Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS 9 på iMac G5?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-02-20 12:54

Går det att installera och köra OS 9 i classic läge på en iMac G5
/w

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-02-20 13:33

Ja det går det.

En följdfråga då:

Kan man installera och boota i os9 med en iMac g5 (iSight) 20" ?

(Jag har ett endaste program som jag inte vill vara utan och som inte fungerar så bra i classic-läge, fråga mej inte vilket för då blir jag generad)

Nej, det går inte att boota OS9 på så nya maskiner.

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Nej, det går inte att boota OS9 på så nya maskiner.

Synd, jag får väl vänta tills grabbarna på www.utpg.org får ändan ur vagnen då.

Tack för det snabba svaret i alla fall.

Classic?

Ursprungligen av Pegges:

Classic?

Här kan du läser mer:
http://www.apple.com/support/tiger/classic/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-30 22:07

Jag tror jag talar för alla när jag undrar:

Jag skulle mycket gärna vilja kunna starta min G5 med OS9. Det finns en rad mycket bra anledningar, vilka de är varierar med olika användare. Och det är inte nostalgi jag pratar om utan mycket viktiga professionella problem.

Den som tänker predika att OS9 inte har några praktiska fördelar mot OSX kan ta sina skygglappar och dåliga omdöme någon annan stans, för så är det inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-01 19:25
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle mycket gärna vilja kunna starta min G5 med OS9. Det finns en rad mycket bra anledningar, vilka de är varierar med olika användare. Och det är inte nostalgi jag pratar om utan mycket viktiga professionella problem.

Den som tänker predika att OS9 inte har några praktiska fördelar mot OSX kan ta sina skygglappar och dåliga omdöme någon annan stans, för så är det inte.

Nämn några bra anledningar!:p

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 21:05
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle mycket gärna vilja kunna starta min G5 med OS9. Det finns en rad mycket bra anledningar, vilka de är varierar med olika användare. Och det är inte nostalgi jag pratar om utan mycket viktiga professionella problem. Den som tänker predika att OS9 inte har några praktiska fördelar mot OSX kan ta sina skygglappar och dåliga omdöme någon annan stans, för så är det inte.

Ingemar har rätt. Macintoshen (MacOS 10) är död. Jag köpte i somras en Powerbook 12" 1,33 men sålde den. Nu har jag köpt en beg Titanium 667 MHz och kör 9:an tillvidare. Visst, 10:an är säkrare och mer sofistikerad, och skam vore det väl annars efter så mycket möda Apple lagt ned.

Men allt är ju suddigt!

Och det finns så många andra finesser som försvunnit. Jag kör 9:an så långt det går, 2-3 år. Sedan byter jag till Windows om inte Apple skärpt sig och inget tyder på det. Den sista bärbara som kan startas med 9:an är Powerbook G4 Titanium 867 MHz/1 GHz och Powermac 1,25 GHz, om jag inte minns fel. Observera att det inte går att starta 9,21 på min (667 MHz) dator. Det måste vara 9,22.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25114-sv

OS 9 på iBook G4

Denna tråd, rubrik och diskussion får anses passa hyfsat bra för min fråga, som borde ha rubriken OS 9 på iBook G4.

Frågan kan ställas ganska enkelt: finns det någon iBook G4 man kan boota med OS 9?

Ursprungligen av vni:

Den sista bärbara som kan startas med 9:an är Powerbook G4 Titanium 867 MHz/1 GHz och Powermac 1,25 GHz, om jag inte minns fel. Observera att det inte går att starta 9,21 på min (667 MHz) dator. Det måste vara 9,22.

Jag hittade ju egentligen informationen jag söker i vni's inlägg här ovanför, men ville få det bekräftat...

Jag vill köpa en bärbar dator med möjlighet att köra OS 9 och en äldre version av Logic som kräver det. Jag hoppades att någon av alla de G4-or som ligger på blocket kunde funka (ex. denna) - men det kanske är kört?
Jag prövade att installera OS 9 på en 1,2 Ghz iBook G4 igår och det gick som befarat bara att köra Classic-läge, och där funkar ju inte Logic.

