Hej!
Det är så att jag håller på att utveckla en hemsida till min Pappa, jag sköter såväl kodningen som layout.
Min Pappa är inte så haj på att koda själv så att uppdatera sidan blir svårt om han ska klara av det själv. Uppdateringarna handlar om att lägga till och ta bort texter, lägga till bilder, länkar etc. etc.
Skulle det vara möjligt att skapa ett program som underlättar för min Pappa att uppdatera sidan själv, liknande så som man uppdaterar sin blog (wordpress eller liknande.) Alltså att man bara fyller i olika fält (Rubrik, bröd, länkar, byline osv.) och att sedan den färdiga koden kopieras till utkastet alternativt sparas till en textfil. Att texterna ska uppdateras direkt till servern känns orealiserbart.
Jag har inte tänkt mig att varje artikel ska generera en ny sida, utan alla (korta) artiklar och texter kommer att kunna läsas i sin helhet på samma sida.
För sedan kan nog min Pappa klistra in kodsnutten på rätt ställe i htmlfilen och uppdatera filen på servern, det är inga problem.
Så min fråga är egentligen hur svårt skulle det vara för en relativt oerfaren cocoakodare att skapa ett sånt här program. Eller det kanske rent av skulle kunna gå och göra den webbaserad (i java kanske) eller det kanske rent av redan existerar någon sådan tjänst? någon typ av 'webform' man fyller i.
Kan tillägga att hemsidan jag gör kodar jag i css och html.
Tack!