Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bör vi oroa oss för Steve Jobs hälsa?

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 20:28

Är det fler än jag som tycker att Steve ser lite sliten ut? Han är betydligt magrare och klart mer dämpad i gesterna...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 21:07
Ursprungligen av Clavius:

Är det fler än jag som tycker att Steve ser lite sliten ut? Han är betydligt magrare och klart mer dämpad i gesterna...

Nej, jag håller med. Tycker även att många andra från företaget får mer tid på scen, samt att de presenteras med stora bilder och namnen textade. Förbereds överlämningen av stafettpoden?

Ursprungligen av Clavius:

... och kläderna sitter väldigt löst. Han har magrat mycket.
(veckotidningsskvaller)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 22:09
Ursprungligen av Mats Larsson:

... och kläderna sitter väldigt löst. Han har magrat mycket.
(veckotidningsskvaller)

Ja, ärligt talat så känner man knappt igen honom. Men alla vi som är så sjuhelsikes uppspelta över produktlanseringarna märker det knappt. Förrän man slås av tanken.
Killen har tagit stryk.

Det är fler med liknande funderingar:

AppleInsider | Apple says Steve Jobs feeling a little under the weather recently

Jag flyttade lite inlägg om Steve Jobs hälsa från den här tråden eftersom jag tyckte det var värt en egen tråd.

Vissa kanske tycker "åh, er husgud Jobs är lite krasslig, big deal" men faktum är att det är big deal. Även om man bortser från den rent humana biten i att se en populär person må sämre så finns det i högsta grad allvarliga konsekvenser ifall Jobs inte längre skulle kunna fortsätta som vd för Apple. Bedömare tror att Apple i ett slag skulle kunna förlora 20 miljarder dollar i marknadsvärde ifall Jobs plötsligt avgick (eller än värre, dog).

Jag tror inte Apple står och faller med Jobs, men det skulle onekligen vara ett hårt slag för företaget, både i konkreta siffror (som aktiekursen) men än mer för att tappa den visionära ledaren med god känsla för vad som gör en produkt bra.

Förhoppningsvis finns det redan planer inom Apple på hur man hanterar en sådan situation och utifrån vad man vet om Steve Jobs så har han säkert sett till att förankra sitt tänkande i organisationen.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-11 23:26

Tror det är så enkelt att Phil Schiller snott hans lunch, nej skämtåsido, vad jag skulle skriva var att Phil Schiller blir nog den som tar över efter Steve Jobs (om han gick bort), men jag skulle vilja se Scott Forstall som VD, hade nog funkat på längre sikt.

Apple - Press Info - Executive Profiles

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-11 23:31

Ive är den självklara enligt mig. Visst har Scott överraskat positivt men tror inte han är ledarmaterial, dock är han super på att presentera tekniken på iPhonen.

Hoppas dock att Stevan kommer fortsätta vid rodret under en lång tid framöver!

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 23:36
Ursprungligen av Laleh:

Ive är den självklara enligt mig. Visst har Scott överraskat positivt men tror inte han är ledarmaterial, dock är han super på att presentera tekniken på iPhonen.

1. Vad får dig att tro att Ive är en så bra ledare då?

2. Om inte Scott vore ledarmaterial, varför tror du då att han har en ledarroll?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-11 23:42
Ursprungligen av Jogin:

1. Vad får dig att tro att Ive är en så bra ledare då?

2. Om inte Scott vore ledarmaterial, varför tror du då att han har en ledarroll?

Ive har funnits vid Stevans sida och designat de flesta av Apples produkter. Ive har ungefär samma position som Scott, både är ledare över varsit team men jag tror att Scott inte har erfarenheten. Ive har dessutom gjort mer för Apple vilket gör honom till favorit.

Ursprungligen av Laleh:

Ive har funnits vid Stevans sida och designat de flesta av Apples produkter. Ive har ungefär samma position som Scott, både är ledare över varsit team men jag tror att Scott inte har erfarenheten. Ive har dessutom gjort mer för Apple vilket gör honom till favorit.