Ursprungligen av Rajje:

Den sista datorn som kunde starta i klassiska Mac OS (PM G4 MDD2003) slutade säljas Juni 2004, men då hade den behållits i sortimentet ett år extra efter att dess uppföljare lanserats, bara för OS 9-startmöjlighetens skull. Alltså var det egentligen två och ett halvt år sedan som nya Macar kunde starta i klassiska Mac OS.

Hur avgör man enklast om det funkar när man har en dator framför sig? Är det enklast att leta tillverkningsår eller kan man bläddra under Systeminformation? Påverkar det vilken OS 9-version man har? Och; är det skillnad på att installera OS 9 från skiva, eller att som förr (eller bara jag) helt enkelt kopiera över en Systemmapp man redan konfigurerat som man gillar den. Missar man någon drivis då kanske?

Hoppas någon av alla kunniga OS 9/OS X-entusiaster kan svara.

Ursprungligen av brock L:

Hur avgör man enklast om det funkar när man har en dator framför sig?

Internet är fantastiskt, finns allt!

Portable Mac Index

Klicka på relevant modell och se...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Internet är fantastiskt, finns allt!

Portable Mac Index

Klicka på relevant modell och se...

Tack för det tipset! Mycket bra, såklart.
Om man bläddrar nedåt från de senaste modellerna står det:
Requires Mac OS X 10.3 or later

Sedan när 10.3 blir 10.2 brukar även ett OS 9 finnas med på Requires-posten:
Requires Mac OS 9.2 or later, Mac OS X 10.1 or later

Däremellan finns det några oklara varianter:
Requires Mac OS X 10.2.4 or later, may not be bootable in OS 9.2.2

Men överlag verkar det som att OS 9-möjligheten försvann ungefär med OS 10.2.

Och att den fräschste bärbara macen jag kan starta i OS 9 är:
Powerbook Titanium G4/1 GHz!

Bra info.

Och på Blocket hittar jag då den här:
PowerBook 15" G4 Titanium
512MB RAM (1GB finns), 60GB HD, DVD/CDRW, USB, Firewire, Airport, Bluetooth
2995kr

Och den kunde kanske passa mig perfekt. Är väl ett okej pris för en okej retro dator. Kan någon gammal Titanium-entusiast påpeka ev. svagheter (eller ännu hellre styrkor..) med den modellen?
Lite stor, kunde föredragit 12"... Snygg såklart! Men inte snabbast. Förhoppningvis i okej skick efter åren som gått.

  • Medlem
  • 2008-06-17 12:43
Ursprungligen av brock L:

Och på Blocket hittar jag då den här:
PowerBook 15" G4 Titanium
512MB RAM (1GB finns), 60GB HD, DVD/CDRW, USB, Firewire, Airport, Bluetooth
2995kr

Och den kunde kanske passa mig perfekt. Är väl ett okej pris för en okej retro dator.

nja, knappast ett "okej pris" när man kan hitta MacBook för 6000-7000 kr, tycker jag...

Ursprungligen av avart:

nja, knappast ett "okej pris" när man kan hitta MacBook för 6000-7000 kr, tycker jag...

...som är jätte bra på att köra OS 9...

Ursprungligen av Alphonze:

Dyrt för en sån gammal dator!

Jag har en Titanbok som sjunger på sista versen, men jag gillar den ändå! och jag gör (nästan) allt för att hålla den vid liv! 550 MHz med gigabitnätverk, 16 MB ATI-grafik

Men det är ju en helt annan dator än en 1GHz med 64MB video...

Sen är det ingen anledninga att blanda in iTunes och en massa annat då han bara ska ha den för OS 9 för vissa program.

