Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet börjar på 20 procent, får 50 efter ett tag

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Har ett litet problem med min iPod touch. När jag startar den så säger den att det är 20% batteri kvar, och batteriikonen visar ett rött "streck". Men när jag använt iPoden ett tag (Ca 10 min) så är plöstligt batteriikonen grön och visar halvfullt.

iPoden är inte jailbreakad och har firmware 1.1.4.

Är det någon mer som upplevt att batteriikonen "fyllts på" efter ett tags användning?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-09 00:47

Jag tror att batterimätaren fungerar precis som i OS X och alltså räknar ut nuvarande konsumtion av batteriet och visar hur lång tid det är kvar. Kollar du på film så drar det mer batteri än att lyssna på musik. Så om du byter där emellan så kan mätaren flytta sig fram och tillbaka.
Är du så ambitiös att du stänger av iPoden helt så kan säkert batterimätaren visa lite konstigt i början när den vart avstängd. Viloläget drar knappt någon ström alls så man behöver inte stänga av, om du nu gör det.

Okej! Tack för hjälpen

Spinner vidare på batterifunderingarna!

Min 16GB drar ur strömmen ur batteriet om den legat i viloläge 2 dagar? Men om jag stänger den helt så är batteriet precis som innan, tycker detta är lite konstigt då min Nano är oerhört sparsam på batteri och kan ligga flera veckor utan att det drar ur.

Har inget wi-fi påslaget såklart, finns det nåt annat som kan dra ström då den är i viloläge?

Känns fel att behöva "stänga av"

Ursprungligen av tvalkopp:

Spinner vidare på batterifunderingarna!

Min 16GB drar ur strömmen ur batteriet om den legat i viloläge 2 dagar? Men om jag stänger den helt så är batteriet precis som innan, tycker detta är lite konstigt då min Nano är oerhört sparsam på batteri och kan ligga flera veckor utan att det drar ur.

Har inget wi-fi påslaget såklart, finns det nåt annat som kan dra ström då den är i viloläge?

Känns fel att behöva "stänga av"

Kan nu tillägga att efter att kört in "nya" uppdateringen och alltså tagit bort jailbreaken så drar den inte nå mer ström i viloläge än nanon, så nu är allt frid och fröjd, behöver aldrig stänga av den ordentligt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-11 21:11

Är den jailbreakad och har OpenSSH installerat så drar det mycket batterier. Installera bossprefs i så fall så går det att stänga av. Annars så är det ju faktist så att den drar mer batterier än vad en nano gör.

Ok tack för tippset, och jo den är jailbreakad

Jag har liknande problem med min. Problemet är att den kan vara fullladdad till att sekunden senare gå till "mindre än 10% kvar av batteriet" osv.

Vad görs ? Funderar på att lämna in den och ta det på garantin.
Jag har den alltid i viloläge, den är helt original så ingen jailbreak.

Ett annat problem, kanske lite off topic, men hur lång tid tar det för er att föra över exempelvis ett album till ipoden?
Hos mig tar det ca 30-60 sekunder, på Nanon tog det några sekunder...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 22:42

Batteriet låter som det kan vara något fel på, lämna in den hos LAN-master i Malmö så borde det lösa sig.
I praktiken så kan det gå på ett par sekunder att föra över ett album som är på 100Mb då USB 2.0 ska klara 480 Mbit/s, ca 60MB/s. Varför det inte för det med Touchen vet jag inte men jag tror det har att göra med iTunes. Jag har även en Shuffle och min bror har en Classic och det är ingen skillnad. Kör du PC eller Mac?

Jag kör en mac pro. Så det borde ju inte vara några problem.
Vad är LAN-master? Jag bor i Malmö själv men köpte den på SIBA på mobilia.

Vad händer om jag lämnar in den och dem säger exempelvis att jag får en ny?
Blir det den nya iPoden Touchen då eller den gamla tro?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-15 20:28

Jag såg att du bodde i Malmö så det var därför jag föreslog det LAN-master är en service verkstad och du får inte behålla din gamla iPod. Man byter ut hela enheten.

Ursprungligen av nllub:

Jag såg att du bodde i Malmö så det var därför jag föreslog det LAN-master är en service verkstad och du får inte behålla din gamla iPod. Man byter ut hela enheten.

Ska jag alltså kontakta dem fastän jag inte köpt iPoden där?
Tack för tipset.

det är väll inget problem, och jag är nästan helt säker på att du inte kan få ut något på garantin på den... som nllub säger, de ska vara så, tänk själv, de e klart den drar mer ström när man startar den än när den väl är igång, presis som en bil, när man startar den drar den mer bensin än när den är på tomgång... tänk på saken

förresten, är det någon som kan svara på mitt inlägg? har smått panik för att jag inte gillar app store lika mycket som installer http://www.99.se/ipod-touch/251358-iwps.html

1
Bevaka tråden