Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om din Pentax K10D/K20D och de objektiv du använder?

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ticko:

Jag har en bärbar Mac och vill inte vara utan mitt minneskort som jag kan vika så att det blir usbkontakt av minneskortet. Bara att plugga in i usb porten utan kortläsare, grymt smidigt. Jobbigt att ha minneskortsläsare med kabel med sig.
Sen är usbminneskortet bra om man är hos nån annan som inte har minneskortsläsare

Tycker det verkar vettigast att ha en minneskortläsare inbyggt rätt i sidan på en bärbar med hjälp av expresscard-porten. Att hålla på och lägga SD-kortet i en adapter av ngt slag och sedan plutta in den i USB-kontakten (hatar USB) är en onödig omväg.
Dessutom är det en pryl mindre på skrivbordet

Bättre då skaffa ett expresscard för max 250 :- så kan man trycka SD-kortet rakt in.

Jag är sällan hemma hos andra och trycker i minneskort för min del.

Ursprungligen av Goflorp:

...Fast när en ENIG kritikerkår ger 99 av 100 möjliga hela tiden till D300, då måste man ju testa själv...

Glad att jag fick låna en (Tack igen Hasse) och fick kolla upp den ordentligt.
Det sista stod jag ocj tänkte att D300:an tar grymt bra foton, men om K20D:n tar LIKA BRA till lägre pris, bättre vikt/ergonomi och jag dessutom redan känner mkt för det systemet så... ja, varför köpa D300 då?

Ja, det är ju som sagt så att det finns ingen "bästa" kamera när man trots allt investerar i ett helt system. Vilka behov har man, vilka objektiv passar etc etc...

D300 är i princip en proffskamera för folk som behöver bästa tänkbara AF och väldigt hög seriebildtagning... Behöver man inte de funktionerna är K20D typ lika bra. Och Pentax fasta gluggar är mycket mer intressanta än Nikons dito! Jag tycker att FA limited gluggarna (31, 43, 77 mm) verkar hur läckra som helst... Bara de skulle kunna få mig att skaffa en Pentax... Och pannkaksglugarna (DA limited) är ju också hur coola som helst! Fast där verkar ju Olympus åtminstone vara på gång...

Överväger att komplettera med en Oly E-420 med pannkaksoptiken. Där kan vi snacka folk-Leica!

Sniffat lite i kartongerna då? hehehe

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-19 22:33
Ursprungligen av Goflorp:

Sniffat lite i kartongerna då? hehehe

Haha, nej det har jag inte gjort. Fn-knappen är ju smidig.

Vad kopplar man Fn-knappen till då?
Är det valbart?

Upplys mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-19 23:08
Ursprungligen av Goflorp:

Vad kopplar man Fn-knappen till då?
Är det valbart?

Upplys mig.

Vet själv inte än. Dock kan jag komma åt blixt, vitbalans, tagningsläge och ISO när jag tycker på den. Man ska kunna ställa in andra saker på den knappen också.

Ska bläddra lite i manualen under natten. Har inte hunnit så mycket innan, för jag tog en tupplur.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-19 23:41
Ursprungligen av Goflorp:

Vad kopplar man Fn-knappen till då?
Är det valbart?

Upplys mig.

Det var de fyra alternativen jag nämnde. Man kan använda Ok-knappen för att välja bildredigeringsläge.

Tror de flesta knappar funkar som på din K10D. Men för mig är allt nytt. Men det har hjälpt att ha haft instegskamera först så man vet vad olika saker gör. Bara att vänja sig var de sitter och hur man ställer in med de olika rattar och knappar.

Manualen är dubbelt så tjock som min manual till D40, så där finns mycket nya grejor att ta in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-19 23:54

Däremot var det rena raketforskning att montera halsremmen till kamerahuset. Haha.

Ursprungligen av Reisan:

Däremot var det rena raketforskning att montera halsremmen till kamerahuset. Haha.

