Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla med nya iMac

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte min på en affär i växjö som hette mac support, så väntetiden på datan var noll
men ram minnet som apple skulle skicka tog 4 veckor! man blir arg!

Får min dator idag. 32 dgr tog det från beställningsdatum. =P
Beställd från Mac support. Hade det varit en PC så hade priserna kunnat gå ner rätt mycket
på den tiden.

Ursprungligen av drifter7508:

Får min dator idag. 32 dgr tog det från beställningsdatum. =P
Beställd från Mac support. Hade det varit en PC så hade priserna kunnat gå ner rätt mycket
på den tiden.

Ganska dåligt faktiskt. Jag hade ju iof bara större HDD som extra men beställde från Appl och fick den på ca 7 dagar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-13 10:02

-Snålheten bedrar visheten!? Är det inte lätt att söka "bästa pris" på tex Kelko och kanske beställa där det är någon eller ett par 100-lappar billigare för att sen upptäcka att det var inte så billigt. Strul med leveranser och problem med garantin om något går sönder, ingen support osv. När "lägsta-pris-sajterna" kom tyckte jag det var super men efter en eller två riktiga rödbetor så köper jag bara av "de stora etablerade" tex AppleStore, Macoteket eller Dustin. "Lägsta-pris-sajterna" har ju ändå haft det goda med sig att priserna oftast är ganska jämna- Kanske ett par hundra i skillnad om man räknar in frakt och annat.

Ursprungligen av nabben:

-Snålheten bedrar visheten!? Är det inte lätt att söka "bästa pris" på tex Kelko och kanske beställa där det är någon eller ett par 100-lappar billigare för att sen upptäcka att det var inte så billigt. Strul med leveranser och problem med garantin om något går sönder, ingen support osv. När "lägsta-pris-sajterna" kom tyckte jag det var super men efter en eller två riktiga rödbetor så köper jag bara av "de stora etablerade" tex AppleStore, Macoteket eller Dustin. "Lägsta-pris-sajterna" har ju ändå haft det goda med sig att priserna oftast är ganska jämna- Kanske ett par hundra i skillnad om man räknar in frakt och annat.

Macsupport är ju ändå en av de större Apple-kedjorna i landet och är väldigt trevliga att ha att göra med. Lite dyra, men det är ju alltid trevligt med lokala auktoriserade appleåterförsäljare.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-13 10:16

Stor och funkar är inte samma sak. Elgiganten och SIBA är ännu större men..... supporten var inte direkt bra... han som hade hand om den deklarerade rent ut att han "visste ingenting"!!!!!

Ursprungligen av nabben:

Stor och funkar är inte samma sak. Elgiganten och SIBA är ännu större men..... supporten var inte direkt bra... han som hade hand om den deklarerade rent ut att han "visste ingenting"!!!!!

Jo, fast skall du jämföra Macsupport med någon butik så är det ju snarare Macoteket och inte elgiganten. De är ju tex "Apple Authorized Service Provider" och man går knappast dit för att spara in ett par hundralappar då de har precis samma priser som Apple. Fördelen är ju att man kan köpa saker direkt över disk istället för att handla över internet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 09:12
Ursprungligen av phindus:

Jo, fast skall du jämföra Macsupport med någon butik så är det ju snarare Macoteket och inte elgiganten. De är ju tex "Apple Authorized Service Provider" och man går knappast dit för att spara in ett par hundralappar då de har precis samma priser som Apple. Fördelen är ju att man kan köpa saker direkt över disk istället för att handla över internet.

"Fördelen" med Elgiganten är att de är "Apple Authorized Service Provider", tyvärr vet inte personalen nägot om den saken. Där fanns William han visste ingenting å andra sidan hos Aplle support fanns hans tvillingsyster, hon visste inget heller.
Det är bara att inse; -"Garanti och service" finns bara i reklamen. I verkligheten är det en saga. Som att tro på tomten!:mad:

Jag gick och kollade på en i pod nano med 8 gb, på applestore (nätet) så kostade den 1799kr, medans på Mediamarkt så kostade den 1299 kr. Roligt eller hur!? men inte för dom som har köpt sin ipod på apples hemsida

Fredagen den 13:e...
Fick min Imac i fredags.
Överlycklig att alla pixlar var som de skulle.
Men efter installation av Bootcamp så fungerade inget som jag ville!

