Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu!

Tråden skapades och har fått 430 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 12:13
Ursprungligen av Hagelin:

Jag vet i stort sett ingenting om signalspaning, men misstänker att det finns någon nytta i att hitta mönster av krypterad trafik även om innehållet är okänt.

Det gör jag. Du slår huvudet på spiken och jag vill referera till mitt inlägg tidigare i tråden.

99.se - Visa enstaka inlägg - Stoppa FRA-lagen nu!

Betänk att FRA har sysslat med spaning i mer än femtio år på militära stormakter som krypterat ALL trafik och varit mycket framgångsrika. De som tror att FRA på något sätt blir hindrade av att Svensson börjar kryptera lever i en illusion.

Fler länkar:
Traffic analysis - Wikipedia, the free encyclopedia
Social network - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-19 10:22

Jag tycke svenska folket som gör så stor grej av detta är så pinsamma! När de disskuteras jobbpolitik som är de viktigaste för en svenskt välmående så bryr sig ingen, men en lag som enligt mig inte kommer påverka oss vanliga människor så blir de ramaskri, eller kanske bara media som förstorar de hela?
Är folk så så himla naiva och tror "storebror" kommer sitta och spionera på hotmailbrev och telefonsamtal med mormor man ser ju för tusan knappt en polis på stan, hur ska de då ha tid och råd med sånt? detta är ju brottsbekämpning och inge spioneri mot stackars agda. vad är de folk egentligen är så rädda för som sägs och skrivs i de privata? de är ju inte direk så de kommer bokföras eller skickas till expressen vill de lyssna på mina kärlekssamtal så får de la göra de, stackarna
"storebror" har ju rätt att bryta sin in i våra hem också och läsa era hemliga dagböcker, men de krävs misstankar om brott och personligen tror jag ju detta bara kommer användas i detta syfte med. de förekommer säkerligen redan.

nä hoppas alla engagerar sig ännu mer i de VIKTIGA frågorna, men de är väl tveksamt. piratfrågor och avlyssning mm verkar viktigare, skrämmande prioriteringar

sen alla som klagar på borgarna, har ni så kort minne så ni glömt att sossarna med bodström i spetsen har haft typ samma förslag och åsikter. men de patetiska är att de röstar nej pga att inte dom utformat förslaget. röstfiskning?

Ursprungligen av ibanez:

Jag tycke svenska folket som gör så stor grej av detta är så pinsamma! När de disskuteras jobbpolitik som är de viktigaste för en svenskt välmående så bryr sig ingen, men en lag som enligt mig inte kommer påverka oss vanliga människor så blir de ramaskri, eller kanske bara media som förstorar de hela?
Är folk så så himla naiva och tror "storebror" kommer sitta och spionera på hotmailbrev och telefonsamtal med mormor man ser ju för tusan knappt en polis på stan, hur ska de då ha tid och råd med sånt? detta är ju brottsbekämpning och inge spioneri mot stackars agda. vad är de folk egentligen är så rädda för som sägs och skrivs i de privata? de är ju inte direk så de kommer bokföras eller skickas till expressen vill de lyssna på mina kärlekssamtal så får de la göra de, stackarna
"storebror" har ju rätt att bryta sin in i våra hem också och läsa era hemliga dagböcker, men de krävs misstankar om brott och personligen tror jag ju detta bara kommer användas i detta syfte med. de förekommer säkerligen redan.

nä hoppas alla engagerar sig ännu mer i de VIKTIGA frågorna, men de är väl tveksamt. piratfrågor och avlyssning mm verkar viktigare, skrämmande prioriteringar

sen alla som klagar på borgarna, har ni så kort minne så ni glömt att sossarna med bodström i spetsen har haft typ samma förslag och åsikter. men de patetiska är att de röstar nej pga att inte dom utformat förslaget. röstfiskning?

Bra sagt!

  • Medlem
  • 2008-06-19 14:19
Ursprungligen av carlsson:

Bra sagt!

