Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G, bara i Telia-butiker

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om man går in på Telias hemsida och söker butiker/återförsäljare kan man nu sortera ut "Iphone 3G" som kompetensområde. Gör man detta får man bara träffar hos Telia-butiker och inte hos några andra återförsäljare.

I och med detta tycker jag att vi kan fastslå att Iphone 3G bara kommer säljas i Telia-butikerna, och ingen annanstans... Iallafall inte den 11 Juli!

Bifogar en bild där jag sökte i Stockholmsområdet....

och som Leftrustle säger (och som man kan läsa på bifogade bilden) så kommer den även gå att köpa från telia.se.....
Och att den går å köpa på Apple.se känns ju självklart!

Inte oväntat. Enligt danska källor kommer man även kunna köpa den online, via Telia och Apple.se

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-06-16 18:35
Ursprungligen av Leftrustle:

Inte oväntat. Enligt danska källor kommer man även kunna köpa den online, via Telia och Apple.se

Hur funkar detta? Går inte det emot snacket om att man måste aktivera i butik?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 19:27

Internet-ID (e-leg) har jag fått förklarat. Tydligen används det redan idag vid beställning av andra abb inom teve/mobil/bredband.

Ursprungligen av koze:

Hur funkar detta? Går inte det emot snacket om att man måste aktivera i butik?

Senast redigerat 2008-06-16 19:38
Ursprungligen av mjg:

Internet-ID (e-leg) har jag fått förklarat. Tydligen används det redan idag vid beställning av andra abb inom teve/mobil/bredband.

E-Leg? Haha, det lär man nog inte behöva
De lär aktivera telefonen åt dig, ett krav är ju att man har ett Itunes-konto. Det står som systemkrav på svenska äpple-hemsidan

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-16 22:05

Så du tror att man kan köpa en billig abbolåst Iphone 3G via nätet utan att indentifiera sig?! Sen är det bara att skita i aktiveringen och hacka den istället.

Om du läser runt lite grann så ska du märka att det är just detta som man nu ska sätta stopp för - det är detta som halva internet handlar om idag

Ursprungligen av PeeMaN:

E-Leg? Haha, det lär man nog inte behöva
De lär aktivera telefonen åt dig, ett krav är ju att man har ett Itunes-konto. Det står som systemkrav på svenska äpple-hemsidan

Ursprungligen av mjg:

Så du tror att man kan köpa en billig abbolåst Iphone 3G via nätet utan att indentifiera sig?! Sen är det bara att skita i aktiveringen och hacka den istället.

Om du läser runt lite grann så ska du märka att det är just detta som man nu ska sätta stopp för - det är detta som halva internet handlar om idag

Ska bli intressant att se vad straffet blir om man helt sonika skiter i att aktivera sin telefon.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-16 22:42
Ursprungligen av mackeswissman:

Ska bli intressant att se vad straffet blir om man helt sonika skiter i att aktivera sin telefon.

Death, lätt

Ursprungligen av mjg:

Du verkar ju inte fatta vad jag menar, läs om, läs igen, läs rätt!
När du står i butiken (eller på apple.se), skriver du på abonnemanget och får din telefon med dig. Sen kommer du ju bli tvungen att betala för det abonnemanget ändå..... Att du sen kan hacka upp telefonen och använda vilken operatör som helst är ju en annan sak. Du kommer ju fortfarande inte ifrån att betala till Telia i 24 Månader.....

Precis som om du skulle köpa en SE-telefon med Telia abonnemang... Ingen skillnad....

Själva "identifieringen" gör du som vanligt när du signar upp dig på abonnemang via nätet. Skriver i personnummer och det vanliga... Jag skaffade mitt tele2 via nätet och behövde aldrig E-legga mig för det! Om du nu ska köpa via apple.se

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 00:17

Jag försöker verkligen läsa rätt - tro mig. Jag tolkar detta (citat nedan) som att du menar att man kan köpa via internet utan att e-legga sig. Jag kan inte tolka det på annat sätt och jag tror en tung majoritet håller med mig.

Om det stämmer - vilket det inte gör så klart - så har vi en fenomenal öppning för att köpa billiga Ipnone 3G via internet och ändå slippa abonemang. Man förnekar helt enkelt att man lovat något och man har ju inte skrivit under något. man säger bara att man missförstod det där man fyllde i på nätet. Eller - man behöver inte säga något alls - bara skita i att betala Telia. Telia kan inget göra - dom har ingenting som juridiskt låser personen vid ett abonemangsavtal. Om dom vill kräva tillbaka Iphonen - häva köpet - så är det osannolikt att dom kan det juridiskt. Dessutom kan man ju ha sålt den vidare. Eller gett bort den. Tappat den. Stulen.