  • Medlem
  • 2008-06-18 12:35
Ursprungligen av SkrotNisse:

...som är jätte bra på att köra OS 9...

nej, du har säkert jätterätt - att kunna köra Mac OS 9 är nog värt 2995 kr... Ska nog ta och sälja min skrotpismo för 2000 kr!

Ursprungligen av avart:

nej, du har säkert jätterätt - att kunna köra Mac OS 9 är nog värt 2995 kr... Ska nog ta och sälja min skrotpismo för 2000 kr!

Det finns de som betalar mellan 1500-2000kr för en Pismo!

Det viktiga i denna tråden är att trådskaparen VILL ha en Mac som kan starta upp i OS 9 och inte Classic och vad andra sedan tycker om OS 9 eller gamla Macar och andrahandsvärde är sekundärt.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det finns de som betalar mellan 1500-2000kr för en Pismo!

Det viktiga i denna tråden är att trådskaparen VILL ha en Mac som kan starta upp i OS 9 och inte Classic och vad andra sedan tycker om OS 9 eller gamla Macar och andrahandsvärde är sekundärt.

Helt sant. "Vill" kan man ofta byta mot "måste" och då är 3000 spänn ingenting.

Hemsk gammal tråd förresten. Det är faktiskt lite jobbigt när trådar nedskitade med onödiga gräl lever upp igen. Den här var jättejobbig, när Konrad gick in för att förlöjliga mig genom att inte bry sig om/misstolka allt jag skrev, praktexempel på hur man förstör en diskussion. Det vore faktiskt en välgärning att dela tråden i två delar, en med tramset och en med det vettiga.

Ursprungligen av SkrotNisse:

/.../
Sen är det ingen anledninga att blanda in iTunes och en massa annat då han bara ska ha den för OS 9 för vissa program.

Nja, jag bara reflekterade mina samlade åsikter som Titan-fantast. Min Titan 550 är jättebra (nåja...) på OS X, film och Itunes så länge man inte kör skärmsläckare med rörliga bilder. Jag bara noterade att Itunes 4 är snabbare än 7. Att den funkar jättebra och -snabbt med OS 9 är liksom självklart då den e rätt ok med X.

Ursprungligen av brock L:

/.../
Och på Blocket hittar jag då den här:
PowerBook 15" G4 Titanium
512MB RAM (1GB finns), 60GB HD, DVD/CDRW, USB, Firewire, Airport, Bluetooth
2995kr

Och den kunde kanske passa mig perfekt. Är väl ett okej pris för en okej retro dator. Kan någon gammal Titanium-entusiast påpeka ev. svagheter (eller ännu hellre styrkor..) med den modellen?
Lite stor, kunde föredragit 12"... Snygg såklart! Men inte snabbast. Förhoppningvis i okej skick efter åren som gått.

Dyrt för en sån gammal dator!

Jag har en Titanbok som sjunger på sista versen, men jag gillar den ändå! och jag gör (nästan) allt för att hålla den vid liv! 550 MHz med gigabitnätverk, 16 MB ATI-grafik, löst USB 2.0-kort, Mac OS 10.4.11 och 9.2.2!

Fördelar:
1. Snygg(aste Macen någonsin) och smidig (om den inte saknar nåt gångjärn som min)
2. Mac OS 9-startbar (jag har behovet ibland till min gamla skanner)
3. Mac OS X
4. som alla Macar: en suverän vilafunktion (Windows är mööög på den punkten)
5. Firewire 400 samt startbar med Firewire
6. Perfekt mobil film-dator; både skapa Imovie-filmer samt visa dvd hos nån annan. (vga, s-video eller komposit)

Nackdelar:
1. Blir lätt varm med efterföljande starkt fläktljud
2. Batteriet blir lätt föråldrat (men det gäller väl alla bärbara fortfarande?)
3. Max RAM 1 GB (på min iallafall)
4. Repig skärm pga kontakt med tangenterna när den stängs
5. Saknar inbyggd USB 2.0
6. Inbyggda Airport klarar bara 12 Mbps
7. Min saknar dvd-bränning
8. Tungt med de senare Itunes-utgåvorna (grafiken bl.a.)