Det skall finnas ngt specialsätt för detta som jag tror Foto skrivit om.
Kommer inte ihåg vad det var för speciella fördelar - jo man slapp få tampen (änden på ett snöre/rem) i ögat hela tiden.

skall söka...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-20 00:25
Ursprungligen av Goflorp:

Det skall finnas ngt specialsätt för detta som jag tror Foto skrivit om.
Kommer inte ihåg vad det var för speciella fördelar - jo man slapp få tampen (änden på ett snöre/rem) i ögat hela tiden.

skall söka...

Jag har typ 1,5 cm tamp vid remlåset. Och plastöglan närmare fästena i kamerahuset. Dock kan man sätta plastöglan ovanför remlåset och trä i tampen i öglan som man gör med bälten till byxor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-20 00:38

AF-hjälpbelysningen är mycket bättre, AF-hastigheten är mycket bättre, helt klart bättre med bildstabilisering i kamerahuset, känsligare och annorlunda avtryckare (behöver inte trycka ner den så långt för fokusering), sökaren känns större och ljusare, programvalen är smarta... Mm, där finns mycket mer men inte som jag erfarat än...

Nu ser vi med spänning fram emot att Reisan skall ta sig upp ur baksmällan imorgon och ge oss en totalgenomgång av K20:an ....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 00:10
Ursprungligen av Goflorp:

Nu ser vi med spänning fram emot att Reisan skall ta sig upp ur baksmällan imorgon och ge oss en totalgenomgång av K20:an ....

Haha, jag blev inte ens full. Bara mätt och belåten. Så det blir ingen baksmälla för min del i morron. Jag testade kameran och de både objektiven innan idag. Finns bilder på Flickr.

Ursprungligen av Reisan:

Haha, jag blev inte ens full. Bara mätt och belåten. Så det blir ingen baksmälla för min del i morron. Jag testade kameran och de både objektiven innan idag. Finns bilder på Flickr.

Ser detta, månget gott Foto. Tyckte statyn med Enhörningen och flygaren(?!) var grymt rolig, snacka om grodperspektiv....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 16:53
Ursprungligen av Goflorp:

Ser detta, månget gott Foto. Tyckte statyn med Enhörningen och flygaren(?!) var grymt rolig, snacka om grodperspektiv....

Hehe, tackar för kommentarerna. Jo, den är rätt cool den bilden. Synd att där var en liten metallbalk som höll dem på plats, som man kan se nederst i bilen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 00:18

Körde JPEG och 10M istället för 14 komma nånting, istället för RAW. Trots 4GB minneskort så fick jag bara plats med lite över 100 bilder om jag körde RAW. Så nu när jag testar så ville jag ha plats för fler bilder.

Ursprungligen av Reisan:

Körde JPEG och 10M istället för 14 komma nånting, istället för RAW. Trots 4GB minneskort så fick jag bara plats med lite över 100 bilder om jag körde RAW. Så nu när jag testar så ville jag ha plats för fler bilder.

121 bilder med k10an på RAW och ett 2GB kort.
Jaha, det var väl ändå dags för nya kort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 17:12
Ursprungligen av Goflorp:

121 bilder med k10an på RAW och ett 2GB kort.
Jaha, det var väl ändå dags för nya kort.

Mm, 167 bilder i RAW-formatet närmare bestämt. Mm, en blunder Pentax gjort är att man kan inte visa ISO-tal i någon display samtidigt som hur många bilder som återstår. Synd, men ISO vet man vad som är inställt ifall man inte har programvalet där ISO ställs in av kameran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 00:42

Fick förflytta mig en hel del, mer än vad jag är van vid och även byta optik fram och tillbaka. Kändes annorlunda, men himla skoj. En väldigt kompetent kamera, ska bara lära mig att hantera den.

Fn, så ser du ISO.

Tror väl det syns i displayen i vissa programval va?

Inte läst på så noga.

Hur upplever du kameran med batterigreppet på?
Pöttar man in ett eller två batterier i greppet? + ett i kameran? Eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 19:15
Ursprungligen av Goflorp:

Fn, så ser du ISO.

Tror väl det syns i displayen i vissa programval va?

Inte läst på så noga.

Hur upplever du kameran med batterigreppet på?
Pöttar man in ett eller två batterier i greppet? + ett i kameran? Eller?

