Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdeutveckling gamla analoger ?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 12:28

Hej!

Kom just på ett lämpligt sätt att motivera inköp av dyra gamla prylar...

Hur tror ni prisutvecklingen/värdeutvecklingen är på gamla synthar med gott renomme?

Exempelvis: Minimoog, Odyssey, Jupiter 8, Prophet etc

Till skillnad från att ha pengarna i ngn farlig fond som man aldrig kan veta utfallet av.

Är ju roligare att ha kul med prylarna medan värdet stiger!

Jag är iofs musiker med nollkoll på ekonomi, som mest skriver på gitarr, och minimoog, men tanken kommer faktiskt upp ur ren ekonomisk/praktiskt vinkel!

Henrik

Det är just det här resonemanget som gör att vanliga dödliga inte har råd med analogsynthar.

Man skall köpa en synth för man tänker använda den, annat är bannemig smaklöst!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 12:50

Väljer du att missupfatta?

Jag skriver musik och ger ut skivor......
Om jag köper en till synth så lär jag använda den lika mycket som de andr ajag har just nu...
Jag försökte ju hitta en bra "ursäkt" att köpa en till gammal fin analog!

Självklart för att använda den!!

Men jag resonerade som så, att man kanske BORDE köpa synthar etc ist äller för att spara i banken då man ju då kan använda dem också!
Jag menar inte att man skall hypa priser! Hatar det lika mkt som du!

Henrik - i högsta grad en vanlig dödlig.

Håller med i resonemanget. Det är som att äga en gammal sportbil som investering, men också för att man får ut mycket nöje av att köra den, träffa andra entusiaster, osv.

Att jämföra med att köpa/sälja konstant och betrakta prylarna som värdepapper.

Men, alla får ju använda pengarna till vad de vill. Återigen - ny musik föds nog ur saker folk har råd och engagemang till.

En sak är ju klart, de gammla analogerna blir ju inte fler om man säger så, så visst kommer värdet att stiga. Men det gäller nog alla typer av prylar som har samlarvärde, bilar, möbler etc. Så i mina ögon så är det ingen skillnad på folk som samlar gammla analogsynther och dammar av dem en gång i kvartalet eller en någon som samlar på veteranbilar och tar en sväng 2-3 gånger om året.

Har man intresse och gillar gammla analoga synthar så varför inte samla om man har råd. Även om man anvädnder dem eller ej. Efterfrågan, tillgång styr ju priset. Så herr "geministers" snack köper jag inte. Synthmarknaden är ingen jävla välgörenhetsförening för musiker.

Ursprungligen av visionfactory:

Har man intresse och gillar gammla analoga synthar så varför inte samla om man har råd. Även om man anvädnder dem eller ej. Efterfrågan, tillgång styr ju priset. Så herr "geministers" snack köper jag inte. Synthmarknaden är ingen jävla välgörenhetsförening för musiker.

Sant. Visst ska man få göra vad man vill med sina pengar. Men man ska ju komma ihåg att om man köper gamla synthar och inte använder dem kommer de snabbt att förvandlas till gammalt skit istället eftersom de dör en efter en. Nu är det väl tack och lov så att de flesta som är äger gamla synthar gillar dem och använder dem.

Personligen är jag bara glad över att inte sukta efter gammalt vintage-skit längre. Det blev rätt tröttande med överpris, romantiskt skimmer, snobberi och penismätning. För det är vad hela analoghysterin är generellt sett (med några undantag). Kolla bara på youtube eller VSE.

edit: Såg att det ligger en ARP Odyssey nu på vendolin för nätta 15000:-. Det kanske bara är jag som inbillar mig, men har inte priserna ökat bara det senaste året på gammalt analogt med ett par tusen? Ska man investera i gamla klenoder kanske det är hög tid nu...

Senast redigerat 2008-06-22 14:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 13:01

Är personligen åt vänster/mitten på politikskalan, skulle ALDRIG trada musikinstrument för att tjäna pengar av många själ, har nog förlorat enorma pengar genom åren då jag köpt dyrt o sålt billigt

Skriver all musik på gitarr.. använder synthar för att lägga ljud när musiken skall arras och spelas in.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 13:02

Kommer aldrig att "samla", utan kommer att använda dem jag köper ORDENTLIGT!
Skriver inte musik för att jag vill....utan för att ngt i mig gör att jag måste...

Jag e nog en av de snubbar som köper i spekulationssyfte "hukar för gatsten".
kan inte låta bli att handla om det är billigt, fast köper mest de prylar jag tycker e roliga själv.som sagt det är roligare att plinka lite än å kolla saldot på kontot.
Bara för att retas lite extra så samlar jag på sportbilar oxå.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 15:51

Det var odyssseyn som triggade dikussionen för mig

Alltid velat ha en sådan...fast jag har slutat köpa gamla synthar flör flera år sedan!

