Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac går i viloläge "hela tiden"!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-07 20:27

Min iMac G5 1,8 GHz (PPC) går i i viloläge lite som den vill! Extremt störande!

Jag har stängt av allt vad strömsparande heter i inställningar
Jag har zappat PRAM och NVRAM (tror jag...)
Har inte hittat något mönster när det sker, ibland tar det 10s. mellan, ibland mycket längre.

Systemet är färskt (10.5) och uppdaterat, men samma problem uppstod även i Tiger (också det rent), och även om jag startar upp med iBooken som startdisk vi FW.

Efter att ha haft strul med Leopard-installationen (i den här tråden), har jag även återställt till original RAM (2x512).

Vad kan vara fel mer? Har jag kommit åt och sabbat något när jag haft den öppen?
Såklart är alla garanti utgången (AppleCare) för några månader sedan bara...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-08 21:41

Kan tilläga att det uppstår Kernel Panic också "ibland".

Finns det något sätt att rensa ur allt minne ännu mer än att zappa PRAM?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-16 16:30

Bumpar helt fräckt min egen tråd... (hoppas ingen blir sur)

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-16 17:44

Det är uppenbart hårdvarurelaterat.
Går burken verkligen i vila, eller är det bara skärmen som slocknar?
Jag hade en TiBook vars skärm slocknade slumpmässigt. Jag hittade då "invertern" inne i burken och skruvade lite på två mikroskopiska skruvar - alla potentiometrar är av koppar och det korriderar. Efter mitt trixande blev burken frisk och har spunnit som en katt i två år nu utan att skärmen plötsligt slocknar.

Om din dator verkligen går i vila - att även disken somnar in t.ex. - så vet jag inte vad det är.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2008-05-17 08:45

Den går ner i vila helt och hållet lite när som. Lite svårt att hitta något mönster, men jag tror det börjar när datorn gått en stund och blivit lite varm.

Eftersom utsidan alltid är viktigast vill jag inte överge Apple riktigt ännu och switcha tillbaka. Kör dock bara Tiger, men har samma problem här (likadan burk som du, Clas). iMacen blir stekpannehet uppe på baksidan trots att jag inte kör några "tunga" applikationer samtidigt. Jag stänger av den några timmar och låter den coola ner sig, kan då köra någon timme igen innan den bara somnar in igen efter eget behag. Jag är INGEN expert på hårdvarurelaterade problem, så jag väntar ivrigt på förslag till problemlösning från någon kunnigare person i detta forum.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2008-06-11 16:42

Intressant att det är fler med samma eller liknande problem! Känner inte att det är värt att lägga massa pengar på att lämna in den för reparation.

Den kanske överhettar? Gör ett stresstest och kolla temperaturen, om den går över 75-80 grader (vid maxlast) så är det dags att ringa Apple och få kylningen fixad.

Ursprungligen av Clas:

Min iMac G5 1,8 GHz (PPC) går i i viloläge lite som den vill! Extremt
Såklart är alla garanti utgången (AppleCare) för några månader sedan bara...

OM problemet är värmerelaterat så går det på fabriksgarantin (3 år).

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 09:25
Ursprungligen av Gilbert 2:

OM problemet är värmerelaterat så går det på fabriksgarantin (3 år).

Nej, det stämmer inte

Ursprungligen av ufred:

Nej, det stämmer inte

?

Om en dator är (fel) byggd så att den överhettar är det väl fabriksgaranti?

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 17:55
Ursprungligen av Gilbert 2:

?

Om en dator är (fel) byggd så att den överhettar är det väl fabriksgaranti?

Hur vet du att datorn är felbyggd? Den har ju fungerat felfritt i mer än ett år...

Såhär står det på konsumentverkets hemsida: "Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 17:57

o sen så kan ju tilläggas att reklamatiosrätten gäller i tre år. Den här datorn är mer än tre år gammal. Så vi kan nog lägga ner diskussionen vad gäller tillverkningsfel

1
Bevaka tråden