DCO+FM+VCF(?), hade inte herr Blomma en Matrix-6R?
MVH
Yes! Men i vintras sålde jag den till en kille i Åhus (någon här på 99musik?).
Din gissning M6R är så nära sanningen man rimligen kan komma. PF var väl faktiskt också i stort sett rätt med gissningen Matrix 1000. Dessutom är Oberheim Expander inte heller en orimlig gissning. Huruvida OBXa kan låta så här vet jag inte, har aldrig spelat på en sådan.
Gissningsleken innehåller dock ett element av kuggfråga. Alla ljuden som hörs på demon är förvisso patcher från M6R, vissa factory presets (t.ex. FRET NOT och POLYPHON som fanns på min M6R när jag köpte den ny på stenåldern) och vissa egengjorda. Men de spelas inte på en M6R utan på en Nord Modular G2. Jag har byggt en patch på G2:an som emulerar Matrix 6 och sedan har jag kopierat många av mina favoritljud från M6R till G2-patchen. Det har varit en lång process som pågått 2006-2007. Varje ljud har byggts upp från grunden på G2 genom att jag kunnat dissekera motsvarande ljud på M6R (vardera oscillatorn, LFO, VCF, enveloper, velocity response, diverse modulationer). Under arbetets gång har jag då och då kommit på olika optimeringar/ändringar i grundpatchen, varefter jag behövt gå ett varv till genom alla patcher för att överföra dem till senaste patchversionen. Beroende på hur man räknar kan jag i min arbetsmapp för G2-patcher hitta upp till 18 olika generationer av Matrix-emuleringen! I slutet av 2007 blev min G2-patch klar i och med att alla mina favoritljud från M6R återskapats på G2. Då kunde jag äntligen sälja min M6R.
Det som framför allt störde mig med M6R var begränsad polyfoni (6 röster räcker inte alltid om man vill spela med båda händerna) och hörbara artefakter för vissa modulationer (t.ex. vibrato om man använder mer än bara lite) pga låg uppdateringsfrekvens. För övrigt tycker jag att M6R är en riktigt bra synt från den tid då man faktiskt försökte bygga spelbara syntar med bra möjligheter att genom spelsätt påverka ljuden.
G2-patchen då? Jo, den emulerar alltså "tillräckligt mycket" av M6R för att kunna återge de ljud jag själv gillar. Vissa element av M6R har inte gått att på rimligt sätt återskapa i G2, t.ex. en generell modulationsmatris. Däremot finns de (för mig) viktigaste modulationsvägarna inbyggda i patchen. I tidiga patchversioner hade jag en sågtand-till-triangelvågsomformare, men den skippade jag mot slutet eftersom så få av mina favoritljud faktiskt nyttjade denna funktion och den därigenom bara kostade en massa patch load utan att ge någon stor ljudmässig nytta. Dessutom funkade vågomformaren inte så bra tillsammans med oscillatorsynk.
Jag planerar att lägga ut G2-patchen på electro-music.com inom de närmaste dagarna.
/Peer Blom