Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-12 21:29

Lite-> bro öresund, konstgjord Ö + en kung ? :/

Flickr: Trisen Swe's Photostream

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 21:34

Ni som använder Lightroom, vad använder ni för att ladda upp bilderna till Flickr? Plug-in, Flickr's uppladdare eller något annat. Om ni använder Flickr's uppladdare eller likande exporterar ni bilden först? Läste om en plug-in som är väldigt smidig men gav oskarpa bilder när de kom till Flickr.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-12 21:42
Ursprungligen av magnur:

Ni som använder Lightroom, vad använder ni för att ladda upp bilderna till Flickr? Plug-in, Flickr's uppladdare eller något annat. Om ni använder Flickr's uppladdare eller likande exporterar ni bilden först? Läste om en plug-in som är väldigt smidig men gav oskarpa bilder när de kom till Flickr.

Kör inte LR ! men bygger om bilden CS till 72 dpi ca 15 bred och laddar upp bilderna via
Flickr uppladare (Ca 60-100 kb per bild) möjligen laddar du stort dpi ??
och tror mig veta att bilder kan bli av Mjölkaktigt skikt.. för webb ?!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 22:05
Ursprungligen av magnur:

Ni som använder Lightroom, vad använder ni för att ladda upp bilderna till Flickr? Plug-in, Flickr's uppladdare eller något annat. Om ni använder Flickr's uppladdare eller likande exporterar ni bilden först? Läste om en plug-in som är väldigt smidig men gav oskarpa bilder när de kom till Flickr.

Jag använder Flickr:s uppladdningssida. Enkel, smidig och rätt snabb. Jag fotograferar i RAW, så jag exporterar ut JPEG:s via LR. 72 dpi, 1024x681 respektive 681x1024. Dessa mått är de största som visas på Flickr. Så det är lika bra att ändra storleken innan man laddar upp dem. Kör med sRGB som färgrymd. Flickr är inte lika känslig som t ex Fotosidan.se. Om man kör något annat så kan färgerna återges sämre efter man laddat upp dem där.

Ursprungligen av Reisan:

Jag använder Flickr:s uppladdningssida. Enkel, smidig och rätt snabb. Jag fotograferar i RAW, så jag exporterar ut JPEG:s via LR. 72 dpi, 1024x681 respektive 681x1024. Dessa mått är de största som visas på Flickr. Så det är lika bra att ändra storleken innan man laddar upp dem. Kör med sRGB som färgrymd. Flickr är inte lika känslig som t ex Fotosidan.se. Om man kör något annat så kan färgerna återges sämre efter man laddat upp dem där.

Du kan ladda upp, och titta på, originalfiler oavsett upplösning på flickr. Bara att klicka på knappen "All sizes" ovanför en bild och sedan välja "Original"... Bra om man har en detaljrik bild som man inte vill beskära, t.ex.

Då jag bara har iPhoto och Pixelmator så använder jag ffxporter pluginen till iphoto
Free Flickr eXporter iPhoto Plugin (FFXporter)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-13 21:15
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Du kan ladda upp, och titta på, originalfiler oavsett upplösning på flickr. Bara att klicka på knappen "All sizes" ovanför en bild och sedan välja "Original"... Bra om man har en detaljrik bild som man inte vill beskära, t.ex.

Jo, den funktionen med originalfilen funkar ju för alla storlekar, men jag syfta på största storleken som visas på sidan. Var lite otydlig tidigare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 22:40

Ok, tack för tipsen. Då ska jag inte göra några försök med någon plug-in utan tar och exportera bilderna från LR. Flickr uppladdaren har jag använt till iPhoto så den fortsätter jag att använda då.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-13 00:00

Jag exporterar dem från LR som tiff, fixar till dem mer i Photoshop (eller GIMP) och sparar som jpg (ej Spara för webb), laddar upp dem till flickr via webbsidan eller deras uppladdningsprogram.

Lite mindre coolt och lite mer coolt... Tyvärr får jag väl säga att mina egna grejor är de mindre coola...

Var i Berlin ett par dagar i helgen och fick med mig ett gäng bilder hem. T.ex.

Hela galleriet: Zenfolio | Thomas Weigle | Travel: Berlin 2008

Jag länkade tidigare till en 430 Mb stor panoramabild över Edinburgh. Nu har samma person gjort en 1 Gb (!!!) stor version... Detaljrikedomen är sjuk och bilden är bara sanslöst häftig...

http://www.donaldingram.com/GigaPixel/Edinburgh530am_web.html

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Lite mindre coolt och lite mer coolt... Tyvärr får jag väl säga att mina egna grejor är de mindre coola...

Var i Berlin ett par dagar i helgen och fick med mig ett gäng bilder hem. T.ex.

Jag var i Hönö Röd medans det vart visning på huset och fick med mig ett gäng bilder hem.

Hey! Bilden på "Domen" är grym ju!

Ursprungligen av Goflorp:

Jag var i Hönö Röd medans det vart visning på huset och fick med mig ett gäng bilder hem.

Hey! Bilden på "Domen" är grym ju!

Jag var lite ödmjuk till mina bilder när man jämförde med panoramat... Jo, de bilder jag lagt upp är jag ju nöjd med! Testade lite "street photography" när jag ändå var där, det var utmanande och kul. Men det är ju landskap / sceniskt man är mest van vid...