Inte alls. Att sänka en diskussion med att det finns viktigare saker att diskutera är inte konstruktivt. Att sedan fortsätta med antaganden om hur myndigheterna har individens bästa för ögonen är inte heller konstruktivt. Inte ens om det är sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 11:04

Det mest störiga i omröstningen i FRA-lagen är att det var så sjukt jävla många frånvarande, och att lagen går igenom precis. Vart är våra förtroendevalda som inte närvarar? Känns som att det hade kunnat vara ett helt annat resultat om alla varit på plats.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-06-19 11:14
Ursprungligen av zAjben:

Det mest störiga i omröstningen i FRA-lagen är att det var så sjukt jävla många frånvarande, och att lagen går igenom precis. Vart är våra förtroendevalda som inte närvarar? Känns som att det hade kunnat vara ett helt annat resultat om alla varit på plats.

Fotbollen var väl viktigare, antar jag...:mad:

Ursprungligen av zAjben:

Det mest störiga i omröstningen i FRA-lagen är att det var så sjukt jävla många frånvarande, och att lagen går igenom precis. Vart är våra förtroendevalda som inte närvarar? Känns som att det hade kunnat vara ett helt annat resultat om alla varit på plats.

Du får väl helt enkelt bli politiker så att du kan visa var skåpet ska stå!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 11:11

källskydd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-19 12:12

Mata inte (internet)trollen. De växer sig bara större och mer irriterande då.

Shit va mycket känslor det väcker. Jag bara satt och funderade på hur många här som har ett gmail-konto, där de inte bara scannar igenom din mail utan de skickar även riktad reklam din väg. Jag skulle dessutom inte bli det minsta förvånad om minst en obskyr säkerhetsmyndinghet har direktacess till alla miljoner mailkonton de huserar.

Sen håller jag helt med om att det förmodligen rör sig om en legalisering av något som redan pågår då det i princip inte längre finns någon radiotrafik att lyssna till. Man ju dock samtidigt undra hur många av alla de som skrivit under protesten även skulle skriva under "legalisera fildelning och fria TPB" med argumentet att man inte kan ha en lag som plötsligt gör större delen av Svenska befolkningn till brottslingar. För det blir ju verkligen en integritetskränkning utan dess like om det skulle dyka upp ett effektivare verktyg för att stoppa illegal fildelning.

Sannolikheten att FRA's spaning leder till att sverige blir en totalitär stat där du är tvungen att lämna meddelanden skrivna med osynligt bläck under en sten i urskogen för att kunna behålla din personliga integritet känns väldigt liten. Speciellt som Sverige i princip har vart en enpartistat i 100år utan något större missnöje från allmänheten, trots att man lätt kan kolla sin grannes taxerade inkomst.

Och med en polismyndighet som inte ens kan sätta stopp för motorcykelgäng som inte bara är öppet kriminella utan även skryter om det känns det som att för min del är det lugnt om de kollar min internettrafik... Då får jag väl sörja förlusten av min medborgerliga rättighet att ladda ner upphovsrättsskyddat material okrypterat...

Hatten av till snubben som föreslog att man cc'ar FRA i alla sina mail, det är helt rätt strategi.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-19 14:17

Staten ska inte ha någon rätt att på något sätt begränsa människors yttrande- och åsiktsfrihet och ej heller ha rätt att övervaka medborgare såvida inte misstanke om brott föreligger.

Det är nog lätt att vara naiv och tänka att "det där drabbar bara kriminella och terrorister".

En intressant sida inom ämnet är stoppa-storebror.se. Läs gärna hans bok. Klart läsvärd.

All använder idag E-post istället för vanliga brev. Men just jämförelsen med brev är utmärkt.

Tänk dej att vi ber posten att kopiera alla brev som skickas till utlandet eller från utlandet till Sverige. Posten skickar kopiorna till FRA som har en maskin som scannar av alla brev. De brev som innehåller ord eller meningar som maskinen "triggar" på sorteras åt sidan och läses.

Om man förklarar för teknikokunniga på detta sätt så förstår de och reagerar med avsky.

Det är fundamentalt att man inte börjar tumma på demokratiska värden så som rätten att inte bli avlyssnad utan misstanke om brott. Skyddet för den enskilde är en av grundstenarna i vårt samhälle. Man får inte vika in på den vägen som FRA-lagen innebär.