(Nån som har ett höger-gångjärn att sälja billigt?)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-01 12:34
Ursprungligen av brock L:

Kan någon gammal Titanium-entusiast påpeka ev. svagheter (eller ännu hellre styrkor..) med den modellen?

Om skalet är helt så finns det väl inga svagheter precis. Titanium skalet spricker lätt och framför allt är gångjärnen känsliga. Höger gångjärn är mera kännsligt efter som nät delen sitter där och blir varm vid laddning.

Mycket skön dator i OS 9. Nu kör jag panter på min Ti400Mhz. Men normalt sitter jag numera med en Mac Pro.

Ursprungligen av vni:

Jag kör 9:an så långt det går, 2-3 år. Sedan byter jag till Windows om inte Apple skärpt sig och inget tyder på det.

GoMorgon... OSX 10.0 kom ju redan 2001, dvs. för 8 år sedan och har hunnit lång väg sedan dess, även de flesta PC-tidningarna framhåller nu OSX som en klar vinnare över Windows Vista.. men OK, byt då om det gör dig lyckligare.

Jag kanske låter väl gnällig nu och kanske jag kastar sten i glashus nu... vi ska nog inte glömma att många inklusive jag själv kommer att gnälla över att kommande Snow Leopard INTE kommer att funka för oss med G5 & PPC utan att vi tvingas byta till en IntelMac. Ibland drabbas konsumenterna av att bolagen måste vara först ut med det bästa och det är INTE kul!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle mycket gärna vilja kunna starta min G5 med OS9. Det finns en rad mycket bra anledningar, vilka de är varierar med olika användare. Och det är inte nostalgi jag pratar om utan mycket viktiga professionella problem.

Den som tänker predika att OS9 inte har några praktiska fördelar mot OSX kan ta sina skygglappar och dåliga omdöme någon annan stans, för så är det inte.

Köp en gammal G4 för några hundringar så har du en bra stabil och billig maskin!

- Viktiga program som inte finns för OSX och funkar dåligt i Classic.
- Behov att ha många program laddade samtidigt utan att datorn segar ner sig.
- Möjligheten att köra en animering i 50 fps utan att det hackar.
- Möjligheten att köra väldigt minnesintensiva program utan att datorn swappar hela tiden.
- Programmera med länktider som är en bråkdel av OSX.
- Köra ett enkelt OS som inte har en massa bakdörrar och hemliga processer som när som helst kan avbryta eller störa ett kritiskt jobb.

Räcker det? Allt är helt seriösa problem, och bara ur min begränsade erfarenhet. Det finns garanterat mer i andra sammanhang. Då har jag inte ens nämnt hur mycket bättre spel funkar i OS9. Man blir mörkrädd när man ser ett enkelt 2D-spel som går mjukt på en gammal Mac på 33 MHz tröga ner sig till ospelbart i OSX på en G5.

Tyvärr är det en rent teoretisk fråga, för det verkar inte som om vi kommer att få se OS9 på G5. (Det skulle nog gå om man verkligen ville, och lade massor med tid på att patcha och fixa. Men den tiden har inte jag och jag vet ingen som försöker.) Det är synd. Jag vill ha tillgång till båda systemens fördelar. Nån gång i framtiden kanske det kommer en specialhackad Darwin eller nåt för att lösa realtidsproblemen i alla fall.