Om det är som du säger så kommer det att flöda av hackade Iphone 3G inom kort När man kan komma över en för 1800 spänn - eller 1 € som i Tyskland - så är många beredda att trixa. Jag kommer definitivt att göra det.

Nu är det ju så att det är just sådana här luckor man ska täppa till. Tyvärr.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du verkar ju inte fatta vad jag menar, läs om, läs igen, läs rätt!

Själva "identifieringen" gör du som vanligt när du signar upp dig på abonnemang via nätet. Skriver i personnummer och det vanliga... Jag skaffade mitt tele2 via nätet och behövde aldrig E-legga mig för det! Om du nu ska köpa via apple.se

Ursprungligen av mjg:

Jag försöker verkligen läsa rätt - tro mig. Jag tolkar detta (citat nedan) som att du menar att man kan köpa via internet utan att e-legga sig. Jag kan inte tolka det på annat sätt och jag tror en tung majoritet håller med mig.

Om det stämmer - vilket det inte gör så klart - så har vi en fenomenal öppning för att köpa billiga Ipnone 3G via internet och ändå slippa abonemang. Man förnekar helt enkelt att man lovat något och man har ju inte skrivit under något. man säger bara att man missförstod det där man fyllde i på nätet. Eller - man behöver inte säga något alls - bara skita i att betala Telia. Telia kan inget göra - dom har ingenting som juridiskt låser personen vid ett abonemangsavtal. Om dom vill kräva tillbaka Iphonen - häva köpet - så är det osannolikt att dom kan det juridiskt. Dessutom kan man ju ha sålt den vidare. Eller gett bort den. Tappat den. Stulen.

Om det är som du säger så kommer det att flöda av hackade Iphone 3G inom kort När man kan komma över en för 1800 spänn - eller 1 € som i Tyskland - så är många beredda att trixa. Jag kommer definitivt att göra det.

Nu är det ju så att det är just sådana här luckor man ska täppa till. Tyvärr.

Förklara då enkelt för mig hur det gått till tidigare när man köpt telefoner och tecknat abonnemang över nätet. Jag menar eftersom det har fungerat ända fram tills nu, varför skulle det bli problem med JUST Iphonen?

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-17 00:41

Jag vet ingenting om abbtelefoner över nätet. Att ingen isåfall köpt billiga Nokior/SE och skitit i abonemangen måste bero på att dessa lurar inte är värt trixandet Dessa lurar har dessutom funnits att köpa utan abb på hundratals ställen. Det är inte Iphone helt enkelt.

Jag hoppas verkligen du har rätt - att man kan köpa en svinbillig Iphone och lova 24 månaders trohet med ett personnummer och en adress. faktum är att jag plötsligt ser ljuset. En möjlighet till en billig Iphone och att behålla mitt svinbilliga Tele2-abonemang. Jag ber Gud att du har rätt!

Ursprungligen av PeeMaN:

Förklara då enkelt för mig hur det gått till tidigare när man köpt telefoner och tecknat abonnemang över nätet. Jag menar eftersom det har fungerat ända fram tills nu, varför skulle det bli problem med JUST Iphonen?

Ursprungligen av mjg:

Jag vet ingenting om abbtelefoner över nätet. Att ingen isåfall köpt billiga Nokior/SE och skitit i abonemangen måste bero på att dessa lurar inte är värt trixandet Dessa lurar har dessutom funnits att köpa utan abb på hundratals ställen. Det är inte Iphone helt enkelt.

Jag hoppas verkligen du har rätt - att man kan köpa en svinbillig Iphone och lova 24 månaders trohet med ett personnummer och en adress. faktum är att jag plötsligt ser ljuset. En möjlighet till en billig Iphone och att behålla mitt svinbilliga Tele2-abonemang. Jag ber Gud att du har rätt!

Jag vet inte riktigt vad det är du går på. Men mobiltelefoner och mobilabonnemang har sålts över nätet sedan urminnes tider, utan någon som helt E-leg. Jag minns inte hur de gjorde när jag skaffade mitt abonnemang för ett x antal år sedan, men någon E-legitimation behövdes verkligen inte. Vill de ha en säkerhet så är det ju bara att matcha faktura-adress mot kreditkortsadress.... Har luren skickats till samma adress blir det svårt att "slippa" abonnemanget....

