jag har lacie 1tb, och den fungerar helt okej, har den till min mba (som bara har usb) för timemachine på 300gb (hts journal) o sedan övrigt (Ca 630gb) i en fat32 formattering för lagring, har mina dokument, cad projekt, bilder o lite sånt lagrat på den, ifallomatt raid5 arrayen på servern skulle krasha så har jag iaf backup på de viktigaste grejjerna på ytterligare en hdd. vilket är ungefär 30gb.
i korta drag kan jag konstatera som så att för mig hade en 500gb disk räckt mer än väl då time machine backuperna inte tar nämnvärt mycket plats och jag faktiskt inte har så mycket jag behöver ha lagrat på den då jag har en server i nätverket med raid5 array på.
Vore det inte för att timemachine inte vill fungera med valfri nätverkshårddisk/nas så hade jag nog aldrig köpt en extern disk då jag föredrar nätverksdito. nätverksservern har en kapacitet på 300mb/s i båda riktningar, vilket är max vad mitt raidkort klarar av liksom gigabitnätverket.
själv så överväger jag att gå över helt till retrospect backuper igen (vilket jag slutade med då jag skaffade den externa) då jag tycker det är knögligt att koppla in usb disken, speciellt när jag inte sitter på samma plats jämt.. vilket gör att jag bitvis kan missa långa perioder backup.. fast jag sitter på samma nätverk hela tiden.
när apple släpper timemachine för backuper motvalfri hårddisk så blir det något jag rekommenderar.. hittils så känns timemachine som ett jävligt bra initiativ men som saknar lite för oss "avancerade" användare.
timemachine är det backupprogrammet med överlägsen enkelhet och användargränssnitt.. men lite onödiga begränsningar när det gäller val av hdd att lagra emot.