Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väntar på 3g. Sålde iPhone idag. Dålig affär?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av henkebarn:

Hade man kunnat köpa en beggad 1st gen iPhone för 1000:- hade jag lätt gjort det, men över 1500:- är helt ointressant...

Hade varit rolig att ha en iPhone 1 i mint condition att visa sina barnbarn i framtiden.

Ursprungligen av mackeswissman:

Hade varit rolig att ha en iPhone 1 i mint condition att visa sina barnbarn i framtiden.

Men inte för 3000
Jag hade kunnat tänka mig att köpa en för 1000-1500:- för att ha som reserv och om man ska ut och resa (förutsatt att man kan byta SIM-kort i iPhone 3g), men att betala närmare 3000 kronor för att lägga undan den till barnbarn som inte kommer bry sig.. njae

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 08:38

Millegarden: Det är nästan så jag skulle vilja dra till med ord som "fearmonger" när jag läser ditt inlägg. Då iPhone 3G säljs obunden i vissa länder och med kontantkort i andra länder så kommer det garanterat finnas de som kör iPhone 3G med andra operatörer än Telia.
Sedan finns det inget som säger att Telia har ett exklusivt avtal med Apple utan bara att de är de enda som presenterats än, det kan mycket väl vara så att i oktober (3 månader efter lansering) så finns den hos alla operatörer.

Men alternativ till de som vill hacka sina telefoner kommer definitivt finnas så jag tror absolut att priset på en iPhone v1 sjunker drastiskt när folk väl inser det.

Som det är just nu så sitter folk och spekulerar och sätter upp det ena skräckscenariot efter det andra över vad det kommer kosta med en iPhone... helt utan fakta eller ens minsta verklighetsförankring.

Ursprungligen av Trineo:

Millegarden: Det är nästan så jag skulle vilja dra till med ord som "fearmonger" när jag läser ditt inlägg. Då iPhone 3G säljs obunden i vissa länder och med kontantkort i andra länder så kommer det garanterat finnas de som kör iPhone 3G med andra operatörer än Telia.
Sedan finns det inget som säger att Telia har ett exklusivt avtal med Apple utan bara att de är de enda som presenterats än, det kan mycket väl vara så att i oktober (3 månader efter lansering) så finns den hos alla operatörer.

Men alternativ till de som vill hacka sina telefoner kommer definitivt finnas så jag tror absolut att priset på en iPhone v1 sjunker drastiskt när folk väl inser det.

Som det är just nu så sitter folk och spekulerar och sätter upp det ena skräckscenariot efter det andra över vad det kommer kosta med en iPhone... helt utan fakta eller ens minsta verklighetsförankring.

Och det roligaste är att de reagerar känslomässigt över det.
Att rentav blir arga över sitt eget spekulerande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:31

theplague: Mmm, tycker det är både underhållande och skrämmande på samma gång... hur man kan reagera så känslomässigt över något man själv (eller någon annan) har fantiserat ihop.

Sålde också min iPhone för 3000 sek idag, det var dock en 16 GB. Stort intresse på en gång och några tyckte det var t.o.m. suspekt billigt men 3000 för 8 GB låter mycket bra, gratulerar. Hur som helst, ska skicka den när jag sett att pengarna kommit in på kontot.

Men innan jag skickar den vill jag fråga vad man bör göra för att ta bort exakt all personlig data som t.ex. kontakter, email-konto, mediabibliotek osv. Räcker det med "Erase All Content and Settings"? Och om jag använder denna knapp, måste telefonen "jailbreakas"-om i så fall?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-06-13 00:59

Min polare blev erbjuden 3700:- för sin 1.1.4 16GB, sålde den. Fattar varför

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-13 09:21

Intressant att det fortfarande går att få igen pengarna man lagt för telefonen fast den är begagnad (om man importerade den själv dvs).

Tror inte den kommer att sjunka under 2000 under överskådlig tid faktiskt. Speciellt inte 16GB varianten som fyller de flesta behov. Många behöver inte 3G och vill inte binda sig med något abb.

5000 som det ryktas att den nya kommer att kosta rent är inte aktuellt för många.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-13 11:51

Jag skall köpa en ny 3G iPhone så får frun ta den gamla iPhonen. Idealiskt.

Sålde min iPhone 8gb till en lycklig kille, det han inte vet om lider han inte av (han kommenterade till sin polare vilket kap han gjort)...

