Jag har funderat en del på att byta upp mig. För tillfället har jag en vit iMac Intel core 2 duo 2,16 GHz med 2GB minne och ATI Radeon X1600. Tycker inte att den hänger med riktigt vid visning av filmer i 720p/1080p. Tilläggas skall väl också att jag använder den mycket till just filmvisning. Spelandet (spelar nästan uteslutande i windows) orkar den inte heller med riktigt som jag skulle vilja (spelar inte speciellt mycket, detta är en sekundär fråga).
Nu har jag gått och kärat ner mig i alu-varianten på 24". Planerar att lägga till någon extra tusenlapp för det bättre grafikkortet, i övrigt blir nog allt annat standard på den billigaste 24-tummaren.
Så frågorna är först och främst: skulle denna orka med 1080p-filmer utan problem? Andra saker som tar förhållandevis lång tid, såsom uppackning av .rar och konvertering av filmformat, kommer dessa att gå märkbart snabbare? Hur skiljer sig skärmen i övrigt? Den nya är väl blank istället för som tidigare, matt? Vad blir det för skillnad på dessa i praktiken? Kommer den orka med spel i windows bättre, eller är det just att de spelas i windows som är flaskhalsen?
Annat som drar är utseendet, speciellt i kombination med nya tangentbordet. Riktigt läckert enligt mig Även Firewire 800 är väl standard, skulle vara välkommet i så fall.
Ber om ursäkt om det drog iväg för långt