Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd Keyboard!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena alla musiker!

Vill börja med att berätta att jag är ny när det gäller sånt här!
Har spelat trummor sen jag var liten på hobbynivå, men kan inget om musik direkt, allra minst keyboards.

Har plinkat på mormors piano en del nu de sista, och tycker de e riktigt kul å spela lite klassisk musik. Så tänkte jag skulle skaffa mig ett piano...
Men sen prövade jag att lyfta pianot, och insåg att detta var tungt, samt att det är näst intill omöjligt att få in i min lya. Så jag tänkte att en keyboard vore ett bättre alternativ, det behöver ju dessutom inte stämmas och underhållas på samma sätt.

Det jag söker är alltså en Keyboard med full klaviatur, och med vikt och slaglängd så likt ett vanligt piano som möjligt. Några finesser med mixande å trixande hit å dit behöver jag inte (det gör inget om man kan ändra litegrann så man även kan spela modern musik)

Och givetvis ska det gå att få det att låta som ett klassiskt piano, men de går väl på de allra flesta antar jag. Är ingen "finsmakare" så behöver inget i monsterklass. Har sett att vissa keyboards har inbyggd lärare, om det nu är något att ha? Någon som har något bra råd som passar in på ovanstående beskrivning? Berätta gärna lite om erat köpråd.

Tack på förhand // Jimmy

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-17 17:43

Gå till en musikaffär & snacka med dem & testa på plats.

Ursprungligen av PF:

Gå till en musikaffär & snacka med dem & testa på plats.

Köper troligen inget nytt, och även om jag hittar något jag tycker är bra så finns det säkert nåt bättre nånstans, som ni känner till här. En försäljare är inte helt heller helt objektiv.

Det finns många sådana "keyboards-pianon". Casio har några modeller som är riktigt billiga, fast de kanske inte låter sådär himla bra, i alla fall inte om man jämför med de något dyrare.

Det bästa är nog hur som helst att gå till en affär och testa några olika, så får man i alla fall lite koll på hur fältet ser ut.

Senast redigerat 2008-06-17 19:16
Ursprungligen av Splork:

Det finns många sådana 2keyboards-pianon". Casio har några modeller som är riktigt billiga, fast de kanske inte låter sådär himla bra, i alla fall inte om man jämför med de något dyrare.

2keyboards-pianon? Är det sånna med 2 "våningar"? Verkar lite väl avancerat.... Priset är inte jätteviktigt vill bara undvika 20-30 000:- grejerna. Något tips på modell?

Ursprungligen av Jimmy87:

2keyboards-pianon? Är det sånna med 2 "våningar"?

Nej, det var bara jag som råkade skriva en tvåa istället för ett citat-tecken..!:)
(Ändrade på det sedan.)

Ursprungligen av Splork:

Nej, det var bara jag som råkade skriva en tvåa istället för ett citat-tecken..!:)
(Ändrade på det sedan.)

haha jaha okej, kunde man kanske listat ut (är lite förvirrad på området)

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-17 19:33

Jimmy87: Kanske ett digitalpiano? Brorsan införskaffade nyligen ett dylikt. Yamaha NP30. Fås för 2500 på musikbörsen, går kanske att få billigare också, har inte letat.

Och så här låter det: YouTube - Peter Baartmans and the Yamaha NP30

Ursprungligen av encore:

Jimmy87: Kanske ett digitalpiano? Brorsan införskaffade nyligen ett dylikt. Yamaha NP30. Fås för 2500 på musikbörsen, går kanske att få billigare också, har inte letat.

Och så här låter det: YouTube - Peter Baartmans and the Yamaha NP30

Tusen tack! Det där stämde väldigt bra in på det jag sökte!
Läser om semi-weighted tangenter hit och dit, men hur är det att spela jämfört med ett aukustiskt i praktiken?

Sen kommer en off topic fråga: finns det något sätt att lära sig spela utan att kunna läsa noter, och utan tillgång till lektioner? Tänker på tabulaturer eller likande som finns till stränginstrument?
hittills har lösningen varit att titta på "tutorials" på youtube, är detta enda sättet?

Semivägda tangenter är inte alls som på ett piano. Du vill ha ett keyboard med vägda tangenter och hammarmekanik (hammer action), typ det här: - MUSIKBÖRSEN -

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-06-20 13:02

Jag är ägaren till NP30-pianot som encore nämnde tidigare.
Nej, semivägda tangenter har väl egentligen väldigt lite med riktig pianokänsla att göra. De är gjorda av plast och är ganska lätta, men där är mera motstånd när man trycker i basen än i diskanten. För min del spelar detta ingen roll eftersom jag inte bara ska ha pianot som piano utan i framtiden även som masterklaviatur för MIDI.
I övrigt är NP30 ett riktigt bra piano för pengarna, ljuden låter realistiskt nog för inspelning och defintivt bra nog för att förmedla känslan av ett riktigt piano.

Skynda dig dock om du ska handla på MB. Dealen med 2495 för pianot är från i julas så det tar nog slut rätt snart, jag hade tur och fick det sista i min affär i Kristianstad.

Hoppas detta var till hjälp, är det nåt du undrar så hör av dig!

/seb

1
Bevaka tråden