Att FRA sen har utfört avlyssning olagligt under många år visar ju bara att kritikerna har rätt.

/ Midmus

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-06-19 15:00

Om Sverige skulle utsättas för en svår terroristattack skulle säkert stor hysteri utbryta. Inte lika våldsam som den i USA, men hälften räcker för att FRA-lagen skall bli livsfarlig.

På tal om vilka som var för och emot:
Nej till FRA-lagen röstade sossarna (130 mandat), Vänsterpartiet (22 mandat) och Miljöpartiet (19 mandat).

Ja till FRA-lagen röstade Moderaterna (97 mandat), Centern (29 mandat), Folkpartiet (28 mandat) och Kristdemokraterna (24 mandat).

På tal om de 67 som var frånvarande:
s + v + mp har 171 mandat. Det var 138 som röstade nej. Det fattas alltså 33 ledamöter.
De borgerliga partierna har sammanlagt 178 mandat. En avstod från att rösta, alltså finns det 177 som skulle har röstat ja. Det var 143 som stödde lagen. Det fattas alltså 34.

Man tillämpar i riksdagen något som kallas kvittning. Det betyder att om en ledamot i det ena lägret måste vara frånvarande, så gör man en överenskommelse med det andra lägret att avstå från att rösta.
(Startsida - Riksdagen)

Ursprungligen av marta:

...
På tal om de 67 som var frånvarande:
s + v + mp har 171 mandat. Det var 138 som röstade nej. Det fattas alltså 33 ledamöter.
De borgerliga partierna har sammanlagt 178 mandat. En avstod från att rösta, alltså finns det 177 som skulle har röstat ja. Det var 143 som stödde lagen. Det fattas alltså 34.

Man tillämpar i riksdagen något som kallas kvittning. Det betyder att om en ledamot i det ena lägret måste vara frånvarande, så gör man en överenskommelse med det andra lägret att avstå från att rösta.
...

Men nu fattades det en ur alliansen -- 34 ( m, fp, c & kd ) - 33 ( s, v & mp ) = 1. Jag har en känsla av att det kommer att bli lika hett om öronen för den "saknade", inte bara för som avstod och/eller röstade emot. Vi har förmodligen inte sett den samlade vidden av partipaskan ännu.

Jag kommer att använda orden TERRORISM, BOMBER, BIN LADEN och AL-QAIDA i allt jag skriver eller säger på telefon. Kommer att bli lite jobbigt i jobbet i och för sig men det får man ta om man vill ha många läsare/lyssnare

PS! VI SLÅR TILL IMORGON MOT RIKSDAGEN MED BOMBER LEVE AL-QAIDA!!! HÄLSA BIN LADEN!

Jag använder fr.o.m. idag följande avslutning på alla mina mail:

Disclaimer - - - - - - - - - - - - - - -
Detta mails text innehåller inte orden
al Khaida, attack, bomb, C4, Sarin, TNT,
VX eller Usama, och borde därmed vara
ointressant för FRA att kontrollera.
End disclaimer - - - - - - - - - - - - -
  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 16:54
Ursprungligen av leonardo:

Jag använder fr.o.m. idag följande avslutning på alla mina mail:

Disclaimer - - - - - - - - - - - - - - -
Detta mails text innehåller inte orden
al Khaida, attack, bomb, C4, Sarin, TNT,
VX eller Usama, och borde därmed vara
ointressant för FRA att kontrollera.
End disclaimer - - - - - - - - - - - - -

Okej för att ta en politisk ställning, men det där är ju lite onödigt. Det hela kontrolleras av datorer som säkerligen har filter för att sortera bort mail med en klump nyckelord i slutet (det är ett rätt klassiskt och misslyckat försök till att dra ner trafikövervaknings-system), så allt din disclaimer kommer göra är att få folk som tar emot dina mail att tro att du är ultraparanoid.

Tja - vilket pris är Du beredd att betala? Eller har Du gett upp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-19 16:23

Någon chans att man inom kort kommer kunna surfa runt på 99.se med https-protokoll?