Min plan är enkel, ser ut som O2 i U.K kommer sälja den med kontantkort, så om den inte dyker upp på ebay så tar jag en tur dit, om den då inte skulle säljas med kontantkort i Italien för dit skall jag i augusti så...
Priset är inte så viktigt (utgår från dubbelt pris vid kontantkortsförsäljning)

Tror att iPhone gen 1 kommer sälja bra på blocket fram till 11:e juli, sen blir det svårare, att den kommer sälja nu är för att utbudet fortfarande är så begränast i Sverige (och att dom inte gått att köpa i USA på rätt länge), men när dom första börjar dyka upp med gen 2 telefoner så kommer det att ändras rätt kvickt (inte för att alla kan köpa det, utan för att det finns ett motstånd mot att köpa gamla saker, hur bra dom än må vara)

Just my 2 cents....

Orion_1 skrev:
"..det han inte vet om lider han inte av.."
hur är det med din affärsmoral då, blir den inte lite kantstött ?

Jag sålde min sista, begagnade 16GB iPhone för 4200 kr på blocket till EN människa i extas. Förresten var det nog två som var i extas (mig inräknat). Faktum är att iPhone säljer sig självt än så länge...

Annonserade på kvällen och dagen efter var dens såld. Fick även några intressanta svar från lycksökare som ville ge 1500-1800 kr med tanke på den kommande 3G-modellen.

hansfilipelo:
Trist att bli beskylld för något andra har gjort men du gjorde det rätta tycker jag och det har du säkert igen på något sätt. Nej, det är ingen garanti att vuxna har lärt sig av livet och blivit ödmjuka. Det handlar ju egentligen bara om att stanna upp ett tag och tänka att den andra personen kan ha bra skäl att göra/tänka som han/hon gör. Och om man påminner sig om att man själv gör fel ibland så är det lättare att stå ut med andras felsteg. Har märkt att jag ibland blir irriterad över tonåringars (menar inte dig) fifflande och som jag tycker lyxproblem. Det beror nog på att jag i arbetet träffar invandrar-familjer som har mycket att kämpa med. De tonåringarna får arbeta med att lära sig ett nytt språk, hitta sin plats i samhället, leva med minnen efter krigssituationer osv. När jag sedan läser här att folk blir hysteriska över att deras iPhone inte fungerar perfekt känns det så....fel. Kommer att tänka på den här låten "..another day in paradise.." (av U2, Bono ?). Vi lever verkligen i Paradiset iaf jämfört med de flesta andra på jordklotet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-14 21:22
Ursprungligen av KaRo:

hansfilipelo:
"..another day in paradise.." (av U2, Bono ?)

Phil Collins

Tack !
Ja, det visste jag väl...egentligen.

Förstår hur du resonerar men jag tycker inte jag lurat nån. Han är nöjd och jag är nöjd...
Sen att jag har ett brinnande teknikintresse och alltid måste ha det senaste lider min plånbok nog för, trust me... Killen som köpte telefonen kommer säkert vara nöjd en längre tid framöver, de är ju fortfarande en bra telefon även om det kommer en bättre.
Uppgraderar ofta saker jag köpt och säljer alltid det gamla, tycker det är en bra princip.

Ja. jag har lärt mig här på 99.se att det nog är smart att sälja sina halvgamla prylar för att kunna finansiera nya. Är själv intresserad att av vara uppdaterad med nya saker men det brukar bli så att jag har dom några år. Sedan säljer/ger jag bort datorerna eller mobiltelefonerna till släkt eller vänner.
Man får nog göra det till ett livsmönster och vilja skiljas ganska snabbt från sina teknikprylar om man ska få ett bra pris.

Hejsan 99.se

Intressanta ot på det här forumet. Kan hålla med om att det inte alltid är kul att bli behandlad som ett barn bara för att vissa vuxna tror att när man är runt <20 år så är man oerfaren, kaxig och trög. Men självklart är inte fallet alltid så. Visa att du/ni kan istället för att klaga och ge upp. Känns bättre inombords... för mig iallfall. Alla vuxna är inte dumma/fördomsfulla och alla ungdomar/barn är inte dumma/fördomsfulla, som säkerligen alla är hur medvetna som helst om.