Ja, Fn-knappen visar ISO och man kan ställa in där med. Smidigt med ISO, blixt/blixtexpo, tagningsmetod och vitbalans.

Ja, där man väljer ISO och bländare/slutare är auto tror jag att man ser ISO i displayn och ändras med en av rattarna.

Man kan ställa in vilken ratt som ska ändra vad, för de olika program där de används. Smidigt.

Jag gillar verkligen batterigreppet eftersom jag tar lika ofta vertikala som horisontella foton. Skönt att inte behöva hålla kameran på annat sätt, utan samma sätt hela tiden. Bara vända kameran och man kör samma grepp.

Ett batteri i huset och ett i batterigreppet. Man kan ställa in vilken batteri kameran ska ta av först eller automatiskt. Men info-knappen ser man batteristatus för båda.

Ursprungligen av Goflorp:

Fn, så ser du ISO.

Tror väl det syns i displayen i vissa programval va?

Inte läst på så noga.

Hur upplever du kameran med batterigreppet på?
Pöttar man in ett eller två batterier i greppet? + ett i kameran? Eller?

OK-knappen kan också visa och välja ISO.
Har man haft kameran inställd på Auto ISO och sen väljer ISO manuellt med OK-knappen, så kan man återgå till Auto ISO genom att hålla nere OK-knappen och den gröna knappen.

ISO kan även programmeras till att ställas av en av e-dials-rattarna i vissa programlägen.

Kapaciteten bode öka till 740 * 2 foton då utan blixt?

Läste att K20D använder mindre ström än K10D, mest beror det på sensorn tydligen.

Att sedan interna datorn heter PRIME tycker jag är lustigt...

Prime Computer - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-21 20:44
Ursprungligen av Goflorp:

Kapaciteten bode öka till 740 * 2 foton då utan blixt?

Läste att K20D använder mindre ström än K10D, mest beror det på sensorn tydligen.

Ja, det är ju bättre batteri till K20D tror jag att jag läst någonstans. Ja, den drar väldigt lite ström verkar det som. Har i skrivande stund ett fullt batteri och ett på 75% sedan jag ladda det första gången och jag har tagit ca 800 bilder varav ca 100 med blixt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-23 22:13

Min nya kamera kan se genom kroppsdelar... Haha, snacka om att ha tråkigt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 18:24

Nu när jag har testat en del med mina fasta objektiv (Pentax 50/f1.4 och 200/f2.8) så känns det svårare att få till bra bildkvalité med mitt normalobjektiv än med mitt teleobjektiv. Vet ej vad det beror på? Kanske är det helt enkelt för att jag inte lärt mig ställa in rätt än?

Syftar främst på de olika skärpedjupen och skärpan.

Visserligen är det bättre prestanda/byggkvalité på mitt 200mm än 50mm. Men det kan väl inte bero endast på det?

...Några spekulationer?

Ursprungligen av Reisan:

Nu när jag har testat en del med mina fasta objektiv (Pentax 50/f1.4 och 200/f2.8) så känns det svårare att få till bra bildkvalité med mitt normalobjektiv än med mitt teleobjektiv. Vet ej vad det beror på? Kanske är det helt enkelt för att jag inte lärt mig ställa in rätt än?

Syftar främst på de olika skärpedjupen och skärpan.

f/1.4 är extremt kort skärpedjup och kör man på det så är det svårt att få till bra skärpa på mer än en liten punkt i bilden. Inte så användbart tycker jag. Ultimata bländaren för 50 f/1,4:an är f/4 - f/5.6. På bländare 8 och högre så faller prestandan, mer så på K20D än på K10D därför att K20D har en högre pixeltäthet. K20D (och K10D) har ett MTF-program som ställer bäst bländare enligt det monterade objektivets MTF-värden för skärpa. Du når detta program i C-Specialinställningar och Programlinje. Kan vara ett alternativ om man är osäker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 19:53
Ursprungligen av Raphael:

Varför är Canon L-serien vit när kamerorna är svarta?

