Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg M500 Micropreset

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Någon som har någon erfarenhet av denna synt?
Jag har läst i princip all teknisk information om synten och lite recensioner på engelska.
Helt klart är det ingen monstersynt, det är jag definitivt medveten om.
Men jag är ute efter en enklare analog vintage preset-synt för live-bruk.

Finns det möjligtvis någon glad svensk synt-räv som har lirat på en sån här?
Skulle vara tacksam för lite feedback....

Tack på förhand!

Mvh,
Mathias

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 08:35

Har inte lirat den, men enligt jam's hemsida har de en inne i stockholm:

Bara att kliva in och testlira!

Har sett att de har en sån. Jag bor i Malmö, men jag åker förbi Stockholm i början av vecka 27.
Tänkte kika in på JAM då. Hoppas de har kvar den då.

Men du ska ändå ha tack för tipset!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 12:19

Be Johan att reservera den... borde väl inte vara så stor efterfrågan på dom här...?

men nu verkar den vara såld!

hittar den inte längre på Jam's hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-13 11:18
Ursprungligen av ManMachine1981:

men nu verkar den vara såld!
hittar den inte längre på Jam's hemsida.

Tråkigt.
Hoppas inte uppmärksamheten på den här tråden fick nån att bestämma sig sno den rakt framför näsan på dig...vore ju taskigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-13 10:44

Kolla efter Roland SH-1000 och i viss mån SH-2000 om det är en äldre preset-synth du är ute efter.

YouTube - The Roland SH-1000

Jag har hyfsad koll på vilka preset-syntar som har tillverkats.
Roland SH1000 och SH-2000 är några modeller som jag också spanat efter.
Kruxet är ju att hitta dem till vettigt pris och framför allt ska man hinna nypa en innan någon annan slår till.
Försökte för något år sen att komma över en Yamaha CS-15D, men tji fick jag.

Letar nu efter villiga analog-presetsynt-säljare på den här tråden:
http://www.99.se/musikprylar-k-pes/245016-analoga-preset-syntar.html

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-13 11:40

Ja, det är lite svårt att hitta en.
Jag har ju en Roland SH-1000, men den håller jag nog hårt i. Perfekt skick och hur trevlig som helst att spela på. Jag har dock funderingar på att försiktigt modifiera den så jag kan mata in CV/Gate från nån sequencer, men det tar emot att börja bygga om den.

det kan jag förstå. skaffa en till som du kan modda, om du hittar någon.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-13 12:04

Jag skaffade en Roland System 100m - M-121 istället..
Dubbel filtermodul med just det där filtret som sitter i tidiga SH.

men den kostar lite extra!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-06-14 11:42

Njae.. det var ju bara filtermodulen, lös(kretskort med komponenter).. utan panel.. så det krävdes lite montering men nu filtreras det hejvilt, men samtidigt lite billigare.

Denna verkar rätt kool.. å ovanli.. lite saftgt pris dock:

Tysk ebay korg

Väldigt lik Yamaha SY-1 rent utseendemässigt.

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-06-15 10:13

Ett tips bara på en preset-synt: Korg Sigma! Har en sådan (och en jag plockar delar ifrån) och de är helt skadade! Kör man presets rakt av så är den snäll och ostig men sätter man igång ringmod (som egentligen är crossmod) börjar den låta riktigt brööökigt! Mycket oljud för pengarna! Sen kan man ju hitta en för 3-4000. Och den har CV/Gate och annat godis. Och två joystickar - som gjort för lajv!

Sen tycker jag att SH-2000 är grymt underskattad - tror jag ska göra en låt med bara den en dag... Fast det hade ju inte gjort nåt om det fanns cv/gate på den.

Finns ju ett gäng andra åsse - dock börjar de dra iväg i pris nuförtiden. Alla vill ju ha en analog presetsynt som låter bra och inte går sönder när man roddar den...

Fast å andra sidan - Moog LP funkar ju åsså som presetsynt!

tackar för alla tips!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-16 02:02

micropreset

Hade en Korg micropreset för ca 10 år sedan, den är inte mycket man kan göra med den, väldigt limiterad i ljudväg,ljudet är mjukt och inte t ex lika hårt som MS-10 och Ms-20. Men som live synth funkar den säkert

Kommer ihåg att min hade CV och trig in som någon fixat på den men det funkade inte att koppla den till SQ-10an eller MS-20an, Det kom inte ljud när jag t ex tryckte ned tangenten på MS-20, men det kom ljud när jag släppte den, det blev bara konstigt.

Ursprungligen av ManMachine1981:

Hej hej!

Någon som har någon erfarenhet av denna synt?
Jag har läst i princip all teknisk information om synten och lite recensioner på engelska.
Helt klart är det ingen monstersynt, det är jag definitivt medveten om.
Men jag är ute efter en enklare analog vintage preset-synt för live-bruk.

Finns det möjligtvis någon glad svensk synt-räv som har lirat på en sån här?
Skulle vara tacksam för lite feedback....

Tack på förhand!


Mvh,
Mathias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 08:57
Ursprungligen av Negative:

Hade en Korg micropreset för ca 10 år sedan, den är inte mycket man kan göra med den, väldigt limiterad i ljudväg,ljudet är mjukt och inte t ex lika hårt som MS-10 och Ms-20. Men som live synth funkar den säkert

Kommer ihåg att min hade CV och trig in som någon fixat på den men det funkade inte att koppla den till SQ-10an eller MS-20an, Det kom inte ljud när jag t ex tryckte ned tangenten på MS-20, men det kom ljud när jag släppte den, det blev bara konstigt.

Hz/v på ms-20 och inte cv då blir det så där..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-16 13:11
Ursprungligen av Dego:

Hz/v på ms-20 och inte cv då blir det så där..

Javist, det stämmer ju,

  • Medlem
  • 2008-06-16 13:19

Eh, alltså.

CV är bara kontrollspänning. Korg/Yamaha brukade ofta ha Hz/V för att styra sina burkar, medans Roland och en hel del andra hade V/Oktav.

Nästa del är triggen. Korg/Yamaha hade negativ trigg, medans Roland et.al. hade positiv trigg.

1
Bevaka tråden