Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsvärdet på "gamla" iPhone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 11:31

Hur tror ni att priserna för de "gamla" iPhone kommer att påverkas av introduktionen av iPhone 3G? Nu verkar många vilja sälja sin iPhone och köpa en ny. Men samtidigt är det mycket lättare att få den gamla iPhone upplåst.

Givetvis är det lättare att få tag på den gamla iPhone upplåst, eftersom den nya inte går att få tag på över huvud taget. Återstår att se hur den nya går att knäcka för vilket abonnemang som helst. En och annan lär försöka få det att fungera med 3.

Annars är det väl som med begagnade datorer och iPods etc. När det kommer ny hårdvara som springer i cirklar runt den gamla och dessutom till ett markant lägre pris, lär det bli svårt att få särskilt mycket för sin gamla iPhone.

Den nya kostar alltså 199 dollar, gånger en dollarkurs på 6 SEK, plus 25% moms, vilket ger ett svenskt pris på ca 1.490 SEK. Så lägger vi på lite Apple-skatt också eftersom det aldrig är så enkelt att översätta priser. Säg 1.790 SEK för iPhone i Sverige.

Det innebär att ingen kommer vara villig att köpa en begagnad iPhone, med repor och slitet batteri, för mer än så.
Själv tror jag på ett beganatpris på ca 800-1.000 SEK, absolut inte mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 12:32

Med tanke på att den iPhone 3G måste köpas med abonnemang så kommer ju priset totalt bli markant högre. Det borde väl öka värdet på de "gamla" iPhone?

Ursprungligen av kia2:

Med tanke på att den iPhone 3G måste köpas med abonnemang så kommer ju priset totalt bli markant högre. Det borde väl öka värdet på de "gamla" iPhone?

Ptja, din gissning är lika bra som min. Eller så innebär det att Telia kommer sälja abonnemang som aldrig förr.

Men jag är nog inte representativ, eftersom jag medvetet låtit bli att fulimportera iPhone i väntan på officiellt Sverige-släpp. Jag vet iofs inte hur erbjudandena kommer se ut och vad dom kommer kosta, men jag kommer definitivt skaffa ett abonnemang och aktivera min iPhone enkligt konstens alla regler.

Därför skulle jag inte ge många kronor för förra generationens fulimporterade iPhone, där man riskerar att inte kunna uppdatera till senaste mjukvaran etc.

Så länge dom nya inte kommer att kuna köpas utan bundet abbonemang så kommer
nog dom gamla ligga kvar på ett litet högre pris ändå.

Typ 40 iPhoneannonser på Blocket sedan klockan 19 igår. Från 2000 upp till 4500 kronor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 12:37

1800 kr för en felfri 16GB hittade jag precis på blocket

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-06-10 13:00

Glöm bara inte bort i din iver att "om det låter för bra för att vara sant...."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:19

Nu när International Orders har börjat sälja iPhone 3G så lär nog priserna på "gamla" iPhone sjunka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-18 17:33

Har International Orders sagt något om hur dom ska fixa upplåsta iPhone 3Gs då?

1
Bevaka tråden