Har du kört någon HDR eller liknande på dina bilder? De har lite den känslan, speciellt den sista.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 23:47
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag länkade tidigare till en 430 Mb stor panoramabild över Edinburgh. Nu har samma person gjort en 1 Gb (!!!) stor version... Detaljrikedomen är sjuk och bilden är bara sanslöst häftig...

http://www.donaldingram.com/GigaPixel/Edinburgh530am_web.html

Najs. Ska besöka Edinburg om en månad, men tar nog inget panorama då.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-06-17 22:21

Hmmm// inför EM Match ?!?

Flickr: Trisen Swe's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-17 22:32
Ursprungligen av Trisen:

Hmmm// inför EM Match ?!?

Flickr: Trisen Swe's Photostream

Hehe, gulliga foton! Härligt fångat!

Lekt lite med panoraman det sista.

Eftersom jag inte kan lägga upp panoramabilderna på FlickR utan att
krympa dem till sketsmå bilder så lägger jag dem istället på min hemsida.

Länken blir lite dum, men det kan inte hjälpas.

http://hem.bredband.net/jeremiah/panorama/1.jpg Panoramabild från Hönö vattentorn
http://hem.bredband.net/jeremiah/panorama/2.jpg Panoramabild över Fotö
http://hem.bredband.net/jeremiah/panorama/3.jpg Panorama över Stenås, öckerö

Ha det gött

(Varning för 10Megs bilder....)

Skall fixa bättre optik för panoraman - och kanske bättre programvara...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-18 19:31
Ursprungligen av Goflorp:

Lekt lite med panoraman det sista.

Eftersom jag inte kan lägga upp panoramabilderna på FlickR utan att
krympa dem till sketsmå bilder så lägger jag dem istället på min hemsida.

Länken blir lite dum, men det kan inte hjälpas.

http://hem.bredband.net/jeremiah/panorama/1.jpg Panoramabild från Hönö vattentorn
http://hem.bredband.net/jeremiah/panorama/2.jpg Panoramabild över Fotö
http://hem.bredband.net/jeremiah/panorama/3.jpg Panorama över Stenås, öckerö

Ha det gött

(Varning för 10Megs bilder....)

Skall fixa bättre optik för panoraman - och kanske bättre programvara...

Very nice herr J! Mm, verkar ha hänt nåt med länk nr 3...

Ursprungligen av Reisan:

Very nice herr J! Mm, verkar ha hänt nåt med länk nr 3...

Fixat. Den hade av misstag döpts till 3.jpeg och det gick ju inte att länka till 3.jpg då...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 19:45

Håller på att lära mig min nya K20D och de två fasta objektiven. Har testat grejorna igår och idag på en skateboardpark i Malmö. Inte helt lätt att plåta sport och man får jobba en hel del i djupled tack vare de fasta objektiven. Men himla skoj!

En av mina favoriter bland de jag tagit på skejtarna:

Fler foton finns på Flickr: Rei_san's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 19:49
Ursprungligen av Goflorp:

Fixat. Den hade av misstag döpts till 3.jpeg och det gick ju inte att länka till 3.jpg då...

Ja, nu funkar länken, men ska panoramat vara så smalt? Man ser typ 0,5 cm vatten i nedre kanten.

Laddar du ner den med en webläsare så försöker den skala om bilden så den får plats på en fönsterbredd...det betyder att höjden görs om till 3cm eller så.
Klicka på bilden på skärmen så visas den i sin rätta storlek, förbered dig på att du kommer få panorera lite...

Inte Edinburg-klass - men väldigt roligt.

Nämen vafan?! Kollar och du har rätt! Troligen har jag väl nått min övre gräns för hur mkt utrymme jag får disponera....nedrans bredbandsbolaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-22 00:05
Ursprungligen av Goflorp:

Laddar du ner den med en webläsare så försöker den skala om bilden så den får plats på en fönsterbredd...det betyder att höjden görs om till 3cm eller så.
Klicka på bilden på skärmen så visas den i sin rätta storlek, förbered dig på att du kommer få panorera lite...

Inte Edinburg-klass - men väldigt roligt.

Nämen vafan?! Kollar och du har rätt! Troligen har jag väl nått min övre gräns för hur mkt utrymme jag får disponera....nedrans bredbandsbolaget.

Ja, jag prova att klicka så att den förstorades till normal storlek, men som du ser, hjälper det inte. Du får börja anpassa bilderna för webb istället. Så får du plats med många panorama-bilder.

Rogntudjuuuuu!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-22 00:26
Ursprungligen av Goflorp:

Rogntudjuuuuu!

Mår du bra? Behöver jag tillkalla räddningstjänsten?

Ursprungligen av Goflorp:

Rogntudjuuuuu!

Anar jag en Gaston-fan här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-23 20:37

Idag efter jobb tog jag en promenad i Malmö centrum. Temat var gatufotografering och sneda horisonter!

Kan du hitta den lodräta eller vertikala linjen som jag följt i mina vinklingar i de fyra senaste bilderna?

Flickr: Rei_san's Photostream

Jag fick väl skaffa en jag också... Lite från Peace & Love som just börjat i Borlänge. Flickr: Expressen's Photostream

Ooh, det finns ju en massa suveräna fotografer här på 99. Kul tråd, får väl gå med i 99-gruppen med mitt nya flickr-konto kanske...

Flickr: macthille's Photostream

(är väldigt dålig på att ladda upp )

Ska sätta mig och gå igenom hela tråden noga

Senast redigerat 2008-06-26 01:59
Bevaka tråden