Jämfört med minimoogen så har ju odysseyn varit undervärderad länge. Priset på odysseyn har också gått upp rejält på amerikanska marknaden (även relativt dollarraset). Priserna kommer att fortsätta att öka. Satsa på någon av klassikerna om du vill ha ut mest , både värdeutvecklings- och ljudmässigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 18:46

Om du är kompetent att serva och ta hand om synten så kanske det kan löna sig. Det många helt missar är att man konstant måste hålla efter gamla grejjer, alternativt totalrenovera dem med nya elektrolyter, (i princip)ny PSU och grundlig service av rattar och switchar. Om du inte klarar av att göra det själv så kommer du att gå back...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 19:18
Ursprungligen av Frebrik:

Om du är kompetent att serva och ta hand om synten så kanske det kan löna sig. Det många helt missar är att man konstant måste hålla efter gamla grejjer, alternativt totalrenovera dem med nya elektrolyter, (i princip)ny PSU och grundlig service av rattar och switchar. Om du inte klarar av att göra det själv så kommer du att gå back...

Är det något man bara bestämmer sig för att göra? Eller kan man mäta lite och se om det ska göras i veckan eller nästa år?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 20:18
Ursprungligen av zthee:

Är det något man bara bestämmer sig för att göra? Eller kan man mäta lite och se om det ska göras i veckan eller nästa år?

Öhm, vet inte vad du syftar på så jag svarar lite vitt och brett.

Jag brukar först fixa vraken så att allt funkar som det skall och byta kondensatorer i PSUn. Sedan om jag vill ha den själv ett tag så fixar jag oftast till den så att alla rattar och knappar finns och funkar tillfredställande, stämmer skiten och recappar resten om jag orkar. Annars är det bara att använda grejjerna och ibland går något sönder, det är i allmänhet enkla grejjer om man sett till att PSUn är i trim. Jag skulle säga att en "grej" om året slutat funka om man inte totalrenoverat synten.

Om det var kondensatorerna i strömförsörjningen du syftade på så är elektrolytkondensatorer specade med en livslängd på ca 10-15 år. De som sitter i PSUn är det helt enkelt extra dåligt om de går sönder eftersom det _kan_ leda till att man bränner lite andra kretsar när de ger upp. Om det är riktigt gamla grejjer(fram till -85) så brukar jag inte ens slå på synten utan att fixa till PSUn först. Dvs om jag köper en ARP, Moog, Jupiter, Prophet, OB, CS så är det första jag gör att öppna och renovera PSUn om jag inte _vet_ att det är nyligen gjort och att det syns när jag öppnar den.

Apropå ARPen på vendolin så var väl den i toppskick lät det som? Skjutpotarna brukar vara bajs på gamla Odysseyer. Förhoppningsvis är den totalt genomgången. Jag skulle definitivt satsa på den hellre än en orenoverad som var lite billigare om jag skulle spela på den och inte kunde fixa själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 20:45

Frebrik, Det var precis det jag undrade

- kanske ska ta och recappa moogen på semestern då >.< Känner jag mig tillräcklgit duktig för det? Sitta med avlödningsfläta och flåsa - med mantrat; Ta bort lödkolven efter avlödningsflätan pucko. (Det är ju inte så roligt när kopparbanorna hänger med *doh*)

Ursprungligen av Frebrik:

Håller helt med. Jag tror att det är lätt att överskatta värdeutvecklingen på analogsyntar, och lätt att lika gärna gå back om man inte har tur och/eller skicklighet. Det går att gå plus om man köper billigt, köper något som ökar snabbare än aktie/fondindex och dessutom har tur med reparationskostnader.

De mest klassiska modellerna kommer nog bara att öka i värde, men tittar man på marknaden är det rätt mycket som stått i princip still eller minskat i värde (tex TB-303 och de andra x0x-maskinerna är ju inte uppe i samma nivåer som när det var mest hysteriskt) och dessutom går det ju mode i allt sånt här - MS-20 har ju dragit iväg i pris, medan tex Xpander och Matrix-12 inte verkar vara alls lika eftertraktade längre. Och tex VCS-3 och andra gamla modularsyntar verkar kunna dra iväg hur högt som helst.

Så jag skulle personligen aldrig köpa ett instrument som investering. Däremot tror jag man kan räkna med att begagnade vintagevaror behåller sitt värde rätt bra, och det kan ju vara ett plus. (I linje med vad eskimo skriver alltså.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 20:25

Frebrik låter grymt bra det där .. hör av dej om du har nått att sälja;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 21:12

15 papp för en Odyssey låter dyrt tycker jag. Tror inte han får den såld för det priset. Jag sålde min Mk-II med PPC för 7900 år 2006. Jag skulle max pynta 10 tusen i bra skick.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-22 21:22

Har sett en Odyssey innuti, värre råttbo och uslare lödningar har jag sällan sett....
En massa märkliga stickkontakter och härvor av sladdar.
Går ej att jämföra med moog innuti även om Arparna nog hade en hel del tekniska lösningar som var bättre.
Så det och deras hemska sliders är ju lite farligt inför framtiden..
Ngn som vet om de innehåller många "unika" komponenter förutom sliders?

