Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig iphone = dyr månadskostnad?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-09 21:32

$199 låter väldigt billigt, vilket ju är jättebra. Frågan är, kommer apple ta pengarna från månadskostnaden istället eller räknar de med att appstore skall betala kalaset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 00:13

Vi får se vilka abonnemang hos telia man kan använda med iPhone. Hittar inget på telia.se i kväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 00:34

Hoppas man kan köpa den i svenska apple-butiker och aktivera hemma. Skulle innebära att man eventuellt kan låsa upp den för att ringa med valfri operatör.

På Apples amerikanska hemsida står det att den kommer att finnas i Apple-butiker. Men på den svenska sidan hänvisas bara till Telia-butiker. Jag tvivlar på att Telia kommer låta mig köpa en telefon utan att först tecknat ett abonnemang i butiken. Men man kan ju hoppas. Att aktivera hemma är trots allt mycket smidigare. Det är i alla fall det jag kommer att säga när jag är i butiken

Gissa 1999kr + 299/399kr/mån (utan/med fri datatrafik) i 18 eller 24 mån = 7381-11575kr

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 10:15

Jag tror faktiskt inte att månadskostnaderna nödvändigtvis blir så stora. Apple tänker tjäna de stora pengarna på AppStore — de tjänar mer pengar ju fler som har iPhone, därav den låga kostnaden (inte för att de istället flyttar kostnaden till månadsavgiften).

undrar om Telia kommer gå ut med vilka abonnemang man kommer ha att välja på innan den 11:e eller om de kommer offentliggöra dessa samma dag? Vore ju väldigt jobbigt med det senare alternativet om man nu ska hinna stänga ner sitt nuvarande abb hos annan operatör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:34

Här finns mer information om aktivering i Apple-butiker/AT&T-butiker kommer att gå till i USA

The iPhone 3G on AT&T: we ask the burning questions - Engadget

Telia lär ju alla gånger gå ut iaf nån vecka innan release med vilka abonemang de tänker sälja iphone med, skulle också tippa att de lanserar nåt nytt för att göra fri datatrafik för mobiler billigare än det är idag (199:-/månad). Undrar även hur många som faktiskt kommer hinna skeppas till Sverige...vårt avlånga land brukar ju knappast prioriteras i såna här sammanhang. (och kontantkort är som nämnt ovan troligen en ganska omöjlig tanke, iaf till en början...).

Ni som är låsta till andra operatörer kan ju alltid be om en slutfaktura och sen portera över till Telia innan den 11e om ni är toksugna inför releasen.

Ursprungligen av Nephente:

Telia lär ju alla gånger gå ut iaf nån vecka innan release med vilka abonemang de tänker sälja iphone med, skulle också tippa att de lanserar nåt nytt för att göra fri datatrafik för mobiler billigare än det är idag (199:-/månad). Undrar även hur många som faktiskt kommer hinna skeppas till Sverige...vårt avlånga land brukar ju knappast prioriteras i såna här sammanhang. (och kontantkort är som nämnt ovan troligen en ganska omöjlig tanke, iaf till en början...).

Ni som är låsta till andra operatörer kan ju alltid be om en slutfaktura och sen portera över till Telia innan den 11e om ni är toksugna inför releasen.

Jag jobbar på telia och enligt mötet som vi hade i tisdags så fick vi veta att priserna kommer ut samma dag som releasen och att prisättningen var inte klara. Även dom som ska ha utbildningen nästa vecka för produkten så får de veta det också samma dag.

Är inte det lite dumt av Telia? Om det är ett bra abb. så skulle ju en hel del byta/avsluta sina nuvarande hos konkurrerande leverantörer tills releasen. Luktar dyrt tycker jag om de inte vågar dra på abonnemanget i förväg.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 21:07
Ursprungligen av simonh:

Är inte det lite dumt av Telia? Om det är ett bra abb. så skulle ju en hel del byta/avsluta sina nuvarande hos konkurrerande leverantörer tills releasen. Luktar dyrt tycker jag om de inte vågar dra på abonnemanget i förväg.

Om Telia subventierar telefonen, så måste de ju få in pengar någonstans ifrån, dvs förhöjd månadsavgift.

JAg blev erbjuden att redan nu göra en överflyttning tills den 11:e juli.