Krånglade som fan innan jag till slut fick in XP i datorn.
Trådlösa nätverket fungerar inte alls.
Efter install av bootcamp 2.1 funkar inte tangenterna för volym m.m.
m.m m.m....

Och till råga på allt så fick min Macbook pro en "stuck pixel"!!!
Den lilla dyrgripen som jag pedantskött i 5 månader!!

Gaaahhhh!!! =(

Detta är den 4:e "apple-skärmen" (Macbook Pro) jag har/ har haft som får döda pixlar!
Vad fan sysslar Apple med! Ingen av de billiga PC-tft skärmar jag har haft har
någonsin haft en död/stuck pixel!

Ursprungligen av drifter7508:

Fredagen den 13:e...
Fick min Imac i fredags.
Överlycklig att alla pixlar var som de skulle.
Men efter installation av Bootcamp så fungerade inget som jag ville!

Krånglade som fan innan jag till slut fick in XP i datorn.
Trådlösa nätverket fungerar inte alls.
Efter install av bootcamp 2.1 funkar inte tangenterna för volym m.m.
m.m m.m....

Och till råga på allt så fick min Macbook pro en "stuck pixel"!!!
Den lilla dyrgripen som jag pedantskött i 5 månader!!

Gaaahhhh!!! =(

Detta är den 4:e "apple-skärmen" (Macbook Pro) jag har/ har haft som får döda pixlar!
Vad fan sysslar Apple med! Ingen av de billiga PC-tft skärmar jag har haft har
någonsin haft en död/stuck pixel!

Du har nu övertygat mig till att inte installera bootcamp som jag tänkte innan. Jag vill inte ens tänka mig hur jobbigt du har det med dina datorer!

Själv oroar jag mig för en sak, nämligen detta.
Jag gick in på en av mina favorit gitarristers hemsida paulgilbert.com
dum som jag var så tryckte jag på Dont click here, sen tryckte jag And absolutley dont click here! Då kom det upp en liten ruta där det stod your computer are now broken!

Är det ett skämmt eller, vad ska man tro om det är på en kändis officiella hemsida?!

Jag tror på tomten!

Men brukar man inte få en garanti på pixel fel för något år?
Har ni köpt apple care?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 11:17
Ursprungligen av ollemannen:

Jag tror på tomten

-Säkert mer framgångsrikt än att tro på garanti och service.:cool:

Ursprungligen av nabben:

-Säkert mer framgångsrikt än att tro på garanti och service.:cool:

Jag fick min Powerbook G4 utbytt mot en Macbook Pro på min Applecare då jag hade några trasiga pixlar. Så jag tror på tomten numera ;).

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 12:29

Applecare hade du betalt extra för eller hur? Jag tänkte mer på Konsumentköplagens krav som sällan eller aldrig uppfylls. Min eMac hade ett känt fel som Apple förlängde garantin till 3 år för. Tror du de berättade om saken? Neeej, trots att de visste exakt vilka datorer det gällde och vem som ägde dem. Så jag tror inte på "Coca-Cola-mannen i rött".
-Hustomten och Julbocken..... det är en annan femma:cool:

Ursprungligen av nabben:

Applecare hade du betalt extra för eller hur? Jag tänkte mer på Konsumentköplagens krav som sällan eller aldrig uppfylls. Min eMac hade ett känt fel som Apple förlängde garantin till 3 år för. Tror du de berättade om saken? Neeej, trots att de visste exakt vilka datorer det gällde och vem som ägde dem. Så jag tror inte på "Coca-Cola-mannen i rött".
-Hustomten och Julbocken..... det är en annan femma:cool:

Alla har 1 år Apple Care. Kontakta bara din Apple service provider.

Fick du en mac pro, mot en gammal g4:a?!!!
Här bildas det avundsjuka!

Vad tror Ni om det jag skrev tidigare om dont klick here??
är det virus eller skämt?

Ursprungligen av ollemannen:

Fick du en mac pro, mot en gammal g4:a?!!!
Här bildas det avundsjuka!

Vad tror Ni om det jag skrev tidigare om dont klick here??
är det virus eller skämt?

Nja inte en Mac Pro, men jag fick en första generationen Macbook Pro mot min Powerbook G4. Så jag är ganska nöjd med Apples service och den servicen jag har fått av Kullander och Macsupport. Macsupport har tex erbjudit mig att låna hem produkter för att testa och se hur bra de fungerar.

