Skämt brukar inte bli roligare när man förklarar dem, men jag skall göra ett försök, det verkar som om du KaRo missar poängen?
Man kan tolka formuleringen i frågan "Hur hittar jag andra datorer i nätverket" på två sätt, den ena tolkningen är den som jag tror att frågeställaren och du har valt: hur får jag min egen dator att "se" en annan dator i nätverket så att jag kan komma åt filer eller kopiera filer till den, dator till dator alltså. Detta är det man vanligen menar med frasen, speciellt på ett forum för datoranvändare.
Vad Marcus K gjorde var att välja den andra tolkningen, hur hittar jag datorer som står i olika rum, på skrivbord, i garderober, i serverrum osv, och då föreslog han, börja med att följa sladden från din dator, vart den nu tar vägen så kommer du i andra änden av den att hitta datorer. Det är att välja en annan tolkning av samma ord på ett överraskande sätt som gör att det blir kul. Även att svaret är tekniskt korrekt men helt meninglöst för den som frågade är också kul.
Det är också möjligtvis en liten pik, men jag vill inte lägga ord i någon annans mun, att frågan kanske inte var så bra formulerad. Vill man ha ett bra svar får man lägga lite tid på sin formulering, som tex i vilket syfte man vill hitta andra datorer (fildelning, webb, ftp, spotlight mfl), för dessa olika frågor har olika svar.
Liknade skämt är frågan: "Vad är snabbaste vägen till sjukhuset?" med svaret "Kör din bil rätt in i det där trädet!".
En annan klassiker: "Hur tar jag mig till Berwaldshallen" med svaret "Träning, träning, träning". (Ok ursprungliga skämtet är på engelska och man säger "Carneige Hall", kolla rubriken "Location and folklore" långt ner på sidan i den däringa Wikipedia-artikeln.)