Hade uppskattats!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-19 16:49
Ursprungligen av Kanin:

Någon chans att man inom kort kommer kunna surfa runt på 99.se med https-protokoll?

Hade uppskattats!

Vad skulle det göra för skillnad? FRA ser anslutnignen mellan din dator och 99.se, sen är det väl inte ett allt för långt mentalt hopp att skriva in www.99.se i webläsaren och se vad det är för nåt? Allt som skrivs här är ju publikt dessutom, känns lite meningslöst att kryptera trafiken när informationen blir offentlig så fort den har kommit fram till servern.

En sorglig dag i Sveriges historia...

Man får väl börja låtsasplanera terroristattacker. Världsomspännande epost-lajv kanske?

Annars är väl den bästa lösningen att välja en ny regering som vill bli av med skiten. Vänsterpartiet för vänsteranhängare och miljöpartiet för borgare, typ. (för sosse-borgarna är fan inte att lita på.)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-19 18:05

Det är bra, då kanske vi äntligen kan få bort den där stämpeln vi haft sedan efter andra världskriget att vi skulle ha något mer utvecklat "välfärdsystem" och mer frihet än andra västeuropeeiska länder.

Äntligen kanske vi kan få igång en seriös debatt om utveckling av vårt land, och insikt att vi faktiskt inte är friast och bäst som Göran Persson berättade att vi var gång på gång.

Det är synd att det måste komma på bekostnad av våran individuella frihet, men den har man lagt ner för länge sedan i detta land.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-19 18:18

Tyvärr visar historien att även denna reform kommer att sjunka in och glömmas. Någon längre och djupare debatt om stat kontra medborgare kommer inte. Media lämnar snart ämnet - om ca. 48 timmar. Om oppositionen tar över - dom som röstade nej denna gång - så kommer inte heller frågan att tas upp igen. Dom kommer inte att riva upp lagen. I detta land - till skillnad från många andra europeiska länder - rivs inte lagar upp. Dom är på något konstigt vis oåterkalleliga. Ingen vet varför det blivit så i just Sverige. Formellt/tekniskt/parlamentariskt sätt kan en regering skrota denna lag på tre veckor. Pang.
Om scenariot INTE blir som jag beskriver - utan istället som du önskar - så är det ett sensationellt paradigmskifte i Svensk historia. Ingen blir då gladare än jag.

Ursprungligen av Sidde:

Det är bra, då kanske vi äntligen kan få bort den där stämpeln vi haft sedan efter andra världskriget att vi skulle ha något mer utvecklat "välfärdsystem" och mer frihet än andra västeuropeeiska länder.

Äntligen kanske vi kan få igång en seriös debatt om utveckling av vårt land, och insikt att vi faktiskt inte är friast och bäst som Göran Persson berättade att vi var gång på gång.

Det är synd att det måste komma på bekostnad av våran individuella frihet, men den har man lagt ner för länge sedan i detta land.

Scenariot att 4,2 miljoner svenskar inte längre, på några villkor, kan tänka sig att stämma in i "Du gamla, du fria..." borde ge alliansen en skakig natsömn under lång tid framöver.

Ursprungligen av Olav Rust:

Scenariot att 4,2 miljoner svenskar inte längre, på några villkor, kan tänka sig att stämma in i "Du gamla, du fria..." borde ge alliansen en skakig natsömn under lång tid framöver.

Va?! Är det så ?

Varje tisdag spelar/sjunger man Du gamla du fria innan alla elit speedway matcher och det tycker jag är en bra grej. Varför skulle någon skämmas för sitt eget land ?!

Jag känner många som inte kommer från Sverige men verkar vara stoltare över landet än många svenskar...

Suvveränt, om tillräckligt många internationella företag hoppar av investeringar i Sverige så blir det taskigt ekonomiskt klimat, räntan sänks och huslånet blir billigare!!

Jaaaa!!!!!!!!

Min liknelse med videokameror i allas vardagsrum är korrekt.

Ni fattar bara inte.

Vad är det för skillnad på att ha en apparat som spelar in delar av alla svenskars privatliv, och att ha en apparat som spelar in delar av alla svenskars privatliv?

Bevaka tråden