Pentax silverobjektiv är en kvarleva från den analoga tiden då Pentax gjorde flera kameror i silver/svart "retrolook". För vissa objektiv kunde man t o m välja om man ville ha svart eller silver. När Pentax lanserade sin första serie av digitala systemkameror, så fanns de billigare modellerna (*ist DS och DL) i svart eller silver. Jag har själv en silver *ist DS och det passar så snyggt ihop med silver FA 28-105 f/3.2-4.5.

Givetvis vill jag gärna tro att de silverfärgade versionerna tar bättre bilder än varianterna i svart.

Ok, på så vis. Ja, det förklarar en hel del. Blev nyfiken till anledningen. Eftersom jag endast sett svarta kamerahus sedan jag börja med fotografering.

Ursprungligen av Raphael:

Ratten runt avtryckaren är för av/på/skärpedjupskontroll (alt. elektronisk förtitt).
Ratten på baksidan och ratten i greppet under avtryckaren är s k "e-dials" och deras funktion bestäms av hur du har ställt in kameran. I P-läget så hanterar de bländare och tid (P-läget är alltså P + Av + Tv i samma läge!), men du kan även programmera om ena ratten till vanlig programshifte och den andra knappen kan programmeras till ISO eller Ev-kompensation. Det går även att programmera vilken som ska vara bländare och vilken som ska vara tid.

I Av och Tv lägena så kan "den andra" ratten vara Ev-kompensation eller ISO.
I Sv-läget så kan "den andra" ratten vara programshifte.
Och så vidare och så vidare.
Det finns många möjligheter.

Ja, nu när jag har bekantat mig med Pentax K20D så förstår jag vad de olika reglage/knappar är till för. Himla mycket inställningsmöjligheter. Mycket trevligt, tycker jag.

Ursprungligen av Raphael:

K20D använder blixten för AF-hjälpbelysning i svagt ljus om blixten är uppfälld då. (den ploppar inte upp blixten själv).
För flera korta snabba blixtar i snabb följd (för snabba slutartider) - så finns läget High Speed Sync, men du behöver extern blixt för HSS.

Ok, får testa detta så fort jag skaffat en extern blixt. Den står på tur nu i inköpslistan.

Ursprungligen av Raphael:

f/1.4 är extremt kort skärpedjup och kör man på det så är det svårt att få till bra skärpa på mer än en liten punkt i bilden. Inte så användbart tycker jag. Ultimata bländaren för 50 f/1,4:an är f/4 - f/5.6. På bländare 8 och högre så faller prestandan, mer så på K20D än på K10D därför att K20D har en högre pixeltäthet. K20D (och K10D) har ett MTF-program som ställer bäst bländare enligt det monterade objektivets MTF-värden för skärpa. Du når detta program i C-Specialinställningar och Programlinje. Kan vara ett alternativ om man är osäker.

Aha, jag läste lite i manualen om MTF-värde och att kamerahuset anpassar sig efter monterad objektiv. Givetvis om objektivet stödjer detta. Ska kika på det mer praktiskt. Kan vara bra att testa det i alla fall.

Tack för alla dina svar i denna tråd.

Ursprungligen av Reisan:

Aha, jag läste lite i manualen om MTF-värde och att kamerahuset anpassar sig efter monterad objektiv. Givetvis om objektivet stödjer detta. Ska kika på det mer praktiskt. Kan vara bra att testa det i alla fall.

Alla Pentax AF-objektiv stödjer funktionen.
Med tredjepartsobjektiv så fungerar programmet mindre tillförlitligt, det är mer en generell kurva som träder in då om objektivet inte sänder den information som programmet behöver.

Jag förstår inte vad du menar med bildkvalitet och skärpedjup. Att telegluggen är skarpare är dock inte särskilt konstigt, en nyare och förmodligen bättre optisk konstruktion.

Vad gäller skärpa har de flesta objektiv ett optimalt skärpeomfång där de är som skarpast vid bländare på runt 5,6-11. Därmed behöver du mest troligt blända ned din 50/1,4 ett par steg för att den ska bli riktigt skarp.

Din kamera har dessutom en löjligt hög upplösning, och gissningsvis har den möjlighet att återge mer upplösning, detaljer m.m. än många objektiv klarar av. Med andra ord, du behöver lägga rätt mycket pengar på optik som motsvarar sensorns upplösning.

Bevaka tråden