Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka program blir omöjliga att köra i bakgrunden?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har stängt möjligheten att kunna köra program i bakgrunden - vilket kan vara en bra idé. De har istället lagt in möjligheten med "notifications".

Men vilka program blir p.g.a. detta omöjliga att köra/ göra?

Nu är jag inget fan av MMS så jag ska inte tjata om det men är inte detta ett sådant appz som inte kommer fungera att göra eller köra i 2.0?

Man kan väl inte köpa applikationer i bakgrunden idag heller?
Och varför skulle man inte kunna ha en MMS-applikation för den sakens skull?

Nej man kan inte köra appz i bakgrunden om man inte har en knäckt iPhone - då går det.

Om jag fattar det rätt angående tex MMS så försöker en operatör sända ett MMS till dig - om inte MMS programmet körs i bakgrunden känner inte operatören av att du har möjlighet att kunna ta emot ett MMS.

Ursprungligen av draags:

Nej man kan inte köra appz i bakgrunden om man inte har en knäckt iPhone - då går det.

Hur är det då när man tar emot ett SMS?
Måste detta program köras för att du ska ta emot meddelandet?
Samma sak med Mail, hur gör den när den hämtar Mail? Även om programmet inte körs i bakgrunden finns något igång som hämtar dina mail.
Detta kommer de knappast ändra på i 2.0.

Citat:

Om jag fattar det rätt angående tex MMS så försöker en operatör sända ett MMS till dig - om inte MMS programmet körs i bakgrunden känner inte operatören av att du har möjlighet att kunna ta emot ett MMS.

Hur är det då när man tar emot ett SMS?
Måste detta program köras för att du ska ta emot meddelandet?

Ang MMS fungerar det ju så att du får en notifikation att du har ett MMS att hämta och så fungerar det väl på alla mobiler? Iaf de jag haft innan iPhone. MMS kommer alltså inte förrän du säger till att du vill ta emot det - vanligtvis hämtar/laddar en mobil MMS:et när du öppnar det.

ok då låter det som om det inte är något problem.

Jag hoppas du har rätt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-16 19:38

hmm, va?

på min sony ericsson w880 så laddar den ner mms:et innan den blippar o talar om för mig att jag har fått ett mms. men det är säkert som du säger, en inställning. men jag tror att de flesta har samma inställning som jag.

Ursprungligen av draags:

Apple har stängt möjligheten att kunna köra program i bakgrunden - vilket kan vara en bra idé. De har istället lagt in möjligheten med "notifications".

Men vilka program blir p.g.a. detta omöjliga att köra/ göra?

Nu är jag inget fan av MMS så jag ska inte tjata om det men är inte detta ett sådant appz som inte kommer fungera att göra eller köra i 2.0?

SwirlyMMS kan inte existera i den officiella AppStoren på grund av Apples nuvarande restriktiva sandlådemodell (begränsningen beror inte enbart på bakgrundsprocess). Så, med andra ord, i dagsläget kan SwirlyMMS endast köras på iPhone 1.x. Huruvida SwirlyMMS kan köras på 2.x får framtiden utvisa...

/Tommy

För mer info, se: Swirly Space

tack Tommy - nu fick man ännu ett bud.

Jag har ännu en fråga kring det att Apple stängt möjligheten till att köra applikationer i bakgrunden.

På keynoten visades det upp ett program för att kunna se vart ens vänner är, men hur ska detta kunna fungera om man inte kan köra programmet eller en tråd i bakgrunden.

Då fungerar enbart denna typ av app när man har det igång, alltså måste även den andra ha sitt program igång.

Visserligen kan programmet lagra positionen när man startar det och skicka den infon till någon server, men då måste man göra detta hela tiden - och detta gäller även dina vänner.

Så denna typ av program borde inte fungera så som de bör på en iPhone.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 09:58

Macki81: Det är precis så det funkar, din telefon får ett meddelande om att den skall hämta ned ett MMS och sen när den väl gjort det så blippar den till och talar om för dig att du har ett nytt MMS. Det här meddelandet som säger åt den att kolla efter det är ett "osynligt" meddelande... precis så som push och notifications funkar.

Att Apple stängt dörren till att köra Apps i bakgrunden är kanske bra men jag tycker det ändå är märkligt att ingen verkar veta något mer ingående vad det handlar om eller har några direkta åsikter kring ämnet.

Ursprungligen av draags:

Att Apple stängt dörren till att köra Apps i bakgrunden är kanske bra men jag tycker det ändå är märkligt att ingen verkar veta något mer ingående vad det handlar om eller har några direkta åsikter kring ämnet.

Det kommer att komma mer och mer information om detta, dom första programmen som släpps 11 juli kommer troligen inte att ha denna funktion, då Apple inte verkar helt klara med den.

1
Bevaka tråden