Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väntar på 3g. Sålde iPhone idag. Dålig affär?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 17:18
Ursprungligen av Hallberg88:

Det är bus-enkelt!

-7) åk utomlands

Följer du mina enkla steg så ska du se att du får liknande räkningar.

När du åker utomlands, gräv upp en gammal olåst Nokia eller liknande och köp dig ett kontantkort på plats. Sparar stora slantar.

Ursprungligen av NickeNano:

Ja och det är en grymt bra deal.

Tidigare hade jag nota på 12-1500 per månad. Och det var innnan jag skaffade iPhone och började köra rätt hårt med datatrafik.
Använder naturligtvis inte nån hemtelefon, utan kör allt på iPhone (eller körde. Nu har jag ju ingen).
Det är riktigt skönt att ha flatrate, man slipper tänka på hur länge och mycket man pratar.
Dyrt kanske en del tycker, men jag är faktiskt av den uppfattningen att det är lite en känsla av livskvalitet.

Är jäkligt nyfiken på hur Telias iPhone deal kommer se ut för oss konsumenter.

Nicke

Nej det är inte en bra deal. Mitt abonnemang är däremot en bra deal. Pröjsar 39 kr/mån för Tele2 SMS kompis.

0 kr för SMS (Obegränsat antal då jag tecknade FÖRE 3000 gränsen)
0 kr/min till Tele2/comviq
0 kr MMS inom tele2
69 öre öppningsavgift
69 öre/minut till övriga operatörer

På detta kan man sedan lägga två olika datapaket. Själv kör jag med 1000 MB för 39 kr/mån men det finns även obegränsat för 99kr/mån.

Du ska ringa SJUKT mycket för att komma upp i 800 i månaden. Även med det stora datapaketet.

edit: Du är ju 17 år så du får ju en liknande (om än inte lika bra deal i dagsläget) med studentrabatten.

Senast redigerat 2008-06-13 13:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 16:21

Helt beroende på användandet... men det kan mycket väl vara billigt till och med.
Senaste 5 åren har jag legat runt 1700-2300:- per månad i mobilräkning då jag skött allt mitt jobb via mobilen som konsult.
Nu är jag anställd på ett företag och sköter enbart det företagets interndrift och nu har jag mobilkostnad på runt 4-500:- i månaden istället... men skulle jag skaffa flat rate (alltså dessa 798:-) så skulle nog hemlurens kostnad minska däremot.

Jösses kan man väl säga om det handlade om att 'inte' välja flatrate och istället ligga kvar med löpande.

Nu är/var ju Nicke tillräckligt smart att se till att han sänkte sina kostnader och dessutom kan känna sig lugn över att veta att de inte skenar iväg.

Om det var smart eller inte att sälja vete tusan.
Jag tänker inte göra mig av med min innan jag vet vad telia presenterar för kostnader och eventuellt hur upplåsningsfronten och abonnemangslåsningar kan erbjuda.
Och om eller när när jag släpper denna så blir det inom familjen.

Ursprungligen av NickeNano:

Är sugen på 3g luren när den kommer. Eftersom jag misstänker att värdet på 2g kommer sjunka mer och mer ju närmare 11 juli vi kommer, så krängde jag min på Blocket idag.
(8g 1.1.4)
Sålde den för 3000:-
Och som alltid då jag sålt nåt så ångrar jag mig och känner att jag nog gjort en kass affär.:)

Vad säger ni, borde jag kunna fått mer?

Nicke
(med en 10 år gammal SE numera...)

Priserna på blocket har rasat till runt 3000, men på tradera går det tydligen att få ut hysteriska 4500. Rimligtvis borde priset rasa ytterligare, kanske ner mot 2500, så 3k förefaller vara bra betalt trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 09:50

Herregud säger jag bara.
Vad är det för människor som sitter här och leker vuxna genom att kritisera hur mycket en annan person spenderar på telefon per månad???? VÄX UPP!
Att det sen dras på de stora växlarna genom att direkt kritisera hans föräldrar är rent ut sagt förkastligt, är bra sugen på att rapportera inläggen på temat.

Ursprungligen av Trineo:

Herregud säger jag bara.
Vad är det för människor som sitter här och leker vuxna genom att kritisera hur mycket en annan person spenderar på telefon per månad???? VÄX UPP!
Att det sen dras på de stora växlarna genom att direkt kritisera hans föräldrar är rent ut sagt förkastligt, är bra sugen på att rapportera inläggen på temat.

Tack för supporten Trineo.