Jag är medveten om fördelarna som OSX har, men det är konstigt att så många verkar omedvetna om dess nackdelar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-04 23:27
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- Viktiga program som inte finns för OSX och funkar dåligt i Classic.
- Behov att ha många program laddade samtidigt utan att datorn segar ner sig.
- Möjligheten att köra en animering i 50 fps utan att det hackar.
- Möjligheten att köra väldigt minnesintensiva program utan att datorn swappar hela tiden.
- Programmera med länktider som är en bråkdel av OSX.
- Köra ett enkelt OS klippklipp

Om du har en modern Mac med OS X och rejält med RAM så swappar inte datorn och du kan ha massor av program öppna samtidigt. Tvärtom, tycker jag, som Macanvändare sedan 1986 att det var värre med det under jura som du fortfarande lever kvar i, d v s när man använde Mac OS 6 - 9. Ständiga krascher och omstarter. Fult gränssnitt och kryckigt i största allmänhet.
Det finns gott om gamla sura G4:or som man kan få billigt, köp upp dig på ett gäng så kan du sitta där och knacka kod för forntiden även i framtiden. Snart är det väl bara du som kan titta på det du åstadkommer.
50 fps? Vad ska det vara bra för, förresten?
Och "OS klippklipp"?

Ursprungligen av Konrad:

Om du har en modern Mac med OS X och rejält med RAM så swappar inte datorn

Stämmer tyvärr inte.

Ursprungligen av Konrad:

Om du har en modern Mac med OS X och rejält med RAM så swappar inte datorn och du kan ha massor av program öppna samtidigt. Tvärtom, tycker jag, som Macanvändare sedan 1986 att det var värre med det under jura som du fortfarande lever kvar i, d v s när man använde Mac OS 6 - 9. Ständiga krascher och omstarter. Fult gränssnitt och kryckigt i största allmänhet.
Det finns gott om gamla sura G4:or som man kan få billigt, köp upp dig på ett gäng så kan du sitta där och knacka kod för forntiden även i framtiden. Snart är det väl bara du som kan titta på det du åstadkommer.
50 fps? Vad ska det vara bra för, förresten?

Det där inlägget var det mest korkade, knölaktiga och oförskämda jag läst idag! :eek:

Lär dig att respektera att människor har olika behov. Somliga vill ha skarpare text. Andra vill ha system som processar data pålitligt utan att swappa hela tiden. Och du behöver lite hyfs. Ditt inlägg är ju tydligt bara till för att sabba tråden.

Fast du ville väl bara göra mig arg, eller hur? Jodå, det lyckades du med.

Rajje: Nej, det är bara Konrad som vill ha krig. Jag diskuterar hellre hur man löser problemen.

vni: Har du kantutjämningen ställd på "lätt", och avstängd för så många små som möjligt? Själv upplever jag det inte som suddigt, men min skärm är rätt högupplöst. På skärmar med större pixlar förstår jag att utjämningen kan vara störande, för små typsnitt i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 20:06
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Lär dig att respektera att människor har olika behov. Somliga vill ha skarpare text....
vni: Har du kantutjämningen ställd på "lätt", och avstängd för så många små som möjligt? Själv upplever jag det inte som suddigt, men min skärm är rätt högupplöst. På skärmar med större pixlar förstår jag att utjämningen kan vara störande, för små typsnitt i alla fall.

Tack. Jag har 1280 x 854. Jag läste om denna detalj för något år sedan och trodde allt var löst men kunde bara konstatera efter en stund att det inte funkar. Jag körde MacOS 10 3-4 månader och tyckte jag kunde hantera den något så när, och med Tinkertool fick jag bort det mesta av typsnittsutjämningen men hade mycket lite kontroll över vilka typsnitt som dök upp lite här och var. När jag återgick till MacOS 9 var det helt underbart vilken skarphet ALLT har, inte bara bokstäverna utan kanterna, ikonerna osv. Jag minns då startrutan kom upp och jag tänkte : "Du milde, vilken skärpa!". Nu kör jag 9 och det ser jättefint ut. Men inga program utvecklas längre och det finns en del nya program jag skulle vilja köra.

Senast redigerat 2006-03-27 01:35

kanske detta blir nåt bra när det är mer klart?
http://maconmac.bastix.net/

Bevaka tråden