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 06:23
Ursprungligen av PeeMaN:

En gissning är väl att det går till på samma sätt som med alla andra telefoner du kan käpa via telia.se

1. E-leg
2. Redan reggad hos telia(mina sidor)
3. Personnummer - får hemskickat dokument för påskrift(antar folkbokföringsadressen då?)

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 23:06

Spelar ju ingen roll vad man väljer för produktområde Telia listar inga återförsäljare överhuvudtaget.

Ursprungligen av Jetwash:

Spelar ju ingen roll vad man väljer för produktområde Telia listar inga återförsäljare överhuvudtaget.

Jag fick upp andra återförsäljare när jag valde Göteborg och något annat, så det så

Edit: valde även Stockholm igen och "mobiltelefoner och abonnemang" och fick upp massa phonehouse och grejjor.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 23:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag fick upp andra återförsäljare när jag valde Göteborg och något annat, så det så

Testade bara Stockholm PeetMaN

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-15 23:23
Ursprungligen av PeeMaN:

Edit: valde även Stockholm igen och "mobiltelefoner och abonnemang" och fick upp massa phonehouse och grejjor.

Fick bara upp telia butiker när jag valde Göteborg...

Edit: lol fölåt, det var ju din poäng ...jag ska vara tyst nu

Frågan är ju om Apple Premium Resellers kommer sälja iPhone, personligen tror jag inte det, men andra tror det.

Telia måste ju isåfall utbilda alla butiker till att börja sälja abonnemang.

Ursprungligen av Patrik D:

Frågan är ju om Apple Premium Resellers kommer sälja iPhone, personligen tror jag inte det, men andra tror det.

Just detta tycker jag är riktigt intressant. Jag tror som dig, och jag tror det här kan så en del split i förhållandet Apple Sverige - Apple Resellers...

Jag satte upp mig på en "förhandsbokning" på Iphonen för nästan ett år sedan hos en Reseller. Ska bli MYCKET intressant att se om den listan finns kvar
Ska ringa dit imorgon och kolla vad de vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 23:26
Ursprungligen av Patrik D:

Inte nog med det, de måste även ha verktyg för att portera nummer etc då PTS har beslut på att du alltid får ta med dig ditt nummer osv.

Men APR butikerna är ju certade för att reparera apple produkter utan att bryta garantin och ge utbildningar de skall annars vara opartiska och det finns inget som jag vet som som säger att de endast måste sälja Apple produkter. Så det finns inga "Apple butiker" i Sverige så från apple blir det i så fall apple.se som man handlar..

Ursprungligen av ntity:

........det finns inget som jag vet som som säger att de endast måste sälja Apple produkter......

Nej, för här i Göteborg kan du köpa tillbehör och möss och lite diverse-grejjor som definitivt inte är Apple-produkter. Om det nu var så du menade?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 23:38
Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, för här i Göteborg kan du köpa tillbehör och möss och lite diverse-grejjor som definitivt inte är Apple-produkter. Om det nu var så du menade?

Nej det jag menade var att de är till för att ge råd och reparera produkter inte egentligen agera som någon sorts Apple butik i länder som inte har några riktiga Apple butiker.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 23:13

Stämmer det att man inte kan köpa Telia Digital-TV eller Bredbandsabonnemang hos återförsäljare?

Najs, det blir en morgontur upp till Visby då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 23:22

Snackade med Humac igår, och dom hade föga förvånande inte fått någon som helst information,

Ursprungligen av Tangen:

Snackade med Humac igår, och dom hade föga förvånande inte fått någon som helst information,

Bara det visar ju att dom troligen inte kommer att sälja iPhone, vilket är trist på ett sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-15 23:46

Nja, kanske har du rätt, men jag inbillar mig att det varit radiotystnad från Apple. Dvs att ingen vet nåt ännu.

Är de någon som vet hur många iPhones som apple har tänkt släppa i Sverige? Kommer alla telefoner säljas slut på en timme eller hur högt tryck tror ni det är på denna läckerbit? Är antagligen inte hemma då den släpps

Ursprungligen av henke_thomp:

Är de någon som vet hur många iPhones som apple har tänkt släppa i Sverige? Kommer alla telefoner säljas slut på en timme eller hur högt tryck tror ni det är på denna läckerbit? Är antagligen inte hemma då den släpps

De har nog bunkrat upp rätt rejält, jag har svårt att tro att de kommer ta slut.

Bevaka tråden