Nicke

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-11 15:23

Måste kasta mig in här. 798 kr i månaden låter dyrt...
Hade förstått det om man använder det i jobbet, men inte till att snacka med sina polare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 10:11

Hoppas iallfall Telia kommer med nått billigare, som inte är Flatrate för samtal/sms/data - helst kontantkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 16:00

Saxat från Tele2s sida Datapaket - Tele2

Citat:

GPRS/3G Data ingår i samtliga av Tele2s mobilabonnemang och du betalar 15 kr /MB (Megabyte). För dig som använder mobiltelefonen som modem till din bärbara dator, erbjuder vi ett förmånligt rabattpaket:
1000 MB 39 kr/mån
Fri surf** 99 kr/mån

Som jag förstår det är det alltså 99 kr / mån som gäller för privatpersoner, och inte 500 kr. Men jag kanske har missat något?

Edit: kanske pratar ni om 500 kr inklusive allt (prat, sms, 3G m.m.)?

Telia har väl 5Gb månad sen cappar de linan till 30kbps?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-06-11 16:08

Jag ligger ständigt mellan 500-900 kr/månad. Kör Comviq (+ 1 GB datapaket) och har ingen hemtelefon.

Saker som påverkar priset:

1. Hur mycket man pratar i telefon
2. Hur mycket man reser utomlands och använder telefonen där
3. Om man betalar spårvagnsresor, blocket-annonser osv via mobilräkningen

Det är väl inte så konstigt att vissa pratar mer i telefon än andra. Jag har aldrig haft en telefonräkning på 150 kr i hela mitt liv. Jag pratar helt enkelt mer än så i telefon, så det kommer aldrig att hända.

Har testat fastpris, men det hamnade också oftast upp emot tusenlappen med tanke på att jag reser mycket utomlands ständigt och jämnt.

Du har missförstått mig NickeNano. Jag skrev i allmänna ordalag och inte om dina föräldrar som jag naturligtvis inte vet någonting om. Tycker fortfarande att det är mycket att betala ca 800 och upp till 1.500 (som är de priser som nämnts) för en person för mobiltelefoni. Och som du märkt i denna tråd så finns det andra som också tycker att det är mycket pengar. Själv använder jag kontantkort för att ha full koll på räkningarna och det passar mig bra. Kommer ihåg när jag levde på studiemedel själv att man fick snåla rejält för att få ekonomin att gå ihop. Kanske det är bättre med det nu för tiden. Gissar att detta handlar om generationsskillnader och olika prioriteringar. Jag prioriterar att träffa folk IRL, maila eller SMS:a men har förstått att många ungdomar är uppvuxna med att ringa varandra ofta med mobilen, kanske varje dag.

Själv kämpar man hårt och ringer så mycket jag orkar för att lyckas komma över minidebiteringen på 99 kr.. Men det är sällan jag lyckas.. Bor ni i luren eller?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-11 21:41
Ursprungligen av NickeNano:

Är sugen på 3g luren när den kommer. Eftersom jag misstänker att värdet på 2g kommer sjunka mer och mer ju närmare 11 juli vi kommer, så krängde jag min på Blocket idag.
(8g 1.1.4)
Sålde den för 3000:-
Och som alltid då jag sålt nåt så ångrar jag mig och känner att jag nog gjort en kass affär.:)

Vad säger ni, borde jag kunna fått mer?

Nicke
(med en 10 år gammal SE numera...)

GRATTIS.. om nån vecka får du nog inte mer än <2000

Ursprungligen av Trisen:

GRATTIS.. om nån vecka får du nog inte mer än <2000

Det är lite så jag känner. Jag hade nog en jädra tur att jag blev av med den till det priset, på bara ett par timmar dessutom. Killen som köpte den försökte inte ens pruta.
Om han bara vetat hur lättförhandlat det hade varit. :

Men affärer är affärer.

KaRo:
Jag orkar inte kommentera det du skriver. Av den enkla anledningen att jag inte bryr mig.

Nicke

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 23:20

I höst kan man garanterat köpa Iphone v1 för 800-1000 kr. Vänta och se.
Har man lyckats sälja den för 3000 kr. till någon korkskalle som inte vet vad som hände den 9e - så ska man vara mycket, mycket nöjd. Grattis.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-11 23:32
Ursprungligen av mjg:

I höst kan man garanterat köpa Iphone v1 för 800-1000 kr. Vänta och se.
Har man lyckats sälja den för 3000 kr. till någon korkskalle som inte vet vad som hände den 9e - så ska man vara mycket, mycket nöjd. Grattis.

