- Dana
- Medlem ●
- Trollhättan
Hej!
Jag går i funderingarna på att skaffa mig en Virus. Jag har ingen aning om vilken jag vill ha, men jag har alltid hört att Virus är ultimat för genren jag gör musik i, och jag hoppades på att ni 99:or kunde vägvisa mig lite
Jag vill inte ha ett helt klaviatur. Det räcker altså med ett Desktop (kallas det, tror jag), som innehåller ljuden och alla roliga rattar, som jag kör med cubase och klaviaturet jag redan har.
Så min fråga är egentligen: Hur exakt funkar en sån här?
Funkar de som ett slags vst-instrument ungefär? kopplas den till cubase på ett liknande sätt?
Det jag främst vill ha med köpet är nya ljud, och ny inspiration. Att leka med en uppsjö olika vst-instrument är ju också kul, men det vore mer kul att ha nåt äkta som står på bordet, och som man kan pilla med.
Det ja har mest intresse för är Virus B eller kanske C. TI är lite för dyr.
Vad är det för skillnad på dessa? Finns det nåt mer än ABC och TI som är intressant?
Ös på med insikt!
Ett alternativ är att skaffa tc electronics utmärkta Powercore. Det är ett expansionskort som finns antingen som instickskort till stationär dator eller som fristående låda som ansluts med Firewire. Förutom att ge mer kräm och väldigt bra plugins kan man köpa till en virtuell Virus Indigo för 249 euro och en hel massa annat trevligt. Då funkar den som ett vanligt VSTi, men du losar ju såklart de roliga rattarna.
Sawtooth:
Ah! Det låter intressant. Men synd att det inte går att ratta med den, det är ju rattarna jag vill ha.
Men vad jag förstår så är det effekt-pluggar som följer med bara... reverb, delay, chorus och dylikt?
Om man tar Virus B som exempel, så är väl det en synt i sig som alstrar ljud? sen kan man ju använda andra effekt-pluggar med virusen?
Är jag på rätt spår?:)
Virusarna är som vilka syntar som helst. Förutom då Powercore där den är implementerad som en plugin till kortet vilket redan nämnts ovan.
Det hela är mycket enkelt: Krana in ljudet från Virusen via ditt ljudkort in i Cubase och lägg på VST-effekter där om du vill. Har ditt ljudkort tillräckligt låg latency samt att din burk pallar med så kan du ta ut ljudet igen live. Annars så lägger man på effekterna i efterhand på ljudspåret av Virusen som du spelat in. Fast Virusarna har ju ganska många effekter inbyggda så du kanske bara behöver koppla in mjukvarupluggar för de mest ovanliga effekterna.
Virus är kul att meka med och ger jäkligt mycket möjlgheter för en liten peng om du håller dig till begagnat. Själv så föredrar jag med keyboard men vill man ha en kompakt arbetsplats så är naturligtvis desktopvarianten att föredra. C/B/A i den ordningen skulle jag väl säga.
Virusarna är som vilka syntar som helst. Förutom då Powercore där den är implementerad som en plugin till kortet vilket redan nämnts ovan.
Det hela är mycket enkelt: Krana in ljudet från Virusen via ditt ljudkort in i Cubase och lägg på VST-effekter där om du vill. Har ditt ljudkort tillräckligt låg latency samt att din burk pallar med så kan du ta ut ljudet igen live. Annars så lägger man på effekterna i efterhand på ljudspåret av Virusen som du spelat in. Fast Virusarna har ju ganska många effekter inbyggda så du kanske bara behöver koppla in mjukvarupluggar för de mest ovanliga effekterna.
Virus är kul att meka med och ger jäkligt mycket möjlgheter för en liten peng om du håller dig till begagnat. Själv så föredrar jag med keyboard men vill man ha en kompakt arbetsplats så är naturligtvis desktopvarianten att föredra. C/B/A i den ordningen skulle jag väl säga.
Fast jag som har/haft A, C och TI så rek jag faktiskt en A trots allt, grymt mkt synth för pengarna. C/TI är för dyra. Ibland kan man dock finna en billig B.
Powercore virus skall motsvara B har jag för mig när jag jämförde för några år sedan.
Själv har jag backat tillbaka från TI till en KC.
Fast jag som har/haft A, C och TI så rek jag faktiskt en A trots allt, grymt mkt synth för pengarna. C/TI är för dyra. Ibland kan man dock finna en billig B.
Powercore virus skall motsvara B har jag för mig när jag jämförde för några år sedan.
Själv har jag backat tillbaka från TI till en KC.
Tja, man lägger sig givetvis där ekonomin tillåter Oavsett så är Virusarna väldigt skojiga att peta med. Lättarbetade. Fast man måste så klart kolla in vad de olika modellerna har för möjligheter och bestämma sig efter det. Själv prioriterar jag mycket röster.
Här finns en bra jämförelsetabell:
Det är inte dumt tänkt alls. ReFX Vanguard är väldigt kompetent och Virus-aktig. En annan toppsynth i samma anda är Rob Papen Predator men den har jag inte själv testat. Å andra sidan är ju Papen en gammal Virusräv och hans tidigare Albino är nästan mer Virus än Virus, så det är värt att kolla upp.
