite längre upp i tråden.

Jag har Chimera 0.6.0.

Edit: Ett litet tillägg.

//Mikael

[ 17 December 2002, 11:26: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-17 15:29

Det verkar som det där med iconer fungerar lite si och så beroende på webbserver.

Jag gjorde en ikon efter specifikationerna och la upp den på en Webstar-server. Det funkade bra. Sen la jag upp den på en ASIP-server. Det funkade också bra.
Men när jag la upp den på en Win2k-server så blev det stopp. Funkade inte alls. Inte i Chimera iaf.

Konstigt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
Det verkar som det där med iconer fungerar lite si och så beroende på webbserver.

Jag gjorde en ikon efter specifikationerna och la upp den på en Webstar-server. Det funkade bra. Sen la jag upp den på en ASIP-server. Det funkade också bra.
Men när jag la upp den på en Win2k-server så blev det stopp. Funkade inte alls. Inte i Chimera iaf.

Konstigt...

Skumt, jag trodde det var upp till webbläsaren att kolla om det låg en favicon i rooten eller inte. Inte upp till webbservern.

Webbservern måste kunna hantera filtypen.

I Apache för Mac OS X hanteras detta av filen /private/etc/httpd/mime.types. Lägg till raden image/x-icon ico så fungerar det.

(Man måste göra på motsvarande sätt med andra webbservrar.)

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Webbservern måste kunna hantera filtypen.

I Apache för Mac OS X hanteras detta av filen /private/etc/httpd/mime.types. Lägg till raden image/x-icon ico så fungerar det.

(Man måste göra på motsvarande sätt med andra webbservrar.)

//Mikael

Ah, det förstås, det glömde jag. Men sen är det väl upp till webbläsaren att fråga efter en favicon?

Många webbhotell idag har redan stöd för faviconer har jag märkt.

Svar nej Adrian
Jag har alltså inte surfat på 99mac med Chimera. Eller så har jag det och glömt bort det, eller aldrig upptäckt faviconen. Alla är möjliga alternativ

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-12-18 10:29

Tack för alla svar

  • Oregistrerad
  • 2003-06-02 20:30

Jag har problem med ikoner.. Har konverterat en bild från .bmp (såg att det rekommenderades) till Windows ikon (.ico) i graphic converter och lagt den i root på servern. Webbhotellet säger att ico stöds. Ändå fungerar det inte..

Eftersom den ska synas på hela siten brydde jag mig inte om en länk i head, men har testat det också..
Har även rensat cachen o tagit bort bokmärket till siten i netscape o safari och testat igen.. men det fungerar inte.. När jag körde favicon.png (efter att ha läst om att det numera ska funegra lika bra) fungerade det typ EN gång men sen inte mer..

Nån som vet hur man lättast gör en FUNGERANDE ikon i mac os x?

1
Bevaka tråden