Jag sa att de kunde skicka så jag kunde kolla genom priser och avtal.

men om det nu är som Unbalanced säger så väntar vi lite till

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-14 20:39

8GB 1999:-
16 GB 2999:-
499:- 2000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
599:- 3500 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)
699:- 5000 samtalsminuter, fri surfning (upp till 10GB), fria SMS (upp till 5000)

tror ni dessa priser kan stämma? min kollega fick dessa priser av telia efter deras möte i veckan!! oOBS OBS!! detta är inte bekräftat av varken apple eller telia!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-14 23:59

Rätt bra priser om det skulle stämma. Tror inte på så många fira minuter/SMS, annars kan nog priset stämma.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-06-15 01:17

Någon som tror den kommer komma ut med mer minne inom kort, eller "får det inte plats"?

Ursprungligen av gustavb:

Någon som tror den kommer komma ut med mer minne inom kort, eller "får det inte plats"?

lär ju komma med mer minne, men problemet nu är väl att dm har 16gb kretsar och det får inte plats två sådana i iPhone.

Exakt. iPhone generation 1 har bara plats för en minneskrets. Och nu är det maximalt ett 16G-krets som sitter i. Jag tror det finns 32G-kretsar men känner inte till priset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-18 23:28

Vad kommer skönheterna att kosta utan abonnemang? Kommer de ens att finnas tillgängliga?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-19 00:02
Ursprungligen av viga:

Vad kommer skönheterna att kosta utan abonnemang? Kommer de ens att finnas tillgängliga?

Vill du att vi ska gissa eller hoppas du på att någon här är synsk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-19 17:47

Jag vet inte vad som är löjligast att du spenderar möda på att svara nåt så korkat eller att jag reagerar på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 19:16
Ursprungligen av viga:

Jag vet inte vad som är löjligast att du spenderar möda på att svara nåt så korkat eller att jag reagerar på det.

Det är ju ingen som vet för tillfället eftersom det finns inget info. Det är bara att läsa lite på forumet så hittar du svaren.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 17:39

Nu, som de flesta vet, så har priserna blivit bekräftade som följande;
iPhone 3G Priser Från Telia

Det billigaste alternativet blir är alltså 299 kr i månaden och 2495(24 mån) eller 3295 kr(18 mån) för för 16 GB modellen.

själv tycker jag att det är lite dyrt med 300 spänn i månaden... så jag tänkte om det går att hacka den på nåt sätt, sen kan man köra med t ex. comviq kompis sms och tilläggstjänsten "Datapaket". det blir sammanlagt 198 kr mån. för fri surf, 3000 fria sms per månad, fria samtal till tele2 mobiler, och 99 öre till övriga. Är det någon som vet om man måste aktivera den i butiken?

Senast redigerat 2008-06-27 18:50
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-27 18:37
Ursprungligen av El-maco:

själv tycker jag att det är lite dyrt med 300 spänn i månaden... så jag tänkte om det går att hacka den på nåt sätt

Det som gör den dyr är inte abbonemangspriserna, utan subventionen, alltså "avbetalningsdelen". Den kommer du inte runt oavsett om du hackar den eller ej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 18:57
Ursprungligen av Jogin:

Det som gör den dyr är inte abbonemangspriserna, utan subventionen, alltså "avbetalningsdelen". Den kommer du inte runt oavsett om du hackar den eller ej.

Men om man köper den för 2495 så har man väl ändå betalt för iPhonen? jag tror inte att man behöver betala för den två ggr... eller?:tveksam:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-27 19:36
Ursprungligen av El-maco:

Men om man köper den för 2495 så har man väl ändå betalt för iPhonen? jag tror inte att man behöver betala för den två ggr... eller?:tveksam:

Det är inte fullpris för telefonen — det är ett subventionerat pris som Telia tar igen med månadsavgiften — en månadsavgift som du måste betala oavsett om du hackar den eller ej. Köper du den till fullt pris (som ingen vet vad det är ännu, men troligtvis drygt 5000kr) så kan du istället teckna Telias vanliga abbonemang, exempelvis 367kr för obegränsad datatrafik, 5000sms och gratis samtal inom Telia.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-27 20:23

Tycker det är lite många Telia abonnemangstrådar. Kör i denna istället:
http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/245849-telia-presenterar-priss-ttning-f-r-iphone-3g-i-sverige.html

1
Bevaka tråden