Kan däremot medge att jag gick lite på en nämnd tabbe hos Telenor med fastpris + 150kr. Det komiska (krävs att tänka så ibland) med det hela är att jag använde min mobil mycket precis innan jag ändrade min abonnemangsform vilket resulterade i rysade hög avgifter som jag inte alltid kunde betala själv. Vilket är mindre kul. Sedan, när abonnemanget var ändrat och den nya telefonen var i min ägo så slutade jag helt enkelt att ringa lika mycket, likt sms blev sällan skrivna.

Med det sagt - en fråga till er sakkunniga:

På blocket finns det iphones som säljs runt 4000kr/8GB och ca 5000kr/16GB i obrutna förpackningar och oanvända. Jag har inte märkt någon markant skillnad i priserna under ett par månaders betänktetid och funderar starkt på att införskaffa mig en 8GB iphone i början av nästa vecka (löning ) Ska jag lägga ut ca 4000kr på 8GB eller gör jag en dålig affär då? Känns som det enda alternativ jag har (är inte sugen på 3G versionen.).

One love,
N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 00:23
Ursprungligen av konny_mange:

Hejsan 99.se

Intressanta ot på det här forumet. Kan hålla med om att det inte alltid är kul att bli behandlad som ett barn bara för att vissa vuxna tror att när man är runt <20 år så är man oerfaren, kaxig och trög. Men självklart är inte fallet alltid så. Visa att du/ni kan istället för att klaga och ge upp. Känns bättre inombords... för mig iallfall. Alla vuxna är inte dumma/fördomsfulla och alla ungdomar/barn är inte dumma/fördomsfulla, som säkerligen alla är hur medvetna som helst om.

Kan däremot medge att jag gick lite på en nämnd tabbe hos Telenor med fastpris + 150kr. Det komiska (krävs att tänka så ibland) med det hela är att jag använde min mobil mycket precis innan jag ändrade min abonnemangsform vilket resulterade i rysade hög avgifter som jag inte alltid kunde betala själv. Vilket är mindre kul. Sedan, när abonnemanget var ändrat och den nya telefonen var i min ägo så slutade jag helt enkelt att ringa lika mycket, likt sms blev sällan skrivna.

Med det sagt - en fråga till er sakkunniga:

På blocket finns det iphones som säljs runt 4000kr/8GB och ca 5000kr/16GB i obrutna förpackningar och oanvända. Jag har inte märkt någon markant skillnad i priserna under ett par månaders betänktetid och funderar starkt på att införskaffa mig en 8GB iphone i början av nästa vecka (löning ) Ska jag lägga ut ca 4000kr på 8GB eller gör jag en dålig affär då? Känns som det enda alternativ jag har (är inte sugen på 3G versionen.).

One love,
N

Jag skulle vänta och se vad iPhone 3G kostar med ett kontantkort hos Telia innan jag köpte den äldre varianten. Det verkar sannolikt att det ska gå att köpa den i en sådan version och då tror jag att du kommer få mer för pengarna om du köper 3G-varianten.
Du har absolut inget att förlora på att vänta i två veckor. Säkerligen kommer priserna på Blocket och Tradera att gå ner på de telefoner som ligger ute när väl 3G lanserats.

Herre gud! Kan ni inte vänta till den 11?

Hur ska någon utav oss kunna ge ett riktigt bra svar innan dess?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-06-27 08:31

Jag köpte min för 2500 för 4 dagar sen, är nu erbjuden 3600 :-
Men jag säljer inte mooohhhahahaha.

Moahahahahaha, idag inser man vilken idiotisk affär DU gjorde, och vilken storstilad deal HAN gjorde =D

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-27 12:29

Nu sög affären

Ursprungligen av NickeNano:

Är sugen på 3g luren när den kommer. Eftersom jag misstänker att värdet på 2g kommer sjunka mer och mer ju närmare 11 juli vi kommer, så krängde jag min på Blocket idag.
(8g 1.1.4)
Sålde den för 3000:-
Och som alltid då jag sålt nåt så ångrar jag mig och känner att jag nog gjort en kass affär.:)

Vad säger ni, borde jag kunna fått mer?

Nicke
(med en 10 år gammal SE numera...)

Jaha, dags att summera, vem blåste vem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 09:28

Vill man ha 3G så är ju den förra generation av iPhone helt värdelös tycker jag... mycket därför jag aldrig skaffade den.

Bevaka tråden