Second that!

Det finns en grej som stör mig som fan när det nu är ett faktum att iPhone kommer till Sverige "på riktigt".
Beroende på prisbilden/abbonemangsformen, så föreligger det en risk att var och varannan mäniska skaffar en.
Och då försvinner lite av det som jag tyckte var kul med iPhone - Att det var lite meckigt att använda/jailbreaka/stealthsima/hacka osv.
Som erkänt svag för prylar, och ibland onödiga men ack så roliga prylar, så är exklusiviteten/det ringa antalet användare en viktig parameter. Nu när den försvinner, så sjunker faktiskt "vill ha" känslan hos mig.
Men jag kommer givetvis ändå trots det att skaffa en.

Nicke

Ursprungligen av mjg:

I höst kan man garanterat köpa Iphone v1 för 800-1000 kr. Vänta och se.
Har man lyckats sälja den för 3000 kr. till någon korkskalle som inte vet vad som hände den 9e - så ska man vara mycket, mycket nöjd. Grattis.

Tack

Nicke

Går de änvända kontant kort:tveksam:?

Ursprungligen av mjg:

I höst kan man garanterat köpa Iphone v1 för 800-1000 kr. Vänta och se.
Har man lyckats sälja den för 3000 kr. till någon korkskalle som inte vet vad som hände den 9e - så ska man vara mycket, mycket nöjd. Grattis.

Jag tror på det omvända...

...Tyvärr.

Enligt de uppgifter som kommit med iPhone 3G så kommer man att tvingas skriva på ett kontrakt i butik. Så även i Amerikatt, Det här hindrar folk från att använda den operatören som de själva föredrar. Om nu den (3G) säljs med hutlösa priser på abonnemang kommer folk dra sig från att köpa 3G- modellen.

Skillnaderna från den gamla och den nya är inte så markanta som man kunnat tro, vilket minskar nödvändigheten att ha den nya produkten.

Dessa faktorer gör att folk som vill styra över vad de köper kommer att söka sig till den första modellen, vilket kommer att trissa upp priserna till en högre nivå än vad de är på idag. En första generationens iPhone tvingar dig inte tillett abonnemang, vilket antagligen kommer att locka kunder.

iPhone gen. 1 kommer bli dyrare!

Ursprungligen av Millegarden:

Jag tror på det omvända...

...Tyvärr.

Enligt de uppgifter som kommit med iPhone 3G så kommer man att tvingas skriva på ett kontrakt i butik. Så även i Amerikatt, Det här hindrar folk från att använda den operatören som de själva föredrar. Om nu den (3G) säljs med hutlösa priser på abonnemang kommer folk dra sig från att köpa 3G- modellen.

Skillnaderna från den gamla och den nya är inte så markanta som man kunnat tro, vilket minskar nödvändigheten att ha den nya produkten.

Dessa faktorer gör att folk som vill styra över vad de köper kommer att söka sig till den första modellen, vilket kommer att trissa upp priserna till en högre nivå än vad de är på idag. En första generationens iPhone tvingar dig inte tillett abonnemang, vilket antagligen kommer att locka kunder.

iPhone gen. 1 kommer bli dyrare!

Den där sista grejen du skrev, tror jag inte du tror på själv.

Det finns förresten alltid såna som jag själv som hellre betalar lite mer för att tillhöra en begränsad skara användare, än köpa nån telefon som måhända är lysande men pga ett mångt användande därför blir mindre intressant.
Kalla det gärna gruppidentifikation.
+ Finns alltid folk som vill ha det senaste av allt alltid.

Nicke

Ursprungligen av NickeNano:

Den där sista grejen du skrev, tror jag inte du tror på själv.

Det finns förresten alltid såna som jag själv som hellre betalar lite mer för att tillhöra en begränsad skara användare, än köpa nån telefon som måhända är lysande men pga ett mångt användande därför blir mindre intressant.
Kalla det gärna gruppidentifikation.
+ Finns alltid folk som vill ha det senaste av allt alltid.

Så hur kommer det då att gå till enligt din modell om folk så småningom vill sälja sin 3g vidare som beg?

Nicke

Självklart finns det folk som alltid vill ha det senaste! Även jag är en av dessa.

Jag förstår inte varför en produkt inte skulle bli dyrare då efterfrågan på den ökar. Det finns flera modeller på att det ligger till på just det här sättet.

Jag har ingen erfarenhet på hur det går till om man skulle vilja sälja vidare en operatörslåst mobil, men jag kan gissa att det inte sker särskillt ofta, då man fortfarande har abonnemanget över sig.

