Jag använder Lightroom och jag katalogiserar på precis samma sätt som i Finder. Jag har massor med mappar och undermappar som gör att jag hittar, men nog ingen annan...
Men fördelarna med Lightroom som jag ser det är att du kan göra all Raw-konvertering i samma program som du organiserar dina bilder. Samt att det är så pass enkelt att redigera vidare i Photoshop vid behov.
Sen är det självklart möjligheten till nyckelord som man kan bygga upp hela hierarkier runt också. Jag har en mapp med nyckelord som heter personer, och i den har jag namnget alla som jag känner igen på mina bilder. Så det tar bara några sekunder att leta upp alla bilder på min lillebror.
Ytterligare en sak som jag gillar med Lightroom är möjligheten att skapa "Collections", detta är genvägsmappar som är oerhört smidiga. Denna funktion hade jag saknat om jag inte hade kört med Lightroom.
Funktionerna att skapa bildspel, webbsidor och utskrifter är också helt underbara att använda. Det är oerhört enkelt att göra en hemsida och visa upp alla bilder.
Egentligen kan du väl göra allt som man kan i Lightroom med Finder & Photoshop. Men enkelheten i Lightroom gör att den lösningen är oslagbar.
Det enda som jag saknar är möjligheten att exportera bildspel till film och att det inte finns någon inbyggd lösning för att skapa panoramor.