Dana: Mitt tips är att strunta i hela virus-idén och leta upp några mjukvarusyntar som passar dig. Sen en Novation SL Zero eller liknande som hårdvarukontroller till det.
Synthar som blinkar i mörkret är mycket trevligt. Undrar hur många timmar av mitt liv som gått åt till att sitta och meditera i ett hav av tryggt blinkande dioder, små mysgröna displayer och fina VU-staplar som skuttar upp och ned i yster glädje.
Klart du ska ha en Virus!
Väldigt inspirerande tycker jag. Allt jag gör börjar nästan alltid med virusen.
Dessutom är den snygg när den blinkar i mörkret
Hej!
Jag går i funderingarna på att skaffa mig en Virus. Jag har ingen aning om vilken jag vill ha, men jag har alltid hört att Virus är ultimat för genren jag gör musik i, och jag hoppades på att ni 99:or kunde vägvisa mig lite
Jag vill inte ha ett helt klaviatur. Det räcker altså med ett Desktop (kallas det, tror jag), som innehåller ljuden och alla roliga rattar, som jag kör med cubase och klaviaturet jag redan har.
Så min fråga är egentligen: Hur exakt funkar en sån här?
...Att leka med en uppsjö olika vst-instrument är ju också kul, men det vore mer kul att ha nåt äkta som står på bordet, och som man kan pilla med...
Nyfiken på vad det är för genre din musik faller inom och varför Virusen platsar in där?
Verkar som jag är ganska ensam här om att tycka att Virusen låter skräp! *Inget ont menat mot er som är nöjda era*
Personligen upplever jag ljudet som plastigt, väldigt digital karaktär, i negativ mening. Virtuell analogemulering när den är som sämst.
Annars tror jag på tipsen som nämns här -- Satsa på en vettig VST-synt och skaffa en bra usb/-midi-kontroller (så får du rattarna att leka med).
Virus-pluggen i Powercoren ska vara väldigt autentisk, inte minst då det sitter samma Motorola-chip i Powercoren som i Virusen...
Verkar som jag är ganska ensam här om att tycka att Virusen låter skräp! *Inget ont menat mot er som är nöjda era*
Personligen upplever jag ljudet som plastigt, väldigt digital karaktär, i negativ mening. Virtuell analogemulering när den är som sämst.
Håller med en hel del faktiskt, den låter mkt plastigt men om man editerar den så kan man få den att låta grymt mjukt o varmt. Måste tom säga att det är nog fan den bästa synth jag har haft iaf.
Den ersätter tom min Juno2 och det har varken min Micro-Q, Nordlead1, An1x, Z1 gjort.
Jag tycker att den kan verkligen härma de flesta analoga synthar bäst. Nordlead2 är inte dålig heller men den låter mer metallisk, även om det oxo går att editera bort. Sen att den är buggig är en annan sak som kan reta mig.
Virus-pluggen i Powercoren ska vara väldigt autentisk, inte minst då det sitter samma Motorola-chip i Powercoren som i Virusen...
Ja, lyssna bara på VNV Nation som kör Powercore.
Personligen tycker jag virusen låter bra.
De flesta pluggar låter galet plastigt i jämnförelse med Virusen.
Kanske beror på vad man har för ljudkort (har ett Delta AP 2496) ?
Edit: Läste lite för fort.
Jag har hört att A låter rätt olika B och C. A version ska tydligen låta mer som rund och mjuk och B och C ska låta hmm typ mer "techno" lixom. Stämmer det?
Mvh
Demokid
Tja, vet inte...tycker alla låter likadant till 90% av alla ljud. Klart C har moog-filtret som gör den lite annorlunda, men de ljud jag gjorde på min A tyckte jag lät likadant i min C...nu har jag visseligen inte A/B-testat.
Av de ljud jag gillade i TI (av alla presets och inladdade banker jag hittade på nätet) så låter de likadant i en C därför sålde jag min TI...well bytte mot en KC sen så kunde jag sälja min Z1. Ti har så mkt mer som Hypersaw och mycket mot det ambienta hållet. Techno låter alla virus
Bra med många CC-rattar mot creamware och VSTi.
Om det är någon som antingen bor/hälsar på i Karlskrona får gärna komma o testa Virus KC, Creamware alla pluggar typ Pro12, Minimax, Prodyssey, Pro-One mm mm...eller köpa mitt TC Powercore...dock så får man köpa Virus-pluggen sen, men man får ju en Sh101 till kortet...typ...o en massa effekter.
Funderar själv på att köpa en Virus B eller C. Funderar bara på om man kan ladda in patchar som är optimerade för Virus C i B? Grunderna i B och C är ju i stort sett samma så det borde ju gå bra tycker man. Någon som vet hur det fungerar?
Jag har svårt att tro att Virus B klarar C-patchar, men tvärtom borde ju fungera?
Här är en comparisson-chart för alla Access-syntharna:
Access Music - Virus Comparison Chart
EDIT: där ser man (se nedan)...