Det är bara ploj, med 99.9% säkerhet.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 13:26

-Nu ja - inte då och det är sällan en Mac håller kortare än 1 år. Felen kommer efter 3-4 år.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-15 13:32

-Dont click here?
-Funkar datorn efteråt var det väl en ploj. De ville väl kolla det gamla talesättet: -Förbjuden frukt smakar bäst. Är väl några finniga tonåringar som skrattar rumpan av sig när de ser hur många som kollat. Brandväggen brukar slå till om det är något skumt.

Vilken lättnad!... skönt att inte oroa sig mer om det.

Min pappa hade en mac en gång i tiden, 1993 tror jag han köpte den.
den kunde bara läsa disketter men den höll i 10 år, inte för att han använder den utan jag startade den för att kolla om den fortfarande funkade efter 5 års användning och 5 års sammling av damm, och den funkade felfritt. Det luktade bara lite konstigt vid upp starten.

Jag tycker det är så roligt med gammla saker som funkar!

Annars vad gör ni på eran fritid förutom musik? eller är det era jobb att hålla på med musik?

Ursprungligen av ollemannen:

Vilken lättnad!... skönt att inte oroa sig mer om det.

Min pappa hade en mac en gång i tiden, 1993 tror jag han köpte den.
den kunde bara läsa disketter men den höll i 10 år, inte för att han använder den utan jag startade den för att kolla om den fortfarande funkade efter 5 års användning och 5 års sammling av damm, och den funkade felfritt. Det luktade bara lite konstigt vid upp starten.

Jag tycker det är så roligt med gammla saker som funkar!

Annars vad gör ni på eran fritid förutom musik? eller är det era jobb att hålla på med musik?

Använder mina andra Macar (MBP och en vit iMac) i arbetet, dvs författande av vetenskapliga artiklar samt kurvanpassning av vetenskaplig data. De är väldigt smidiga och snabba. Exposé är suveränt när man har 10 plottar uppe samtidigt :). Dock hade det varit kul att ha en sådan här (24" Al iMac) på jobbet också :).

Tja.. jag tryckte på det igår, efter det hände inget märkbart, men något idag.
jag hade precis laddat up en film på youtue med imovie, då hakkade datorn sig rejält
men jag startade om den och nu har den funkat felfriitt.
Det var nog någon bugg i imovie tror jag, det har hakkat där en gång tidigare

Mina intryck:

+ Stor och kanonbra skärm med jämna färger (24")
+ Tyst! Underbart!
+ Snabb!

- Wifi funkar inte i Bootcamp!
- Skärmen går inte i sleep i Bootcamp!
- Den repar cd/dvd skivor som fan! Designmiss! =(
- Krånglar som fan i jämförelse med min Macbook Pro

Ursprungligen av drifter7508:

Mina intryck:

+ Stor och kanonbra skärm med jämna färger (24")
+ Tyst! Underbart!
+ Snabb!

- Wifi funkar inte i Bootcamp!
- Skärmen går inte i sleep i Bootcamp!
- Den repar cd/dvd skivor som fan! Designmiss! =(
- Krånglar som fan i jämförelse med min Macbook Pro

Problemen i Boot Camp, är det något du lyckats åtgärda på din MacBook Pro? Jag menar, är det hård- eller mjukvarufel, tro?

Att den repar skivor ska du inte acceptera. Vad mer gör den krångligare än din MBP?

Ska du inte lämmna in den eller något, jag menar du har ju garanti!
jag skulle aldeig ha kvar en nyköpt dator för den pengen om den repar skivorna. Datorn ska ju trots allt inte repa skivorna.

Imac har ju annan hårdvara än Macbook Pro (Näst nyaste modellen).
Annat firewire chipset, nätverkskort tex.

Aldrig haft det minsta problem med min Macbook Pro och Bootcamp. Allt funkar klockrent där.

Det där med repiga skivor. Jag är inte helt hundra på ifall problemet uppstår
av dom vassa aluminumkanterna eller i själva läsaren.

Inga skivor repade hos mig iaf.

Men kan en 99:a hjälpa en annan 99:a?
Eftersom jag är ny med mac så undrar jag hur jag avinstallerar program man har instalerat?

Ursprungligen av ollemannen:

Men kan en 99:a hjälpa en annan 99:a?
Eftersom jag är ny med mac så undrar jag hur jag avinstallerar program man har instalerat?

Dra till papperskorgen.

Bevaka tråden