Scott Forstall arbetade tillsammans med Jobs redan på NeXT.
Jag kan se Tim Cook ta över business-sidan och Forstall sköta produktpresentationerna.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-12 13:48
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jag kan se Tim Cook ta över business-sidan och Forstall sköta produktpresentationerna.

Det visste jag inte:) . Jaja, den som lever får se vem som tar över Apple efter el Jobso. Tror däremot att aktien kommer rasa oavsett vem som efterträder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 20:34
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Forstall är så nerdig när han pratar. Ive är ingen ledare, han är en designer, en bra designer men inte en VD.

MacxD > Klart han får mer pengar än så av Apple. Men det låter ju bra...

Steve Jobs har samma kläder för att han är en insnöad nerd som inte bryr sig om kläder. Lite trist för stentvättade jeans och vita träningsskor är det fulaste som finns. Tråkigt att ha samma kläder samma dag, kläder som är så kul.

Det är väl mänskligt att känna empati och oro om en person som påverkar ens liv positivt verkar må dåligt? När Freddy Mercury gick bort var det nog ingen som sa annat än att man sorgligt nog mist en stjärna.

Förhoppningsvis är Jobs cancer inte tillbaka. Det kan vara ett problem med matsmältningen, till exempel. Eller ämnesomsättningen. Vi får hålla tummarna för att han inte är i någon riskzon, för det förtjänar ingen att vara. Så är det.

Ursprungligen av henkebarn:

Det är väl mänskligt att känna empati och oro om en person som påverkar ens liv positivt verkar må dåligt? När Freddy Mercury gick bort var det nog ingen som sa annat än att man sorgligt nog mist en stjärna.

Absolut, jag tycker det är helt rätt att få uttrycka sin medkänsla, om det verkade som att jag menade något annat så formulerade jag det dåligt (antar att det var mig du svarade på).

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 23:46

Ive?! Han är en blyg - och genial - designer från UK för böveln. Han skulle inte överleva en vecka. Han vill givetvis inte ha jobbet...som han aldrig ens är påtänkt för.
Jag har svårt att föreställa mig att han tillhör ledningen ens - inte toppen. Han är en mycket dyrt inhyrd hjärna.

Det är en sak att driva ett amerikanskt storbolag - en annan sak att formge industriprodukter. Ive är konstnär. har inget med big bizniz att göra. Hör inte hemma i styrelserum och intrigera med ägarkluster.

Börsen i USA skulle kollapsa om han tog över VD-posten. Alla skulle tro det var ett skämt.

Det är inte Jobs som är sliten,
det är hans kläder!

Han har använt samma kläder år, efter år.

Det är självklart att kläderna blir större och att färgerna slits och bleknas, vilket gör att även Steves utseende förändras!

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 23:58

Jobs slits av jobbet...och han blir äldre som oss alla. Men snabba viktminskningar är en klassisk och tydlig indikator på trubbel i systemet...och det handlar inte om någon seg förkylning som Apple påstår. Det är löjligt.
The big C - medborgare. The big C is back. Jag väntade mig detta. Han är snart borta. Sådant här har jag sett för många gånger.
Nå - jag känner honom inte och vi är inte ens släkt...så jag känner ingenting. Han har dock gjort ett strålande jobb - en halvarab som blev bortadopterad. Börsen rasar när han lägger in sig för sista behandlingen - den där som man ändå ska göra. Men efter någon månad är Apple tillbaka och utvecklingen fortsätter. Börserna säger ändå inget viktigt om ett företags tillstånd.

Ursprungligen av mjg:

The big C - medborgare. The big C is back. Jag väntade mig detta. Han är snart borta. Sådant här har jag sett för många gånger.

Läste på ett annat forum att av de som haft bukspottkörtelcancer så är det mindre än 5% som fortfarande är i livet fem år efter diagnosen.

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 01:02

Kan inte förklara det, men jag mår själv dåligt av att tänka på att han skulle sjunga på refrängen.
Jag håller verkligen tummarna för att det inte är något riktigt allvarligt.