Jag har som regel att aldrig köpa något nytt helt enkelt för att jag vet att oavsett vad det är kommer jag sälja det förr eller senare.
Har inte slagit fel än, jag äger ingenting jag inte skulle vilja byta ut. Det betyder såklart att jag gör en minimal förlust när jag väljer att sälja, i regel går jag jämnt ut, ibland med lite vinst. Det är helt enkelt inte hållbart för mig att göra på annat sätt.

Däremot har jag aldrig köpt något för att sälja det med vinst, köper bara saker jag har användning för och har för avsikt att behålla x antal år.

På sistone har jag dock fått något slags prylförakt så nu är devisen ju mindre desto bättre, helst inget alls.

Ursprungligen av eskimo:

På sistone har jag dock fått något slags prylförakt så nu är devisen ju mindre desto bättre, helst inget alls.

Som jag då. Har väldigt få prylar nu och jag har nog aldrig varit mer kreativ.

Har aldrig heller köpt något instrument med investering i tanken. Däremot har jag köpt och sålt en jefvla massa maskiner. Om någon har gjort någon form av vinst i de affärerna så är det inte jag.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-22 22:02

Av någon anledning har jag konstant mycket prylar, men det är när jag bara jobbar med kärnan i riggen som det blir något gjort ordentligt. Vet inte riktigt hur jag ska göra, men det kan ju hända att det dyker upp en riktigt fet säljtråd här på 99an....

Annars så läser jag konstant fel på rubriken på denna tråd. Jag läser "Värmeutveckling i gamla analoger?"...ett annat kärt ämne här på 99musik.

Folk verkar aldrig räkna med inflationen när de handlar vintagegrejer i investeringssyfte. En Minimoog kostar 30000 nu och kanske 35000 om fem år men de extra 5000 äts ju upp helt och hållet av en normal inflationsnivå på 3%.

Jag tror iofs att värdestegringen på många analogsyntar har legat en bra bit över inflationstakten. Man kunde ju hitta tex MS-20 för 3-4000kr för inte allt för länge sedan, och idag verkar det rådande priset snarare vara det dubbla.

Men då ligger å andra sidan svårigheten i att välja syntar som kommer att fortsätta öka snabbare än inflationen.

Fast jag misstänker att de flesta som talar om syntar/musikinstrument som investeringar inte ser dem som något de kommer tjäna pengar på, utan man är nöjd om de följer inflationstakten. Vilket iofs är rätt vettigt, eftersom man kan använda instrumentet under tiden vilket onekligen har ett värde i sig, fast svårare att sätta ett pris på i kronor. Till skillnad från att tex köpa en ny bil, köpa ny soffa, lägga pengarna på gourmetmat, spela på tipset/lotto/bingo, osv, där man oftast går back rätt omgående.

(Sen äts nog eventuell vinst på de flesta syntriggar upp i kostnader för el, kablar, reparationer, mixerbord, och allt annat krimskrams man måste ha för att faktiskt använda utrustningen. En begagnad midikabel har ju inget vidare andrahandsvärde.)

Just Minimoog är ju ett intressant exempel. De annonserads ut för 30000 när jag började intressera mig för syntar och de verkar gå för samma pengar idag. Där har ju inflationen gjort en hel del skada.

Å andra sidan är nya syntar en ännu mycket sämre affär.. det är väl i ljuset av det man får se vintageprylarna.

Tänker inte du på Memorymoog? Minimoogar ser man väl rätt ofta på den här sidan 20.000kr?

Men just polyfona analoger verkar inte ha ökat lika mycket i pris som monofoner. Om det beror på smak hos folk som använder syntar eller att de är ovanligare och därmed byter ägare mer sällan vet jag inte. (Och de stora klassikerna har alltid legat högt i pris, så där finns mindre utrymme för värdestegring till att börja med.)

Memorymoog menar jag kanske, vet inte riktigt.

Jag tycker lite synd om vintagefolket som ständigt tvingas försvara sitt val (bland annat på grund av att sådana som jag ifrågasätter gång på gång). Man gör ju en massa "dåliga" affärer i sitt liv, varför måste man tjäna pengar på just syntar? Jag ska sluta att ifrågasätta dem från och med.. nu.

Jag tror hela poängen är att intala sig själv att man inte alls köper ytterligare en synt för att man har GAS, utan att det minsann är en investering som man kan dryga ut pensionen med någon gång i framtiden. Och som motiv till att köpa ännu fler prylar verkar det ju fungera bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-24 13:17

Det blidde Odysseyen för mig ändå!
Har velat ha en sådan i 15 år men aldrig hittat rätt exemplar (renoverat)....
Den skall få dominera på nästa skiva, ihop med akustisk gitarr (!)

• Medlem
  • International user
  • 2008-06-24 14:07

theVOID - Odyssey'n är en väldigt trevlig synt. Min Odyssey MkIII blev tyvärr stulen för en herrans massa år sedan av en av en f.d vän Lycka till med din Odyssey!

1
Bevaka tråden