De 3000 du fick för din iPhone ska du absolut vara glad för!
Men att köpa en bättre begagnad, utan något tvång att binda sig kan absolut vara ett bättre, ekonomiskt, alternativ än att köpa en ny.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 00:35
Ursprungligen av NickeNano:

Det finns förresten alltid såna som jag själv som hellre betalar lite mer för att tillhöra en begränsad skara användare, än köpa nån telefon som måhända är lysande men pga ett mångt användande därför blir mindre intressant.
Kalla det gärna gruppidentifikation.

Nicke

Eftersom iPhone 3G är relativt billig och dessutom officiellt går att köpa i Sverige, borde det inte då bli så att dessa telefoner blir betydligt vanligare än den gamla modellen som bara privatimporterats?

Däremot tror inte jag heller att gamla iPhone kommer att betinga något högre värde i framtiden. Det är svårt att motivera att ta ut mer än vad den nya 3G kommer kosta, oavsett om den är bunden till etta abonnemang. Folk i allmänhet är så vana att köpa lur och binda upp sig så jag tror inte de ser detta som ett större problem.

Ursprungligen av Millegarden:

Jag tror på det omvända...

...Tyvärr.

Enligt de uppgifter som kommit med iPhone 3G så kommer man att tvingas skriva på ett kontrakt i butik. Så även i Amerikatt, Det här hindrar folk från att använda den operatören som de själva föredrar. Om nu den (3G) säljs med hutlösa priser på abonnemang kommer folk dra sig från att köpa 3G- modellen.

Skillnaderna från den gamla och den nya är inte så markanta som man kunnat tro, vilket minskar nödvändigheten att ha den nya produkten.

Dessa faktorer gör att folk som vill styra över vad de köper kommer att söka sig till den första modellen, vilket kommer att trissa upp priserna till en högre nivå än vad de är på idag. En första generationens iPhone tvingar dig inte tillett abonnemang, vilket antagligen kommer att locka kunder.

iPhone gen. 1 kommer bli dyrare!

Så hur kommer det då att gå till enligt din modell om folk så småningom vill sälja sin 3g vidare som beg?

Nicke

Ser att folk idag lägger in säljesannonser på Blocket om 8gb för 4000-4500:-
och 16gb för över 5000:-

Milda makter, vart är världen på väg!!??

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 00:05

Du vet väl att vissa länder har lag emot att endast sälja kopplade lurar? En sådan här produkt hittar alltid alternativa väga till kund - när efterfrågan finns. Dom flesta hacksugna försvinner nu också därför att dom flesta hackarna hackade därför att alternativ inte ens fanns.

Nej, det är inte specsen som gör att Iphone v1 faller fritt i andrahandsvärde när Iphone 3G kommer - eller redan nu när den lanserats - nej, det är Iphone 3G's låga pris som gör det.

Detta är verkligheten och den hade jag accepterat även om jag lagt ut en massa pengar på en Iphone v1.

Ursprungligen av Millegarden:

Jag tror på det omvända...

...Tyvärr.

Enligt de uppgifter som kommit med iPhone 3G så kommer man att tvingas skriva på ett kontrakt i butik. Så även i Amerikatt, Det här hindrar folk från att använda den operatören som de själva föredrar. Om nu den (3G) säljs med hutlösa priser på abonnemang kommer folk dra sig från att köpa 3G- modellen.

Skillnaderna från den gamla och den nya är inte så markanta som man kunnat tro, vilket minskar nödvändigheten att ha den nya produkten.

Dessa faktorer gör att folk som vill styra över vad de köper kommer att söka sig till den första modellen, vilket kommer att trissa upp priserna till en högre nivå än vad de är på idag. En första generationens iPhone tvingar dig inte tillett abonnemang, vilket antagligen kommer att locka kunder.

iPhone gen. 1 kommer bli dyrare!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 00:24

Man får inte glömma att för många har detta ständiga hackande vid varje update från Apple varit ett veritabelt pain in the ass. Brickade lurar har även förekommit. Jag tror att efterfrågan på hackad Iphone kommer att vara 10-20% av vad det varit hittils. I höst. Sådant påverkar priset. Det är enkel marknadslogik. Tillgång - efterfrågan.

Sedan var det det där med garanti.........

Hade man kunnat köpa en beggad 1st gen iPhone för 1000:- hade jag lätt gjort det, men över 1500:- är helt ointressant...

Bevaka tråden