Senast redigerat 2008-06-12 11:31

Ingen kan ersätta gamle Steve.. För övrigt skulle till och med Fab 5 hålla med om att nya kläder behövs.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läste på ett annat forum att av de som haft bukspottkörtelcancer så är det mindre än 5% som fortfarande är i livet fem år efter diagnosen.

Som jag sagt tidigare, bara för att det är i samma organ betyder det inte att det är samma cancertyp (det är ju mer än bara en vävnadstyp i ett och samma organ).

Jobs fick ett insulinom, som drabbar de langerhanska öarna och som sällan är malignt men ger sjuhelsickes jobbiga symtom eftersom hela ämnesomsättningen går åt skogen. Ungefär 95% av all pancreascancer är adenocarcinom, som är betydligt aggressivare och dessutom oftast ger symtom först när det är helt kört. Så visst har han förmodligen tagit stryk, men sannolikheten att han är döende i cancer skulle jag bedöma som låg.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 10:50
Ursprungligen av Samuel K:

Jobs fick ett insulinom, som drabbar de langerhanska öarna och som sällan är malignt men ger sjuhelsickes jobbiga symtom eftersom hela ämnesomsättningen går åt skogen.

Kan du vidareutveckla detta lite?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-12 10:52
Ursprungligen av Jogin:

Följden, eller en av följderna, blir diabetes.

Ursprungligen av Jogin:

Jo: Jobs hade en neuroendokrin tumör där det är cellerna i langerhanska öarna som löper amok. Eftersom de producerar hormoner som reglerar ämnesomsättningen blir den balansen kraftigt rubbad med rejäl överproduktion av något av hormonerna som kommer därifrån, vilket kan ge något som antingen liknar diabetes eller raka motsatsen med abnormt låga blodsockernivåer. Det skiljer sig från en "vanlig" pancreascancer som normalt inte märks av förrän den är så stor att den börjar korka igen saker.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-12 01:16

Jag tror också på Scott som nästa CEO. När man ser Scott på scen, ser man nästan en Steve-klon; kroppspråket, alla små tricks i talet osv.

Allt är bättre än en ny Ballmer, right.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-12 01:18

"What can I say? I hired the wrong guy. He destroyed everything I spent 10 years working for; starting with me, but that wasn't the saddest part. I would have gladly left Apple if Apple would have turned out like I wanted it to."

/Steve Jobs

Jag tror att han börjar närma sig sitt mål...

Som någon redan sagt så ska man inte glömma att han inte är ung längre och att han jobbar oerhört hårt och tar ledigt extremt sällan. Härom året tog han sin första semester efter att ha återvänt till Apple, vad jag minns. Sådant sätter sina spår.

Ive är förmodligen den bäste industridesignern i världen och har framgångsrikt lett Apples designgrupp. Det säger däremot inget om hans förmåga eller vilja att ta över ett jätteföretag med tiotusentals anställda, vilket kräver ett oerhört sinne för affärer.

Forstall är däremot redan senior vice president och leder Apples mest uppmärksammade projekt någonsin. Man ska inte heller glömma att Apple har en styrelse som håller i trådarna, precis som alla större företag. Det finns en tendens överfokusera på Jobs som person.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-12 08:52
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Som någon redan sagt så ska man inte glömma att han inte är ung längre och att han jobbar oerhört hårt och tar ledigt extremt sällan. Härom året tog han sin första semester efter att ha återvänt till Apple, vad jag minns. Sådant sätter sina spår.

Isf var det semestern som gjorde honom sjuk, för sådär såg han inte ut tidigare...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:13

Framför allt så kräver det en hårdhet och cynism - en mer eller mindre utvecklad psykopati. Och en hänsynslös spelarmentalitet i vissa låsta lägen. Och artisteri för att sälja sig och sina ideer till ägarna - hela tiden. Expertis i dolda agendor och en kvasikriminellt tankemönster. And some heavy street wiseness.

Detta är vad som krävs för att leda ett amerikanskt multinationellt storföretag. Det vet alla.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det säger däremot inget om hans förmåga eller vilja att ta över ett jätteföretag med tiotusentals anställda, vilket kräver ett oerhört sinne för affärer.

Bevaka tråden