Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel i Safari eller i min source..?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett av mina byggen vill inte riktigt i Safari. En meny med animationer i roll-over funktion funkar inte.
Animationen funkar en gång, kanske två. Därefter visas bara "slutbilden".
Frågan är: Är detta en bugg i Safari, eller visar det på brister i koden? Sidan funkar helt OK i IE och NS.
Sidan hittar du här.

/Bosse

• Oregistrerad
  • 2003-01-20 10:43

Bosse, skall det verkligen ligga en "/csaction" innan "link rel="stylesheet" ...", det var rätt många blanka rader där i huvudet också. Har du testat att skilja på benämningarna på "´desc´,/*URL*/ ´mainMedia/desc.gif´" och respektive "desc´,/*URL*/ ´mainMedia/xx_avdelning_xx_desc.gif´"?

Skarpsynt Micke! Den hade jag missat!
Den där "/csaction" är en rest från [NS 6="6" fix]. Sajten byggde jag med Golive 5. När NS 6 kom, strulade den till sidorna ordentligt och Adobe släppte en fix. Denna fix la till _mycket_ extra kod. Med Golive 6 behövdes inte denna fix längre och jag försökte rensa ut "fix-koden". Men observerade inte denna "/csaction". Nu är den borta från alla 144 sidorna. Tack för detta, Micke!

Vad gäller blankraderna så är det lite mysko. Jag har Golive inställd på att rensa sidorna från onödig Golive-kod före upload. Vilken den gör. Men lämnar istället en h-es massa blankrader. Hur kul är det...? Har provat med insällningen "no spaces", men det hjälpte inte.

"mainMedia/desc.gif" kan jag inte ändra. När du för pekaren över menyknapparna visas en kort beskrivning undertill. "desc.gif" är den transparenta bild som jag använder som placeholder när ingen beskrivning ska visas. Är alltså samma bild under alla knapparna.
"desc.gif" har heller inget att göra med animationerna som inte funkar mer än en eller ett par gånger i Safari.

Fler idéer?

/Bosse

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-20 11:49

Validerat koden?
http://validator.w3.org/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas:
Validerat koden?
http://validator.w3.org/

Jepp, 72 fel på index-sidan (troligen detsamma på alla andra)...

Dock, det handlar om "mindre" fel, och inget som kan (ska) påverka hur sidan ser ut (type och alt). Ev. bortsett från att jag ska lägga in en "TYPE" beskrivning för CSScriptLib.js. Vilket jag gjort nu. No changes...
Eftersom animationerna funkar ett par gånger så har ju Safari åtminstonde inledningsvis fattat vad det handlar om...

Fler uppslag...?

/Bosse

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-20 15:28

För mig funkar rolloverknapparna som de ska. Jag kan inte återskapa det problem du talar om. I Safari vill jag tillägga.

Den där validatorn verkar ju knäpp. Jag får besked att den här koden inte existerar i HTML:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> [b] </pre>

Vad jag vet så finns de visst. Och nytta gör de med...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
[b] För mig funkar rolloverknapparna som de ska. Jag kan inte återskapa det problem du talar om. I Safari vill jag tillägga.

Den där validatorn verkar ju knäpp. Jag får besked att den här koden inte existerar i HTML:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> [b] </pre>

Vad jag vet så finns de visst. Och nytta gör de med... [/b]

Gå från "Startsida" till "Avel" och tillbaka, så....

Validatorn är jä-ligt petig. Den säger säkert att denna koden inte existerar i HTML 4.0. Och det är troligen vid "marginheight" som du har den röde fnutten...
Man får ta valideringen med en skopa salt. Det är kodpuretanism när den är som bäst...

/Bosse

1
Bevaka tråden